Vegatopia Forum

Amsterdam

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #140 Gepost op: 14 maart 2009, 17:43:17 »
Bij New Season, een Chinees in de Warmoesstraat die Johannes van Dam onlangs een negen gaf. Ik had tahoe met zuur-pittige saus en die was goed :D Aardige bediening ook!

Moest je reserveren?
Ik ben er jaren terug geweest.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #141 Gepost op: 14 maart 2009, 21:08:12 »
Nee, maar we waren aan de late kant (tegen negenen denk ik) en er waren andere tafels wel gereserveerd.

Vandaag at ik bij Ciao, net in Diemen. Best okee en best gezellig (ik was ook met leuke mensen)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #142 Gepost op: 21 maart 2009, 12:36:25 »
Afgelopen woensdag bij de Balie (het cafe, niet het resto boven) in Amsterdam. Tegenwoordig kun je daar echt lekker eten. Er waren 3 vega opties en ik nam lasagna met aubergine en venkelsalade. Erg lekker en veel, de venkelsalade waar heerlijk en met stukjes kapperappeltje en rucola. 15,50 dus ook niet echt duur voor Amsterdamse begrippen.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #143 Gepost op: 04 april 2009, 22:40:36 »
Gisteren even op het terras bij de Bijenkorf gezeten waar mn vriend opeens een mini hapje wilde (ondanks ervaringen eerder dit jaar ). Hij vroeg aan de sushi maker welke sushi veggie was, 'geen' zei die, waarop de sushi-mevrouw zei: 'oh die maak ik wel even' waarop ie een prachtige zee-wier en een avocadosushi kreeg die nog lekker waren ook. Dat vond ik wel cool.

,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #144 Gepost op: 05 april 2009, 00:43:22 »
Vanavond vierde ik mijn verjaardag met een etentje bij de Kompaszaal (Amsterdam) en dat was erg geslaagd. Ze hebben een nieuwe kaart (staat ook op de site) met een leuke formule. Je kunt kiezen uit vega (4 gerechten), vl33s en v1s en de bijgerechten bestel je daar los bij. Wij waren met 12 man, dus wij bestelden allemaal een eigen bordje en samen heel veel bijgerechten. Dat maakt het heel gezellig, want er komen allemaal bakjes met lekkere dingen op tafel te staan. Ik at de spaghetti met doperwten, parmezaan en citroen (erg lekker) en dus alle bijgerechten. Alle tafelgenoten vond het eten erg lekker (en daar zaten ook foodsnobs bij die vaak liever thuis eten dan buiten de deur ;-) ). Alles smaakte heel vers en was goed bereid.

De Kompaszaal is enorm, dus niet per sé geschikt voor een intiem diner voor twee, maar voor een groep zeker een aanrader. We zaten met 12 mensen aan een vierkante tafel (veel gezelliger dan een lange tafel!).

In de zomer kun je trouwens heel leuk buiten zitten met prachtig uitzicht over het IJ.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #145 Gepost op: 09 april 2009, 17:49:42 »
gisteren bij 'de Italiaan' in de Bosboom Toussaintstraat in A'dam. Weer een houtovenpizzeria, dus ik was sceptisch, want die schieten als paddestoelen uit de grond.
Ze kwamen meteen met een aperitieven-kaart, helemaal goed. Ik nam Aperol-spritzer.
Daarna een houtovenpizza, waarvan ik vroeg of ze die veggie wilde maken want op degene die met aansprak zat een niet veggie ingredient. Geen probleem. Kwam daarna de kok uit de keuken of ik dan niet nog iets extra's er op wilde, nou prima, doe maar aubergine. DUs toen had ik een hele fijne pizza met rode ui, aubergine, met kaas gevulde pepertjes, 2 soorten hele goede olijven, spaanse pepertjes en kappers. Heel erg lekker. 14 euro was de pizza.
Hier ga ik nog wel eens komen.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2009, 17:51:37 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Amsterdam
« Reactie #146 Gepost op: 10 april 2009, 07:24:25 »
Ik nam Aperol-spritzer.

Geen idee wat dat is, maar waarom heb ik hier associaties met aspirine bij?

