Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #320 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:27:22 »
Maar heeft Portare Via ook zo'n mooie pizzabakker die heel kalmpjes je pizza staat te knutselen?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #321 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:28:12 »
Maar heeft Portare Via ook zo'n mooie pizzabakker die heel kalmpjes je pizza staat te knutselen?

Ja, ik dacht dat iemand het over die pizzabakker had gehad, jij dus. Het was een dun Schots type, was dat die je bedoelde?
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2011, 21:36:50 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #322 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:32:39 »
Nee, ik bedoel een guitig lachende donkerharige knul.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #323 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:36:34 »
Nee, ik bedoel een guitig lachende donkerharige knul.

Dat dacht ik al. Die was er dus niet. Alhoewel.. was ie klein? Dan was ie er misschien wel.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #324 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:39:21 »
Nee, kleine mannen zie ik over het hoofd ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #325 Gepost op: 16 september 2011, 20:35:51 »
Lavanta op de J.P. Heijestraat is wel ok. Paar keer geweest nu, verspreid over een paar maanden en de kwaliteit vind ik vrij constant. Naast de obligate cacik (tzatziki) en boreki, heb je huisgemaakte dolma's, courgettekoekjes en van die gedroogde groentes die met rijst gevuld zijn. Niet zo vet als bij de gemiddelde Turk. Zelf omschrijft ze het als home cooking. De bulghurballetjes zijn mijn favoriet.
Het is fris ingericht en consequent schoon. Naast catering en afhalen, hebben ze ook een paar tafeltjes waar je kan blijven om te eten.
Leuke toevoeging aan de buurt van de Oost-Afrikaanse Bermudatriangle. Als we het er toch over hebben. Lalibela is verkozen tot beste Afrikaanse restaurant in Amsterdam. Daar ben ik al jaren niet meer geweest, wel bij die ene op de hoek al is dat ook alweer 1,5 jaar terug geloof ik. En dan zitten er nog 2 die ik nog niet bezocht heb en ook eigenlijk nog nooit iemand over gehoord heb. Er zit er zelfs eentje op de oude stek van Trinbago (wat is daarmee gebeurt trouwens?), heeft iemand daar al eens wat van geprobeerd?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #326 Gepost op: 16 september 2011, 21:16:03 »
Lavanta op de J.P. Heijestraat is wel ok. Paar keer geweest nu, verspreid over een paar maanden en de kwaliteit vind ik vrij constant. Naast de obligate cacik (tzatziki) en boreki, heb je huisgemaakte dolma's, courgettekoekjes en van die gedroogde groentes die met rijst gevuld zijn. Niet zo vet als bij de gemiddelde Turk. Zelf omschrijft ze het als home cooking. De bulghurballetjes zijn mijn favoriet.
Het is fris ingericht en consequent schoon. Naast catering en afhalen, hebben ze ook een paar tafeltjes waar je kan blijven om te eten.
Leuke toevoeging aan de buurt van de Oost-Afrikaanse Bermudatriangle. Als we het er toch over hebben. Lalibela is verkozen tot beste Afrikaanse restaurant in Amsterdam. Daar ben ik al jaren niet meer geweest, wel bij die ene op de hoek al is dat ook alweer 1,5 jaar terug geloof ik. En dan zitten er nog 2 die ik nog niet bezocht heb en ook eigenlijk nog nooit iemand over gehoord heb. Er zit er zelfs eentje op de oude stek van Trinbago (wat is daarmee gebeurt trouwens?), heeft iemand daar al eens wat van geprobeerd?


