Vegatopia Forum

Vondsten

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vondsten in de toko!
« Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2003, 23:37:43 »

Daar zitten nogal eens bonen bij die ik van thuis niet ken, sommige lijken op tuinbonen maar veel groter.

Die grote gele Spaanse erwten "Garbanzos" vind ik ook best wel lekker af en toe.


Dat zijn vast fullbonen, nietwaar Chrissieboy?? ;)

En garbanzos zijn kikkererwten.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vondsten in de toko!
« Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2003, 23:39:34 »
Daar zitten nogal eens bonen bij die ik van thuis niet ken, sommige lijken op tuinbonen maar veel groter.
Toevallig bruin en met een zwart lijntje om de zijkant? Dat zijn namelijk gedroogde tuinbonen, of fava's, of ful. Als ze wit zijn zijn het boterbonen of lima's

Citaat
Die grote gele Spaanse erwten "Garbanzos" vind ik ook best wel lekker af en toe.
Dat zijn de welbekende kikkererwten :)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Vondsten in de toko!
« Reactie #22 Gepost op: 24 juni 2003, 00:27:28 »
Die bonen bestaan in een aantal soorten, soms gewone witte boontjes (alubias) maar dan een paar maten te groot, soms meer tuinboon-achtig en tot wezenloos groot.

Nee, garbanzos zijn een stuk groter en harder geel dan kikker-erwtjes. Of misschien laten ze die gewoonlijk zo rijp niet worden, net als de tuinbonen die de Nederlanders alleen nog maar klein willen.

Kikker-erwtjes smaken trouwens ook prima.

femke

Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #23 Gepost op: 24 juni 2003, 10:43:47 »
Inderdaad de bouillon(blokjes)!! Helemaal vergeten Ze hebben niet alleen kruidenbouillon, maar ook gewone bouillon. Echt zo´n verschil met bouillon uit de supermarkt, dit smaakt echt veel beter. Als je de ingredienten vergelijkt snap je ook waarom: in de bouillon uit de supermarkt stikt het (naast het zout) van de smaakmakers en conserveringsmiddelen (e-nummers).

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vondsten in de toko!
« Reactie #24 Gepost op: 24 juni 2003, 11:12:11 »
De Aziatische toko's zijn nog cooler!

Echte curiosa voor de vleeseter: darmvliezen (om bijvoorbeeld vleespakketjes te maken), kwal, kippenvoetjes, zeekomkommer uit de diepvries etc.

Verder: goedkope Nori, verse Djeroek Peroetblaadjes, tropisch fruit uit blik, verse chinese tajer, kookspulletjes (goede koksbijltjes voor een schijntje!), diepvriesroti's, jackfruitijs...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vondsten in de toko!
« Reactie #25 Gepost op: 24 juni 2003, 12:17:38 »
In het Marokkaanse winkeltje bij ons in de buurt hebben ze heerlijke instant linzen/kikkererwten-soep. 'Harira' heet die. Ook zalig veel soorten olijven, en koekjes van feta in bladerdeeg :yummie:

In het Aziatisch winkeltje komen we nog vaker en dan voor citronella, gember, noedelsoepjes, bamboescheuten, mu-erpaddestoelen, saké...

willem1940

Re:Vondsten in de toko!
« Reactie #26 Gepost op: 24 juni 2003, 15:53:47 »
"Harira" ken ik en vermeldde ik al eens in een andere thread. "Chorba" op tomaat-basis vind ik lekkerder.

Soms zijn er ook blikken met een soort van olie-achtige erwtensoep, iets gekruid; inhoud komt als een deeg naar buiten en wordt door zacht opwarmen vloeibaar.
Ik lust die erwtensoep best maar de rest van mijn familie wil ze niet. De Chorba tomatensoep ging beter. Harira ging met lange tanden, beetje saai maar niet fout.l

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #27 Gepost op: 24 juni 2003, 17:58:18 »
Gisteren kwam ik veganistische salami en smeltkaas tegen in de Natuurwinkel. Van een of ander nieuw Duits merk waarvan de naam me alweer ontschoten is. En ze hadden ook nog leverworst, die ze 'levenworst' hadden gedoopt. Lachen, wat?
Das toevallig. Mijn vriend zei laatst dat salami toch makkelijk plantaardig na te maken moest zijn. Jan, als je er weer bent, kun je dan ff het merk onthouden voor me?
thanx!
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2003, 18:46:57 door Stem Apraxia! »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #28 Gepost op: 24 juni 2003, 18:09:16 »
Ja! Ennuh, in welke winkel was dat?

cake

Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #29 Gepost op: 24 juni 2003, 21:17:10 »
Lekkere (!) groentepatés, de rijstemelk met hazelnoot van lima, veganaise.  :)

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #30 Gepost op: 24 juni 2003, 21:50:41 »
Molenaartje wafeltjes in 4 smaken. O.a. lemon, choco, vanille en? Heel lekker en... vegan!  :puh2:

Jammie! Heb vandaag de laatste opgegeten. Volgens mij heb je het alleen over andere wafels. Iig ik had van die stroopwafels.

