Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Amsterdam
« Reactie #280 Gepost op: 30 januari 2011, 18:56:36 »
Ik ben eigenlijk sowieso al heel blij als ze een keer een fijn gerecht met tofoe hebben bij een chinees, want dat kom je niet echt vaak tegen.
Echt? Ik heb juist het idee dat dat heel erg standaard is, bij alle Chinese restaurants/afhaals waar ik kom, hebben ze het wel.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #281 Gepost op: 02 februari 2011, 15:08:03 »
nou, bij die waar ik kom dus niet... waar woon jij ? Ik woon in Delft, daar gaat het nog wel, maar zodra ik bij mijn pa op bezoek ben ( Vlissingen) is het echt mis ...

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #282 Gepost op: 09 februari 2011, 19:37:38 »
Maandag aten we bij Studio K:
Notenpate met gestoofde witlof en sjalotten in rode wijn jus
Was lekker. Ze hebben bij K de laatste tijd een eenvoudige kaart met gerechten van het seizoen die betaalbaar zijn en goed smaken. Eerlijk eten voor een mooie prijs (en korting voor studenten) en altijd vega keus.

Gisteren aten we bij Polder:
Ik koos twee voorgerechten als hoofdgerecht:
Salade met stiltonkaas, portobello en schorseneren
Pasta pesto geitenkaas en tomaat
Ik vind Polder leuk en ik eet er altijd lekker.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #283 Gepost op: 13 februari 2011, 21:14:28 »
Bij New Season, een Chinees in de Warmoesstraat die Johannes van Dam onlangs een negen gaf. Ik had tahoe met zuur-pittige saus en die was goed :D Aardige bediening ook!

Hier at ik vrijdag (en een half jaartje terug ook. Schreef ik daar niet al over? Kennelijk niet). Ik nam tofu met groenten in pittige saus. Er werd nog even gewaarschuwd dat het gerecht echt pittig was. Dat viel best mee, gewoon lekker pittig. Nam er atjar bij, die wat zoet, maar wel lekker was.
De kaart heeft naast Chinese gerechten ook wat Indonesische en Japansachtige zaken. Geen enorme porties trouwens.
Hele aardige bediening.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #284 Gepost op: 16 februari 2011, 18:18:15 »
Heeft iemand wel eens bij Mauresque gegeten?
Wij gaan er tijdens de restaurantweek heen.
Ben benieuwd...

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #285 Gepost op: 16 februari 2011, 18:20:08 »
Jammer dat de site er net nu uit ligt. Ben er nog nooit geweest.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #286 Gepost op: 16 februari 2011, 21:00:09 »
Heeft iemand wel eens bij Mauresque gegeten?
Wij gaan er tijdens de restaurantweek heen.
Ben benieuwd...

Nee, wel vaak langsgekomen, nooit geweest. Vond het vega-eten er altijd net wat minder leuk uit zien dan het niet vega eten. Maar ik geloof dat ze laatst de kaart hadden aangepast.. ben benieuwd hoe je het vindt!
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #287 Gepost op: 19 februari 2011, 21:45:44 »
Gister bij Dauphine.
Ondanks dat het druk was, prima bediening.
Kregen meteen brood op tafel.
Daarna geitenkaaskroketjes en hete gefrituurde pepers met kaas gedeeld.
Toen een grote vegaburger van linzen, kikkererwten en quinoa. Erbij paddestoelen, een broot broodje, lekkere dunne friet en tomatenrelish die qua uiterlijk meer op ketchup leek maar van smaak genuanceerder was. En een beetje lekkere paprikasalade erbij. 13,50. Prima, zeker voor die prijs, hoewel ik veel over had. Genoeg vega aanbod ook.
Helaas geen plek meer voor de Kefkazen toe.
We dronken er glazen Cava bij die ook prima was.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #288 Gepost op: 25 februari 2011, 21:38:02 »
in het kader van ons goede voornemen liggen we nog net op schema: nieuwe zaak nummer twee, nog net in februari. We waren bij Freud.
Het concept is symphatiek (veel biologisch eten en het (meeste?) personeel heeft een verleden in de psychiatrie; op de website staat dan ook 'vooraf graag reserveren, anders wordt het een gekkenhuis').

