Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #300 Gepost op: 11 februari 2006, 16:39:17 »
Dat klinkt als vinrot en is heel naar. Door een bacteriele infectie kan de slijmlaag op de vinnen zich niet goed herstellen en rotten de vinnen letterlijk weg. Sluierstaarten schijnen daar erg vatbaar voor te zijn doordat hun vinnen zo lang en kwetsbaar zijn.

Een aantal van mijn vroegere goudvissen hebben het ook gehad. In de aquariumwinkel hebben ze me wel medicijnen gegeven maar dat heeft meer de overige vissen bechermd in plaats van dat de zieke vissen beter werden. :(

Ik heb het spulletje nog wel maar volgens mij woon je nogal ver weg. Ik had er ook een goede site over gevonden, maar ik heb nu geen tijd om voor je te zoeken. Misschien kun je zelf even googelen op vinrot? Kijk uit voor nare plaatjes trouwens. :'(

Sterkte!

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #301 Gepost op: 11 februari 2006, 17:17:26 »
Had ff gegoogelt op ziektes goudvissen en stond vinrot ook bij maar stond dat er dan stukken uit zijn en dat hebben ze niet maar zoals jij het omschrijft dan komt dat nog blijkbaar :S Ze lijken het allemaal te hebben dus medicijnen heeft weinig zin dan nog? Heb ook geen idee waar ze dat hier verkopen, neem aan de boerenbond wel maar die is al dicht, en zou eigenlijk ook moeten overleggen of ze medicijnen mogen krijgen enzo maar kan diegene niet bereiken nu, weet niet of dit tot maandag kan wachten? Het klinkt erg pijnlijk wel.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #302 Gepost op: 12 februari 2006, 10:07:08 »
De Boerenbond/Welkoop zal het misschien wel hebben.  Je moet het in het water oplossen en dan wordt je bak fluorescerend geel, ziet er een beetje eng uit.

Ik zou het maandag zeker proberen (als je zelf ook denkt dat het dan misschien nog kan helpen).

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #303 Gepost op: 12 februari 2006, 12:21:28 »
Esha2000? Daar heb ik veel goeds over gehoord, ook wel es aan een vis gegeven die ziek was maar die was binnen een minuut dood, lag dan ook al half dood.
Nu heeft vis 2 ernstige problemen, hangt al vanaf gisteravond op zijn rug op de bodem, probeerde overeind te komen maar lukte niet en heeft dat inmiddels allang opgegeven, zijn buik is enorm opgezet nu en hij stinkt enorm, ten minste ik ga er van uit dat hij/zij dat is, de andere 3 zien er stukken beter uit, wel zielig om te zien, 1 vis zwemt de hele tijd naast de zieke en kijkt naar die, echt op een paar mm afstand, de goudvis kijkt alleen maar en de ander houdt zo veel mogelijk afstand. Ze hebben ook geen eetlust.
Wel zielig voor die zieke maar weet niet wat ik met die aan moet nu, die lijdt zeker.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #304 Gepost op: 12 februari 2006, 14:00:11 »
Geen idee hoe dat medicijn heette dat ik had, ik kan het ook nergens vinden eigenlijk. Ken je aquasafe? Dat schijnt ook ok voor het water te zijn, misschien als extra voor de gezonde vissen?

Misschien is het een goed idee om de zieke vis apart te zetten. Het schijnt minder stressvol te zijn als ze in het donker zitten. Misschien kun je een emmer vullen met een laagje water uit het aquarium en daar de zieke vis in zetten. De emmer kun je dan op een donkere rustige plek zetten.
Ke kunt hem ook doden om 'm uit z'n lijden te verlossen maar ik ben daar zelf niet zo'n held in eigenlijk.  :-\

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #305 Gepost op: 12 februari 2006, 15:32:37 »
Dat snap ik hoor, en vind ik ook maar ik heb op dit moment totaal geen vervoer en kan niemand bereiken, ik kan natuurlijk lopend gaan maar tegen de tijd dat ik daar zou zijn zou de winkel gesloten zijn, en dat is een winkel voor knaagdieren, honden en katten en vogels die ook vissen en plantjes verkopen dus misschien niet eens een vis afdeling hebben, nooit gezien daar eigenlijk, de boerenbond heeft die misschien wel maar die is al helemaal ver en sluit ook eerder. Ik heb natuurlijk wel gedacht van hoe kan ik aan iets voor ze komen maar ik kon er niet echt komen op tijd. Maar ik had in het begin toegezegd dat ik ze 2 weken zou voeren, de bak niet zou verschonen zelf, en dat ik geen verantwoordelijkheid wilde over ze omdat ik niks van vissen weet, ik ga dus ook geen verantwoordelijkheid nemen voor dieren waar ik niks van weet omdat die misschien ziek kunnen worden door onwetendheid of dat ik niet zou weten wat te doen stel er gebeurd iets. Maar had het er inderdaad beter bij kunnen zeggen dat naar de winkel gaan geen optie was.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2006, 00:12:54 door Muis »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #306 Gepost op: 12 februari 2006, 16:30:21 »
Ik weet niet of je de bak weer schoon moet maken, is denk ik een beetje kiezen tussen twee kwaden. Als je de bak helemaal verschoont hebben ze wel vers water maar dat is eigenlijk niet goed voor ze, bovendien geeft het weer extra stress. Als je ze in de bak laat zitten dan bestaat natuurlijk het gevaar dat ze, als ze nog niet besmet zijn, ze alsnog besmet worden. Moeilijk hoor. Misschien kun je een deel verversen?

Ik weet niet of medicijnen nog geholpen hadden. Ik kan me best voorstellen dat Muis niet wist wat ze moest doen. In veel dierenwinkels weten ze weinig van (goud)vissen.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #307 Gepost op: 12 februari 2006, 17:47:24 »
De anderen hebben die vinnen ook beetje raar dus die zijn al besmet, ene was al dood toen ik zag dat ze ziek waren maar was wel donker toen ik ze voerde die avond, weet alleen dat ze allemaal nog leefden toen, die eerste was denk wel een zwak visje, een kleintje was het en die was samen gekocht met nog zo ene die binnen 2 dagen ofzo dood was, meestal als er ene dood is en de rest ook ziek is dan heeft het weinig nut nog maar mag morgen toch iets voor ze halen. Wil dat toch proberen tenzij deze morgen ook heel slecht met ze gaat, heeft geen nut dan lijkt me. Zal dalijk es kijken of ze inmiddels al willen eten al denk ik van niet aangezien ze normaal de hele tijd tussen de steentjes zoeken en nu niet.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #308 Gepost op: 13 februari 2006, 17:18:43 »
Deze 3 leven nog, hebben ook medicijnen nu (Esha2000 met wat water verwarmen in de magnetron 3 dagen en daarbij vandaag ook zout, en elke keer bij het verschonen ook een paar druppeltjes erbij doen, en een paar dagen amper voeren omdat ze nu toch wel niks zouden eten wat klopt, anders rotte dat voer op de bodem weg.) Ben naar de hengel/dierenzaak gegaan, bij de boerenbond hadden ze geen medicijnen en schoot me die winkel weer binnen, ben der pas 3 keer geweest ofzo maar hebben altijd goed advies enzo en weten veel, winkel zit er nu 50 jaar zag ik, ervaring zat lijkt me. Die man zei ook dat zolang ze ook maar een beetje actief zijn dat ze een kans maken, zeker omdat ze actiever zijn geworden dan een paar dagen geleden en hij dacht ook aan vinrot dus nu maar ff afwachten en hopen.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #309 Gepost op: 13 februari 2006, 19:14:08 »
Beterschap met ze Muis! Inderdaad beter niet voeren tot ze weer normaal doen, dat had ik gisteren ook nog willen zeggen. Ze kunnen best een tijdje zonder voer.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #310 Gepost op: 13 februari 2006, 22:43:39 »
Heb ook vaker gehoord dat vissen eigenlijk maar 6 dagen per week gevoerd mogen worden omdat dat zo in de natuur ook is, ik geef ze normaal gesproken 2 keer per dag, denk dat ik ze beter minder vaak kan voeren en gewoon 1 keer per dag dan, die man van de winkel zei dat het meestal komt door te veel voer of te schoon water maar denk eerder het voer. Kon ook voortaan beter het water een dag laten staan een paar liter zodat het chloor eruit gaat.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #311 Gepost op: 14 februari 2006, 08:48:21 »
Twee keer per dag is denk ik echt teveel. Mijn vissen krijgen ongeveer om de dag eten, en in de winter soms een paar dagen niet omdat het dan donker is als ik weg ga en ook al weer donker is als ik thuis kom. Mijn vissen staan op een aparte kamer waar 's avonds geen licht aan is. Ik vond het eerst wel zielig en ze doen het prima. Bovendien zit er waterpest in de bak voor als ze echt honger krijgen. ;)

