Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #180 Gepost op: 25 oktober 2009, 13:19:31 »
kaastortelini (van de groothandel)
Vraag je dat of heb je altijd je mobiele laboratorium achter de hand?

Ja best wel gek, maar tussen het babbelen en bierdrinken door doe ik in zo'n eetcafe af en toe ook nog wel proeven enzo  ::)
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Amsterdam
« Reactie #181 Gepost op: 25 oktober 2009, 13:22:34 »
kaastortelini (van de groothandel)
Vraag je dat of heb je altijd je mobiele laboratorium achter de hand?
Ja best wel gek, maar tussen het babbelen en bierdrinken door doe ik in zo'n eetcafe af en toe ook nog wel proeven enzo  ::)
O, eetcafe. Dan weet je het vooraf toch, niet?

Maar serieus, jij kan het verschil uitmaken tussen belabberd zelf gemaakt en fabrieksprodukt? En waar zit dat dan in?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #182 Gepost op: 25 oktober 2009, 13:30:55 »
Maar serieus, jij kan het verschil uitmaken tussen belabberd zelf gemaakt en fabrieksprodukt? En waar zit dat dan in?

Dat lijkt me nou niet zo moeilijk:
fabriekstortelini: glad, beetje plasticig deeg, vulling die erg geintegreerd met het deeg zit, alle tortilini hebben precies dezelfde grootte en geen gekke vormafwijkingen, vulling smaakt niet uitgesproken, ook niet uitgesproken naar kaas.
belabberd zelfgemaakt: vulling dondert er uit, deeg breekt of is korrelig, of stug of wat dan ook maar niet plasticig, vulling heeft eventueel opmerkelijke (bij)smaak, alle tortelini zijn niet precies eender (dat kan bij goede zelfgemaakte overigens ook het geval zijn, maar kenmerkt in ieder geval de zelfgemaakte).

Het onderscheid maken tussen tortelini van een goede tortelinikok, en een goed gemaakt product van een ambachtelijke Italiaanse winkel die voor de horeca op aanvraag maakt, lijkt me een stuk moeilijker.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Amsterdam
« Reactie #183 Gepost op: 25 oktober 2009, 13:48:37 »
Maar serieus, jij kan het verschil uitmaken tussen belabberd zelf gemaakt en fabrieksprodukt? En waar zit dat dan in?

Dat lijkt me nou niet zo moeilijk:
Misschien is het dat niet, maar jouw culinair analytisch apparaat (ook wel bekend staande als je mobiele laboratorium) is wel ietsiepietsie uitgebreider en fijner afgestemd dan die van, zeg maar, mij.

Ja, ons bezoek aan Samtosa jaren geleden heeft inderdaad zoveel indruk gemaakt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #184 Gepost op: 30 oktober 2009, 15:50:19 »
Ik had een bedrijfsuitje, bij Stout op de Haarlemmerstraat.

Ze hebben daar, naast de kaart, een plateau waarmee je vijf kleine voor- en vijf kleine hoofdgerechtjes krijgt. Vegetarisch was geen probleem, ondanks dat het niet van tevoren gemeld was.

De amuse was een geitenkaasbonbon op een wat curieuze salade van rijst, dressing, en rauwe taugé.

Daarna de voorgerechtjes: heel veel groentetempura (:yummie:), pompoensoep met geitenkaasschuim die zo zout was dat je blij was dat het maar een miniglaasje was, een bruschetta met tomaat en basilicum en weer die rare salade met rauwe taugé, rijst, en deze keer ook grote kropslabladen.

Als hoofd een stoofpotje met champignons, winterpeen en een wat misplaatst kaasje, onder een deegdakje, een risottobitterbal die jammergenoeg geen leuke kaasverrassing in het midden had, gefrituurde ravioli met geitenkaasvulling, een leuk koolrolletje (maar iemand had die enorme nerf wel even uit het savooiekoolblad mogen snijden) en brede lintpasta met zuurkool en vlierbessen (zoet, waanzinnig zoet!)

Daarna was er nog ruimschoots plek voor een toetje, ook weer zo'n plateau.
Deze keer met een kokoskoekje, een schuimpje, een vieze marsmellow (waarvan ik bovendien de vegetarischheid betwijfelde), een stukje cheesecake, verdronken in advocaat (smerig) en fijne koffie-crème brulee en aardbeien (??) met vanielje-ijs, zei de serveerster. Weet ik dat ook weer, dat vanielje een synoniem voor kardemom is.

Bediening is aardig maar heeft geen idee wat ze aan het doen zijn. En bij de thee krijg je m&m's.
This is between me and the vegetable!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #185 Gepost op: 05 november 2009, 23:15:12 »
Ik ga morgen met vrienden naar de 'goudfazant' in Amsterdam. Klinkt veel te deftig en wij schotelen u graag wild voor, wat mij betreft, maar ze gaan ook met mij mee naar vegetarische restaurants, dus ach.
Iemand ervaringen te delen?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Amsterdam
« Reactie #186 Gepost op: 05 november 2009, 23:21:00 »
Ik ga morgen met vrienden naar de 'goudfazant' in Amsterdam. Klinkt veel te deftig en wij schotelen u graag wild voor, wat mij betreft, maar ze gaan ook met mij mee naar vegetarische restaurants, dus ach.
Iemand ervaringen te delen?

