Vegatopia Forum

Vega's op tv/ Bekende vega's

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #240 Gepost op: 06 maart 2005, 15:56:09 »
Mja, dat is een beetje triviaal, denk ik. Je kan ook vlees weglaten en koolhydraatbronnen beperken en dan even weinig calorieen binnenkrijgen als op het Atkinsdieet. Niet dat dat goed is...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #241 Gepost op: 06 maart 2005, 16:01:48 »
Zucht...

Mensen vinden dit nou eenmaal makkelijker vol te houden.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #242 Gepost op: 06 maart 2005, 16:04:49 »
Dat snap ik.

Maar het is nog steeds stierenstront.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

blij visje

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #243 Gepost op: 06 maart 2005, 16:10:28 »

ehm, een veganistische levensstijl (het voedselgedeelte dan) is toch juist het perfecte dieet????   :confused:
ik bedoel dus, dat je als veganist veeeeel minder calorieen binnenkrijgt. Vlees bevat weet ik hoeveel calorieen meer dan vleesvervangers.... Idem voor zuivel etc...

Veel vlees bevat minder calorieen dan je zou denken. Het zijn juist de granen etc. waarin heel veel calorieen zitten, vandaar het succes van het Atkins dieet.
Vleesvervangers bevatten vaak juist heel veel calorieen.
Zuivel idem: magere zuivel bevat maar weinig calorieen.

En als veganist hoef je helemaal niet perse minder calorieen binnen te krijgen, als je bv. flink snoept van gelatine-en-rode-kevertjes-vrij snoep.


oh maar dat weet ik ook wel, ik ben niet bepaald het proto-type slanke veganiste, met dank aan de vele lekkere vegan-alternatieven voor koekjes, chipjes en drop... :yummie:

maar goed, dat van die granen wist ik helemaal niet...

toch hebben sojaprodukten het voordeel boven zuivel dat ze cholesterolverlagend werken, beter voor je darmflora zijn (itt zuivel) en voor vrouwen in de overgang ook iets goeds kunnen betekenen (ik zou even moeten opzoeken wat). Maar dat wist je waarschijnlijk allemaal al...

en los van de calorieen; vleesvervangers zijn toch gezonder dan vlees? en dan doel ik niet alleen op de rotzooi zoals antibiotica die door het veevoer gemengd wordt... en dan heb ik het nog niet over het dierenleed... :cow:

blij visje

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #244 Gepost op: 06 maart 2005, 16:11:22 »

Dat is de enige reden van de oorzaak van het succes van het Atkins-dieet. Nou, dat en dat je dus zoveel vlees mag eten als je wil, maar dat heeft meer met populariteit te maken ;D

... en je valt er van af...

Ja, maar dat is dus omdat je niet genoeg calorieen binnenkrijgt om je gewicht op peil te houden. En dat ligt niet aan het feit of je nou wel of geen granen en aardappels en andere koolhydraatbronnen meer eet.

mag ik even een dooddoener in de ring gooien? vraag iedere arts en aanverwante deskundigen en je zult horen dat een gevarieerd en bescheiden eetpatroon zorgt voor een goed gewicht. En als je wat gewicht kwijt wilt, zul je inderdaad meer moeten bewegen en de snacks moeten laten staan. Dat lijkt me helemaal makkelijk vol te houden: een gewoon eetpatroon...
Al denk ik dat dit voor die lichtgewicht dames daar in Hollywood niet voldoende is... maar tjee, er zijn toch meerdere succesdieten zonder dat je direct op vlees moet overstappen?? Ik ken genoeg vega-dieten (ergens op deze site stonden er ook een paar, dacht ik)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #245 Gepost op: 06 maart 2005, 16:14:34 »

en los van de calorieen; vleesvervangers zijn toch gezonder dan vlees? en dan doel ik niet alleen op de rotzooi zoals antibiotica die door het veevoer gemengd wordt...

