Eventjes verslagje maken...
De eerste dag aten we op de middag ergens in een bruin kroegje een bolletje met kaas. We waren vooral blij dat we uit de sneeuw waren, lekker warm binnen. Man, wat was het slecht weer. Niet dat het zo extreem koud was, maar wel heel winderig en de sneeuw blies recht je ogen in, waardoor je moeilijk kon zien. We hebben een beetje rondgewandeld, en hebben een bootje op de gracht genomen. Lekker touristisch, maar wandelen was echt niet te doen.
Anyways, we aten 's avonds dus in
meneer nilsson, we liepen er langs en het sprak ons aan. Zeer beperkte kaart, 3 voor en hoofdgerechten waarvan 1 vega, en een boel tapa's. We namen enkele tapa's bij het voorgerecht, er waren pompoenpoffertjes met blauwe kaas en noten. Die waren overheerlijk. Ik ga een recept zoeken om iets vergelijkbaars te fabriceren. De patatas bravas waren ok, alleen, ik dacht dat dat pittige tomatensaus moest zijn, maar het was met tartaar en een zachte rode salsa. Bijde ok, maar niet bijzonder.
Het hoofdgerecht was een bord vol dingetjes. Ze waren allemaal zelfgemaakt, en ook allemaal erg lekker. Maar eerlijk gezegt, ze pasten niet bij elkaar, dat was wel wat jammer. Fijne bediening ook.
Raar dingetje ook: je kan een 5 bonnen kopen voor 10 euro, en daar krijg je dan het tweede hoofdgerecht gratig mee, of 25% korting op de tapa's. Als er iemand nog 3 stuks van wilt, roep maar, dan stuur ik ze op.
Dag 2 aten we na een zwaar ontbijt op de markt (welke weet ik niet. Ik kan mij moeilijk oriënteren) zeer lekkere vietnamese loempia aan een kraampje. Het weer was gelukkig beter.
's avonds dus naar kadijk. Heel vriendelijke mensen, leuke kat, een lekker glaasje rosé, en een gigantisch bord eten. Goed dat ik veel honger had, anders had ik het niet opgekregen. Nu heb ik enkel wat rijst laten liggen... Allemaal heel zwaar, wel.
Dag 3 naar artis.
's avonds eerst onze spulletjes even in de auto zetten, die stond aan het bos en lommerplein. Daar wat rondgewandeld, en binnen gegaan bij frezya. We waren de enige mensen die er zaten die van niet-Turkse origine waren, denk ik. Grappig. Ik wilde een broodje falafel, maar wou er ook nog een voorgerechtje bij, de aubergine met groene peper en yoghurtsaus. Ik dacht dat het zo een tapa-achtige dingen waren. Maar de meneer snapte het niet dadelijk. En toen hij het eindelijk doorhad, bleek het op te zijn. Geen zin om het verder uit te leggen.
We kregen eerst een mandje met lekker brood, en 3 sausjes (pikant, look en iets zoetig). Daarna een lekker broodje falafel, op hetzelfde leuke brood. F. had een schotel, ik stal van hem een paar middelmatige frietjes, en een grote, lekkere maar hete gegrilde groene peper. Het slaatje dat hij erbij kreeg, zag er verder ook lekker uit.
We namen het dessert van het huis, met een glas muntthee bij. We kregen eerst het dessert, baklava, nog zo een zoet gebakje, een paar bolletjes ijs, wat fruit en slagroom. Alles overgoten met discospikkels. Hilarisch, maar ik snap niet zo goed wat ze erbij kwamen zoeken
De muntthee, die ik graag drink in combinatie met baklave, bleef maar weg. Na meer dan 5 minuten nog eens gevraagd, met nog een extra cola bij. Bleef weer uit. Nog eens gevraagd. Weer niet. Ondertussen was het dessert zo goed als op, ik had enkel nog wat baklava laten liggen. Die was trouwens lekker. Ondertussen zien we dus al een hele tijd de ober allerlei dingen doen, onder andere bestek achter de toog in bakken leggen, rustig rondwandelen om tafels te checken... En er staat al een hele tijd een muntthee en een cola op de toog. Toen we het daarna nog eens voor de vierde keer vroegen, kwamen ze er net mee aan. Bijna 20 minuten nadat we het gevraagd hadden. Ik weet niet of het een misverstand was, maar het was niet zo aangenaam. Erna kwam ook geen sorry ofzo, of een uitleg. Gewoon afstandelijke vriendelijkheid. Ik had nogal slecht geslapen die nacht, en mijn gezicht stond op onweer, vrees ik, want op het einde toen we naar buiten wandelden, kwam de hoofdober vragen of het toch allemaal een beetje gesmaakt had.
Je kan er ook eten afhalen, er liggen in de vitrine allerlei dingen die er erg goed uitzagen, achteraf had ik een beetje spijt dat ik geen voorgerecht nam, maar voor het dessert ben gegaan.