Ha die klinkt leuk ik ga daar ook eens heen voor de yoga. Ook maar weer eens naar Lalibela ja.
Die vervang-Trinbago ben ik nog niet geweest. Wel jammer hoor dat Trinbago er niet meer is.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #327 Gepost op: 16 september 2011, 23:00:29 »
Bij Serengeti (Trinbago-vervanger) zie ik nooit mensen zitten en ik loop er toch geregeld langs.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #328 Gepost op: 24 september 2011, 09:35:52 »
Afgelopen week bij Narbonne in de Bosboom Toussaintstraat. Ze hebben er tapas, maar ook burrito's.
Toen we kwamen was het leeg, maar toch duurde het flink lang voor we onze verse sinaasappelsap kregen. Wel lekkere sap overigens.
We deelden tapas: artisjokkensalade, grote gemengde salade, pappadews, aubergine met gerookte mozzarella en tomaat, aardappeltjes met knoflook, brood met aioli en ondefinieerbare tapenade en olijven, spinaziekroketjes.
Het was niet zo erg lekker. Echt slecht was het niet, maar het smaakte nogal of het uit de horecagroothandel kwam. De salade was wél goed aangemaakt. We konden in de keuken kijken en de koks zagen er ook niet echt gezond uit. Niet een zaak om terug te komen. Duur was het overigens niet.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #329 Gepost op: 03 oktober 2011, 21:11:29 »
Van de week bij Levant op de Weteringschans.
Leuk hoor. Achter is een enorm terras aan het water waar weinigen weet van hebben. Vriendelijke, Turkse mannen runnen de zaak.
Vooraf deelden we een soort cacik, maar met veldsla erdoor, en lekkere walnotendip. Daarna gegrilde groenten (veel!), erg lekkere rijst, yoghurt, en wat te zoute maar toch lekkere salade. Prima en niet te duur. Lekkere Turkse huiswijnen ook.
Ze cateren ook en volgens mij doen ze dat prima.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #330 Gepost op: 04 oktober 2011, 23:25:48 »
Altijd al afgevraagd hoe het eten daar is. Je bent echt de eerste die ik erover hoor.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #331 Gepost op: 05 oktober 2011, 09:24:37 »
Altijd al afgevraagd hoe het eten daar is. Je bent echt de eerste die ik erover hoor.

Ik ben er 10 jaar geleden ook 2x geweest, en het is nog steeds hetzelfde: prima voor een hapje als je toevallig in de buurt bent én in de zomer met extra bonus van terras. Het is niet een omrijrestaurant.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #332 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:25:38 »
Vrijdag bij Dauphine in Amsterdam.
Als borrelhapje hadden we geitenkaaskroketjes. Die komen met gefrituurde peterselie maar zonder mosterd. Maar de mosterd kun je er los bijvragen en die is lekker scherp.
Daarna nam ik gnocchi met half gedroogde tomaat, groene asperges, artisjokken. Lekker. De gnocchi waren goed van structuur. Er zat wel een gek kruid door. Ik was niet helemaal 100% fit en at daardoor niet alles op, maar normaal zou ik hebben gevonden dat er iets meer groente door had gemogen, hoewel, voor een hoofdgerecht voor 13,50 was dit toch echt wel prima.
Mijn tafelgenoten deelden een Kaasplankje van Kef toe. Een flink plankje (mag ook best voor 9 euro) met drie soorten die je kunt kiezen uit zes soorten. Ze namen truffelbrie, langres en gruyere en keken erg blij (maar de langres van Kef is ook super).
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #333 Gepost op: 23 oktober 2011, 19:53:22 »
Nummer tien van ons voornemen: we waren uitgenodigd in De Kompaszaal.

Een prachtige ruimte, het is de oude vertrekhal van de KNSM. Hoog, groot en nog helemaal met het jaren-50-interieur dat er oorspronkelijk inzat. Er staat een grote kraan buiten en je kijkt over het IJ.
Dat het een restaurant is lijkt niemand te weten: we waren de enigen en dat bleef een hele tijd zo, totdat er één ander tafeltje bezet werd. Dat had als gek gevolg dat het personeel (er waren nog wat meer mensen waarvan ik dacht dat ze ook personeel waren maar nu niet werkten) gezellig aan het poolen en geinen was.

