Vegatopia Forum

Vondsten

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

overanalizing

Vondsten
« Gepost op: 22 juni 2003, 21:27:05 »
Handbewerkte seitan.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2003, 21:35:25 »
De tofubroodjes!

De bosvruchten yofu van provamel :kwijl:

overanalizing

Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2003, 21:36:26 »
Biologische noten, waarbij je ze meestal zelf mag afwegen.
Appelthee.
Agar-agar.
Miso.
Bio-wijn. (Veel bio-winkels houden proefavonden!)
Verschillende granen.
...
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2003, 21:37:08 door glutineus »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2003, 21:53:59 »
Whole Earth Organic COLA. Ik drink nooit gewone cola, maar heel af en toe neem ik deze mee. Zonder suiker. Smaakt, m.i., naar de regular shit.

Green&Blacks Maya Gold bar en Hot Chocolate

Feta met basilicum van het merk Hansketien.

Lima tortilla chips met chili



  • De kazen met verschillende smaakjes, zoals brandnetel, knoflook, foenegriek etc.
  • Jams zonder suiker, 'gewoon' van fruit.
  • Hier in het oosten des lands hebben ze heerlijke abrikoos?-dadel gebak. Geloof wel met gelatine... Zit ook slagroom enzo in :D. En de appelbollen en moorkoppen. Allen van Bakkerij Verbeek/Bulthuis, die aan bijna alle biowinkels leveren.
  • Hizikibroodjes!
  • Scharrelbiggetjes: Rode wine gum-achtige snoepjes gemaakt van diksap en moutstroop.

« Laatst bewerkt op: 22 juni 2003, 22:19:39 door Hizikigrrrl »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2003, 11:11:55 »
De mooiste (en waarschijnlijk ook duurste) hagelslag ter wereld.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

femke

Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2003, 11:28:23 »
Ukkie hazelnootpasta of chocoladepasta, mmmmm!
Cashewnotenpasta van Horizon
Sesamreepjes met rozijnen
dropslierten
Ukkie C Rozenbotteldiksap
tropische notenmelange
rozijn-notenbolletjes
inderdaad: de aardbeienjam gezoet met appeldiksap
tofu met provencaalse kruiden
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2003, 11:50:31 door femke »

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2003, 11:40:26 »
* (Zuurdesem)brood, zoals Helena al zei.
* Sandwich spreads, groentenpatés e.d. (Abinda bv.)
* Hun huisgemaakte groentenburgers, broodbeleg e.d.
* Olie of vinaigrette die je niet in de supermarkt vindt

ellen

Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2003, 11:57:41 »
Instant falafel

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2003, 12:33:46 »
Gisteren kwam ik veganistische salami en smeltkaas tegen in de Natuurwinkel. Van een of ander nieuw Duits merk waarvan de naam me alweer ontschoten is. En ze hadden ook nog leverworst, die ze 'levenworst' hadden gedoopt. Lachen, wat?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2003, 13:01:08 »
Die van mij koopt plakken geroosterde aubergine in olijfolie vanuit de koeling. Nooit gekocht (ben namelijk niet te beroerd om dat zelf te doen), maar wel keihandig.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Danielle

Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2003, 15:51:15 »
Gistvlokken & sesampasta  :P

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2003, 16:34:49 »
Gistvlokken & sesampasta  :P

Oh ja, tahin, heerlijk. En wat ik ook nog vergeten ben is Bio Gomasio van Vetara, dat zijn gemalen (geroosterde) sesamzaadjes met zeezout. Heerlijk over de salades, roerbak en verzin het zelf maar. Een heerlijke smaakmaker!!
Van leven ga je dood

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2003, 21:43:52 »
Molenaartje wafeltjes in 4 smaken. O.a. lemon, choco, vanille en? Heel lekker en... vegan!  :puh2:

wendy25

Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2003, 22:01:16 »
Het heerlijke zuurdesembrood
fruit
bosvruchtenjam
alternatieve boeken

Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2003, 22:03:29 »
uienbouillion!
kruidenblokjes :)!

willem1940

Vondsten in de toko, islamitische winkel en Wereldwinkel!
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2003, 22:07:33 »
In Turkse en Marokkaanse winkels tref ik nogal eens koekjes/gebakjes, ook fabrieks-verpakt, die waarschijnlijk (per ongeluk?) strikt vegan zijn.

Meestal vind ik ze net even te flauw/zoet voor mijn smaak, lijkt het deegje zoutloos.

De vulling is meestal van dadels, vijgen, soms sinaasappel of een cacao-mengsel.

Vaak hebben ze ook Magdalena/Madeleine-koekjes maar die bevatten in ieder geval ei. Een sponzig cakeje. Er bestaan uitvoeringen van met jam-vulling.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2003, 16:58:46 door Annemieke »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Vondsten in de toko
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2003, 22:29:11 »
Wat voor lekkernijen zijn er bij de Turk, Marokkaan, Indier en andere allochtonen te vinden?  En bij de Wereldwinkels/Fair Trade shops?

Post hier je tips!

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2003, 22:09:35 door Hizikigrrrl »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vondsten in de toko!
« Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2003, 22:54:22 »
Een van mijn vrienden onderhoudt een website waarop uit de toko afkomstige snoepwaren, snacks en drankjes worden uitgeprobeerd: De Tokotest. Van elk produkt is ook nog eens de ingredientenlijst in de meest begrijpelijke taal ingescand, dus je kan zelf kijken of dat wel klopt. Zie je bij het testpanel een C. staan dan kan je er (bijna) van opaan dat het een veganistisch produkt betreft.