Vooraf had ik genocchi met tomatensaus. Het duurde even voor ik het doorhad dat het griesmeelgnocchi was, maar lekker was het!
Daarna een enorme witlof-tarte tatin (zo groot als een pannekoek, gelukkig niet zo heel dik maar toch wel echt idioot groot), een beetje zoetig (honing) en met teveel tijm (die er makkelijk af te schuiven was) waar apart een bordje bijkwam met bietjes met karwijzaad (die bietjes waren gaar gekocht en dat was jammer; bovendien vond ik de karwijzaad een beetje raar uit de lucht vallen), flink wat stukjes gorgonzola (die perfect bij de taart pasten) en een beetje sla.
Ja, je moest van witlof houden, maar dat houd ik, en dan was het wel een perfect gerecht. Dapper ook, om maar één vegetarisch gerecht te hebben (er zijn er maar drie niet-vega) en dat dan doodleuk met witlof te doen.

We hadden toen eigenlijk genoeg gegeten, maar je betaalt voor twee gangen hetzelfde als voor drie, dus we namen er toch maar pruimentaart (best lekker) en chocoladetruffeltaart (met bastogekoekjesbodem :yummie:) na. Met goede thee erbij.

35 euro pp, inclusief bio-appelsap en thee enzo. Leuke tent!
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #289 Gepost op: 20 maart 2011, 20:43:14 »
Heeft iemand wel eens bij Mauresque gegeten?
Wij gaan er tijdens de restaurantweek heen.
Ben benieuwd...

Woensdag aten we dus bij Mauresque.
Het restaurant is gevestigd in een glazen uitbouw in een van de binnentuinen op KNSM eiland. Doordat het gebouw van glas is, is de sfeer niet echt intiem. Ze hebben wel hun best gedaan met zwaren gordijnen en sfeerverlichting, maar op een donkere winderige avond zorgde dat toch niet voor een knus gevoel. Mauresque is een Moors restaurant wat betekent dat er dus gekookt wordt met Arabische, Franse en Spaanse invloeden.

Omdat het restaurantweek was was er een standaardmenu. Ik had doorgegeven dat ik vegetariër ben en dat was prima doorgekomen. Vooraf kreeg ik een 'salade' van tempura van aubergine en courgette, dunne knapperige plakjes truffelaardappel op een knapperig Marokkaans platbrood met tomatenjam. Wat er moors was aan de tempura weet ik niet  :P. Het smaakte op zich lekker, de jam was wel heel erg zoet.

Als hoofdgerecht kreeg ik Spaanse rijst (een soort zeer stevige rode risotto in een massieve schijf op het bord) met daarop geroosterde groenten (voornamelijk paddestoelen) en een Marokkaanse kaas. De smaken waren goed, maar ik vond de rijst wat te stevig.

Het dessert bestond uit in tijm gemarineerde frambozen (de tijm proefde ik niet) met een witte chocolademousse en yoghurtijs op prindacrunch. Het ijs met de crunch was erg lekker.

Ik vond het leuk om eens bij een nieuw restaurant in de buurt te eten maar ik denk niet dat ik er gauw weer naar toe zal gaan. De bediening is vrij formeel (jas aannemen, wijn uitschenken met hand op rug, formeel aanspreken) en de borden worden met veel opsmuk opgemaakt. Voor mij hoeft dat nooit zo. Niet dat ik me er ongemakkelijk bij voel, maar het is me allemaal een beetje te gemaakt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #290 Gepost op: 20 maart 2011, 22:01:01 »
Wat er moors was aan de tempura weet ik niet  :P.

Tempura is van origine Portugees (meer daarover in de volgende Wat Lazen We Deze Maand), dus misschien kwam het daar vandaan?

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #291 Gepost op: 21 maart 2011, 20:55:45 »
Wat er moors was aan de tempura weet ik niet  :P.

Tempura is van origine Portugees (meer daarover in de volgende Wat Lazen We Deze Maand), dus misschien kwam het daar vandaan?

