K. heeft spontaan drie collega's uitgenodigd en die hebben nog toegezegd ook. Laat ik nu net vandaag niet grootschalig groente en spul hebben ingekocht. En uit principe ga ik morgen niet stiekem toch naar de Turk of de kiosk. Dat wordt dus creatief met restjes.
Wat hebben we in huis?
Een halve bloemkool, twee pompoenen, een stuk of vijftien aardappelen, twee tomaten, vier puntpaprika's, een paar wortelen. Een stuk of vijf appels. Verder nog afbakbroodjes, boter, eieren, linzen, bonen, melk en ander voorraadspul.
Ik zit te denken aan een voorgerecht van oogbonen, mungbonen en linzen, gekookt met mosterdzaad en een laurierblad. Erbij afbakbroodjes (misschien vermomd als bruschetta, of toch met zelfgemaakte kruidenboter). Een blikje kikkererwten kan ik nog tot hummus verwerken. Als hoofdgerecht geroosterde aardappelen uit de oven, en misschien dan ook stukjes pompoen uit de oven - op smaak gebracht met pepertje, knoflook, nootmuskaat of piment, en een half pakje feta dat op moet. Bloemkool met peper en nigella en een scheutje azijn. Fijngesneden puntpaprika om het geheel wat kleur te geven. En als dessert apple-crumble in soufflévormpjes (eh, we hebben er maar vier). Nou ja, zoiets dus. Restjeseten is eigenlijk best een leuke uitdaging.