Voor de rest moet ik eerst maar eens in mijn keukenkastjes gaan kijken wat voor 'n lekkers ik uit de toko of de Turkse super heb. Off the top of my mind zou ik zo falafelmix, Turks brood, zakken peulvruchten, helva (een soort van sesamcake) en ajvar (paprikaspread) aan kunnen raden... Ook de zakken gemengde noten, de olijven (soms een beetje dodgy) en de kruiden (voor grootverbuikers veel goedkoper dan in de supermarkt) zijn aan te raden.

Edit: Op aanvraag van Hizikigrrrl bepaalde produkten toegelicht ;)
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2003, 23:02:52 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Suus

Re:Vondsten in de biowinkel!
« Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2003, 23:22:18 »
Mijn favorieten, lekker instantspul:
Worcester soy sauce zonder ansjovis van Lima :worshippy:
Belgische bio-pralinébonbons, los verpakt in de biowinkel op de Weteringsschans :heart:
Kruidenblokjes/cubes aux herbes van het merk Natur Compagnie in drie smaken bv basilicum en tijm, ze zijn gluten & gist & eivrij :vork:  

willem1940

Re:Vondsten in de toko!
« Reactie #19 Gepost op: 23 juni 2003, 23:22:49 »
Vaak hebben ze van die afgeplat-ei-vormige snoepjes van roze, blauwe of witte keiharde suiker met van binnen een amandel erin. Die zie je niet vaak meer in Nederlandse winkels. Ze werden vroeger ook in Nederland wel geserveerd als er pas een baby geboren was maar niet altijd zat er dan zo'n amandel in.

Veel peulvruchten, niet alleen kant en klaar in potten maar ook hard gedroogd.

Daar zitten nogal eens bonen bij die ik van thuis niet ken, sommige lijken op tuinbonen maar veel groter.

Die grote gele Spaanse erwten "Garbanzos" vind ik ook best wel lekker af en toe.

Reeds elders gepost: Helva/Halva in potten/blikken, enige soorten (maar ik lust dat niet; misschien moet je er nog een be/ver-werking op toepassen).

Op het ogenblik zijn er enige typen verse vijgen; dat is echt seizoens-werk. Ook soms cactus-vijgen.

Eigenaardige jams, meestal uit Iran, zoals vijgen-jam. Appelstroop-achtig maar veel zoeter. Ik ben er niet dol op; bij sommige kleine kinderen wel een succes. Ik zag ook wortel-jam, nog niet geprobeerd.

Houtskool-tabletjes in rollen, net dikke zwarte pepermunt. Die zijn bedoeld om er brokjes ruwe, grauwe wierook op te verbranden ňf de veel duurdere witte, gezuiverde korrels. Wierook noemen ze "boechoer", het branden verjaagt boze geesten.

Eigenaardige gebroken blaadjes "muskus" parfum, bedoeld om tussen beddelakens te leggen.

Augurken en groene pepers-in-zuur en allerlei andere kruiden/groenten-mengsels, ook sambal- of tabasco-achtige hete sauzen. "Harissa" is de naam van spaanse pepers in het algemeen (Turks: "biber") maar Harissa is ook de naam van Tunesische sambal; net een beetje anders van smaak dan Sambal Oelek, er zit ook wat komijn in.

Zeer veel soorten kruiden in verpakkingen van minimaal 250 gram, meest een hele kilo.
Vaak peperkorrels in variërende grootten/soorten/kleuren extra voordelig, zakken van 0,5 of 1 kg. Als je die prijzen vergelijkt met een supermarkt-prijs per 30 gram is het echt wel even lachen, maar met zo'n hele kilogram doe je met 10-20 personen wel zowat een jaar. Goed, ik zorg dus dat de hele familie goed gevulde pepermolentjes heeft, wie langskomt krijgt een zakje mee uit de grote trommel want langer dan 1 jaar wil ik ze niet bewaren.

Vaker dan elders, "natte" verse knoflook, misschien wel afkomstig uit volkstuintjes. Mjammie.

Het is weer watermeloenen-tijd.
Kloppen op die dingen: watermeloen moet ONRIJP zijn, klink dan door-galmend; anders niet meer zoet, vervelend-melig.
"Gewone" meloenen zijn juist lekkerder als ze niet meer galmen, dof plofje.
Mijn kinderen ontdekten dat je met de pitten van watermeloenen mooi kunt spugen, plakken leuk op andermans blote vel. Het leek wel een veldslag op de late zomeravond toen ze op elkaar jaagden in de donkere tuin.
Soms leren ze daardoor erger vloeken.

Een aardig kruiden-mengsel, lichtbruin poeder, vind ik "Ras Hanout". Lijkt een beetje in de geur op koek-of speculaas-kruiden en combineert met uitprobeer-snuifjes zowel met harige als sommige zoetige zaken. De meng-verhoudingen lopen per partij uiteen, soms is kaneel iets meer waarneembaar, anders weer komijn. Sowieso lekker op alles wat op een barbecue gaat.

Reeds een lang verhaal zie ik; als me nog dingen te binnen schieten post ik wel weer.