Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Offline greet

• 2.671
Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #380 Gepost op: 12 mei 2008, 23:08:01 »
we zijn dit weekend naar het buitenverblijf van de familie van mijn vriend (stel je niet téveel voor, het is een kleine bungalow waar je naar buiten moet voor naar het badkamergebouwtje te gaan enzo)

maar er is wel een hele grote zelfgegraven zwemvijver aan waar eigenlijk nooit meer iemand in zwemt omdat het te 'vuil' is. daar zit het ondertussen vol met kleine visjes en een paar reusachtige goudvissen(ook al is er maar 1, de grootste oranje) die er blijkbaar door iemand zijn ingezet. maar dat nu ook weer niet zo'n ramp vinden.

het is prachtig hoe de scholen kleine snelle visjes zich storten op zelfs de kleine blaadjes die erin vallen, en de grote zich traag en lui ernaartoe bewegen, en een grote 'plop' geven wanneer ze happen.

samen lui vis-spotten met je vriende, met een coctail of een biertje, nooit geweten dat vissen zo fascinerende diertjes waren  :D

Offline IneN

• 873
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #381 Gepost op: 24 mei 2008, 10:52:13 »
Mijn vis zit intussen in een groter aquarium in afwachting tot zijn 'vrijlating' in de grote, wijde vijver van mijn grootouders. Hij staat nu naast mij op mijn bureau en deed vanochtend heel llief tegen mijn vriend (en maar zwemmen als vriend zijn hand bewoog).
Bij mij doet-ie dat anders, hij zwemt wel, maar zwemt verschrikt weg als mijn hand dichterbij komt.

Kan het te maken hebben met dat ik een zwarte trui draag?
Als ik mijn trui opstroop aan mijn armen, reageert hij immers niet zo geschrokken.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2008, 10:52:28 door IneN »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #382 Gepost op: 09 augustus 2008, 11:04:12 »
Vanwege de aankomende verhuizing en onduidelijkheid over woonruimte heeft J. de visjes (aan algeneter, een corydoras, vier smaragdmeervallen, wat kleine visjes en een koppeltje apistograma agazissi) uit het aquarium in de woonkamer naar de aquariumwinkel gebracht. Over twee weken brengen we de koi's (die ook wel erg groot worden) en de drie goudvissen naar een collega die zelf een vijver heeft en zijn ouders die een nog grotere vijver hebben. Ik vind het wel jammer dat ze niet mee kunnen, maar het is beter zo, voor de visjes in ieder geval.  :-\

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #383 Gepost op: 09 augustus 2008, 11:49:22 »
Kunnen de kleine visjes niet bij iemand logeren?

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #384 Gepost op: 09 augustus 2008, 15:02:34 »
Nee  :( omdat we (nog steeds) niet weten waar we gaan wonen en of we er wel weer een groot aquarium neer kunnen zetten. Ruimte is niet zozeer een probleem, maar wel of de vloer geschikt is. Een houten vloer werkt nogal en dan loop je een groter risico dat je bak gaat lekken/knapt. De aquariumwinkel waar ze nu zijn houdt ze een tijdje in quarantaine en als ze het goed doen gaan ze weer in de bakken bij soortgenootjes voor de verkoop, of in een showbak.  :)

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #385 Gepost op: 27 augustus 2008, 15:36:22 »
Beter voor de vissen, zeker voor de goudvissen en Koi's, lekker in een vijver!

Toen ik op vakantie was is 1 van mijn goudvissen overleden, heel erg balen. Collega's zorgden voor mijn visjes terwijl ik op vakantie was... Ik baal er echt enorm van. Ik heb er 5 jaar lang heel erg goed voor gezorgd (overgenomen van collega die het allemaal niet zo nauw nam), heel mooi groot aquarium... Je weet nooit of het niet gebeurd zou zijn als ik er zelf bij zou zijn geweest, maar ik voel me behoorlijk kut dat ik er niet was toen hij ziek werd en dood ging.  :'(

Ik zit nu in tweestrijd: ofwel de ene overgebleven goudvis uitbesteden aan iemand met een vijver ofzo, of zelf een andere vis er bij zetten. Een goudvis alleen is zo mogelijk nog zieliger dan een goudvis in een aquarium van nature al is. Ik wil er geen eentje kopen in de dierenwinkel (koop geen dieren die ik vervolgens in hokjes moet doen), maar wil er wel eentje opvangen van mensen die er niet meer voor kunnen zorgen. Heb al twee advertenties op marktplaats gezien van mensen die graag van hun goudvis af willen. Eens kijken wat het wordt. De overgebleven vis op marktplaats zetten zou ik nooit van z'n leven doen trouwens.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2008, 15:36:51 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #386 Gepost op: 27 augustus 2008, 18:07:29 »
Heb inmiddels contact met een meneer van marktplaats die in hetzelfde schuitje zit als ik: had  twee goudvissen, heeft er nog 1 over en wil die graag bij een vriendje plaatsen, wil er ook geen goudvis bij kopen maar vindt een goudvis alleen ook zielig. Ik kan hem morgen al ophalen!

