Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #320 Gepost op: 05 maart 2006, 13:14:15 »
misschien een ancistrus?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

mirrie

« Reactie #321 Gepost op: 05 maart 2006, 15:13:29 »
Ja, als ik daar op google krijg ik visjes die er heel veel op lijken. Thanks. Dan kan ik uitzoeken of het visje ook nog extra moet eten.

Plaats: http://www.hotzeltopf.de/albums/Antennenwels/ancistrus_2.jpg

mirrie

« Reactie #322 Gepost op: 05 maart 2006, 15:18:52 »
Aha, ze eten het groen/algen uit de bak (dat heeft het visje genoeg) en je kunt er af en toe wat spinazie of komkommer bijgooien als er niet genoeg alg in de bak zit.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #323 Gepost op: 06 maart 2006, 10:33:19 »
Ik had twee garnalen (volwassen, zo'n 5 cm groot), maar gister bij het verversen van wat water en het afspoelen van de planten en anti-slakdruppeltjes toevoegen (ik heb veel planten, en de vissen lijken dat fijn te vinden, maar dat vinden de slakken helaas ook) bleken het er toch al minstens tien te zijn. De meeste zijn nog geen cm groot, en doorzichtig, maar 2 of 3 of de jongen hebben al een kleurtje en zijn wat groter.
Heeft iemand enig idee hoeveel van deze beesten uiteindelijk volwassen worden, want mijn bak is eigenlijk niet bedoeld voor 10 garnalen (of 100, ik weet niet hoeveel er nog verstopt zitten tussen de steentjes oid)?

edit: met enig googlen ben ik eruit dat ik caridinias japonicas heb, en sites die iets zeggen over "breeding" zeggen dat het erg moeilijk is, maar dat lijkt me overdreven. De mensen die het wel gelukt is, weten precies de ph-waarde van hun water (ik heb geen idee) en ook hoe zout hun water is (ik denk dat mijn water niet zout is, of er moet zout in mijn mineralenblok zitten). Maar als ik algen heb (en die heb ik momenteel, maar niet extreem veel ofzo) zouden er een paar moeten overleven
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2006, 12:23:43 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #324 Gepost op: 07 maart 2006, 18:57:59 »
Die japonicas heeft J. ook in zijn aquarium, het waren er een paar maar het zijn er nu veel te veel. Volgens mij planten ze zich nogal makkelijk voort want wij hebben ze gekregen van iemand die er ook een bak vol mee had.  ;D J. heeft ook twee waaierhandgarnalen, die zijn groter, maar die doen niks met elkaar.

Dee

« Reactie #325 Gepost op: 11 maart 2006, 19:43:51 »
Mijn waterpest groeit verschrikkelijk snel. Kan ik die gewoon in een emmertje water laten doorgroeien? Ik dacht dat ik eens had gelezen dat Fem dat met een waterplant deed. Moet ik ergens opletten qua water?

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #326 Gepost op: 15 maart 2006, 10:53:04 »
mijn ervaring met waterpest is dat het overal goed groeit. Maar bij mijn moeder die mijn overtollige delen vaak meeneemt groeit het minder goed en gaat het zelfs dood, dus vermoedelijk heeft de aquasafe die ik in mijn water gooi ook effect op waterplanten.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #327 Gepost op: 29 maart 2006, 10:36:31 »
De jonge dingen waren geen garnalen, maar waterjuffers, er is er gisteren één gaan vliegen.

Maar wat nu? Ik durf mijn klep niet meer open te zetten (om slakken te vangen, helaas werken slakkendruppels helemaal niet) want ik heb geen zin in losvliegende beesten in huis. En ik weet niet of ik het beest kan vangen met een visnetje, maar dan zou ik hem ergens uit moeten zetten, en dat kan waarschijnlijk niet op het balkon (omdat het slechte vliegers schijnen te zijn, en ik dus niet denk dat ie dan de sloot vind) maar ik krijg hem zelf ook niet naar de sloot getransporteerd.

Mijn vader vind het wel mooi en vind dat ik hem moet laten zitten, maar volgens de dierenencyclopedie zijn het jagers, en ik zou nog verbaasder zijn dan ik al ben, als ie iets vond om op te jagen.

