Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #200 Gepost op: 30 januari 2010, 12:03:41 »
@selly; Ze hadden één vega gerecht en heel veel apart vlees. Volgens mij waren er ook geen vegetarische voorgerechten, maar dat hadden we in du Lac al gehad.
Al met al werd ik niet heel vrolijk als ik op het menu keek. Maar ik was idd wel blij dat er een hoofdgerecht optie was die voor vegetariers geschikt was.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #201 Gepost op: 30 januari 2010, 14:41:37 »
@selly; Ze hadden één vega gerecht en heel veel apart vlees. Volgens mij waren er ook geen vegetarische voorgerechten, maar dat hadden we in du Lac al gehad.
Al met al werd ik niet heel vrolijk als ik op het menu keek. Maar ik was idd wel blij dat er een hoofdgerecht optie was die voor vegetariers geschikt was.

Aha duidelijk  :)
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #202 Gepost op: 22 februari 2010, 20:42:34 »
Zaterdag bij Stanislavski in Amsterdam, in de Schouwburg dus. Na gedoe met de reservering, aan de leestafel gaan zitten met z'n 3'en. We begonnen maar met een hoofdgerecht en niet een voorgerecht, omdat we niet wisten hoe snel ze waren, en we een voorstelling moesten halen. Bovendien stond het voorgerecht (vegetarische quiche; of dat omschrijving genoeg is en er niet 100 soorten veggie quich zijn) me niet aan. De onlinekaart klopt trouwens niet, en als je wijn bestelt vragen ze niet welke, terwijl ze 5 open wijnen per kleur hebben.
Het hoofdgerecht, boleet met tomatensaus en polenta, was erg lekker. Vaak is zowel polenta als tomatensaus niet lekker (waarom nam ik het dan? Nou omdat er maar 1 veggie hoofdgerecht was), maar hier waren die prima, de polenta lekker krokant en precies zout genoeg. De boleet had wat zouter genomen.
Volgens de serveerster zouden we het makkelijk halen om een dessert te nemen. Omdat ik nog wat honger had nam ik het kaasplankje. Toen moesten we 20 minuten wachten op het dessert en het dus  binnen 5 minuten naar binnen proppen. Da's niet fijn bij een kaasplankje van 12 euro. Er werd niet bijgezegd welke kazen het waren en die waren niet briljant. Erbij kwam te zoet krentenbrood en een soort stroop met chocoladesmaak.
Overigens: het hoofdgerecht was geloof ik maar 12,50 (de niet-veggie veel duurder) en dat had dus een prima prijs-kwaliteitverhouding. Toch hoef ik er niet zo nodig weer uit mezelf heen.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #203 Gepost op: 16 maart 2010, 18:32:34 »
Afgelopen zaterdag weer bij Quattro Gatti gegeten. Lekker! Vooraf gesmolten taleggio (veel) met gebakken kwarteleitjes, truffel en Italiaanse toast. Erg lekker, wel heel machtig. Daardoor kon ik heel erg mn hoofdgerecht niet op: allerlei met aardappel gevulde groentes (mini paprika, artisjokkenhart, courgettebloem en nog meer en ook nog geroosterde radicchio erbij). Helaas kwam er tijdens ons hoofdgerecht iemand aan de tafel naast ons zitten met heel veel parfum op (een man) zodat we weinig zin hadden in dessert (bovendien zat ik toch al vol). De bediening was deze keer heel vrolijk. Leuke zaak. Niet goedkoop, maar wél met vegetarische secundo.
Als ik volgende keer weer een voorgerecht neem met kaas, ga ik voor het hoofdgerecht voor een primo ipv secundo.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #204 Gepost op: 20 maart 2010, 10:12:23 »
Gisteren gegeten in Dauphine (bij het Amstelstation). Bomvol, maar we hadden gereserveerd, keuze uit 2 of 3 veggie voor en 2 (Italiaansachtige) hoofdgerechten. Ik nam de polenta met gegrillde groenten, mijn niet veggie tafelgenoot nam de veggie caneloni met ricotta. Erbij een glas lekkere sauvignon blanc (ze hebben een stuk of 5 soorten wijnen per kleur per glas).