Re:Amsterdam
« Reactie #147 Gepost op: 10 april 2009, 10:19:12 »
En ik vroeg me al af of het niet apenrol moest zijn. En in hoeverre zoiets vegetarisch is natuurlijk. Tenzij er een letter 'd' is weggevallen, maar dat lijkt me weer helemaal niet smakelijk.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #148 Gepost op: 10 april 2009, 13:33:34 »
Aperol is een Italiaans drankje, http://www.italiepunt.nl/shop/product_info.php?products_id=1004 een soort campari maar minder bekend.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #149 Gepost op: 18 april 2009, 17:17:58 »
Bij Beddington's. Wat geweldig lekker! En grappig, een soort mengeling tussen Engels en Japans eten. Eerst als amuse een gefrituurde wonton met huisgemaakte chilisaus, een klein soepje en iets wat veel steviger was dan de aubergine die ze zeiden, in een soort teriyakimarinade.
Daarna een soufflé van witte miso (in een stuk bamboestengel) die vooral een beetje zoutig was, met een lekkere zoete aubergine (nu wel) teriyaki. Vooral die aubergine was helemaal geweldig.
Daarna tuinbonensoep met een tuinbonenfalafel (mooi groen) en een minuscule tuinbonensalade met ontzettend lekkere kaas.
En toen een gewedig bord met in het midden twee wafeltjes met spinaziecrème ertussen (die koud was, ik weet niet zeker of dat zo bedoeld was) en er omheen groene asperges en zeekool met dragonsaus, gekookt ei en een beetje truffel. Terwijl ze zelf óók smikkelden keken de vleeseters jaloers op mijn bord en dat was volkomen terecht!
Toe een meringuebol met chocolademousse erin en chocoladesaus eromheen, met wat aarbeitjes in peperige siroop. Ik werd er helemaal blij van. :cheer:

Vorige week bij Beddingtons gaan eten  :D
We zaten er erg mooi, met zicht op de keuken, waar Jean Beddington en 2 andere koks erg enthousiast aan het koken waren. De bediening was erg goed.
Bij reserveren had ik doorgegeven dat ik veggie wilde, en dat wist men ook meteen. Op tafel kwam grof en een beetje vettig brood en een amuse van een gebakken kwartel-eitje en een tomatensoepje met avocado.

Vooraf kreeg ik Libanese mezze, maar weer heel anders dan een Libanees ze zou maken. Er lag van alles op het bord, alles hele kleine hapjes en precies goed: een briljante bietensalade met munt, 1 heel mooi groene tuinbonenfalafel, wortelsalade, snijboongerecht, zelf gebakken dun brood, humus en baba ganoush, en klein flapje met feta, citroenige groene paprika salade en nog meer.
Daarna een filodeeg-loempia met lekkere basilicum, tomaat en mozzarella. Lekker, met hele goede ingredienten, maar erg machtig.
Als hoofdgerecht witte en groene asperges met zoute aardappeltjes, gepocheerd ei en helaas te zoute spinazie. Eerst was ik een beetje teleurgesteld dat ik asperges kreeg, want ja, dat kan ik ook zelf, maar het waren de 1e van het seizoen en ze waren wel heel erg lekker, dus het was toch wel heel oke. Jammer van de spinazie alleen.
Toe banaan uit de oven met ras el hanout ijs en vanille.

Ik kom hier nog wel eens.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #150 Gepost op: 08 mei 2009, 23:58:56 »
Bij Quatfass.
De kaart staat vol met kleine gerechtjes, die je tapas-achtig kunt delen, ofzo.

Wij aten ieder twee gerechtjes, een artisjok met lekkere mosterddressing en een klein hapje tortellini met pompoenvulling en truffelsaus. Daarna hadden mijn ouders genoeg gehad, maar ik wilde nog wel iets, dus ik heb nog een kaasplankje genomen. Dat doe ik eigenlijk nooit, ik vind kaas niet echt een toetje, maar nu dus wel.

Was lekker, maar ik heb nog wel een beetje trek, en het is toch een beetje gek als je tafelgenoten drie dingen nemen (eerste gerechtje, tweede, koffie of toetje) om dan daarna nog een vierde te nemen. Misschien hadden we meerdere dingen tegelijk moeten bestellen. Of moet ik nog een stukje ontbijtkoek nemen voor ik naar bed ga...
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #151 Gepost op: 14 mei 2009, 09:35:50 »
gisteren bij 'de Italiaan' in de Bosboom Toussaintstraat in A'dam. Weer een houtovenpizzeria, dus ik was sceptisch, want die schieten als paddestoelen uit de grond.
Hier ga ik nog wel eens komen.