:-[ ::)
Aha! Ik heb dus niet goed opgelet. Ik kende alleen maar Japanse tempura. Maar nu je het zegt, ik heb een keer bij een Portugees aan de Amstel tempura gegeten. En als het goed is ga ik in mei weer naar Lissabon. Dan ben ik gelijk in de gelegenheid om het nader te onderzoeken  :P

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #292 Gepost op: 30 maart 2011, 10:36:23 »
Afgelopen zaterdag bij Italiaan Quattro Gatti gegeten (en Maartje! en L. waren daar ook bij).
We kwamen al rond 19uur want normaal staat hier maar één kok in de keuken, en dan wil je niet te laat komen, want dan moet je erg lang op je gerechten wachten. Maar dit keer stond er ook nog een hulpkok in de keuken.

We kregen een amuse: mini-salade was van 'een graan' met wat parmezaanse kaas en nog wat dingetjes. Mini glaasje prosecco erbij. Prima.
Op de kaart stond duidelijk wat wel en niet vega-was. De bedeniende mevrouw waarschuwde dat je beter niet twee bepaalde vega gerechten kon combineren omdat te machtig zou worden. Aardig.
Ik nam vooraf polentakroketjes met een kaassaus (weet even niet meer welke kaas) en spinaziesalade en daarna geen secundo maar een primo (omdat de secundi hier altijd te veel voor me zijn; maar Maartjes! secundo later zag er niet uit alsof het echt debiel veel was): radicchiorisotto.
De polentakroketjes waren meer een soort dobbelstenen: lekker, mooi gefrituurd met prima saus erbij.  Ook de risotto was erg lekker, heel mooi opgemaakt met de risotto in een rode sla blad. Ik ben dol op radicchio.
We mochten daarna de desserts uitzoeken uit de vitrine. Ik nam een Siciliaanse cassata, erg lekker, alleen de muntsiroop erbij was wat vreemd.
Daarna nog koffie enzo.
Het enige nadeel aan deze zaak is dat de ruimte niet erg groot is. Wij zaten dit keer aan een zijtafel, niet in een tafel aan het rijtje, maar wederom (hoeveel de vorige keer dat veel erger was)  kwam een meneer met veel te veel parfum binnen. Gelukkig zette de keuken toen de ventilatie hoger.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #293 Gepost op: 29 april 2011, 15:18:38 »
Ons goede voornemen gaat goed: gisteren voor de vierde keer in een restaurant in Amsterdam geweest waar we niet eerder waren: Bella Storia, in de Bentinckstraat.

Heel erg leuk!
Klein, nogal luidruchtig (we zaten dan ook aan een viertje met nog een ander stel, en de tafel ernaast was nauwelijks verder weg), met heel druk, enthousiast personeel. De kaart staat op een schoolbord en wordt je als je niet uitkijkt helemaal uitgelegd. Er staan geen pizza's op, wel veel antipasti (de volgende keer (want die komt er) wil ik burrata) en veel pasta's, het merendeel vegetarisch. Er zijn maar drie secondo's en die zijn niet vega.

Vooraf deelden we de antipasti van het huis, een grote schaal met gegrilde aubergine, courgette en paprika, olijven, ricotta met basilicum, mozzarella, een soort bruschette (maar dan niet geroosterd) en zurige romanescobloemkool. Erg lekker en ook best veel, met goed (bruin) brood erbij, met olie.

Daarna had ik de ravioli met truffel-en-ricotta-vulling, met tomatenchampignonsaus. Jumjum, dat was echt lekker.

Toe nog siciliaanse taart met gekonfijte sinaasappel en ricotta.

En toen gingen wij, 70 euro lichter, heel blij weer naar huis.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2011, 20:44:17 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #294 Gepost op: 29 april 2011, 16:44:20 »
Ons goede voornemen gaat goed: gisteren voor de vierde keer in een restaurant in Amsterdam geweest waar we niet eerder waren: Bela Storia, in de Bentinckstraat.

Wauw dat klinkt goed!
Voor de maand mei zou je kunnen overwegen Kinnaree te bezoeken.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #295 Gepost op: 29 april 2011, 18:50:02 »
O, dat is leuk, een interactief voornemen: help Maartje en L aan hun twaalf restaurants!