Vooraf stonden er pompoenbeignets met blauwe-kaasdip op de kaart, een echt Maartje-gerecht, maar het was op (wie had het dan opgegeten? de tent was leeg; ik verdacht ze ervan dat ze mislukt waren, ze hadden net een nieuwe kaart tenslotte).
Maar toen kwam er een dilemma, want ik had er de paddestoelenrisotto achteraan willen eten, maar het enige andere vegetarische voorgerecht was gebakken paddestoelen op toost, maar ja, twee keer paddestoelen is ook zo wat. Dus nam ik dan maar de curry.

De paddestoelen op toost waren lekker maar nogal koud. En de toost was wel heel hard, dit was geen gewoon geroosterd boterhammetje, dit was zorgvuldig uitgedroogd én geroosterd. Er kwam een overbodige balsamicoreductie bij (ik zal blij zijn als die mode over is).
Daarna had ik de curry, met nogal zoete naan. De curry was lekker, met linzen, zoete aardappel, bloemkool en vrij veel kokos. Er had wel wat meer pit in gemogen, maar hij was heel smaakvol. En grappig genoeg kwam hij op een loeiheet bord. Ze weten het dus wel, dat warm eten lekkerder is.
De desserts stonden nog niet op de kaart (waarom niet de hele kaart in één keer herprint?). Er was citroentaart, maar de ober kon niet helemaal vertellen wat voor citroentaart (ik wilde weten of het citroenmeringuetaart was, en dat was het niet, en ook geen slagroom, maar hij kwam er niet uit wat het dan wel was en werd steeds roder). Ik nam uiteindelijk de crème brulée, die was lekker, een beetje sinaasappelig en de naar de bodem van het kommetje gezakte vanillezaadjes (of gemalen peul?) proefde je nauwelijks. De caramellaag was erg lekker, maar de crème te stijf en eierig.
L had de tarte tatin, die op z'n kop geserveerd werd, wat slim is, want dan wordt de deeglaag niet zacht, maar ook een beetje raar. De taart was met bladerdeeg, wat ik echt veel minder lekker vind dan met korst-, dus ik was blij dat ik die niet had genomen. We kregen er van de kok ook nog een stuk citroentaart bij, omdat 'ie zo lekker was. Dat deelden mijn moeder en tante, en ik kreeg ook een stukje, maar ik kon ook niet determineren wat de bovenlaag was. Het was inderdaad erg lekkere taart.

Thee van Mister Jones en lekker troebel appelsap hadden ze ook.

Fijne tent, al denk ik dat je er nog beter kunt lunchen. Maar dat moet je dan dus wel doen, anders gaat de boel failliet.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #334 Gepost op: 29 oktober 2011, 12:46:17 »
Van de week bij De Roos aan het Vondelpark. Een spiritueel centrum dat er niet supergezellig uit ziet, maar als je toevallig in de buurt bent, kun je wel heel lekker een maaltijdsalade voor 9,50 eten. Er zijn ook soepen en broodjes en smoothies en in de zomer een fijn, niet zo bekend terras.
Ik had de mixsalade en kreeg een wortelsalade met een sinsaasappeldressing die een beetje bitter was, spinaziesalade (zonder zand!) met wat stugge pompoen en sprouts en erg lekkere warme bruine rijst met shitake en nog een graan erdoor. Alternatief, maar lekker en ook gezond. Vond het prima. Wel gek dat er geen eiwitcomponent is, normaal hebben ze ook wel dingen met tofu.

,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #335 Gepost op: 05 november 2011, 12:38:09 »
Van de week at ik in Amsterdam bij de Ondeugd. Grote zaak, heel aardige bediening.
Op de kaart per gang 2 vega gerechten, dat was al leuk. Niet goedkoop: een vegetarisch hoofdgerecht kost zo'n 18 euro.

