Wij hadden iets te vieren, en Bluespoon had
een tienmin, dus daar gingen we heen.
Grappig, vroeger zaten daar altijd daklozen koffie te drinken (het is de oude bibliotheek) en nu is het het restaurant van zo'n hippig designhotel. Mooi, donkere ruimte (zwarte vloer, zwart meubilair, zwart plafond) maar zó verlicht dat je eten prima te zien is.
Het restaurant hinkte een beetje op twee gedachten: een serveerster die komt vertellen hoe ze heet (en die geen Nederlands spreekt, wat ik best erg raar vind), maar die wel moeite doet om van rechts te komen. De bediening had allemaal iets anders aan, maar wel duidelijk uit dezelfde ontwerplijn, behalve de sommelier, die echt een vreselijk slecht zittend pak droeg, en ik nam dus aan dag die dame die ik verderop in nogal lompe laarzen ook vande wijn was... (De wijnmensen leken me in zoverre wel erg goed trouwens, L bestelde een glas van iets en toen ging er een fles open, en nog een, en nog een, en toen kwam de serveerster vragen of hij niet iets anders wilde, want ze vonden allen flessen van wat hij gekozen had niet goed genoeg.)
We keken de open keuken in, waar je vooral de indruk kreeg dat het restaurant nog niet zo lang open was, veel onduidelijkheid, getuur op briefjes en als-blikken-konden-doden-blikken. En zicht op steaks met complete ribben eraan, daar moet je zin in hebben.
Vooraf had ik de ijsbergsla met radicchio, truffel en gepocheerd ei. Een mooi torentje, maar het hele idee vean het gerecht ontging me: een plak ijsbergsla van anderhalve centimeter dik, met een nogal zurige dressing, daarop een blad radicchio en daarop een gepocheerd ei en een klodder truffelcrème. Heel mooi, maar zodra ik in het ei sneed donderde de constructie in elkaar en lekte de eidooier en de truffel weg in de zure sla, waar je er weinig meer van proefde. Terwijl het wel erg lekker was, dus dat was best jammer.
Het enige vega-hoofdgerecht was paddenstoelenrisotto, wat ik nogal flauw vind, maak iets spannenders! (een van mijn niet-vegaë tafelgenoten nam deze trouwens wel, het was goede risotto). Ik vroeg dus of er niet iets anders was, en toen zei de ober dat ze de kok kon vragen een vega pasta te maken (nee! Ga je nu een omelet voorstellen, of een kaassoufflé?) en dat hij misschien ook wel bietenrisotto had. Dat leek me al een stuk spannender, en het was inderdaad lekkere risotto, maar het was de kok (net als mijzelf altijd) niet gelukt om de risotto naar biet smakend te krijgen: het was lekkere, niet heel kazige maar wel hartige risotto, met vrij lompe stukken biet erin. Die ik graag kleiner had willen snijden, maar er was geen mes bijgeleverd. Gelukkig kon dat ook met de lepel (uit het echt ontzettend lompe Marcel Wanders-Alessi-bestek).
Daarna wilde ik kaas én een toetje, maar volgens de serveerster was dat veel te veel, dus we deelden met zijn vieren twee kaasplankjes. Ze waren aangekondigd als boerenkaasplanken, er lag dus alleen maar Hollandse kaas op, een oude Goudse, een schapenkaas, Alkmaarse blauwe, een wat saaie Leidse en iets uit de Gelderse Vallei (dat gaf de nodige problemen bij de Amerikaanse serveerster, en was denk ik eenvoudig op te lossen geweest door niet de herkomst maar de naam van de kaas te geven, maar dat deed ze nergens, wat ik überhaupt best suf vind). Het waren, ook als je ze deelde, belachelijk lompe stukken kaas, waar een hand studentenhaver omheen gegooid was en waar erg lekkere abrikozengelei met komijn bij kwam. De kaasdoggiebag waar ik om vroeg kregen we niet, ze mompelde iets over verpakking, maar dat leek me gelul, en dat maakte het extra zonde dat het zo debiel veel kaas was.
Daarna deelden we nog twee toetjes, een erg lekkere soes met caramel en room erin (er waren ook amandelen bij beloofd, maar die zag ik niet) en een chocolademousse. Voor die laatst kreeg je een bordje waar de serveerster uit een grote kom een schep mousse op kledderde, ik begrijp niet waarom dat niet iets mooier geserveerd werd. Er kwam cointreauroom bij die mijn tafelgenoten erg lekker vonden.
Al met al heb ik erg lekker gegeten, maar geen tienmin. Wel goed qua prijs: iets meer dan 200 euro met z'n vieren.