Eten kwam binnen een minuut of 6, echt idioot snel. De polenta gebakken en niet te machtig (lag helaas wel in een sausje waardoor ie vlug minder knapperig werd) en diverse lekkere, gegrillde groenten: venkel, aubergine, courgette, tomaat, etc. Erbij een prima rodepaprikasaus. Alles erg vers, maar wel duur 16 of 17 euro voor zo'n bord, niet eens een enorm bord. Nog een beetje trek dus toe het kaasplankje van Kef (9 euro) genomen. Er kwam een minikaaskar, dat zou je niet verwachten hier, met 6 kazen waar je dus 3 uit kon kiezen. De jongen die dat deed wist er veel van af. Ik nam brie met truffel en mascarpone, st felicien en blue auvergne. Ik kreeg grote stukken en erbij niet te zoet rozijnenbrood en druiven. Prima.
Ze vergaten eerst onze thee maar toen ik kwam was ie dan ook van Betjeman en Barton.
Niet goedkoop en vanwege de grootschaligheid een beetje een vreetschuur, maar ze hebben wel goede producten.
,,,,فلافل

Offline Jannneke

  • *
  • 8
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #205 Gepost op: 20 maart 2010, 16:42:43 »
Ik heb zojuist deze draad gelezen en kom er tot mijn verbazing achter dat mijn lievelingsrestaurantje er niet bij staat: de Waaghals in de Frans Halsstraat.
En dat terwijl mijn vaste waaghals-vriendin heel vaak op dit forum komt, tsssk.

Nou het is dus een gezellig en superlekker vegetarisch restaurant met ook altijd een of enkele vegan gerechten op de kaart. De kaart bestaat uit: 3 hoofdgerechten die ik geloof elke 8 weken wisselen, uit een Waaghals Maandspecial, die dus elke maand wisselt, en de Waaghals Classic die dus ook wisselt maar ik weet niet meer om de hoeveel weken.
De voorgerechten blijven meestal wat langer op de kaart maar er is altijd een voorgerecht (en desert) wat bij de Maandspecial past, die dus maar een maand blijven. De minitapas kan ik erg aanraden.
Er is ook altijd een dagsoep en dagdesert.

Verder is de bediening superaardig en hebben ze een restaurantkat die best dik is.

Offline Jannneke

  • *
  • 8
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #206 Gepost op: 20 maart 2010, 16:46:58 »
Oh, en ik ben een keer bij de Witte Uyl op de Frans Halsstraat geweest en heb toen ook superlekker gegeten.
Een restaurant waar ze ook vlees en vis hebben, maar dus ook heerlijke vegetarische gerechten!
Voor 40 euro kun je twee gerechten en een desert kiezen.
En ze hebben ijs van Professor Grunschnabel!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #207 Gepost op: 20 maart 2010, 18:07:50 »
Ik heb zojuist deze draad gelezen en kom er tot mijn verbazing achter dat mijn lievelingsrestaurantje er niet bij staat: de Waaghals in de Frans Halsstraat.
En dat terwijl mijn vaste waaghals-vriendin heel vaak op dit forum komt, tsssk.