En hoe zouden ze eigenlijk in mijn bak komen? Ik woon vijfhoog, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat er 2 parende waterjuffers naar binnen zijn gevlogen en in mijn aquarium zijn gaan leggen.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #328 Gepost op: 16 mei 2006, 12:25:47 »
Van die 3 visjes die overleefd hadden is er vanacht ene ziek geworden en zag er uit alsof die die ziekte weer had, terwijl echt vlak ervoor ze nog rondzwemden maar opeens lag die dood te gaan dus gelijk medicijnen in het water gedaan in de hoop dat het nog zou helpen of in ieder geval dat de rest niet besmet raakt maar hij was al dood, de andere 2 waren nog vrij actief enzo en die ochtend hadden ze flink gegeten dus leken gezond maar nu net is er nog ene dood gegaan en de ander heb ik ff apart gezet, die heeft ook die vliesjes weer los enzo maar zwemt wel gewoon rond, maar hoe kan dit? Want heb elke keer bij het verversen van het water die druppels, Esha 2000, erbij gedaan, geen nieuwe dingen zoals plantjes in de bak, maar heb wel kort geleden de hele bak weer schoon gemaakt omdat ook tussen de steentjes smerig was maar heb een gedeelte van het water waar ze in zaten toen apart gehouden, denk zo'n 5 liter. Zou die ziekte resistent geworden zijn voor die druppels? Want heb nadat ze toen ziek geworden zijn niet meer de hele bak schoon gemaakt maar telkens een gedeelte van het water ververst, behalve laatst dus, elke keer ongeveer 4 druppels erna bij het water gedaan, minder gevoerd dan eerst dus heb me best gedaan dat ze niet meer ziek zouden worden. Hopelijk redt deze het wel.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #329 Gepost op: 17 mei 2006, 09:51:16 »
Zielig, Muis! Tsja, er zijn bepaalde dingen niet goed voor vissen. In 1 keer al het water verschonen is iets wat je absoluut niet moet doen, ook niet voor een keertje. Hooguit 1/3. ESHA 2000 is een soort antibioticum wat je volgens mijn aquariumman maar kort mag gebruiken, Aquasafe is waterverbeteraar die wel constant gebruikt mag worden. Ik zou voor deze overgebleven vis dus stoppen met de ESHA2000, en niet meer al het water in 1 keer verversen. Als je water ververst moet het nieuwe water in ieder geval al een dag hebben gestaan, en bij voorkeur ook wat Aquasafe erbij. Succes met de overblijver!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Gwennepen

« Reactie #330 Gepost op: 17 mei 2006, 10:19:24 »
Ik heb een paar jaar geleden een vistrauma opgelopen.Ik zou op de dieren van de buren passen.En de buurvrouw had vlak voor vertrek de bak nog even schoongemaakt en dus ook nieuw water erin gedaan wat ze eerst in kleine spaflesjes op kamertemperatuur had laten komen.Helaas had een van de dochters zo,n flesje leeggegooid en er 7up in gedaan...en daar houden vissen niet zo van.Maar dat bleek pas de volgende dag,toen lagen ze of op de bodem of aan het oppervlak naar adem te happen.Dus ik nog water verversen tot en met maar de dag daarop lagen ze met z,n drieen op hun zij te drijven.En stinken want het was ook nog eens bloedheet.Toen wilde ik ze door het toilet spoelen maar de buurman had om een of andere reden de watertoevoer daar naar toe afgesloten en ze vielen ook nog eens heel goor uit elkaar van ontbinding.Het is nu bijna 3 jaar geleden maar als ik bij die mensen binnenkom ruik ik nog steeds dooie vis :P

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #331 Gepost op: 17 mei 2006, 12:56:18 »
Zielig, Muis! Tsja, er zijn bepaalde dingen niet goed voor vissen. In 1 keer al het water verschonen is iets wat je absoluut niet moet doen, ook niet voor een keertje. Hooguit 1/3. ESHA 2000 is een soort antibioticum wat je volgens mijn aquariumman maar kort mag gebruiken, Aquasafe is waterverbeteraar die wel constant gebruikt mag worden. Ik zou voor deze overgebleven vis dus stoppen met de ESHA2000, en niet meer al het water in 1 keer verversen. Als je water ververst moet het nieuwe water in ieder geval al een dag hebben gestaan, en bij voorkeur ook wat Aquasafe erbij. Succes met de overblijver!

Ow, dus die druppels zijn niet om het water vrij te houden van ziektes? Nou dan gebruik ik die nu wel ff want anders gaat die zeker dood lijkt me. En als die het overleefd dan zal ik er zeker voortaan die druppels er niet bij doen, mij was verteld namelijk dat 3 druppels goed was om er bij te doen als voorkoming. Ik mag geen Aquasafe gebruiken, weet alleen niet meer waarom niet. En sinds ik weet dat al het water verversen slecht is heb ik dat ook niet meer gedaan, alleen een paar liter water uit de bak gehaald en dat aangevuld met schoon water maar laatst was dat echt niet meer genoeg, allemaal drap op de bodem en de ruitjes had ik al schoongemaakt, water aangevuld en de bak was gelijk bruin dus mij leek dat dit erger was, en had zo'n 5 liter water wat er al in zat apart gehouden dus beetje oud water zat er wel bij. De vis die over was leeft nog steeds, maar wel minder actief dan gisteren en geen eetlust maar lijkt me normaal, glanst wel nog enzo.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #332 Gepost op: 17 mei 2006, 21:40:49 »
 :pet: Jammer hoor Muis!