Dat weet ik nog zo net niet. Vaak barsten ze van het vet.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #246 Gepost op: 06 maart 2005, 16:17:07 »
En dan is het ook nog eens gehard vet :-\
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #247 Gepost op: 06 maart 2005, 16:17:29 »

mag ik even een dooddoener in de ring gooien? vraag iedere arts en aanverwante deskundigen en je zult horen dat een gevarieerd en bescheiden eetpatroon zorgt voor een goed gewicht. En als je wat gewicht kwijt wilt, zul je inderdaad meer moeten bewegen en de snacks moeten laten staan. Dat lijkt me helemaal makkelijk vol te houden: een gewoon eetpatroon...


Tja, maar dat willen de mensen helemaal niet horen. Ze willen makkelijk afvallen, klaar uit, en snacks laten staan en meer bewegen is voor de meesten helemaal niet zo simpel.


blij visje

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #248 Gepost op: 06 maart 2005, 16:20:45 »



Tja, maar dat willen de mensen helemaal niet horen. Ze willen makkelijk afvallen, klaar uit, en snacks laten staan en meer bewegen is voor de meesten helemaal niet zo simpel.



ja, eh, wie zijn billen brandt.. kortom, eerst veel proppen en dan zonder moeite te willen doen afvallen? lekker reeel. Ok, ik weet dat mensen zo zijn; niet voor niets zijn plastisch chirurgen zo populair (lekker liposuctie!)

blij visje

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #249 Gepost op: 06 maart 2005, 16:22:19 »
En dan is het ook nog eens gehard vet :-\
echt, ik heb het pakje bij mij er eens op nagekeken, maarreh, nauwelijks vet.. (gehard of ongehard) en al helemaal niet meer dan vlees (denk ik, want dat heb ik niet in huis)

misschien dat ze daarom zo snel uit elkaar lazeren in de koekenpan ;-)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #250 Gepost op: 06 maart 2005, 16:28:10 »
En dan is het ook nog eens gehard vet :-\
echt, ik heb het pakje bij mij er eens op nagekeken, maarreh, nauwelijks vet.. (gehard of ongehard) en al helemaal niet meer dan vlees (denk ik, want dat heb ik niet in huis)

misschien dat ze daarom zo snel uit elkaar lazeren in de koekenpan ;-)

Maar in heel veel dus wel. En again, bij veel vleessoorten valt het vet nog mee:
100 gram runderbiefstuk bevat 3 gram vet, waarvan 1 verzadigd.
En je hebt dan ook nog eens de magere versies.

blij visje

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #251 Gepost op: 06 maart 2005, 16:39:45 »
En dan is het ook nog eens gehard vet :-\
echt, ik heb het pakje bij mij er eens op nagekeken, maarreh, nauwelijks vet.. (gehard of ongehard) en al helemaal niet meer dan vlees (denk ik, want dat heb ik niet in huis)

misschien dat ze daarom zo snel uit elkaar lazeren in de koekenpan ;-)

Maar in heel veel dus wel. En again, bij veel vleessoorten valt het vet nog mee:
100 gram runderbiefstuk bevat 3 gram vet, waarvan 1 verzadigd.
En je hebt dan ook nog eens de magere versies.

goh en als ik zo op van die vega-sites kijk, krijg ik toch een heel ander idee... nu ja, het dierenleed dat met vlees gepaard gaat is voor mij toch het argument om geen veganist te worden, lijkt me duidelijk...
al zal ik mijn praatje wel even aan moeten passen qua argumenten..
alhoewel: vegan-melkchoco bevat minder suiker etc, dus....
ok, dat is dus geen vlees. ehm, toch ga ik mij even verdiepen in de calorie-vergelijkingen.. want kale tofu, tempe en seitan bevatten toch echt niet meer calorieen dan vlees.. misschien de burgers dan wel, behalve die ene die ik dan in de koelkast heb liggen en dus nu voorgoed zal blijven kopen  ;D

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #252 Gepost op: 06 maart 2005, 17:00:21 »
Dat vind ik zo jammer (van die info op die sites), want ik denk dat je er uiteindelijk niets aan hebt om mensen verkeerde info te verschaffen. Ik eet ook geen vlees vanwege het dierenleed, maar ik denk dat een paar keer per week een lapje vlees echt niet ongezond is.