Jawel hoor, de Waaghals heeft zelfs een eigen draad http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,12562.0.html  :D
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #208 Gepost op: 22 maart 2010, 10:01:38 »
Bij Skek. Skek kan vast heel leuk zijn (het is goedkoop, gerund door studenten, kunst aan de muur, live optredens) maar ze kunnen geen groepen aan.
Ondanks de beperkte kaart (we hadden de keuze tussen drie voorgerechten, vier hoofdgerechten en twee toetjes) duurde het na het bestellen nog meer dan een half uur voor de voorgerechten kwamen en daarna duurde het een uur voor we hoofdgerechten hadden.
En dat terwijl iedereen aan tafel moe was en honger had.
Vooraf had ik een salade van rucola met geroosterde pompoen en topinamboer. Jammer, als je dan een relatief onbekend ding als een topinamboer in een salade stopt, zou het leuk zijn als je dat ding ook proefde. Maar helaas was hij in volstrekt verdwijnende flinters gesneden.
Daarna een vegaburger met kaas en hazelnoten die vooral heel erg naar kaas smaakte. Gelukkig hou ik erg van kaas, maar dit was geen hele spannende of lekkere kaas. De burger zat op een broodje dat helemaal klef was geworden door de tomatenrelish (wat deden die enorme stukken rauwe ui daarin? het enige voordeel van enorme stukken rauwe ui is dat je ze makkelijk verwijdert...) en iets dat als 'pittige mayo' op de kaart stond, maar naar niets smaakte. Erbij één slablad, drie wortellinten die eruit zagen alsof ze al een paar dagen hadden liggen drogen en heel veel friet. De friet was wel goed.

Maar nu de hamvraag (kaasvraag?): waar ga je in Amsterdam eten als je een beetje centraal wil zijn, met een groep bent, honger hebt en moe bent (dus geen al te ingewikkeld eten en niet al te lang wachten)?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #209 Gepost op: 22 maart 2010, 10:47:01 »
Maar nu de hamvraag (kaasvraag?): waar ga je in Amsterdam eten als je een beetje centraal wil zijn, met een groep bent, honger hebt en moe bent (dus geen al te ingewikkeld eten en niet al te lang wachten)?

Dauphine (niet echt centraal he?)
Harkema
Misschien de Jaren
Nam Kee?

Of moet het een plek zonder reserveren zijn?
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Amsterdam
« Reactie #210 Gepost op: 22 maart 2010, 10:51:28 »
Het antwoord op de vraag is natuurlijk: een willekeurige pizzeria. Win ik nu een stuk kaas?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #211 Gepost op: 22 maart 2010, 10:59:00 »
Maar nu de hamvraag (kaasvraag?): waar ga je in Amsterdam eten als je een beetje centraal wil zijn, met een groep bent, honger hebt en moe bent (dus geen al te ingewikkeld eten en niet al te lang wachten)?

Dauphine (niet echt centraal he?)
Of moet het een plek zonder reserveren zijn?

Nee, reserveren is prima.
Dauphine is grappig, want voor sommige gelegenheden is het rete-centraal. Dauphine doet alleen helaas geen groepen groter dan acht (dat is grappig, omdat het echt een enorme tent is...)

En de willekeurige pizzeria van Poek vind ik nauwelijks een goeie suggestie, want ik wil natuurlijk wel echt lekker eten. Willekeurige pizzeria's hebben meestal op z'n best aardig eten... Maar als je specifieke pizzeria's tipt, win je de kaas.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #212 Gepost op: 22 maart 2010, 17:32:24 »
Maar nu de hamvraag (kaasvraag?): waar ga je in Amsterdam eten als je een beetje centraal wil zijn, met een groep bent, honger hebt en moe bent (dus geen al te ingewikkeld eten en niet al te lang wachten)?

Dauphine is grappig, want voor sommige gelegenheden is het rete-centraal. Dauphine doet alleen helaas geen groepen groter dan acht (dat is grappig, omdat het echt een enorme tent is...)


Ah wist ik niet.
Harkema doet wél groepen en is best redelijk.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #213 Gepost op: 22 maart 2010, 17:33:25 »
Dan onthou ik Harkema. Ik heb daar een beetje een beursjongensgevoel bij, maar dat is misschien niet terecht...
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #214 Gepost op: 22 maart 2010, 20:25:28 »
Dan onthou ik Harkema. Ik heb daar een beetje een beursjongensgevoel bij, maar dat is misschien niet terecht...

