Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Offline Sam

• 7.191
Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #360 Gepost op: 09 maart 2007, 15:32:21 »
Vandaag een aquarium van een meter gekocht en ingericht. Geen achterwand en geen voedingsbodem, wel grind waar de planten ook in kunnen wortelen. Twee varentjes gekocht die volgens de aquariumwinkel niet door goudvissen gelust worden, daarnaast drie bossen gemengde plantjes. Aquasafe toegevoegd om snel een betere kwaliteit water te krijgen. De bak kan nu het hele weekend rusten. De vissen verhuis ik maandag naar mijn nieuwe kantoor, ik kijk even wat de waterkwaliteit dan is en dan kijjk ik wanneer ze in hun nieuwe bak mogen. Ik gebruik al het water uit het oude aquarium opnieuw in de nieuwe bak, dus de waterkwaliteit zal hopelijk snel goed genoeg zijn. Een helemaal nieuwe bak moet 2 weken staan, maar als 1/3 van het water uit het oude aquarium komt zal dat toch wel sneller kunnen?
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2007, 15:32:54 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #361 Gepost op: 09 maart 2007, 18:01:09 »
Vandaag een aquarium van een meter gekocht en ingericht.
:D Leuk!
Ik heb eigenlijk nooit twee weken gewacht, ik geloof drie dagen. J. heeft een groot aquarium en die heeft hij de eerste keer wel een week laten staan voor er weer vissen in kwamen(aquarium zelf niet nieuw maar afgezien van wat slakken en planten e.d wel) en dat is qua waterkwailiteit en vissen goed gegaan. Hij had eerst een filter met turf en ook een voedingsbodem met turf en dat gaf de eerste paar dagen zoveel rotzooi in het water dat je toch geen vissen had kunnen zien.  ;D Maar een echt antwoord heb ik dus niet.  ::)

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #362 Gepost op: 12 maart 2007, 12:39:55 »
Vandaag de vissen opgehaald van de oude locatie. Ze zitten nu in een grote plastic bak. Ieder uur krijgen ze wat nieuw water erbij zodat ze kunnen wennen aan het andere water. Ik heb 40 liter oud water meegenomen voor in de nieuwe bak. Heb het water getest van beide bakken, de waarden zijn allebei goed maar nog niet hetzelfde, er zitten meer stoffen in de oude bak (logisch). Om een uurtje of drie ga ik ze over zetten, dan kan ik nog even een uur of vier kijken hoe het gaat in de nieuwe bak.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #363 Gepost op: 12 maart 2007, 15:21:51 »
De laatste uren steeds water overgeschept van de ene bak in de andere, ze zitten nu in de nieuwe bak en zo te zien hebben ze het erg naar hun zin  :D

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #364 Gepost op: 13 maart 2008, 11:13:27 »
Na jarenlang een stabiel aquarium gehad te hebben is vannacht opeens alles overleden.

Gisteren rook het aquarium een beetje anders dan normaal (normaal ruikt het naar de mangrove-kas van Burger's zoo, gisteren rook het wat zuriger) maar niet heel ziek ofzo, dus ik nam aan dat het opgelost zou worden door de pomp wat langer te laten draaien.

Duidelijk niet dus.

Maar het is onduidelijk wat er nou precies gebeurd is, de garnalen zijn roze geworden, dus een defect verwarmingselement lijkt ook mogelijk te zijn. Maar nu vraag ik me af wat ik moet doen. Het water moet weggegooid, dat is wel duidelijk, maar kan ik de planten bewaren? En de steentjes?
En de steentjes kan ik wel uitkoken, dat zou een hoop moeten doden, maar de planten kan ik moeilijk gaan koken.

Of moet ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen en alles weggooien. En hoe lang zou ik mijn bak helemaal leeg moeten houden voordat ik er weer voorzichtig water en plantjes in kan doen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #365 Gepost op: 13 maart 2008, 11:43:00 »
de garnalen zijn roze geworden

Nou heb ik geen verstand van aquaria, maar wel een klein beetje van koken.
Ik neem aan dat de garnalen eerst niet roze waren, en nu wel, dus hou ik ook zeker de optie open voor gekookte garnalen.

Ik denk dat het het handigst is om eerst uit te zoeken waaraan je biotoop is overleden, voordat je besluit hoe het schoon te maken en wat wel/niet te bewaren.

Een defect aan je verwarmingselement is toch makkelijk te diagnostiseren?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #366 Gepost op: 13 maart 2008, 11:47:13 »
Ja op zich wel, als je een thermometer zou hebben. Omdat mijn verwarmingselement die heeft, heb ik geen losse.

Maar mijn water was op kamertemperatuur vanmorgen. Beetje vreemd, want het element staat op 28 graden, maar aan de andere kant is het eerste wat ik heb gedaan alle stekkers eruit trekken voor het geval dat het iets electrisch was waar ik ook last van zou kunnen krijgen.

Ik vraag me af of garnalen per se oververhit moeten zijn geraakt om roze te worden, of dat het iets is wat ze altijd doen als ze doodgaan.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #367 Gepost op: 13 maart 2008, 14:03:11 »
Wat vervelend Fem! Misschien zit er een aquariumzaak in de buurt die een water analyse kan doen? Die kan dan testen of er giftige stoffen in het water zitten. Zelf kun je dat ook doen maar dan heb je maar beperkte mogelijkheden.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #368 Gepost op: 13 maart 2008, 15:42:53 »
Omdat hij in mijn slaapkamer staat en ik heel slecht tegen vieze luchtjes heb ik meteen het water weggegooid, het rook al een stuk viezer dan gisteren. Dus testen kan al niet meer. (Ik nam ook aan dat het water sowieso weg moest, als er zoveel doods in heeft gedreven krijg daar vast ook enge ziekten van).

Maar het meest logisch zou zijn dat er een wisselwerking was tussen de anti-slak en anti-alg middelen, al gebruik ik die op zich al een hele tijd en is er nog nooit iets vreemds gebeurds (zelfs geen vreemde luchtjes) of het verwarmingselement.
Enig googlen levert op dat garnalen meestal roze worden als ze doodgaan, dus dat is niet  zo informatief.

Moeder neemt morgen een thermometer mee om het verwarmingselement te testen, en de planten gaan even in een aparte emmer om te kijken hoe die zich de komende weken houden.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #369 Gepost op: 13 maart 2008, 16:09:37 »
Ik zou dan eerst de bak zonder planten met verwarming testen op temperatuur. Dan na een week planten erbij, dan na een week of 3 het water testen en dan pas er iets nieuws in zetten. Vervelend hoor, als je niet weet waar het aan ligt.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #370 Gepost op: 13 maart 2008, 16:21:01 »
Ja, ga ik ook doen. Ik laat de bak dit weekend droog staan, en dan volgende week eerst water en verwarming erin en kijken hoe dat gaat en dan langzaam weer een bak opbouwen.

Durf mijn planten er niet zo snel in te zetten omdat die best wel tegen een stootje kunnen, dus schadelijke dingen zie je niet zo snel. (Ik moet mijn planten een paar keer per jaar snoeien, doe dan de snoeisels in zakjes, laat het een paar dagen liggen tot ik iemand vind die een plantje nodig heeft en dan nog krijgt die iemand ze niet zo snel dood als alle andere plantjes die hij/zij ooit heeft gehad). Wat ook precies de reden is dat ik ze wil houden, er waren allemaal dingen leuk aan het bloeien enzo. (Al heb ik dat nu natuurlijk wel de kop ingedrukt).

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #371 Gepost op: 13 maart 2008, 21:08:23 »
Nou fem, zeker weten: dat anti-algenmiddels is zeker dodelijk voor de garnalen. Kijk maar eens wat er in de bijsluiter staat, als het er staat. Waarom anti-slak eigenlijk? Slakken kunnen toch geen kwaad. Doorgaans eten ze algen  :P
de tuin: dat ben ik

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #372 Gepost op: 13 maart 2008, 21:14:31 »
Maar slakken produceren heel erg veel afval, en dat gaat stinken (en kan mogelijk wel kwaad). En mijn slakken aten het kroos en en de planten en niet de algen.

In de bijsluiter van het anti-algenmiddel staat niets over dodelijk voor vissen of garnalen, anders had ik het er niet in gedaan natuurlijk.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #373 Gepost op: 24 april 2008, 13:01:48 »
Ik heb alweer een tijdje een bak met plantjes, en een thermometer en daaruit blijkt dat de verwarming niet helemaal in orde is.
Het grootste deel van de tijd staat de temperatuur op 27 graden, zoals de bedoeling is, maar af en toe staat ie opeens op 35 graden. Nu denk ik dat vissen best tegen 35 graden kunnen, maar veel hoger moet het niet worden.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #374 Gepost op: 24 april 2008, 15:30:10 »
Een zonnetje erbij en je hebt garnalensoep.
Kan je de thermostaat dan niet vervangen? Of een nieuw verwarmingselement? Dan kan je weer gezellig visjes nemen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #375 Gepost op: 24 april 2008, 16:13:22 »
Ja, die ga ik vervangen, ik zoek nu naar een webwinkel, maar als ik niet snel een betrouwbare kan vinden ga ik wel naar de dierenwinkel.

Overigens komt er geen direct zonlicht in mijn aquarium, dus dat kan niet de reden zijn dat dat water zo warm wordt. Sterker nog, sinds ik er weer water in heb, heeft mijn raam altijd open gestaan en mijn eigen verwarming is niet meer aan geweest, ik betwijfel dus of mijn kamer de 20 graden al gehaald heeft.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #376 Gepost op: 25 april 2008, 15:41:10 »
Ik heb alweer een tijdje een bak met plantjes, en een thermometer en daaruit blijkt dat de verwarming niet helemaal in orde is.
Het grootste deel van de tijd staat de temperatuur op 27 graden, zoals de bedoeling is, maar af en toe staat ie opeens op 35 graden. Nu denk ik dat vissen best tegen 35 graden kunnen, maar veel hoger moet het niet worden.
Dat is wel een verschil zeg! Kan me voorstellen dat als het nog iets verder oploopt het inderdaad fataal is voor je garnalen. Ik vind 27 al heel erg hoog, ik dacht dat garnalen meer tussen de 20 en 25 zaten qua favoriete temperatuur?

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #377 Gepost op: 28 april 2008, 12:21:35 »
Ik had vooral guppen en twee garnaaltjes die daarbij rondliepen. Maar guppen vinden 27 graden erg lekker, en het is net warm genoeg om gup-parasieten te voorkomen. Als je een keer een parasiet hebt wordt zelfs aangeraden om drie dagen naar de 32 graden te gaan omdat de meeste parasieten daar niet tegen kunnen.
Maar mijn verwarming gaat uit zichzelf dus naar warmer dan die 32 graden.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #378 Gepost op: 30 april 2008, 09:55:21 »
Heb je inmiddels al een nieuwe verwarming gevonden?
« Laatst bewerkt op: 30 april 2008, 09:55:57 door Sam »

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #379 Gepost op: 30 april 2008, 10:38:52 »
De vis die iets leek te hebben, zwemt nog altijd vrolijk rond. Ik ben blij dat ik er dus geen medicijn bij heb gegooid, want dat verstoort het evenwicht vaak ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken