Vegatopia Forum

Aquariumliefhebbers hier?

Tamara

Re:Aquariumliefhebbers hier?
« Reactie #160 Gepost op: 09 juli 2004, 23:30:46 »
Als jij ze een beter leven kunt geven vind ik dat je dat zeker moet doen, wie weet waar ze anders terecht zouden komen :)

Tamara

« Reactie #161 Gepost op: 10 juli 2004, 19:01:33 »

Citaat
Met dat levend aas valt het bij ons wel mee. Het is een groot aquarium en er zijn veel verstopplekken. Slimme goudvissen houden het best lang vol. En als het moment dan daar is is het snel gebeurt.

Valt wel mee?
Vraag dat maar eens aan het slachtoffer. >:(

Offline animal lover

• 592
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #162 Gepost op: 11 juli 2004, 20:25:52 »
Aquariums waren in mijn familie vroeger populair. En toen hadden we van die enge vleesetende vissen en gingen ze rauw vlees voor de vissen boven het aquarium raspen. Ik krijg nu nog de rillingen....

Ik loop even naar beneden om aan mijn ouders te vragen wat voor een soort die vissen ook al weer waren.

Diskusvis,sicliden (hoe je het ook mag schrijven)
Vegetariƫr, die flirt met het veganisme.

Offline animal lover

• 592
« Reactie #163 Gepost op: 11 juli 2004, 20:28:07 »
Ik ben zelf geen aquarium-liefhebber, ik vind vissen in bakjes nogal zielig. Maar: ik heb ooit voor een vriendin twee goudvissen opgevangen, daar heb ik toen wel een aquarium voor gekocht. Die zijn jaren geleden overleden. Ik heb het aquarium nog en ga nu weer een stel goudvissen van een collega overnemen, omdat ik vind dat hij er niet goed voor zorgt. Ze zitten in een kleine groen aangeslagen bak met te weinig water, en bijna geen planten. Ik heb aangeboden ze te adopteren en dat vond hij gelukkig goed :)

Op zo'n manier zorg je er toch voor dat die vissen het beter hebben. Aangezien het gevangen, gekweekte vissen zijn kunnen ze waarschijnlijk toch niet terug naar de natuur. Zo heb ik liever geen dieren in een hokje, maar heb ik een paar jaar geleden toch een hamster opgevangen. Als het om opvang gaat zou ik het wel doen,maar ik zou zelf geen kopen.
Vegetariƫr, die flirt met het veganisme.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #164 Gepost op: 12 juli 2004, 13:15:57 »
Ik snap dat het niet leuk is voor het aas.

Maar beestje moet toch eten, kan ik weinig aan veranderen.

Hij lust ook muizen (nog nooit gegeven hoor) maar dat vind ik een stuk zieliger want die moeten eerst dood of ze verdrinken.
Idem met bioindustrie vlees, vind ik rotter dan een visje wat heel blij heeft kunnen zwemmen met andere visjes.

Vis eet vis, het is niet anders.

Over goudvissen: lees eens op internet, komt best het eea bij kijken om het goed te doen, bak minstens 60 ltr, met pomp.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #165 Gepost op: 13 juli 2004, 14:46:47 »
Over goudvissen: lees eens op internet, komt best het eea bij kijken om het goed te doen, bak minstens 60 ltr, met pomp.
Ze zitten nu in 8 liter zonder pomp, en gaan naar 40 liter met pomp. Ideaal is het niet, maar beter dan ze nu hebben...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #166 Gepost op: 12 januari 2005, 15:07:46 »
Heeft ff geduurd maar ik heb ze nu op mijn bureau staan. Nu nog mijn grotere aquarium ervoor regelen, ze zitten nu nog in een redelijk kleine bak. Lastig is wel dat ons bedrijf over 4 weken gaat verhuizen, vraag me af hoe dat moet. Durf ik dit aan de verhuizers over te laten? Het gebeurt in het weekend dus ik ben er zelf niet bij...

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #167 Gepost op: 12 januari 2005, 15:12:08 »
mijn guppen zijn verhuisd van kom naar aquarium, is veel groter, zit een pomp en een verwarming in, en ook maar mee visjes

maar ik vroeg me ook al af hoe dat moest als ik uit huis ga, ik dacht daqt ze dan misschien in een reisbak moesten ofzo
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #168 Gepost op: 12 januari 2005, 18:58:51 »
Met vervoer bedoel je? Je zou een faunabak kunnen proberen, zo heten die dacht ik, dat zijn doorzichtig plastic bakken met een plastic rooster erop die eraf kan en ook een gaatje voor pomp/verwarming. Alleen uitkijken met ziektes natuurlijk en met de temperatuur enzo, en niet aan het hengsel vasthouden maar aan de onderkant want het zou niet de eerste keer zijn dat het deksel het niet houdt.
Die bakken zijn te koop en alle soorten en maten en niet zo duur, ik gebruik ze als bakjes om de muisjes ff in te zetten als ik ze verschoon of om foto's te maken.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #169 Gepost op: 12 januari 2005, 19:30:10 »
Maar ik kan ze zelf niet vervoeren, da's het probleem :-(

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #170 Gepost op: 12 januari 2005, 20:44:44 »
Worden het bedrijfsvissen of thuisvissen?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #171 Gepost op: 13 januari 2005, 00:36:47 »
Heeft ff geduurd maar ik heb ze nu op mijn bureau staan. Nu nog mijn grotere aquarium ervoor regelen, ze zitten nu nog in een redelijk kleine bak. Lastig is wel dat ons bedrijf over 4 weken gaat verhuizen, vraag me af hoe dat moet. Durf ik dit aan de verhuizers over te laten? Het gebeurt in het weekend dus ik ben er zelf niet bij...