(Op ons lijstje staan zowiezo nog de Gouden Reael (heet het zo? Op dat hoekje op het Prinseneiland) en Marius, maar er moeten er dus nog zes bij. En ik wil best een keer naar PS in de Panciusstraat, maar dat lijk L niets...)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #296 Gepost op: 29 april 2011, 20:54:44 »
(Op ons lijstje staan zowiezo nog de Gouden Reael (heet het zo? Op dat hoekje op het Prinseneiland) en Marius, maar er moeten er dus nog zes bij. En ik wil best een keer naar PS in de Panciusstraat, maar dat lijk L niets...)

He dat PS ziet er leuk uit op de site (ik had er nog nooit van gehoord), waarom lijkt het L. niks? Marius schijnt tof te zijn.
Binnenkort komt dat booreiland of wat is het toch ook nog aan?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #297 Gepost op: 29 april 2011, 21:49:16 »
PS ziet er als het leeg en donker is nogal leeg en donker uit, volgens mij is dat waar L last van heeft. En dat booreiland is er al, en gaat in juni open.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #298 Gepost op: 30 april 2011, 19:56:31 »
Bij Oceano Italiaan op het Borneo-eiland. Tot mn schrik stond er opeens ook saté op de kaart (wat je niet verwacht bij een Italiaan). Ze zijn nu een 'world kitchen' geworden, volgens de kaart. Naast gewone pizza's stonden er ook merkwaardige pizza's op de kaart, bijvoorbeeld met Peking eend. Er zijn geen vegetarische pasta's meer (sowieso nog maar 1 pasta) wel een vegetarische curry, lasagna en pizza's. Ik nam de lasagna (14,50). Die was eigenlijk heel goed. Mijn tafelgenoten hadden pizza's en die waren niet slecht, maar veel minder knapperig dan voorheen.
Net even op de site gekeken: ze blijken inderdaad een nieuwe eigenaar te hebben en niet meer bij de Delle 4 Stagioneketen te horen. Toch jammer, want de kaart voorheen was wat spannender, ze hadden toen ook leuke daggerechten en mooie cocktails. Maar 14,50 voor een prima lasagna was oke, maar omdat de kaart wel niet vaak zal veranderen en de andere keuzes me niet erg aan staan, zal ik toch niet erg vaak hier komen. Jammer omdat het terras erg prettig is.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #299 Gepost op: 19 mei 2011, 08:56:56 »
Ik at begin deze maand bij Bordewijk.
Wederom kwam de kok het menu toelichten en wist hij het vegetarische menu dat hij speciaal voor mij bedacht had (het is handig hier bij het reserveren door te geven dat je vega wilt eten, want er staat niks vega's op de kaart, en als je op eens opduikt kunnen ze best wat maken, maar ik vind het beter als ze wat kunnen voorbereien).
Omdat ik vorige keer alles best machtig vond, nam ik nu geen tussengerecht. Eerst kwam er als amuse een kopje aspergesoep met een eruit stekende aspergekop, het soepje was veel warmer dan ik had gedacht en was ook best veel (méér dan de niet-vega amuse).
Daarna een warm geitenkaasje op een krokant broodachtig iets met een rucolasaus (die de chef zelf aan tafel over het bord kwam gieten), wat artisjokhartjes en nog wat sla geloof ik. En oke gerecht, ik kreeg hier de vorige keer ook artisjokhartjes, ik vind dat ze de artisjok hier wat te kruidig maken.
Daarna het hoofdgerecht: witte asperges met verse morieljes en een morillesaus en gefrituurde peterselie. Het bord zag er wat saai uit, maar man, wat was dit een lekker gerecht, vooral ook omdat er een heel klein beetje munt door de saus zat en wat is dat een geniale combinatie met asperges en morilles. Niets over te klagen.
Toen was er nog ruimte voor een plankje van de kaaskar. Ik wilde eigenlijk weten welke kaasleverancier ze hadden, maar de serveerster deed daar vaag over en ik stelde mijn vraag ook niet heel duidelijk.
Ik nam een megalekkere gele kaas uit de Pyreneeen (hoe schrijf je dat) die heel zoetig was, een echt lekkere zachte geitenkaas, een camembertachtige, een stukje fourme d'ambert en wat epoisses. Erg lekker allemaal, maar vooral die uit de Pyreneeen, ik wil weten welke dat precies was. Nog eens navragen.

Erbij nog 2 glazen huiswijn die allebei erg lekker waren (ik zat in een verder niet-wijndrinkend gezelschap)
,,,,فلافل