Ik nam geen voorgerecht, omdat er na het eten nog gesport moest worden en de tarte tatin van pompoen met geitenkaassaus die ik als hoofdgerecht wilde nemen best machtig klonk. Dat bleek niet zo te zijn. Het was een klein, hoog bladerdeegtaartje, met erg lekkere (wortelachtige of misschien zat er stiekem ook wortel door) pompoen en de geitenkaassaus zat door de taart, en lag er niet op. Heel goed. Maar niet zo veel dus, terwijl je dat voor 18 euro misschien wel zou verwachten en ik had dus nog honger.

We deelden daarom een kaasplankje. Dat was niet zo goed, ten eerste legde de serveerster niet uit welke kazen het waren (en toen zei ze op verzoek: dit is Reypenaar, dit is een geitenkaas in de as, en dat is blauwe en rode kaas, dus toen wisten we op die Reypenaar na nog niets) en de kazen waren ook niet zo erg best. Maar dat hoofdgerecht was dus heel goed, ik kom hier nog wel eens.
Ze hebben ook een leuke drankenkaart.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #336 Gepost op: 13 november 2011, 12:57:43 »
Darbaand op de Overtoom weer eens geprobeerd laatst. Naast hoofdgerechten houden ze er ook een beetje eclectisch tapasachtig menu erop na. Geinig als je wat smaken uit wil proberen of gewoon niet teveel trek hebt.
De pikante aardappeltjes waren wel aan mij besteed vooraf. Niet zo pikant als gehoopt en de tafelgenoot riep verbaast dat het bijgeleverde sausje iets McDonaldsachtigs aandoet (Heropvoeding in progress ;)). Extra punten voor het serveren in een aardewerken patatbakje, leuk!
Hoofdgerechten fesenjan (ook vegetarisch verkrijgbaar, leuk!) en mirza ba polo. De fesenjan zag er wat minder appetijtelijk uit en bevatte 3 ietwat rubberachtige stukjes vleesvervanger aan, maar had wel een aangename smaak. Beetje saai alleen, want erg veel saus met verder alleen wat rijst erbij. De mirza ba polo is een gerookte aubergineschotel met een soort Iraanse tzatziki, de welbekende rijst en wat rauwkost. Dat geeft al wat meer afwisseling, dan de fesenjan aan mijn overkant. De aubergine deed ons denken aan rookworst.

Al met al, zou ik hier eerder voor de tapasachtige dingen gaan de hofodgerechten volgende keer.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Jannneke

  • *
  • 8
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #337 Gepost op: 15 november 2011, 20:21:40 »
Ik weet niet of dit de juiste rubriek is, maar ik probeer het dan toch maar.
Voor vrijdag aanstaande zoek ik een restaurant in de buurt van het ostadetheater want we hebben kaartjes voor een voorstelling om 2015 uur. Het moet dus geen al te langdradig restaurant zijn, wel minstens 1 vega gerecht op de kaart hebben en niet al te duur en sjiek. Een eetcafe-achtig iets lijkt mij ook prima.
Iemand een ideetje? Ik kom nu niet verder dan roti maar dat gaat altijd wel erg snel en dan hebben we weer zoveel tijd over ofzo. We komen nl uit het werk dus willen we 1730-1800 uur ergens aanschuiven.

Bedankt!
Jannneke

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #338 Gepost op: 15 november 2011, 20:24:35 »

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #339 Gepost op: 15 november 2011, 20:32:12 »
Ik kwam vroeger wel eens bij Eetcafe Stigter.
Bazar, Artist, Witteveen kunnen ook.
Iets verder is Waaghals, maar dat is meteen wel een leuk helemaal veggie resto.
Of White Elephant, een Thai, vraag even naar de vegakaart als er niets vega's op de kaart staat, die is er (tenzij ze de vegakaart inmiddels weer hebben gemerged met de gewone kaart).
« Laatst bewerkt op: 15 november 2011, 20:46:31 door Selly »
,,,,فلافل