Aiko

« Reactie #387 Gepost op: 28 augustus 2008, 00:08:29 »
Ja, dat probleem ga ik ook eens krijgen met mijn biggetjes. Van de vijf zijn er al twee heen, en de resterende drie raken ook al op leeftijd. En eens blijft er eentje zielig alleen over. Maar er moet toch wel een verblijf te vinden zijn met meerdere biggetjes als ik gewoon de financiële zorgen blijf dragen van mijn biggetje...?

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #388 Gepost op: 28 augustus 2008, 10:35:37 »
Hoi Aiko,
Is dit misschien iets?

http://www.stichtingmelief.nl/index.php?p=0
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Aiko

« Reactie #389 Gepost op: 28 augustus 2008, 12:00:43 »
Echter, ze worden niet verwaarloosd danwel mishandeld. Maar wat niet is kan nog komen...

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #390 Gepost op: 05 september 2008, 18:17:52 »
Heb inmiddels contact met een meneer van marktplaats die in hetzelfde schuitje zit als ik: had  twee goudvissen, heeft er nog 1 over en wil die graag bij een vriendje plaatsen, wil er ook geen goudvis bij kopen maar vindt een goudvis alleen ook zielig. Ik kan hem morgen al ophalen!
Wat fijn!  :D
De collega die de goudvissen en koi's heeft overgenomen houdt me op de hoogte: de goudvissen zijn inmiddels al goed gewend en zijn nieuwsgierig. De koi's zijn wat aarzelender maar zwemmen inmiddels ook aardig met de goudvissen mee. Ik ga binnenkort nog een keer kijken hoe ze het maken.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #391 Gepost op: 16 oktober 2008, 15:43:43 »
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je een goudvis alleen niet zielig hoeft te vinden... Dat is anders met mijn overgebleven visjes.
Na lang wikken en wegen heb ik besloten het aquarium op te doeken. Ik moet anders sowieso een flinke investering doen: pomp en filter werken niet naar wens, er moet een nieuwe TL in en het aquarium zelf is oud. Enkele visjes heb ik al onder kunnen brengen, maar nu zit ik nog met 4 Odessabarbelen(2 man, 2 vrouw) en 4 zebradanio's. Denk dat ze alle redelijk op leeftijd zijn.
De zebradanio's willen beslist vrij veel zwemruimte en elkaars gezelschap. Ze zijn nogal speels en vrij druk.
De Odessabarbelen zijn scholenvisjes. Voor het goede zou er denk ik weer een vrouwtje bij moeten. Er is er inmiddels een weggevallen. Ze zouden volgens de literatuur niet samen kunnen met vissen met grote staarten/vinnen, zeg maar "sluiers, waaiers e.d."
Iemand belangstelling. Ze komen brengen is geen punt. Het alternatief is dat ik ze laat uitsterven. Maar ja, scholenvisjes, dus niet ideaal.
Aquarium vraagt toch redelijk wat tijd, wil je het goed doen en in het voorjaar en de zomer heb ik heel weinig tijd. Dan ook geen zin in een klusje als de ramen vrijmaken van alg.

Ik mis trouwens nog steeds een kat...blijf ik missen. Verstandig wezen!
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2008, 15:47:04 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #392 Gepost op: 19 oktober 2008, 07:53:03 »
Vanwege onze verhuizing hebben wij ook ons aquarium leeg gehaald: de vissen zijn naar een aquariumwinkel gegaan waarvan we zeker (denken te) weten dat ze na een periode van quarantaine weer bij de andere vissen voor de verkoop komen te zitten. Ken je niet zo'n winkel?
Ik vind het nog steeds jammer dat we geen vissen meer hebben en dat we de paar die we hadden moesten wegbrengen, maar in ons nieuwe huis hebben we houten vloeren en te weinig ruimte voor een aquarium van redelijke afmetingen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #393 Gepost op: 27 oktober 2008, 11:10:49 »
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat je een goudvis alleen niet zielig hoeft te vinden... Dat is anders met mijn overgebleven visjes.
Goudvissen zijn ook scholenvissen, die zijn in hun eentje net zo ongelukkig als andere scholenvissen. Lastig dilemma hoor, als je je aquarium op wilt doeken. Heb je al eens op Marktplaats gekeken of er mensen op zoek zijn naar jouw soort visjes? Je ziet snel genoeg of het serieuze aquarium liefhebbers zijn, je wilt ze natuurlijk niet kwijt aan mensen die het "wel lollig" lijkt om eens een paar vissen te hebben.

