Quote:
|
Op 2001-11-29 19:51, schreef Jan: Iemand anders die een beetje goed onderbouwd kan vertellen hoe de vork in de steel zit?
|
|
Ik heb contact gehad met iemand van voedsel.net , toch wel redelijk goed onderbouwt zijn dacht ik zo. Dit kreeg ik als antwoord op mijn vragen als is de toegevoegde calcium in sojamelk opneembaar en klopt het dat dierlijke eiwitten de opnamen van calcium belemmeren:
" 'Natuurlijk' calcium (als in melk) wordt beter opgenomen dan extra toevoegingen als in (soja)melk. Echter, in bijv. granen wordt calcium gebonden in een complex, wat de opname weer bemoeilijkt. Suppletie is dus een goede optie en werkt .
Pasteurisatie heeft geen invloed op de hoeveelheid calcium in een product of de opname ervan. Wel kan het koken van bijv. rabarber ervoor zorgen dat oxaalzuur vrij komt, wat de opname van calcium door het lichaam tegen gaat.
Bij osteoporose is er sprake van een tekort aan calcium. Botafbraak vindt sneller plaats dan opbouw. Dit is een complex systeem waar zeer veel verschillende zaken van op invloed zijn, o.a. hormonen;
Voor zover bekend hebben dierlijke eiwitten hier geen invloed op.
In rauw vlees zouden natuurlijk wel stoffen kunnen voorkomen (weet niet zo snel wat) die opnamen van calcium remmen."