Vandaag in de boekhandel zien liggen, ik heb em (nog) niet gekocht, dus kan nog niet een echte echte recensie schrijven, maar heb het boek een half uur door zitten lezen, dus kan er wel al wat over zeggen. Het eerste hoofdstuk heet 'waarom vegetarisch' en dan zegt Jonnie Boer 'nou niet omdat ik zo'n konijn ben'. Dat begint niet goed. Wel vind hij dat vegetarisch eten de toekomst heeft en zegt hij dat zijn restaurant al jaren een vegetarisch menu heeft (dat nog steeds niet op zijn internetsite staat waarop alle andere menu's wel uitgebreid staan beschreven).
Dan volgen de recepten. Allereerst vallen de foto's erg op, heel mooi gemaakt, knap, dat wil ik ook wel zo kunnen denk ik dan. De recepten zijn erg origineel gevonden. Na de voorgerechten komen hoofdgerechten, en toen begon mijn stemming een beetje om te slaan. De recepten komen over alsof het meer ideeen zijn, misschien leuk op zich als voorgerecht, maar het is helemaal niet veel wat hij maakt (alle gerechten lijken wel amuses of kleine voorgerechtjes) en zo uitgesproken van smaak dat je er wel 1 van wil maken, maar het niet wil combineren tot een heel menu. Ook de foto's beginnen tegen te staan, ze zijn wel heel gestilleerd, een bord met truffelaardappeltjes waar helemaal links en rechts een truffelaardappeltje ligt, leuk voor de foto, maar zo kan je het nooit op je bord leggen. Bord? De gerechten op de foto's liggen niet op borden, maar zweven in de ruimte, zijn helemaal gephotoshopt. Maar ik wil niet photoshoppen, ik wil lekker koken. En waar haal ik moerasspirea en zevenblad vandaan?
Jonnie Boer schrijft in zijn inleiding dat er geen vegetarische kookboeken van topkoks zijn. Maar Delia Smith schreef er een, Paul Gaylor maakte een geweldig boek over groenten, de Italiaan Carluccio schreef ook een groentenkookboek, die misschien niet 100% vegetarisch zijn, maar wel een stuk praktischer. Ik vind Puur Natuurlijk meer een soort gedachtenspinsel van een kok die ook eens vegetarisch kookt, en verder altijd vlees maakt. De recepten zijn te overdreven, de fotografie onrealistisch. Alleen leuk voor yuppen die alles kopen, mensen die echt altijd met koken bezig zijn en fotografieliefhebbers.
Gebonden
128 pagina's
100 kleurenfoto's
20 zwart-witfoto's
ISBN 90 400 8813 6
Nederlands
45 Euro