Dat doe je wel eens, keuzes maken voor anderen, ook als ze geen feedback erop kunnen geven. Is een kwestie van inschatten.
Of een kwestie van macht willen uitoefenen...
Waar het mij om gaat is dat dieren gebruikt worden voor het bevredigen van een behoefte van een mens. Niemand maalt er meer om dat het dier misschien helemaal niet leuk vind om in een kooi te zitten of in een klein bakje.
Men vraagt zich niet af of dat dier het wel leuk vind. Men neemt vooral dieren voor zichzelf en niet voor het welzijn voor het dier. Je komt heel weinig mensen tegen die een dier in huis nemen, omdat het dier een verblijf zoekt, zonder dat men weet hoe het dier er precies uit ziet. Men kijkt alleen maar of het dier wel leuk is, of het dier wel bij de meubilair past, of het niet te lastig word, of dat een kind er zo nodig om vraagt.
Als men nou gewoon eens nadenkt dat een dier wellicht ook een eigen wil kan hebben, ook een eigen gedachte, ook een behoefte etc, dan zou het misschien wel wat beter gesteld zijn met al die 'huisdieren' die men alsof het een een nieuwe TV is, aangeschaft heeft. Die dieren die dus in kleine vierkante hokjes wonen, bakken zwemmen, aan het wegkwijnen zijn van eenzaamheid, ziek zijn zonder dat het opgemerkt worden, dieren die verwaarloost worden, etc.
Maak ik een keuze voor een dier als ik deze aai? Nee, dat is meer weer een keus van een mens wat het dier waarschijnlijk niet leuk vind of wel. Dat weet men niet zeker.
Het gaat erom dat jij niet kan bepalen dat een dier het prettig vind of niet. Het is zijn alleen maar jou keuzes. Keuzes waar jij plezier van ondervind, terwijl een ander leven het wellicht daardoor moet ontgelden.