Vorige week is er ook een vis bij mij onder verdachte omstandigheden dood gegaan. Ik heb geen beschadigde vinnen gezien maar visje zwom nauwelijks, wilde nog wel eten, maar was binnen een dag daarna naar de Eeuwige Vijvers vertrokken. De anderen (nog zes) lijken nergens last van te hebben. Ik gebruik bijna nooit Aquasafe maar misschien dat ik dat toch maar eens wat consequenter ga doen.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #333 Gepost op: 25 mei 2006, 12:32:05 »
Voor zover ik heb kunnen zien wilt visje nog steeds niet eten, hij/zij ziet er wel al beter uit maar om echt beter te worden zal het toch echt moeten gaan eten, ik weet ook niet hoe lang een sluierstaartje zonder eten kan. Die zit nu wel alleen in een faunabak van zo'n 7 liter omdat ik de bak waar die normaal in zit nu niet kan schoonmaken vanwege me pols. Maar deze bak is wel groot zat voor een visje van deze grootte voor ff. Maar komt dat omdat die ziek was of omdat die nu alleen zit ofzo? Want de vorige keer begonnen ze na een paar dagen weer te eten dus vind het wat lang duren, en ken geen manier eigenlijk om een vis te laten eten.

mirrie

« Reactie #334 Gepost op: 25 mei 2006, 15:16:11 »
Aha, ze eten het groen/algen uit de bak (dat heeft het visje genoeg) en je kunt er af en toe wat spinazie of komkommer bijgooien als er niet genoeg alg in de bak zit.

Inmiddels is onze vis dood. Voorlopig laten we het aquarium maar leeg. Het is zo lastig om goed voor vissen te zorgen. De vissen verdienen ons niet als baasjes.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #335 Gepost op: 26 mei 2006, 11:17:56 »
Inmiddels is onze vis dood.
:(

@ Muis, als je vis niet wil eten is het misschien een idee om hem niet meer te voeren maar alleen waterpest (van die takjes) in je aquarium te doen. Als 'ie toch honger heeft zal hij daarvan gaan eten. Een paar dagen zonder eten zal niet zo erg zijn, want als je blijft voeren maar hij eet niet vervuilt het water geloof ik heel erg. Sterkte ermee.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #336 Gepost op: 26 mei 2006, 19:16:29 »
Citaat
@ Muis, als je vis niet wil eten is het misschien een idee om hem niet meer te voeren maar alleen waterpest (van die takjes) in je aquarium te doen. Als 'ie toch honger heeft zal hij daarvan gaan eten. Een paar dagen zonder eten zal niet zo erg zijn, want als je blijft voeren maar hij eet niet vervuilt het water geloof ik heel erg. Sterkte ermee.

Ja, kan ik wel doen ja, had ik ook beetje aan gedacht maar was bang dat er misschien ziektekiemen op zouden zitten want dat kan die natuurlijk echt niet hebben nu. Bakje is beetje vuil nu maar ik zet die dalijk ff ergens anders in samen met al het water, en dan alleen het onderste bodempje waar de viezigheid ligt ff wegdoen en goed schoonspoelen dan gelijk, lijkt me beter dan het erin laten.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #337 Gepost op: 28 mei 2006, 17:37:59 »
Volgens mij eet die weer, al weet ik niet zeker of die het ook doorgeslikt heeft want hield het eerst een tijdje in de mond maar heb ff de korreltjes geteld die er nu nog lagen en als er dalijk meer liggen dan spuugt die het blijkbaar uit. Heb die net in het aquarium gezet weer, wel eerst schoongemaakt want zat dat oude water nog in, en de steentjes heb ik maar weggegooid en nu heeft die veel meer plek en lijkt al wat blijer.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #338 Gepost op: 12 juni 2006, 12:37:19 »
Visje leeft nog steeds en lijkt het prima te doen en is nu op weg naar zijn eigenlijke huis :) Dus ik ben gelukkig weer van de visjes verlost, klinkt misschien wat grof maar ben der blij mee want ik vind vissen eng en aquariums en ik samen zijn een regelrechte ramp al is het al stukken beter tegenwoordig, en voor een kleintje zoals deze ben ik niet echt bang. Dit lijkt me voor visjes ook niet echt handig.

Dakraam

« Reactie #339 Gepost op: 10 augustus 2006, 13:39:37 »
Hoi Allemaal ik wil graag informatie over het hebben van een aquarium?

En ook hoe duur het ongeveer is.  
Zou iemand mij daarmee helpen???