Doet me meer denken aan een liedje van Brel ;)

Maar een vriendin van me was er laatst geweest en ze dacht dat ik het ook wel leuk zou vinden. Hip wel geloof ik, maar zij had er erg lekker gegeten.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #187 Gepost op: 06 november 2009, 18:16:51 »
My Burrito op de Kinkerstraat in Amsterdam. Geen tex-mex, maar meer cal-mex. Bijna alles bio, zelfs verpakkingsmateriaal is verantwoord :D
Aangename verrassing na het laatste Taco Mundo drama, lekker vers, weinig vet en een flinke portie ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #188 Gepost op: 06 november 2009, 22:22:43 »
My Burrito op de Kinkerstraat in Amsterdam. Geen tex-mex, maar meer cal-mex. Bijna alles bio, zelfs verpakkingsmateriaal is verantwoord :D
Aangename verrassing na het laatste Taco Mundo drama, lekker vers, weinig vet en een flinke portie ;D

Heb je tomatillo op de overtoom al geprobeerd? Ik nog niet maar het lijkt me wel wat.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #189 Gepost op: 06 november 2009, 22:36:00 »
Het is niet zo deftig en ze doen ook best aan veggie eten ja (ook aan heel erg niet veggie eten ja). De naam is een beetje een kwinkslag en moet je niet letterlijk nemen, het zit in een oude loods, niet in een tent met elandgeweien (geweien? schrijf je dat zo?) aan de muur.
,,,,فلافل

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #190 Gepost op: 07 november 2009, 11:17:53 »
Ben geweest en heb een top avond gehad.
Het was idd zoals Selly vermeldde (heel veel heel erg nie vega eten), ik heb gedurende het hele hoofdgerecht maar de andere kant op gekeken toen tafelgenoot schuin tegenover me mosselen naar binnen werkte. Ril ril brrr.
Maar het eten was wel lekker. er was welgeteld een vega optie, maar zoals de serveerster opmerkte; alle desserts waren vega.  :D

Maar de hemelse modder.
Hemels. o wow. Als je met hemelse modder kon trouwen, dan was ik nu al zwanger geweest. Wow wow wow!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Amsterdam
« Reactie #191 Gepost op: 07 november 2009, 12:45:33 »
Stiekem houd ik eigenlijk helemaal niet van die wrapdingen, maar ik moet het wel uitproberen natuurlijk :vork: Tomatillo ken ik niet, waar zit die ongeveer? My Burrito heb ik ook een ruim half jaar over het hoofd gezien, maar dat gaat vast beter nu ik weer in West woon :bloos:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #192 Gepost op: 20 november 2009, 20:10:59 »
Zojuist bij Eatmode in Amsterdam: Japanse curry met groente (wel lekker voor een keer maar jammer dat er ook aardappel in zat), groentetempura (ook wel lekker maar wat vet, en wat grote stukken groenten, wel een lekkere dressing) en zeewiersalade (2 soorten waarvan ik de ene lekkerder vond dan de andere). Ik wil hier ook nog een keer de gebakken noodles met groenten proberen
,,,,فلافل

ltrux

Re:Amsterdam
« Reactie #193 Gepost op: 13 januari 2010, 18:37:01 »
shape-all-in Amsterdam bij het hugo de grootplein, heeft als weekdish chilly sin carne.
Best Ok voor 12 euro, lekker pittig.
En een leuk initiatief.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #194 Gepost op: 16 januari 2010, 22:32:05 »
Bij Capri, op de Lindengracht. Ik had daar een negatieve associatie bij, maar die werd vooral gevormd door het minder leuke gezelschap waarmee ik er jaren geleden eens was. Want het was leuk. Een beetje kantine-achtig, met plavuizen in een grote open ruimte, Italiaanssprekend aardig personeel en lekker eten. Eerst ravioli met pompoenvulling en salie-citroensaus, daarna melanzane alla parmigiana en toe een geweldig lekkere in rode wijn gestoofde peer met mascarpone. Dat ga ik zelf ook een keer maken. Fijne tent.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #195 Gepost op: 21 januari 2010, 21:01:04 »
Gisteren bij de Balie in Amsterdam. Er was een grote groep, dus er was alleen keuze uit veggie Indiase curry. Nou die was erg lekker. Prima curry met diverse groenten waaronder bloemkool, heel erg lekkere rijst (geen idee wat ze ermee gedaan hadden), aardige mangosalade met weinig groene peper, raita. Prima. Vooraf lekker brood met goede aioli. En ze hebben er bionade.
,,,,فلافل

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re:Amsterdam
« Reactie #196 Gepost op: 29 januari 2010, 23:56:33 »
Eerst geborreld in Du Lac en in Proust, toen gegeten in De Eetkamer op de westerstraat. Zou het geen vegetarier aanraden gezien het type gerechten aldaar, maar de vega risotto was heerlijk.
En het gezelschap was ook erg leuk. Fijn om spontaan uitgenodigd te worden met collega's.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #197 Gepost op: 30 januari 2010, 10:48:10 »
Zou het geen vegetarier aanraden gezien het type gerechten aldaar, maar de vega risotto was heerlijk.

Dat snap ik niet. Het vega eten was heerlijk, maar toch niet aanraadbaar?
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Amsterdam
« Reactie #198 Gepost op: 30 januari 2010, 11:22:39 »
Misschien zaten de mensen om haar heen op grote hompen vlees te knagen? ;)

Re:Amsterdam
« Reactie #199 Gepost op: 30 januari 2010, 11:28:09 »
Nog lang voordat ik vegetarier werd ben ik wel eens meegeloodst in een Grieks restaurant, waar ik uit voorzorg maar vegetarisch bestelde. En inderdaad, vrijwel iedereen kreeg iets uit zee dat ze vanaf het bord met dode ogen aanstaarde... zoiets hoeft van mij niet weer te gebeuren in mijn bijzijn. Nou heb ik er geen enkel probleem mee als mensen om me heen vlees of vis of wat dan ook eten, maar dat was me echt iets te gortig.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner