Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Offline Sam

• 7.191
Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #220 Gepost op: 22 februari 2005, 08:14:19 »
Volgens de man in de dierenwinkel is het een schimmel, komt erg vaak voor. Ik heb hier nu medicatie voor gekocht. Ze zijn vandaag weer erg levendig, hoop dat dat een goed teken is. Verder heb ik een setje gekocht om de waterkwaliteit te testen, die was OK. Ook nog waterverbeteraar gekocht voor als ik in de toekomst water moet verversen. Het spul wat ik tot nu toe had (ESHA2000) en wat mijn collega continu gebruikte, mag slechts af en toe gebruikt worden ipv continue. Dit kan onder andere de verslechtering van de conditie van de slijmhuid tot gevolg hebben gehad. Verhuisstress voegt ook nog eens stress toe.
Bij deze dierenwinkel (Viviarium Stol) hebben ze er wel verstand van. Bij Vlieland niet, die doen maar wat, echt een enge winkel.
Mijn andere collega heeft 1 goudvis in een klein bakje. Die is helemaal sloom na de verhuizing, zwemt niet veel, vraagt niet meer om eten etc. Ze vindt het wel lekker rustig, in plaats van dat ge-beweeg. Ik ben aan het lobbyen om die vis in mijn bak te krijgen maar zolang mijn visjes niet in goede conditie zijn durf ik dat niet aan :-\
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #221 Gepost op: 22 februari 2005, 09:54:02 »
Waarom heeft die collega dan die vis als ze niet wil dat die zich als een gezonde goudvis gedraagt?!  ??? Ik zou ook blijven proberen om dat visje erbij te adopteren; een grotere bak, gezelschap en iemand die echt goed voor 'm zorgt  wat wil een visje nog meer....

De vijf visjes die er bij mij het laatst bij gekomen zijn hebben helemaal geen verhuisproblemen gehad, ze zaten met zijn vijven in een klein bakje (mede reden waarom ze weg moesten, het bakje was te vol). Ze zijn met een brommer naar mij vervoerd een paar weken terug; koud! Ik heb ze in een uur laten wennen met steeds nieuw water er bij en toen maar overgezet omdat het bakje weer met de vorige eigenaar mee terug moest. Ze zwommen en aten gelijk vrolijk mee met de andere visjes. Misschien dat dat ook heeft gescheeld; dat er al visjes wonen die gewend waren. Ze durfden alleen in eerste instantie niet hoog in de bak te zwemmen, of in alle hoeken, zoveel ruimte waren ze duidelijk niet gewend.

Hopelijk voelen jouw visjes zich ook snel thuis, misschien met het collegavisje als uitbreiding.  ;D

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #222 Gepost op: 17 juli 2005, 21:25:01 »
Gisteren heb ik Sam nog verteld hoe happy mijn tien visjes met elkaar in hun ruime bak zijn en nou was er vanmiddag toch eentje dood.  :'( Vanmorgen had J. ze eten gegeven en deden ze het allemaal nog. Ik vind het wel echt heel jammer van het visje want hij had een hele mooie kleur, een beetje goudbruinig, de kleur die ze hebben als ze kleine visjes zijn. Misschien was hij toch ook wel niet helemaal ok want hij bleef klein en goudbruin terwijl de andere visjes van zijn formaat enorm gegroeid zijn. Maar balen dus. Ik hoop dat het bij dit visje blijft.  :-[ Ik heb wel gelijk extra water ververst en het pompje nagekeken.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #223 Gepost op: 18 juli 2005, 21:12:00 »
Gisteren heb ik Sam nog verteld hoe happy mijn tien visjes met elkaar in hun ruime bak zijn en nou was er vanmiddag toch eentje dood.  :'(

Ah, wat sneu! :pet:
Eet gezond & eet taartjes

Marietje

« Reactie #224 Gepost op: 21 juli 2005, 10:23:00 »
Da's wel heel sneu ja

Ik gebruik zelf eigenlijk nooit waterverbeteraar ofzo (ik heb een bak met 2 goudvissen), maar misschien moet ik dat toch eens gaan doen.

Als ik ga verschonen laat ik altijd water uit de bak in hun tijdelijke onderkomen (een plastic bakje) lopen. Daarna verschonen, ik bewaar altijd een gedeelte van het oude water (de helft tot een derde ongeveer), dat gaat dan weer terug in de bak + vers water. En dan hang ik de vissen met hun tijdelijke bakje weer terug in de bak, er zit een soort randje aan, dus ze blijven drijven. En dat alles laat ik zo een tijdje hangen tot ze weer op temperatuur zijn en dan kunnen ze weer terug.
En tussendoor dan nog eens ramen lappen en gedeelte van het water verversen.
Om eerlijk te zijn zit er bij niet echt regelmaat in. Gewoon als ik het "vies" vind ga ik verschonen. En dan een beetje afhankelijk van hoeveel tijd ik heb, verschoon ik echt alles (da's hele bak leeg laten lopen en steentjes spoelen enzo) of doe ik ff snel ramen lappen en wat water verversen.
En ik heb een pompje op een tijdschakelaar aangesloten, die staat elke dag een paar uur aan. Hij maakt nog best een herrie, dus dat is wel prettig zo, ik heb 'm zo ingesteld dat ie draait als wij aan het werk zijn.
En ik moet zeggen, het gaat allemaal goed zo, volgens mij.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #225 Gepost op: 05 augustus 2005, 15:34:06 »
Ik had tien kleine visjes en nu zijn het er nog maar 8...  :'( Gisteren is er de zwarte vis doodgegaan. Hij had ook rare bulten op zijn lichaam en kon moeilijk zwemmen dus een volslagen verrassing is het niet. De anderen zwemmen nog vrolijk en vitaal en ik hoop dat dat nog even zo blijft.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #226 Gepost op: 05 augustus 2005, 17:30:27 »
Ik had tien kleine visjes en nu zijn het er nog maar 8...  :'(

Het lijkt wel een liedje. :-[
Wat treurig Laurie, :pet:!
Eet gezond & eet taartjes

Hubert

« Reactie #227 Gepost op: 10 augustus 2005, 11:28:50 »
Vissen zijn ook dieren. Dieren horen lekker vrij rond te zwemmen, en niet in één of andere kunstmatige 'bak', hoe goed de bedoelingen van zijn/haar verzorger ook zijn.

De dieren hebben geen keus.

Als mensen willen genieten van hoe mooi een vis en zijn wereld is, ga dan lekker met een biertje aan een helder beekje zitten of doe je duikbril op.

Je zult verrast zijn hoe mooi de onderwaterwereld kan zijn!

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #228 Gepost op: 24 augustus 2005, 08:43:49 »
Hubert zijn zin  ;) De sluierstaartgoudvissen voorzichtig aan de vijver gewend en daar zitten ze nu in. Even een leuke tijd, voordat de reiger komt. Mocht iemand een groot koudwateraquarium hebben, toch wel minstens 60 cm, wil ik ze er wel weer uit halen. Ik had ze eerst in een Kwekbak gestopt, maar dat kon ik toch niet goed aanzien. Bovendien - eerlijk is eerlijk - geen zin in een aquariumpje dat ik continue moet verschonen. Ze zijn een aquarium van 1 m gewend.
De reden was dat langzaam maar zeker het "evenwicht" verstoord raakte. Ze vroten de plantjes op en waarschijnlijk door het lengen van de dagen (deze combinatie) en het vele geschijt van de goudvissen, steeds meer algengroei. Toen ik 2 dode Chinese Danio's vond, achter elkaar (ik heb anderhalf jaar geleden er 17 gekocht, zijn er nu nog 14) was de maat vol. Het aquarium grondig schoon gemaakt, ook de filter, ongeveer helft nieuw water. Gisteren heel veel zuurstofplantjes gekocht alsmede 5 Zebradanio's.
Het was erg lastig voor de verkoper om ze te vangen en dat terwijl het behoorlijk druk was op dat moment... Eentje wist zelfs te ontsnappen door een sprongetje te maken in het buuraquariumpje door een spleet van zeg een halve cm  :) Ze zijn razendsnel en actief en moeten zeker niet bij vissen gestopt worden die gesteld zijn op rust. Ze zijn continue spelletjes aan het spelen met elkaar, een enkele keer moet is een Chinese Danio de pisang. Het zijn ware plaaggeesten ook. Wat een ontzettend leuke beestjes.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #229 Gepost op: 24 augustus 2005, 09:20:40 »
Ik ga er dadelijk bij een ander dierenwinkel nog 2 bij kopen. Dan heb ik i.p.v. de Olijke Vijfling: The Magic Seven  :heart

Mijn zoektocht naar dwergzonnebaarsjes gestaakt. Ik viel gisteren voor de onweerstaanbare charme van pantsermeervalletjes. Er zitten er nu 4 in een drijvend zakje in het aquarium om te acclimatiseren. Ik heb een verwarmingselementje moeten kopen. Want het meervalletje wil niet heel warm, maar ook niet onder de 18 graden. En ik wil geen risico nemen. Nu zal het weinig energie vragen natuurlijk. Alle visjes die ik nu heb vinden deze temperatuur wel fijn. Waarschijnlijk let het gros van de aquariumbezitters daar totaal niet op.
De juffrouw van de dierenwinkel noemde ze "algeneters", waarvoor ze billenkoek verdient. Volgens mijn informatie zijn het alleseters, ook heel nuttig: ze ruimen de bodem op. Maar als ze het voor het kiezen hadden aten ze de hele dag wormpjes. "Algeneters"  :angry4: Ik had haar natuurlijk wijzer moeten maken, spijt dat ik dat niet gedaan heb... Het staat zo eigenwijs als klant zijnde.
Ik heb bovendien een nieuw pompje gekocht. De oude tweedehandse maakte zoveel geluid......deze kan ik iedereen aanraden: merk Tetratec. Vrijwel geruisloos. Wat een zaligheid!
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2005, 13:39:50 door Lovelocker »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #230 Gepost op: 25 augustus 2005, 19:59:32 »
 :heart: Pantsermeervallen  :heart:
J. heeft vijf smaragdmeervallen (bronchis splendens) en een corydoras aeneus die we Dikkie Dik noemen vanwege zijn dikke buik. Ze willen wel graag zand in plaats van grind om in te woelen. Ook bij fijn grind kunnen ze hun snor anders beschadigen.
Wat voor corydoras heb jij?

Hubert

« Reactie #231 Gepost op: 26 augustus 2005, 10:21:18 »
Hier kan je meer lezen over zielige vissen...

http://www.vissenbescherming.nl/

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #232 Gepost op: 26 augustus 2005, 11:15:21 »
We weten het echt wel Hubert... We houden dan ook geen goudvissen in kleine kommetjes, maar proberen op een zo verantwoord mogelijke manier met onze huisdieren om te gaan. Ja, dieren in gevangenschap is altijd twijfelachtig. Maar als je deze draad leest moet je wel doorhebben dat de vissenbescherming zich niet echt zorgen zou maken over de manier waarop wij hier met onze vissen omgaan. De vissenbescherming maakt zich sterk voor het verantwoord houden van vissen, niet tegen het houden van vissen.

En ik duik overigens ook :P

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #233 Gepost op: 02 september 2005, 21:26:01 »
Wat voor corydoras heb jij?
Corydoras paleantus, meen ik: 2 gevlekte en ik dacht 2 albino Corydoras aeneus of omgekeerd. Zijn nu al geklutst :-\
Vanmiddag bij de dierenwinkel watervlooien gekocht voor de visjes en toen ben ik natuurlijk naar de vissen wezen kijken. Ik viel voor de prachtbarbeel...maakt zijn naam waar. Die voelt zich het lekkerst in water van 18-22 graden, warmer dan bij mij en kan 14 cm worden.... Nu heb ik zitten zoeken: er is een verwant die 16-22 lekker vindt en die maar 7 cm wordt: Barbus ticto...  Minstens 5 raadt men aan; meer is beter. Het visje hecht aan soortgenoten en houdt van spelen. Moet er even over nadenken, want dat belast het aquarium wel.
Het valt mij trouwens op dat de gewenste temperaturen wel enkele graden kunnen verschillen op diverse sites. Soms staat er bij dat een soort wel kort een lagere temperatuur kan verdragen. Wat moet je daar nu mee? Wat is kort. In de winter kan het wel elke nacht zijn.
Van 20 naar onder de 16 in 1 nacht in een bak met 160 liter water, in een huiskamer die heel zelden (bij strengere vorst) tot minimaal 13 graden wordt....zal toch niet snel gebeuren? De verwarming kan echt niet aanblijven. De boiler zit naast de slaapkamer en ik doe dan geen oog dicht.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2005, 21:44:24 door Lovelocker »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #234 Gepost op: 10 september 2005, 11:10:00 »
Maar als je een verwarmingselementje hebt dan blijft de temperatuur toch wel enigzins op pijl? Als de omgeving afkoelt dan zal het element toch vaker aanspringen?
De corydoras vind ik zo schattig omdat ze zo 'wijs' uit hun ogen kijken, bewegen hun ogen ook voortdurend alsof ze knipperen. :heart:

Ondanks de uitstekende verzorging van Reyert is tijdens mijn vakantie weer een visje erin gebleven. Vast een straf omdat zijn visjes bij mij in de opvang zijn gekomen en hij uit de ouderlijke macht is ontzet. Deze laatste twee visjes waren ook maar krijgertjes (van een collega) dus ik weet niet hoe oud ze waren. Wel typisch van die doorgefokte soorten met rare lange vinnen en onhandige dikke buikjes, heel kwetsbaar. IK hou toch meer van de gewone goudvis die kan zwemmen en bewegen.

Zijn jouw sluierstaarten er nog? Ik heb wel interesse maar van jouw vijver naar mijn bak (160 liter, is dat ok?) in Nijmegen is ook wel een heel eind, ik weet niet of de visjes dat op prijs stellen.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2005, 11:10:50 door Laurie »

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #235 Gepost op: 11 september 2005, 08:15:57 »
Aardig voorstel, ik weet niet waar ik het beste aan doe. Ze voelen zich duidelijk uitstekend in de vijver. Maar ik heb gelezen dat dat t/m oktober is. Dan hebben ze waarschijnlijk niet voldoende instinct om te doen wat gewone goudvissen doen: rustig richting winterstand gaan.
De reiger is waarschijnlijk geen grote gevaar: 's zomers komt hij niet en dit jaar ga ik een net spannen om de kikkers te beschermen. Vind ik in de winter niet zo erg; in de zomer vind ik het geen gezicht in mijn "wild" ogende tuin.
Als ze niet reageren om de komende koude, gaan ze dood, maar het is absoluut geen akelige dood voor koudbloedige dieren, zo heb ik van een deskundige begrepen. De dierenwinkel wilde ze ook wel hebben, maar dan lopen ze dus een groot risico om in een kom te komen. Dat wil ik zeer zeker niet!
De reis naar Nijmegen, dat is een flinke inderdaad voor visjes. Maar ik zal er over nadenken. Er is trouwens ook een kans dat de sluierstaarten het wel redden in de vijver. De meningen zijn verdeeld.

De meervalletjes zijn duidelijk groepsdieren. En de 2 soorten erkennen elkaar niet onder de noemer "corydoras". Heb er van elke soort dus wat bijgekocht. De Barbus ticto definitief geschrapt: wordt meer dan 7 cm en is een alleseter. Ben toch bang dat ze het evenwicht in gevaar brengen. Mijn nichtje wil wat guppies kwijt...en dat kan nu wel met lichte verwarming.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #236 Gepost op: 12 oktober 2005, 23:55:31 »
De aquariumtentoonstelling in de palmenkas van de Hortus in Leiden is betoverend mooi: gaat dat zien! Heel smaakvolle composities. De Hortus was vandaag nog niet erg in herfsttooi. Dan is de Leidse Hortus voor mij op haar best!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #237 Gepost op: 13 oktober 2005, 18:06:52 »
Bedankt voor de herinnering, ik had het wel ergens gelezen maar was het weer vergeten. Ik plan zaterdag lekker even een paar uurtjes Hortus in :)

Aiko

« Reactie #238 Gepost op: 13 oktober 2005, 18:18:56 »
Voor een grote cactusverzameling adviseer ik de hortus van de Vrije Universiteit te Amsterdam. In Leiden doen ze maar bar weinig aan xerofyten.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #239 Gepost op: 13 oktober 2005, 18:57:07 »
De Hortussen hebben een soort van taakverdeling, heb ik wel eens gelezen. Mogelijk dus dat het VU de meer zeldzame cactussen heeft. Nu ik er over nadenk: die in Leiden heeft opvallend veel vleesetende planten en kardinaalsmutsen.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2005, 18:58:53 door Lovelocker »