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #312 Gepost op: 16 februari 2006, 00:17:35 »
Ze hebben weer wat eetlust en zijn stukken actiever en lijken zich veel beter te voelen gelukkig :D Dus deze 3 redden het wel :) Op de bijsluiter stond dat het ook als quarentainemiddel gebruikt kan worden dus misschien wel handig voor de plantjes, heb er niet lang terug nieuwe in gezet dus misschien was dat het probleem, zal morgen ofzo wel ff nieuwe halen nu dat spul toch nog in de bak zit, en zal ze minder voeren, 1 keer per dag zal dan ook nog zat zijn.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #313 Gepost op: 16 februari 2006, 22:41:02 »
Ze hebben weer wat eetlust en zijn stukken actiever en lijken zich veel beter te voelen gelukkig :D Dus deze 3 redden het wel :)

Fijn!

mirrie

« Reactie #314 Gepost op: 22 februari 2006, 16:05:45 »
Het is altijd het beste om een zieke vis uit het aquarium te halen, zodat de andere vissen niet ziek kunnen worden. En ik heb ook weleens gehad dat de gezonde vissen een zieke vis aanvielen en probeerden op te eten. Dat vond ik ook heel zielig.

Bij ons gaat het ook vaak mis met de vissen en daarom willen we nu ook geen vissen meer. Er zit nu alleen nog een algeneter in het aquarium en die blijft maar leven. Die slurpt al een half jaar in zijn eentje rond. En zit vaak verstopt. Ons aquarium ziet er dus heel zielig uit, omdat het lijkt of er helemaal geen vis inzit. Wel handig, want zo'n algeneter heeft geen voer nodig. We kunnen dus met een gerust hart op vakantie en de vis alleen thuislaten.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #315 Gepost op: 22 februari 2006, 20:32:42 »
Wel handig, want zo'n algeneter heeft geen voer nodig. We kunnen dus met een gerust hart op vakantie en de vis alleen thuislaten.

Maar wat eet 'ie dan wel? Ik weet niet wat voor algeneter je hebt maar ze eten geen algen voor zover ik weet dan.

mirrie

« Reactie #316 Gepost op: 05 maart 2006, 11:14:12 »
Dan heeft het beest een ware survivalgeest ofzo. Hij of zij zit al maanden zonder voer in die bak en doet het prima. Het is zo'n beest met een soort tijgermotief en een soort haaienuiterlijk. Oho, ik weet niet eens wat voor vis ik heb. Hij is heel erg mooi en volgens mij hoeft er geen eten in. Het beest reageert er niet op en dan gaat het alleen maar liggen rotten.

Ik hoor het wel graag als blijkt dat onze vis toch meer zorg nodig heeft.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #317 Gepost op: 05 maart 2006, 11:50:18 »
Misschien is het een "Chinese algeneter". Dat verklaart waarom hij alles eet en alles overleeft  :P Ik was eigenlijk serieus. Ik zal proberen een plaatje te googelen.
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=%22beaufortia%20leveretti%22&btnG=Zoeken&sa=N&tab=wi
Als het hem is zou ik hem "Mao" dopen: dat vind ik dan wel weer grappig. Enige inconsequentie is mij niet vreemd  ;)
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2006, 11:55:40 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #318 Gepost op: 05 maart 2006, 11:58:08 »
Hmmm, het blijkt dat er een aantal inderdaad algen eten maar een heel aantal soorten ook niet. Hangt er vanaf wat voor 'algeneter' je hebt. Ik (of eigenlijk vriend) heeft meervallen gehad en die moesten wel bijgevoerd worden. Kregen eens in de zoveel tijd een speciale pil van Sera (waar ze zich omstebeurt op vast zogen) en waren ook dol op levend voer.

Hier staan een aantal plaatjes van meervallen met tijgerprintjes... Zit 'ie er tussen?

Ik vond op een andere site over meervallen: Live; worms, insect larvae, crustaceans; tablets; and some may eat algae, plant matter, and vegetables. These fish should be fed in the evening.

Het is misschien handig om te kijken wat het voor een vis is en dan te kijken of hij inderdaad alleen plant en alg eet of ook af en toe wat anders nodig heeft.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2006, 11:59:02 door Laurie »

mirrie

« Reactie #319 Gepost op: 05 maart 2006, 12:33:04 »
Het lijkt op zo'n meerval maar dan een stuk kleiner. Hooguit 7 cm. Ik kan het wel navragen bij de vissenwinkel waar het beestje vandaan komt. Als we de vis al bij een naam noemen, dan gebruiken we meestal de naam van onze vorige werkster. :-[