Vegatopia Forum

Opvoeden voor dummies

ellen

Re:Opvoeden voor dummies
« Reactie #40 Gepost op: 12 december 2003, 14:39:17 »
Okeej, nooit gedacht dat ik het nog eens voor Maud op ging nemen...

Stel dat de kleine Julian had gezegd: 'Ik wil niet mee naar oma, want oma is een stomme trut!'
-Mijn zusje van zes is toevallig dol op haar oma, maar dit soort taal flapt er nog wel eens uit.

Eigenlijk is dat soort gedrag redelijk normaal. Ik riep als kind regelmatig dat ik mijn neef haatte, terwijl ik hartstikke gek op hem was. Juist daarom waarschijnlijk. :) Wist ik veel wat ik zei. Dat ging vanzelf weer over als ik mijn moeder moet geloven. Daarom klopt deze vergelijking niet helemaal volgens mij.

(Eigenlijk is het ook wel eens "normaal" gedrag voor volwassenen, maar soit "))

Verder wil ik wel even kwijt dat ik heel veel respect heb voor Jan en de andere ouders hier aanwezig. Een kind krijgen sowieso oogst dat al. Maar ook nog besluiten die vegetarisch op te voeden in een wereld waarin bijna alle oma's, opa's, en andere "deskundigen" vlees eten, vind ik heel knap. Petje af!  :worshippy:

Offline maud

• 373
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 12 december 2003, 14:43:45 »
Een kind krijgen sowieso oogst dat al.

Een kind krijgen op zich kunnen veel mensen wel, snap niet helemaal wat daaraan te respecteren valt..

Maar als je vervolgens je uiterste best doet om t kind een fijn leven te geven (en daar zelf dingen voor op geeft) heb ik daar wel veel respect voor hoor :thumbsup:

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #42 Gepost op: 12 december 2003, 14:46:44 »
Eigenlijk is dat soort gedrag redelijk normaal. Ik riep als kind regelmatig dat ik mijn neef haatte, terwijl ik hartstikke gek op hem was. Juist daarom waarschijnlijk. :) Wist ik veel wat ik zei. Dat ging vanzelf weer over als ik mijn moeder moet geloven. Daarom klopt deze vergelijking niet helemaal volgens mij.

Dus, omdat jij dat deed, is het normaal?

Ik deed dat niet, dus is het niet normaal.  ;D

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

NNXIII

« Reactie #43 Gepost op: 12 december 2003, 15:12:06 »
Wat ik nooit begrepen heb is waarom ouders hun kinderen altijd zo enorm tegen 'slechte' invloeden van buitenaf beschermen. Laat een kind gewoon puur zien waar dat stukje vlees of die vis vandaan komt. Vertel ze niet subtiel dat de dieren in kleine stallen gefokt worden om vervolgens in ver weg gelegen slachthuizen vermoord te worden (uiteraard in lieve kindertaal verteld). Ik denk dat ik als ik kinderen had ze gewoon zou laten zien (foto's, film misschien zelfs IRL) hoe alles in z'n werk gaat. Als ze niet genoeg 'geshockeerd' zijn, zijn ze er blijkbaar niet aan toe. :)

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #44 Gepost op: 12 december 2003, 15:13:57 »
Wat ik nooit begrepen heb is waarom ouders hun kinderen altijd zo enorm tegen 'slechte' invloeden van buitenaf beschermen. Laat een kind gewoon puur zien waar dat stukje vlees of die vis vandaan komt. Vertel ze niet subtiel dat de dieren in kleine stallen gefokt worden om vervolgens in ver weg gelegen slachthuizen vermoord te worden (uiteraard in lieve kindertaal verteld). Ik denk dat ik als ik kinderen had ze gewoon zou laten zien (foto's, film misschien zelfs IRL) hoe alles in z'n werk gaat. Als ze niet genoeg 'geshockeerd' zijn, zijn ze er blijkbaar niet aan toe. :)

Ik heb het idee dat dat niet bij alle kinderen werkt. Je moet namelijk ook uitkijken dat zo'n kind op den duur immuun is voor dat soort beelden.

Een beetje net zoals wij volwassenen zonder blikken of blozen naar doden in een oorlog kijken als het nieuws aan is. Het schockeert allemaal niet meer, omdat je het al te vaak ziet.

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Online fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #45 Gepost op: 12 december 2003, 15:15:55 »
ik weet niet of je daar het kind geen nachtmerries enzo mee bezorgt

je mag best eerlijk zijn, maar om het kind nou meteen bang te maken
Supercalifragilisticexpialidocious!

NNXIII

« Reactie #46 Gepost op: 12 december 2003, 15:25:28 »
Ik was overigens vergeten te vermelden dat zoiets niet altijd bij alles kan. :)

ellen

« Reactie #47 Gepost op: 12 december 2003, 15:28:11 »

Dus, omdat jij dat deed, is het normaal?

Ik deed dat niet, dus is het niet normaal.  ;D

Huhhuh, ik ben hier niet de enige die aan dit soort n = 1 wetenschap doet inderdaad :P

Maar ik ken wel meer kinderen.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2003, 15:28:29 door LL »

ellen

« Reactie #48 Gepost op: 12 december 2003, 15:31:03 »
Een kind krijgen sowieso oogst dat al.