Per 100 gram:
tofu= 113 kcal
tempeh = 139 kcal
seitan = 90 kcal

Het meeste vlees bevat wel meer calorieen, maar niet altijd heel veel meer.

blij visje

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #253 Gepost op: 06 maart 2005, 18:52:31 »
hee dank je... dat scheelt voor mij weer wat opzoekwerk...

gelukkig bevat vlees niet zo heel veel calorieen meer anders zou ik toch echt minder moeten gaan eten (en dat is nu net 1 van mijn hobbies, tja..)

maar slim is het niet van dergelijke sites om misleidende info te geven, dat ben ik met je eens...uiteindelijk keert zich dat alleen maar tegen je/verlies je wat aan geloofwaardigheid en evt twijfelende vega's...

blij visje

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #254 Gepost op: 06 maart 2005, 18:55:35 »

gelukkig bevat vlees niet zo heel veel calorieen meer anders zou ik toch echt minder moeten gaan eten (en dat is nu net 1 van mijn hobbies, tja..)

van de "calorierijkere" vegaburgers bedoel ik dan...
nu ja, eigenlijk slaat deze hele opmerking nergens op, want nadat ik vega en vervolgens vegan ben geworden, ben ik niet bepaald aangekomen...

wel handig om te weten dat vlees niet zoveel meer bevat voor gesprekken met carnivoren die wellicht zijn te bekeren cq zich willen bekeren....

Toeps

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #255 Gepost op: 06 maart 2005, 19:53:03 »
Mja, dat is een beetje triviaal, denk ik. Je kan ook vlees weglaten en koolhydraatbronnen beperken en dan even weinig calorieen binnenkrijgen als op het Atkinsdieet. Niet dat dat goed is...

Bij het Atkinsdieet sla je ook díe calorieën die je binnenkrijgt niet meer op, omdat je voor het opslaan van vet koolhydraten nodig hebt. Die je dus niet eet. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Ik het Atkins-boek staat ook juist dat je wél voldoende calorieën moet eten.

Helaas weet ik dit allemaal, uit een duister verleden...

Toeps

Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #256 Gepost op: 06 maart 2005, 19:54:04 »
Dat vind ik zo jammer (van die info op die sites), want ik denk dat je er uiteindelijk niets aan hebt om mensen verkeerde info te verschaffen. Ik eet ook geen vlees vanwege het dierenleed, maar ik denk dat een paar keer per week een lapje vlees echt niet ongezond is.

Per 100 gram:
tofu= 113 kcal
tempeh = 139 kcal
seitan = 90 kcal

Het meeste vlees bevat wel meer calorieen, maar niet altijd heel veel meer.


Maar die supermarktburgers zitten zo aan de 200 a 300.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #257 Gepost op: 06 maart 2005, 19:54:26 »
omdat je voor het opslaan van vet koolhydraten nodig hebt.
Ja? Is dat biochemisch gezien ook zo? En dan niet omdat Dr. Atkins het zegt, he.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #258 Gepost op: 07 maart 2005, 14:44:28 »
Mensje van Keulen (een nederlandse schrijfster) werd gezegd vegetariër te zijn, in museum gasten.
Zo.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vega's op tv/ Bekende vega's
« Reactie #259 Gepost op: 23 maart 2005, 16:42:53 »
Vanaf morgen is Dallas weer op TV. De acteur die de bekendste persoon uit die serie speelt, Larry Hagman/JR, is vegetarier! Hoewel hij in de serie grote steaks op het menu heeft staan...