Daar wilde ik dus eten. Maar het was waanzinnig vol.
Dus gingen we er tegenover bij Café Toussaint op het terras zitten.

Dat terras is erg leuk en ze hebben hele fijne appelsap. Ik at de pasta van de dag, met pesto, pompoen, pecorino en ricotta. Het was spaghetti met pesto met erbovenop een paar stukken butternutpompoen die van mij wel geschild had mogen worden en een champignon of twee, vermengd met ricotta, met geraspte pecorino.

Best lekker, maar niet al te veel (zeker die pompoen niet) en aan de dure kant.

L had hetzelfde idee: hier wil ik best vaker komen, om op het terras te zitten, maar niet per se voor het eten.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #152 Gepost op: 14 mei 2009, 19:55:17 »
Gisteren bij Kosher restaurant Ha Carmel in Amsterdam. Ik wilde er al lang heen, maar het viel eigenlijk niet echt mee.
Om binnen te komen moet je aanbellen en de bediening zag er traditioneel uit (met keppeltjes enzo) en was erg aardig. Op de kaart een stuk of 5 veggie hoofdgerechten, waarvan 3 een Tivallburger/snitzel! Ja, daarvoor ga ik niet naar een resto, hoewel het op zich zou kunnen dat het andere Tivall producten dan bij AH te krijgen waren, maar toch. Dan maar het duurste veggie gerecht, van 16,50: falafel met 5 Marokaanse salades.
Het bleek falafel met tahinasaus, hummus, baba ganoush, wortelsalade, een soort herderssalade en een scherpe paprikasalade. Er los nog bij een groene salade. Eerst vond ik het wel lekker, behalve die groene salade, daar zat een soort frituurolie over. Toen kreeg ik door dat alle salades/sauzen die ik zat te eten volgens mij gewoon van Maza of zo'n soort merk waren en volgens mij helemaal niet huisgemaakt! Ik heb het niet gevraagd, maar het leek wel heel-heel-erg veel op de salades van Maza. Dus toen vond ik het niet meer zo tof eigenlijk.
Toe nog een flensje met appel gedeeld, dat was wel lekker.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #153 Gepost op: 15 mei 2009, 10:24:12 »
Is dat op de Amstelveenseweg?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #154 Gepost op: 16 mei 2009, 19:34:40 »
Is dat op de Amstelveenseweg?

Ja.

Gisteren in Quattro Gatti gegeten. Wauw wat was dat weer lekker. Het is een Italiaan met ook een veggie secundo. Helaas vroegen ze al meteen wat voor aperitief we wilden zonder ons de drankenkaart te laten zien, zodat ik pas later ontdekte dat ze ook aperol, san bitter enzo hadden. Waarom laten ze je toch niet de (aperitief)kaart zien in restaurants voordat ze vragen wat je wil drinken?
Als soort van amuse een borrelglaasje aardbei-tomaat(?)soep/sap met een drup campari. Er kwam ook een niet-veggie sneetje brood op tafel, maar dat hadden we ook wel mogen ruilen voor veggie brood maar ik wist dat ik nog veel ging eten dus ik liet het maar staan voor mn tafelgenoten, en later kwam er nog gewoon brood en soepstengels.

Vooraf at ik witte asperges met een kaasfondue-saus van een jonge Italiaanse seizoenskaas, met 2 gebakken kwartel-eitjes (of een ander klein eitje, het was iets groter denk ik dan een kwarteleitje) met zomertruffel royaal aan tafel erover heen geraspt. De zomertruffel had niet megaveel smaak, maar het ei was denk ik ook al in wat truffeolie gebakken wat die smaakte goed naar truffel. Erbij een beetje heel-erg-lekkere tomatensalade en rucola en Italiaanse cracker.
Als hoofdgerecht uitjes gevuld met een puree van pompoen en cantucci en erbij een pittige saus. Heel-erg-lekker. Wel veel maar niet te machtig ofzo.
Toe 1 rolletje canoli, heel mooi opgemaakt.
We dronken erbij een lekkere prosecco en een glas dessertwijn bij het dessert en bij de rekening kregen we nog een glaasje limoncello.
Helemaal tevreden. Je moet hier altijd lang wachten want er is maar 1 kok maar het ging allemaal net niet te langzaam, en mijn tafelgenoten waren ook helemaal blij met hun eten.
Niet goedkoop en het zat weer bomvol, dus je moet reserveren. Het menu op diningcity is niet up to date.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #155 Gepost op: 16 juni 2009, 10:26:36 »
Wij hadden gisteren pizza van De Pizzabakkers in de Haarlemmerstraat. Weer zo'n hippe houtovenpizza. Ik vond het eigenlijk nogal tegenvallen. Hij was matig belegd, maar dat mag, maar dan moeten de aubergine- en courgetteplakjes niet ook nog smakeloos zijn. En ik snap wel dat ze niet willen dat die pizza overal aan vastplakt, maar moet hij daarom werkelijk zó vol met meel zitten?
En L had een pizza bianco (bianca?), maar die was even rijk belegd als de mijne, dus hij had een lege rand van een centimeter of vijf. En dan dus gortdroog door al dat meel...

Nee, dan liever naar die aardige jongens bij La Perla (al zijn hun pizza's zó dun en mooi dat ze die vijf minuten fietsen ook niet warm overkomen.)
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #156 Gepost op: 18 juni 2009, 09:54:11 »
Bij Pont 13. Locatie is geniaal: het is een oude gemeentepont, omgebouwd tot restaurant, in de Houthaven. Dat op zich is echt geweldig leuk al!

Dat er live muziek was had me, als ik het wist, tegengehouden, maar het was eigenlijk helemaal niet zo heel storend. Wel jammer dat er maar één vegavoorgerecht was en dan ook nog een obligate geitenkaassalade. Een lekkere obligate geitenkaassalade, maar wel érg obligaat. Daarna had ik het enige vegahoofdgerecht en dat was echt geweldig lekker: gegrilde lentegroenten (worteltjes, lente-ui, één asperge, boontjes, aubergine, courgette) met een plak brie-achtige kaas met bulgur met feta. Met een tomatensausje waar ook sinaasappel doorzat, maar dat wist ik van de kaart, op mijn bord herkende ik het niet. Echt ontzettend lekker was dat.

Toe een huisgemaakte truffel die nogal massief was, stoof van de cacao (is het echt een geheime truc dat je half cacao, half poedersuiker moet gebruiken?) en vooral mierzoet was. Dat was echt gek.

Goed, het voorgerecht en de truffel waren niet geweldig, maar het hoofdgerecht dus wel, de locatie en de ambiance wel. En omdat L's voorgerecht wel echt lekker was, mocht het dan toch wel bijna 40 euro pp kosten.
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Amsterdam
« Reactie #157 Gepost op: 18 juni 2009, 18:37:59 »
Wij hadden gisteren pizza van De Pizzabakkers in de Haarlemmerstraat. Weer zo'n hippe houtovenpizza. Ik vond het eigenlijk nogal tegenvallen. Hij was matig belegd, maar dat mag, maar dan moeten de aubergine- en courgetteplakjes niet ook nog smakeloos zijn. En ik snap wel dat ze niet willen dat die pizza overal aan vastplakt, maar moet hij daarom werkelijk zó vol met meel zitten?
En L had een pizza bianco (bianca?), maar die was even rijk belegd als de mijne, dus hij had een lege rand van een centimeter of vijf. En dan dus gortdroog door al dat meel...


Dat is maf zeg, ik heb daar laatst gegeten en toen was het echt heerlijk. Niks geen meel op de pizza, superdunne bodem, heel knapperig. Zo had ik nog nooit pizza gegeten. Misschien hebben ze verschillende pizzabakkers?

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Amsterdam
« Reactie #158 Gepost op: 19 juni 2009, 12:38:26 »
Bij Pont 13. Locatie is geniaal: het is een oude gemeentepont, omgebouwd tot restaurant, in de Houthaven. Dat op zich is echt geweldig leuk al!


hihi klary's weblog gelezen?

@ Renske: ja ze hebben meerdere pizzabakkers daar.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Amsterdam
« Reactie #159 Gepost op: 19 juni 2009, 12:48:23 »
Ja, maar onafhankelijk daarvan was L een keer gaan picknicken op die dam daar en nu is dat zijn favoriete plek. Dus toen moesten we daar ook eten.
This is between me and the vegetable!