Een kind krijgen op zich kunnen veel mensen wel, snap niet helemaal wat daaraan te respecteren valt..

Doe het eerst maar eens na :devil:

Offline nicky_too

• 947
« Reactie #49 Gepost op: 12 december 2003, 15:44:03 »
Maar ik ken wel meer kinderen.

Ik ook en die doen dat ook niet. Nu moeten we dus kinderen gaan tellen, lijkt me...  :P

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline maud

• 373
« Reactie #50 Gepost op: 12 december 2003, 15:52:23 »

Liever niet, ik heb ook helemaal geen respect nodig  :)

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #51 Gepost op: 12 december 2003, 17:06:07 »

Ik had een hartsvriendin die op een varkensfokkerij woonde, zo eentje met minihokjes en tandenknippen enzo. Ik heb daar tussen mijn 8e en 12e bijna de helft van de week de middagen doorgebracht. Ik heb gezien dat een geslacht varken door de moeder in speklappen werd verdeelt en dergelijke. Ik zag echt niet wat daar nou zo fout aan was.

Nu wel natuurlijk. We zijn ook geen vriendinnen meer ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #52 Gepost op: 12 december 2003, 17:07:13 »

Liever niet, ik heb ook helemaal geen respect nodig  :)

Bewust niet voor kinderen kiezen verdient ook respect hoor.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Anya

• 737
« Reactie #53 Gepost op: 12 december 2003, 18:18:38 »

Het probleem voor ouders is - denk ik, als kindervrij persoon ;) - dat je kind ook nog normaal met anderen moet kunnen omgaan. Als je vleeseters afschildert als monsters die aan folterpraktijken op dieren deelnemen, valt dat voor zo'n kind nogal moeilijk te rijmen met de dagelijkse omgang en vriendschap met vleesetende kinderen. Je moet ook oppassen dat je kind niet op school tegen een vleesetend klasgenootje gaat zeggen: "Jij bent slecht, want dat en dat gebeurt er allemaal met dieren, en toch eet jij ze op"; dat zou wel eens problemen kunnen geven met zowel die andere kinderen als hun ouders.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #54 Gepost op: 16 december 2003, 14:10:32 »
Face it: kinderen trekken vliegen vleugeltjes uit, stampen op mieren, blazen kikkers op, leggen zout op slakken en vinden het grappig om een kip zonder kop rond te zien rennen. Zo ging het bij mij op het dorp vroeger tenminste wel. Iedereen wist waar vlees vandaan kwam, en iedereen vond het normaal. Misschien dat het met stadskindertjes anders is?
Opvoeden is mede kwestie van slechte neigingen eruit masseren. Kinderen zijn geen teerzielige engeltjes, kinderen zijn gezond egoistisch en hebben ouders nodig die hen vertellen dat ze hun speelgoed moeten delen, hun vriendjes een kusje moeten geven en ja ook om ze te vertellen dat dieren vriendjes zijn en geen eten. En dat moet je er in masseren, niet er in stampen met enge beelden, want dat werkt niet. Ik heb het idee dat de meeste vego/vegan ouders hier dat heel goed doen :)

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #55 Gepost op: 17 december 2003, 00:16:40 »
Pfff wat zijn jullie soms toch een stelletje zeversokken (ja zeurkousen ja) ;-P

Offline animal lover

• 592
« Reactie #56 Gepost op: 11 januari 2004, 22:02:25 »
Wil graag in de toekomst ooit moeder worden en kan alvast zien met wat voor een problemen ik misschien ook in aanraking kom (misschien nog meer mijn vriendjes zijn altijd vleeseters, grote kans toekomstige man? ook). Verder wel goed zo meningen lezen vanuit allerlei standpunten, dus of je wel/geen kinderen hebt/wilt.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

grollie

« Reactie #57 Gepost op: 14 januari 2004, 01:04:02 »
sjonge jonge jonge, logde ik in om hier eens een vraag te stellen, kom ik deze 'discussie' tegen. Yeah, laten we alle kinderen die vlees eten eens afbekken. En hoezo (wie zei dat ook alweer?) trekken álle kinderen vliegen vleugels uit en blazen kikkers op? Dat heeft nog geen van mijn kids gedaan. Dus zo 'normaal'?  Dat heb ik ook nooit gedaan hoor. Jullie wel?
Ik geloof dat ik het antwoord op mijn vraag al heb. Zodra je kinderen krijgt hoor je niet meer bij jullie clubje
Sorry Artemis en Jan, jullie niet bedoeld. Maar gadver, zoals er hier over kinderen gesproken wordt ben ik een beetje beu.
Doei
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2004, 01:14:53 door grollie »

grollie

« Reactie #58 Gepost op: 14 januari 2004, 01:30:20 »
Artemis (en ik ook een beetje) heeft echt geprobeerd om 'kids en co' een 'vraagbaak' te maken over vegetarisch 'opvoeden'/ minder vleeseten etc.
Ik voel me niet meer betrokken bij dit forum. En ik vind het nu niet meer raar dat we van veel mensen die in de tussentijd een kindje kregen niets meer horen.
De groeten.

ellen

« Reactie #59 Gepost op: 14 januari 2004, 10:21:20 »
:(