Gisteren uit eten geweest bij Cedars om de verjaardag van mijn moeder te vieren. Een aangename ervaring moet ik zeggen! Mijn moeder had ze van tevoren niet gewaarschuwd dat er twee moeilijke eters mee zouden komen omdat we vrij regelmatig in een ander Libanees restaurant hebben gegeten en het daar nooit zo'n probleem was. Gister bleek echter dat de ene libanees de andere niet is (goh wat een verrassing!) en dat ze dus een heel andere kaart hadden. Je kon alleen een drie gangen menu nemen, waarvan het hoofdgerecht bestond uit vlees, vlees, en nog eens vlees. De moed zonk me dus al snel in de schoenen, vooral toen mijn moeder aan de serveerster vertelde dat er twee veganisten aan tafel zaten en de serveerster reageerde met: "oh! euhhh, euhhhh, hmmm, ja, ik ga het even zeggen tegen de chef". Gelukkig kwam er al vrij snel een hele vriendelijke ober vertellen dat ze wel iets met rijst en groenten konden maken dus was ik even gerustgesteld. Ik bedacht me wel dat we niet verteld hadden wat veganistisch nou eigenlijk betekent dus wantrouwend als ik ben verwachtte ik alsnog enorme ladingen kaas over de groente. Maar nee, niks van dat alles, ze snapten het echt helemaal! Ze hadden echt aan alles gedacht en de ober pakte zelfs apart bestek om iets op ons bordje te leggen nadat het andere bestek met de blauwe kaas dressing in aanraking was gekomen, heel netjes.
Voor een uitgebreide beschrijving van het eten: 9- van Johannes van Dam. Als hoofdgerecht kregen wij een aubergine gevuld met een mengsel van aardappel, paprika, ui en tomaat geserveerd met rijst. Het dessert bestond uit een enorme schaal met allerlei vers fruit, je kon pakken wat je wilde, sowieso dus veganistisch verantwoord .
Eindelijk ook bij Cedars geweest, wilde er al een tijd heen. Nou, dat viel best tegen eigenlijk. Eerst werden we door nogal rommelige bediening in de lounge gezet, waar we drinken kregen en pinda's en wortels in limoensap (dat laatste erg lekker).
Daarna, aan tafel, kregen we meteen het drie gangen menu aangepraat, maar we wilden dit eigenlijk ook wel, dus dat was niet zo erg. De ober hield in zijn praatje rekening met de mogelijkheid dat je ook veggie kon zijn, dus dat was goed. We kregen dus ook geen kaart meer te zien, alleen de wijnkaart, waar geen andere drankjes opstonden, terwijl ik wel had willen weten of ze yoghurtdrank hadden. De bediening kwam niet zo over dat je dat aan ze zou kunnen vragen, dus dat liet ik maar achterwege.
Daarna kwamen mezze. Die waren erg goed, niets vernieuwend maar wel lekker. Eerst 2 salades, lekker met o.a. fantastische champignons, maar ze hadden beter tegelijk met de andere mezzes kunnen komen, toen de andere mezzes: 2 soorten hummus, 2 soorten aubergine salade, iets met paprika, 2 soorten hangop, iets met komkommer, plat brood, iets niets veggies. Entoen nog 2 warme dingetjes van dik deeg met feta en spinazie, met weinig smaak.
Daarna het hoofdgerecht. Het veggie hoofdgerecht bestond uit een enorme deegflap, een soort calzone, met wortels, champignons en doppers, tamelijk gaar allemaal, erbij droge rijst, gepofte aardappel en peulen met weer wortel en doppers. Een beetje saai en enorm veel. Ik at een derde van de calzone en zat toen vol. Ik miste een sausje dus jatte wat knoflooksaus van de niet-veggies. De niet-veggies waren meer tevreden over hun hoofdgerecht.
Daarna mochten we het fruit niet meer aan tafel eten maar dat moest in de lounge. Ok. Maar het was geen klaargemaakt fruit, je moest zelf het fruit schillen. Een enorme berg van fruit dat niet in het seizoen was (druiven, ananas, meloen, nectarine, kiwi) en wel in het seizoen was (grapefruit, mandarijn, droge kumquats). Beetje onhandig dit. En we kregen nog een klein lekker puddinkje met oranjebloesemwater.
De prijs kwaliteit verhouding is hier een beetje scheef: 39,50 voor dit menu. Bij Byrouth op de Kinkerstraat betaal je veel minder en eet je beter. Niet een enorme aanrader dus.