Nee, die zijn ook lekker, maar ik heb het over een relatief nieuw produkt: "Bio Cream Wafers" van Molenaartje. Verkrijgbaar in Citroen, Chocolade, Carob en Vanille. (verp. 100 gram +/- 20 wafeltjes  :hungry:)

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Vondsten in de toko en Wereldwinkel!
« Reactie #31 Gepost op: 24 juni 2003, 21:54:55 »
In de Marokkaanse winkel bij mij om de hoek hebben ze de beste noten die er te krijgen zijn. Vooral hun Iranese pistachenoten zijn onovertroffen (en nog de helft goedkoper dan in de supermarkt ook nog).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vondsten in de toko en Wereldwinkel!
« Reactie #32 Gepost op: 24 juni 2003, 22:06:16 »
Bij de Wereldwinkel:

Curry (heet)
Kaapse Pastasaus (pittig)
Sun Dried Tomatospread (zoetig)


willem1940

Re:Vondsten in de toko en Wereldwinkel!
« Reactie #33 Gepost op: 25 juni 2003, 02:17:22 »
Ja, Marcello, pistachenootjes zijn gunstig in Marokkaanse winkels.
Duiken nu de Iranese op, dat  l a n g e  model?

Die herinner ik mij inderdaad als buitengewoon goed maar je ziet ze bijna nooit in Nederland.

Misschien weet nog niet iedereen dit:

- pistachenootjes zo min mogelijk open laten staan, snel strak opsluiten in plastic anders worden ze muf/zacht/taai
- zelden zit er een slecht nootje tussen, maar dan bij aanbijten 10x zo erg als een rotte pinda.
Herkenning: vliesje behoort bruin-roodachtig te zijn met dun groen daar vlak onder

De harde schilletjes doen het een aardig tijdje in barbecue of houtkachel, open haard.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Vondsten in de toko en Wereldwinkel!
« Reactie #34 Gepost op: 25 juni 2003, 09:57:29 »
Bij de Wereldwinkel:
Curry (heet)
Kaapse Pastasaus (pittig)
Sun Dried Tomatospread (zoetig)

Die tomaten spread is ook één van mijn favorieten uit de WW. Daarnaast is de Balsamico-Uien-Spread erg lekker. De bonen-spread die ze hebben vind ik wat minder.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vondsten in de toko en Wereldwinkel!
« Reactie #35 Gepost op: 25 juni 2003, 11:52:31 »
Vooral hun Iranese pistachenoten zijn onovertroffen


Zijn die wel veilig? Er was een aantal jaren geleden toch wat over te doen?Met gif of iets dergelijks...

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vondsten in de toko en Wereldwinkel!
« Reactie #36 Gepost op: 25 juni 2003, 11:54:06 »
Bij de Wereldwinkel (waar ik 6 jaar gewerkt heb):

quinua
Maniokchips paprika
worldshake
alle wijn
Los Perales
baritta mango-kokos

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Vondsten in de toko en Wereldwinkel!
« Reactie #37 Gepost op: 25 juni 2003, 12:29:13 »
Bij de Wereldwinkel (waar ik 6 jaar gewerkt heb):

Ha, 'k heb er ook drie jaar gewerkt

Je vergeet nog : de lekkere Palestijnse olijven
                           Black maftoul Quinoa
                           

willem1940

Re:Vondsten in de toko en Wereldwinkel!
« Reactie #38 Gepost op: 25 juni 2003, 14:23:36 »
Ik heb wel eens een verse, onbewerkte olijf geprobeerd te proeven. Niet zo best.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Vondsten in de toko en Wereldwinkel!
« Reactie #39 Gepost op: 25 juni 2003, 14:58:39 »
Vooral hun Iranese pistachenoten zijn onovertroffen


Zijn die wel veilig? Er was een aantal jaren geleden toch wat over te doen?Met gif of iets dergelijks...

Hoop het wel, want ik (vr)eet ze met de kilo's  :yes: