Vegatopia Forum

Wat eet de kleine vandaag?

Offline Kim

• 114
Re:Wat eet de kleine vandaag?
« Reactie #20 Gepost op: 03 september 2006, 13:54:42 »
Ach ja, dan maak je toch gewoon een nieuwe!  ;)

Tandjes zijn hier nog niet te zien, maar hoewel ik altijd roep dat ik het pas leuk vind worden als ze wat groter zijn, zat ik laatst ook al vertederd naar kleinere baby's te lonken. Ik ken iemand van wie alle kinderen met tandjes geboren werden, dus trek je er maar niets van aan Hausfrau. Alleen vraag ik me af hoe het voeden gaat met tandjes?

Overigens, het potje bruine bonen met appel ging er wel prima in. Ik zal vandaag eens mijn best doen om een voorraadje wortel en courgette in de vriezer te gooien. Morgen begin ik weer met werken dus als ze nog niet met de pot mee kunnen eten is het dan erg verleidelijk om de dames potjes te geven, hoe erg die ook stinken!

Die groentelasagne, is dat een recept voor het hele gezin dat je vervolgens voor de baby in de blender gooit? Misschien toch ook eens op zoek naar dat boek, als jij er zo lovend over bent!

Offline Kim

• 114
« Reactie #21 Gepost op: 03 september 2006, 14:08:19 »
Intussen ben ik eens op bol gaan kijken en van de inkijkpagina's werd ik niet heel blij. Recepten om een appel, peer, abrikoos, mango of aardappelprakje te maken, tsja, die lijken mij niet heel nuttig. En foto's van een baby, zonder slabber, die met een schoon gezicht zogenaamd een hapje eet... Mijn baby's zijn uiteraard toch leuker! En ze trekken tenminste hun mond open als je er een lepel voorhoudt met eten. Dus misschien zijn die hapjes uit het boek helemaal niet zo lekker  ;D

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 03 september 2006, 14:12:41 »
Ik heb het boek ook een tijdje in mijn bezit gehad, en ik ben er wel enthousiast over. Er zijn recepten voor kids tot 3 jaar ofzoiets, dus de fruithapjes nemen maar een klein deel in.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #23 Gepost op: 04 september 2006, 11:30:57 »
Er nog één maken?  :schater:

Drie is wel genoeg hoor  :O

Maar inderdaad, de eerste pagina's zijn niet zo boeiend. De recepten voor de oudere kinderen (groentelasagna is voor de categorie vanaf 9 maanden) zijn wel interessant, én makkelijk aan te passen voor volwassenen. Bijvoorbeel ipv moedermeld gewone melk toevoegen  ;).

Ook staat er een recept voor lekker brood in etc. Ik ben niet zo kookboekerig maar deze is echt leuk, ook al omdat er voor kinderen haalbare recepten instaan en niet alleen couscous met gemarineerde aubergines en gesneden vijgen (bij wijze van) waarbij ze in het begin toch zoiets hebben van HUH? Bart vindt niet lekker!

Ik ben trouwens een aanhanger van de school: restje invriezen en aan de baby geven. Mag niet van de autoriteiten, maar ik vind het wel prima. Een vriendin van mij maakte vaak op zondag eten vooruit, ook om in te vriezen. Dan kun je elke dag wat uit de vriezer rukken, wat je leven wel een stuk aangenamer maakt.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline iammars

• 288
  • Geslacht: Man
« Reactie #24 Gepost op: 09 september 2006, 14:50:29 »
Ik ben ook goed te spreken over 'vegetarisch vanaf de wieg'. Het is logisch dat het eerst alleen begint met fruithapjes (die 4 maand oude babies kun je verder ook weinig anders geven) maar daarna wordt het steeds gevarieerder.

Vandaag wordt het trouwens een stoofpot, variatie op de hongaarse stoofpot uit het Grote vegetarische kookboek; Aardappeltjes, tomaten, champignons, paprika's, ui, knoflook, groentebouillion. Hij eet gewoon met de pot mee, is ook al 1.7 jaar oud, da's het voordeel.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2006, 14:52:03 door iammars »

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #25 Gepost op: 13 september 2006, 20:23:41 »
Ik ga maar weer eens.
Deze week zitten wij totaal op de geprakte hapjes. Inmiddels rode kool en worteltjes/doperwtjes gegeten. 's Morgens word er meestal een banaan geprakt met soms iets van bijvoorbeeld een kleingesneden pruim. Mijn poepie doet het al goed met kleine stukjes.

Tip voor kinderen die niet zo goed zijn in het eten van stukjes: bij de HEMA J&J-aardbeienstukjes kopen. Die zijn echt mega-klein en vrijwel zonder toevoegingen. Zijn ze op het consultatiebureau ook weer blij met de 'pincet-greep'  ;D

Offline Kim

• 114
« Reactie #26 Gepost op: 26 september 2006, 11:49:14 »
 :'(

Mijn met liefde bereide hapjes worden door de dames niet gewaardeerd. Niet fijn genoeg denk ik. Ze zijn nu bijna net zo oud als Steven in het eerste berichtje van dit onderwerp maar ze eten nog lang niet zo goed!

Dus wat eten Freya en Bieneke vandaag:
olvarit tomaat en courgette met ham (sorry vegetariers maar het is erg moeilijk iets te vinden wat ze met smaak eten)

Ik zie in mijn eerdere berichten dat ze eerdere zelfgemaakte hapjes wel aten. Okee, toen waren ze nog wat kleiner en vond ik het al heel wat als ze er zes hapjes van aten, maar toch. Waarom eten ze het nu niet? Misschien heb ik het niet fijn genoeg gekregen omdat ik een te grote hoeveelheid tegelijk heb proberen te staafmixeren. We blijven proberen!

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #27 Gepost op: 26 september 2006, 14:59:49 »
 :pet:

Als ik potjes geef, geef ik ook potjes met vlees, omdat ik hier niets anders kan vinden en de keuze in Nederland ook niet echt groot is.
Isis is nu 8 maanden (en 2 tanden verder) en eet ongelofelijk goed. In feite hoef ik het alleen nog maar goed te snijden  :D. Qua smaken eet ze ook alles, dus dat scheelt ook alweer. Tegenwoordig (sinds gisteren  ::)) ook een sneetje brood bij het ontbijt en bij het middageten.

Tip van de topmoeder ( ;D): geef ze wat ze lekker vinden en experimenteer o.b.v. die smaken verder. Als ze tomaat lekker vinden moet je een keer appel met tomaat pureren, dat scoort bij bijna iedereen goed en is natuurlijk supermakkelijk. Als ze het niet opeten lust Steven het waarschijnlijk wel, want Rosalie en Bart eten het ook op en vechten er zelfs om  ::).
Ik weet niet hoe je het doet met die 2 dames, maar misschien de eetsituatie veranderen. Ik vermoed dat je het met beide tegelijk probeert en ik merkte dat Isis van eten met die andere 2 veel te onrustig werd. Nu ze goed eet, eten we wel met zijn allen, en gaat het beter. Dus wellicht moet je ze om de beurt eten geven (hoe je dat moet inkleden is natuurlijk een ander verhaal  ;)). Misschien de één een flesje en de ander een potje en een half uur later andersom?

In ieder geval belangrijk, als ze niet willen eten, geef jezelf dan niet de stress door het zelf klaar te maken, dan ben je dubbel gefrustreerd!

Wellicht trouwens raar, maar ik merk bij mij dat ze beter eten als het wat grover is dan wanneer het een soort dikke vloeistof is. Banaan prakken bijvoorbeeld of kiwi, dat glijdt naar binnen en geeft toch wat te kauwen.

Succes1

Offline Kim

• 114
« Reactie #28 Gepost op: 26 september 2006, 16:20:37 »
Aah, dank je wel voor de snelle troostende woorden! Dom he, ik weet dat ze best goed groeien en dat ze gerust een andere dag wel weer beter eten maar toch raak ik er gefrustreerd van.

Citaat
In ieder geval belangrijk, als ze niet willen eten, geef jezelf dan niet de stress door het zelf klaar te maken, dan ben je dubbel gefrustreerd!
Dit had ik inderdaad ook al geconcludeerd, vandaar dat ik nu eerst maar eens potjes geef en later wel weer kijk of ze iets wat wij hebben lekker vinden als ik het pureer. En dan inderdaad uitgaan van de dingen waarvan ik weet dat ze het goed eten. Ik kan me herinneren dat ze op het consultatiebureau ooit zeiden dat je op die leeftijd gerust nog appel ergens doorheen mag doen om ze te leren eten. Als ze wat ouder worden liever niet meer...mijn opa deed dat op zijn tachtigste nog steeds!

Samen een fruithap geven is geen enkel probleem, bij het avondeten hebben we ze dan ook juist samen en bij ons aan tafel, mij lijkt het het beste als ze zien dat wij ook eten, en dat ze leren hoe het is om samen aan tafel te eten. Het familiegevoel, zeg maar!
Ik probeer ook wel eens Steven een hapje van hun prutje (niet de olvarit dan he!) te laten eten, om aan zijn zusjes te laten zien hoe het moet en hoe lekker het is.... zonder succes, want hij weigert dat babyvoer te eten. Een keer deed hij het om me een plezier te doen, maar toen trok hij zo'n vies gezicht dat ik bang was dat Freya en Bieneke geen hap meer zouden nemen :D

Offline Kim

• 114
« Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2006, 23:30:45 »
 :cheer:
Vandaag hebben ze met de pot meegegeten!
Dat kon wel aleen omdat we pompoensoep hadden maar toch, eindelijk weer eens geen olvarit!
Er bleef iemand eten met een kindje van net 1 jaar en die zat zo te smullen van de soep dat ik ineens bedacht dat ik Freya en Bieneke ook maar eens moest laten proeven en met succes.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #30 Gepost op: 19 oktober 2006, 11:20:58 »
 :wave: