Ik heb het wel eens eerder gezegd geloof ik...
Wij hebben poezen. Als spelletje probeer ik vaak in haar billen te bijten. (ik weet nu niet meer of dat slim is gezien die 2 duitsers) Toen we dat aan het doen waren dreigde ik haar billen op te eten, *gegil, 'neehee, zijn mijn billen, niet de jouwe'* MMM, maar ik wil billen eten! Ik ga poezenbillen eten! *meer gegil, 'nee, dat mag niet, dan doe je poes pijn. Poes heeft haar billen nodig'* En dan vervolgens leg ik uit dat koeien ook hun billen nodig hebben en dat ik ze daarom niet wil eten, anders doe je koeien pijn.
Ze snapt nu (niet alleen hierdoor hoor, is doorgaand iets) dat je om vlees te kunnen eten dieren dood moet maken en dat vind ze zielig.
Maar ze heeft toen ze baby en iets ouder was wel bij mijn ex en andere familie vlees gekregen. Dat hou je toch wslk, het is iets waar ik het meeste moeite mee heb. Ze bieden het voor zover ik nu kan overzien niet meer aan. Op school kan ze haar eigen zegje al doen. Maar ze heeft nog wel moeite met het herkennen van eten waar vlees(produkten) in (kunnen) zitten. Kroepoek is bijv. niet herkenbaar als afkomstig van een beest.
Carla heb je grootouders of vleesetende vrienden in de buurt die je respecteren en aan wie je zou kunnen vragen om eens iets vlezigs te eten terwijl je gezin vegetarisch eet? Dat zou een uitkomst zijn voor je eigen idee.
Ik denk ook dat je moet kijken naar het gezin. Ik heb het nu "makkelijk" als alleenstaande veg-ouder, ik kan het zelf beslissen. Julian heeft een ouder die (wel eens?) vis eet dacht ik. Voor Maud en Cyber (niet in een shock raken, hypothetische situatie!
) zouden omdat ze allebei hier hetzelfde over denken ook geen problemen ondervinden op het gebied van eten en kinderen, hoogstens met de buitenwereld.
Maar om een kind proberen veg op te voeden in een gemende relatie lijkt me een hele grote uitdaging, die ik niet graag nog een keer zou aangaan, het lijkt me erg moeilijk.