ik eet heel vaak de notenrijst van lassie errrrrrrrrrg lekker,maar is zo'n aantal noten voldoende als je dit (bijna dagelijks) eet in combinatie met verschillende groenten?of heb ik dan ook nog tofu ofzo nodig?
ik eet namelijk ook bijna nooit kaas ofzo,drink wel sojamelk.
mijn vraag is dus: kan ik als ik de tofu en sojamelk dus gewoon weglaten en ze vervangen door meer notenrijst en noten te eten?
Helemaal in het begin van mijn meedoen aan dit forum heb ik eens betoogd dat granen en peulvruchten in combinatie een prima eiwitpatroon opleveren. J@n gaf aan dat dit een achterhaald standpunt was omdat je over de dag heen wel vodoende binnenkrijgt. Maar ik vind het nog steeds jammer dat deze simpele kennis gaat verdwijnen. De vraag van Veertje slaat hier ook op. Natuurlijk is het zo dat je met een gevarieerd dieet meestal voldoende binnenkrijgt. Maar het is ook wel goed om te kijken hoe je bij één maaltijd eenvoudig de samenstelling optimaal kunt maken.
Eiwit bevat aminozuren. Met granen krijg je voldoende van één soort binnen, Methionine & Systine. Maar te weinig van een ander soort: Lysine. Bestaat je eten uit veel granen dan krijg je te weinig binnen. Maar de natuur heeft daar een oplossing voor: in peulvruchten (bonen, erwten, linzen) zitten de aanvullende aminizuren in.
Als je zuivel gebruikt is het eigenlijk nooit een probleem, Hizzikigrrrl gaf dat ook al aan. Zo maar weglaten kan dus wel een probleem veroorzaken. Maar denk voor het gemak dan maar aan de goede combinaties. Verder zitten in bepaalde granen ook wel de andere aminizuren en in bepaalde peulvruchten ook de aanvullende aminozuren. Maar dan moet je veel meer in detail treden.
als voorbeelden, bij de granen: tarwegluten, volkoren roggemeel, griesmeel, maïsmeel. En bij de peulvruchten: sojabonen, pinda's, kikkererwten. Bij de noten: pistachenootjes, hazelnoot. Bij de groenten: doperwten, boerenkool maar dit is veel te weinig om daar je ADH mee te halen.
Sojamelk en tofu dus niet weglaten of veel met combinaties werken.
Maar dan ben je er nog niet. Er is ook nog vitamine B12 die alleen maar in dierlijke producten zit en ook nog in sommige producten is toegevoegd. Laat je zuivel en ei weg dan moet je daar pilletjes voor slikken. Dit staat ook wel in een andere draad. Zoeken op B12.
Succes ermee