Ik vind een aquarium trouwens helemaal niet veel werk, het kost me een half uurtje in de 3 weken ongeveer? Ik heb wel een bak van een meter, dus die heeft minder onderhoud nodig dan een kleine. Hoe lang ben jij er mee bezig?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #394 Gepost op: 06 november 2008, 09:15:31 »
Die flinke investering die ik anders zal moeten doen, speelt een grote rol. Maar het is vooral het voortdurend schoon moeten maken van de ruiten die met algen bedekt raken. Tja, 10 minuten werk zo ongeveer en dan wekelijks. Het is niet veel...maar toch.
Het is eigenlijk net als met de moestuin die na aanvankelijk groot plezier veranderde in een moet-tuin. In het voorjaar en de zomer heb ik vaak lange werkweken, gevoegd bij de reistijd, houd ik dan vrij weinig tijd over die besteed kan worden aan honderd en een mensen, interesses en hobbies. Nu kun je een boek oppakken en wegleggen, maar een aquarium MOET onderhouden worden. Het komend voorjaar heb ik helemaal weinig tijd met twee lesavonden erbij plus redelijk veel huiswerk.
Ik kom uit een situatie met heel veel vrije tijd, naar in grote periodes weinig daarvan. Het is wennen... Eerst ging de moestuin weg, toen gaf ik het DVDverhuur-abonnement er aan en nu het aquarium. Ik wil zo min mogelijk het gevoel hebben dat ik continue van alles moet... Ik ben het type mens dat (ook) op gezette tijden moet kunnen nietsen en tutten, anders voel ik mij niet senang.

Het goede nieuws: ik heb iemand gevonden voor de visjes! Ook het duidelijk hoogbejaarde vissen, maar nog niet de dagen zat, mag mee! Een goed adres, groot dierenliefhebster.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2008, 09:18:51 door Lovelocker »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #395 Gepost op: 21 november 2008, 08:31:25 »
Het goede nieuws: ik heb iemand gevonden voor de visjes! Ook het duidelijk hoogbejaarde vissen, maar nog niet de dagen zat, mag mee! Een goed adres, groot dierenliefhebster.
:D Wat fijn!

Aiko

« Reactie #396 Gepost op: 01 februari 2010, 21:47:26 »
Ik kocht 2 levende steentjes. Hoe bloeien die, weet jij dat?

Er zelf ondertussen al achtergekomen?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #397 Gepost op: 01 februari 2010, 21:54:54 »
Jazeker, ze bloeien elk jaar trouw, een beetje paardebloemachtig. Dat is nu dus al zeker zes jaar  ;)

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #398 Gepost op: 02 februari 2010, 02:15:12 »
Ik ben twee jaar geleden begonnen met visjes. Helaas werden ze ziek en gingen ze allemaal dood, op eentje na. Een corydoras. Probleem: koop ik nieuwe, misschien worden die dan ook ziek. Misschien is deze vis op een of andere manier resistent maar wel drager of zo, dat zou mijn geluk zijn. Want echt alles ging achter elkaar dood, organen uit de buik gespetterd over de bodem en zo... Maar doe ik 'm weg? Ik ben bang dat iemand anders dan zit met de ziekte.

En deze vis leeft inmiddels al zeker een half jaar alleen, misschien al langer. Hij eet goed, ziet er goed uit en is actief, dus ik heb niet het idee dat ie er sterk onder lijdt.

Maar de tl-buis wordt oud, het filter werkt niet denderend en de bak is echt een drama-algenbak, al vanaf het begin wil het maar niet goedkomen qua algen. Ondanks adviezen van andere liefhebbers, er is niks mis met de waterwaardes die ik heb gemeten, en toch blijf ik algen houden. Ik laat de algen maar grotendeels zitten - de waterwaardes zijn goed, vis lijkt er geen last van te hebben, maar plezierig om naar te kijken is het niet.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #399 Gepost op: 23 januari 2015, 18:15:20 »
Heb inmiddels contact met een meneer van marktplaats die in hetzelfde schuitje zit als ik: had  twee goudvissen, heeft er nog 1 over en wil die graag bij een vriendje plaatsen, wil er ook geen goudvis bij kopen maar vindt een goudvis alleen ook zielig. Ik kan hem morgen al ophalen!
Jee, was dit in 2008? Ik heb allebei de vissen nog, maar een van de twee, de originele die ik toen in 2008 ook al had, is nu ziek (ze zijn allebei een jaar of 13). Ze staan op mijn werk en ik ben volgende week pas op vrijdag weer op kantoor. Ik zit nu met het dilemma wat ik moet doen. Hem in een aparte bak zetten en mee naar huis nemen? Daar komt in iedere geval 1 keer per dag iemand de katten voeren dus die kan vis in de gaten houden. Aan de andere kant is het vervoer misschien ook wel stresserig voor de vis. Ik denk dat ik voor het laatste ga. Ik kan mijn collega's niet de verantwoordelijkheid geven om hier op te gaan letten.

Het is trouwens wel mooi om te zien hoe de niet-zieke vis dicht bij de zieke vis in de buurt blijft, ik heb dat eerder gezien toen de andere eens een keer ziek was.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2015, 18:20:37 door Sam »