Hm ja, het is wél een beetje beurserig, dat klopt wel ja en de bediening is ook wel een beetje zo.
Maar niet beurseriger dan bv Dauphine.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #215 Gepost op: 02 april 2010, 19:42:13 »
Was begin deze week bij Abyssinia wezen eten, op de hoek van Overtoom en J.P. Heijestraat in Amsterdam. Was wel lekker, maar het op verzoek pittiger maken van de gerechten viel me wat tegen. Wel gezellig dat je tussendoor popcorn en koffie krijgt van het huis en ze serveren de grote schalen in traditionele standaards waar ik de naam kwijt van ben.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #216 Gepost op: 24 april 2010, 20:43:26 »
Gisteren bij Griek To Ouzeri in Amsterdam, in goed gezelschap van onder andere een van Vegatopia's gastredacteuren.
Uitgebreide veggie mezzekaart, ook hoofdgerechten maar geen veggie hoofdgerechten.
Lekkere rose.
De mezze (pepers met kaas gevuld, fetaflap en feta uit de oven, sperziebonensalade, Griekse salade, courgetteballetjes, pita's, gebakken aubergine en nog wat dingen) waren op zich prima, maar niet héél bijzonder. De bediening was ietwat rommelig omdat we enkelen dingen die we bestelden niet kregen en iets anders dat we niet bestelden wel, maar omdat we eerst niet van elkaar wisten wie wat besteld had, hadden we dat niet meteen door. Gaf niks.
Nog dessertwijn na die erg portig was.
Echt duur is het hier niet.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #217 Gepost op: 04 juni 2010, 22:07:10 »
Woensdag buiten bij De Italiaan in Amsterdam. Het aanbod aan pasta's bij deze pizzeria is uitgebreid, en er is bovendien nu een enorme kaart met hapjes (waaronder allerlei bruschetta) bij gekomen.
We hadden vooraf bruschetta met tomaatjes (lekker, mocht wat zout en peper bij maar dat stond op tafel, was wel een kleine portie) en daarna de pasta van de dag (gevuld met verse artisjok en een citroenroomsaus, zéér lekker) en deelden een mozzarellasalade (niet heel bijzonder).
De bediening is over het algemeen erg aardig hier, ik kom er wel vaker. Het publiek is wel een beetje Oud-Zuid, maar je zit er toch ook geen uren.

Gisteren op het terras van Morning Star (het vroegere Dolores) in A'dam. Dat is meer een zaak om te lunchen, maar 1 van de tafelgenoten wilde graag biopatat eten en dat hebben ze daar. Ik had een zeer lekkere vegaburger (met oa dragon) met frietjes erbij. Dat was niet duur. Gelukkig had ik s middags al een uitgebreide salade gehad, want ik was laat thuis, en wilde gaan slapen, maar er hoefde dus niet nog een portie groenten te worden gekookt  :P
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #218 Gepost op: 20 juni 2010, 11:53:43 »
Vorige week bij Dauphine gegeten bij Amstelstation, voor de 2e keer. Net als de vorige keer weer enthousiast.
Minpunten: het publiek is niet zo leuk en het is een enorme eethal.
Pluspunten: prima bediening, zeker voor zo'n grote zaak, heel soms vergeten ze wel wat, maar niet vaak, ze zijn beleefd en je kunt redelijk goed hun aandacht tekken als je iets wilt bestellen, de bestellingen komen de keren dat ik er was ook goed door en je krijgt je eten snel. Bij zo'n grote zaak zou ik al vlug verwachten dat het een rommeltje wordt maar dat is niet zo. En ze gebruiken erg goede producten in de keuken.
We hadden borrelhapjes (olijven een beetje onhandig geserveerd en gefrituurde jalapenopepers), daarna gazpacho (een gladde, was lekker) en gegrilde groenten met falafel (2 grote huisgemaakte). Was prima. We dronken een wat zoete cider erbij, die was wat te zoet. Het vegetarisch aanbod is goed, naast de 2 vega hoofdgerechten kun je namelijk 2 van de 4 voorgerechten ook in hoofdgerecht formaat krijgen. Niet iets om intiem met z'n 2'en te gaan eten, wel leuk met een groepje.
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Amsterdam
« Reactie #219 Gepost op: 20 juni 2010, 12:41:36 »
Minpunten: het publiek is niet zo leuk

Want?