Vertel mij wat...het zou verboden moeten zijn vissen in een kom te houden. Een dierenwinkel hier in het dorp heeft ze een tijdje om die reden niet verkocht, maar de klanten....die bleven erom vragen en hij is gezwicht.
Wat ook erg is: hups een koudbloedige van het ene water in het andere water bij verschonen. Water met een inmiddels andere samenstelling en de temperatuur wordt even met de hand gevoeld(als ze geluk hebben).
Afijn...het zou mij niet verbazen als het uit de kom hupsen een vorm van zelfdoding is.
Het is als met een aquarium als met een vijver: hoe groter, hoe eenvoudiger. Cruciaal is ook het aantal vissen uiteraard en hoeveel die eten en poepen. Ik had eerst sluiergoudvissen in de bak, maar dat zijn enorme poepers. Ik heb ze toen in de zomer in de vijver gedaan. Inmiddels zijn ze verdwenen, nooit een dood gevonden, dus waarschijnlijk de natuurlijke weg, reiger of anders. Ik heb dan geen last van mijn geweten, even nog een mooie tijd gehad in riante omgeving. Ik maak helaas ook mijn fouten... Echt rampzalig was een zoetwaterkreeftje dat vriendelijk zou zijn t.a.v. de visjes. Ik heb er af en toe een nachtmerrie van gehad. Het beestje vermeerderde zich explosief en vrat uiteindelijk alles. Ook in die vijver geeindigd.
Overigens is snorremans waarschijnlijk zo'n pantsermeervalletje, Corydoras...diverse soorten. Als je een beschrijving hebt van het uiterlijk weet ik de achternaam waarschijnlijk ook te vinden.
Gezellige beestjes!
De Odessabarbelen en de zebradanio's trekken af en toe gezamenlijk op en spelen met elkaar, heel levendig. Onverwacht, maar er is verwantschap, dus ook niet zo vreemd.
Ik heb niet het gevoel dat ik mij moet verantwoorden voor het Jack Londonverbond. Het gaat nu goed, er is evenwicht: de visjes hebben wat aan elkaar of zitten elkaar in ieder geval niet dwars. Aan o.a. dat flirten en spelen meen ik te zien dat de diertjes in hun element zijn.