Ehm. Wat voor werk deed je ook alweer precies? Als er ergens in jouw gebouw dierproeven worden gedaan dan moet jouw aquarium ook voldoen aan alle criteria voor dierproeven, en dat doet 'ie geheid niet.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #172 Gepost op: 13 januari 2005, 09:50:43 »
Mijn werk heeft niets met dierproeven te maken hoor, pure saaie kantooromgeving ;D
Dit is typisch een geval van mensen die het gezellig vinden om vissen op hun bureau te hebben en dan ergens anders gaan werken of er geen tijd voor hebben. Ze hebben wel een rechthoekig bakje gekocht ipv een kom, een kom is helemaal wreed. Na lang "zeuren" mag ik ze nu adopteren en een grotere bak geven enzo. Ik wil ze wel op mijn werk houden en niet thuis, beetje goed voorbeeld geven.
Die vissen vertonen volgens mij behoorlijk gestoord gedrag. Het is ook doodsaai: niet eens 1 plantje erin, geen speeltjes, geen verstopplekjes, te weinig ruimte... Dat gaat na het weekend allemaal veranderen :D

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #173 Gepost op: 13 januari 2005, 12:03:26 »
In de top 5 van fouten, staat zeker ook dat mensen vergeten dat vissen koudbloedige dieren zijn. Bij het water verversen, handig om te weten. Nieuw en oud water moet dezelfde temperatuur hebben. Hoe ga je verversen, trouwens, als de bak groter wordt? De hevelmethode is misschien een optie, maar kost tijd. Misschien is een filter met pompje te overwegen? Is ook beter voor de vissen. Want knalvers leidingwater is niet echt ideaal volgens mij. Je verandert continue de samenstelling van hun element.
de tuin: dat ben ik

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #174 Gepost op: 13 januari 2005, 12:43:38 »
Het nieuwe aquarium wordt eerst ingericht en mag een paar dagen acclimatiseren met plantjes erin, het oude staat er dan naast. Het nieuwe doe ik voor 2/3 vol, doe er waterkwaliteit druppeltjes bij enzo. Het water is dezelfde temperatuur als ik ze over zet. Ik zet ze over met een groot deel van het water uit het oude aquarium. Er zit nu al een filter met pompje in, in het nieuwe zit er ook een, een sterkere met ook nog een zuurstofsteentje. Knalvers leidingwater is inderdaad heel slecht, je moet nooit meer dan 1/3 van het water tegelijk vervangen. Maar als er een goed evenwicht is hoef je niet zo vaak te vervangen.

Ik schaam me er wel voor maar ik vind het wel erg gezellig die twee vissen naast me :-[

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #175 Gepost op: 14 januari 2005, 13:11:02 »
??? Ik heb een goudvis met trimproblemen (voor de niet duikers onder ons: hij kan niet op dezelfde hoogte blijven zweven zonder zijn vinnen te gebruiken). Hij hapt naar zuurstof en dan krijgt hij lucht binnen, die boert hij wel uit maar niet helemaal, en dus drijft hij steeds naar boven. Gaat dan als een idioot weer naar beneden, probeert onder de andere goudvis te gaan hangen etc. Tot er weer wat luchtbellen uit zijn bek ontsnappen en hij weer gewoon kan zwemmen. Het is maar raar.
Dat ze lucht happen is een teken dat het water niet zuurstofrijk genoeg is toch?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #176 Gepost op: 14 januari 2005, 21:31:50 »
Kan het niet gewoon spelen zijn? Zuurstoftekort treedt niet zo heel snel op. Komt wel voor bij hoge smalle bakken en kommen. Maar plantjes erin is natuurlijk altijd verstandig.
de tuin: dat ben ik

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #177 Gepost op: 14 januari 2005, 22:01:59 »
Mijn zusje heeft 3 goudvisjes gekocht, vind ik zielig :(
Ze hebben gelukkig wel een rechthoekige bak met steentjes en 3 plantjes. Vissen zijn erg wild, daar bedoel ik dus mee dat ze niet zo doorgefokt zijn dat ze niet meer in het wild kunnen overleven, zo'n dieren missen een wild leven wel, ook al zijn ze in gevangenschap geboren. Dat denk ik ten minste.
"Echte huisdieren" kunnen niet in het wild overleven en met een goede verzorging denk ik ook niet dat ze het erg vinden.

Offline Muis

• 1.242
« Reactie #178 Gepost op: 15 januari 2005, 13:41:38 »
En zijn er net nog 2 bij gekomen.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #179 Gepost op: 17 januari 2005, 09:08:34 »
??? Ik heb een goudvis met trimproblemen (voor de niet duikers onder ons: hij kan niet op dezelfde hoogte blijven zweven

Lijkt op een probleem met de zwemblaas. Veel aquariumhouders zullen het visje weinig kans geven en euh verlossen van zijn ellende...

Zelf ooit een kleintje uit de vijver gehaald met dit probleem, 2 jaar in een aquariumpje gehouden en toen kon hij weer zwemmen, een zwemblaas kan weer herstellen. Nu paar jaar later zwemt hij weer vrolijk in de vijver.