Recentelijk in de Griekse Taverna op de Hobbemakade in Amsterdam gaan eten. Ik was er wel eens eerder gaan eten. Het is er erg leuk.
Vooraf krijg je een enorm dienblad gepresenteerd met allerlei soorten mezze - kleine voorgerechten - waar ook een heleboel vegetarische opties tussen zitten: gemarineerde artisjok, tzaziki, knoflookmousse, een courgettegerecht, gemarineerde paprika, dolma's (er zijn 2 soorten, je moet even opletten dat je de vegetarische te pakken krijgt), avocadosalade met pesto en nog veel meer, te veel om te onthouden. De ober geeft toelichting wat wat is, bij ons moest dat een beetje met handen en voeten omdat hij niet zo goed Nederlands sprak, maar we kwamen er prima uit en andere collega's van hem spraken wel weer Nederlands. Toch zou het handiger zijn als op de menukaart zou zijn aangegeven welke mezzes er zijn, dan kun je wat rustiger bedenken wat je wilt, maar zo kiezen van zo'n groot dienblad is wel leuk.
We namen met z'n tweeen heerlijke tzaziki, gemarineerde paprika, warme fetaflapjes en een avocado pestosalade met rode ui en tomaat. Allemaal erg lekker. Ik had nog nooit avocado met pesto gegeten, dat blijkt een heel goede combinatie die ik zelf nog wel eens thuis ga maken.
Bij de mezze krijg je wit Turks brood. De mezze zijn 4,50 per stuk en dat is niet echt goedkoop, maar er ligt veel op zo'n schaaltje.
De serveerster kwam hierna vragen of we nog meer wilden bestellen of al genoeg hadden. Je blijkt hier dus ook terecht te kunnen voor een klein hapje, want ze doen er zeker niet moeilijk over als je maar een paar mezze neemt en verder niets. Je kan ook meer mezze nemen en die dan dienen als een hele maaltijd, er zijn zeker genoeg vegetarische mezze die een vegetarisch hoofdgerecht kunnen vormen.
Maar wij hadden dus niet zoveel mezze genomen en hadden nog wel trek om een hapje van de kaart te nemen. Er staan naast voor- en hoofdgerechten (er waren geloof ik 3 of 4 vegetarische voorgerechten die ongeveer 4 euro kosten en 1 vegetarisch hoofdgerecht van 12,50) ook tussengerechten (waarvan 2 vegetarische, die 7,50 kosten) op de kaart. Die blijken uitstekend geschikt om te bestellen nadat je al wat mezze op hebt, want de tussengerechten zijn niet zo erg groot, maar ook niet zo klein als een voorgerecht.
Ik nam 'gebakken courgette en aubergine' met knoflooksaus, maar het bleek niet gebakken maar gefrituurd en de saus was meer een soort puree. Het was zeker lekker, maar een beetje eenzijdig en te machtig omdat het gefrituurd was, als dat beter op de kaart had gestaan had ik een ovenschotel gekozen die er ook was.
Erbij hebben we heerlijke Griekse retsinawijn gedronken die niet duur was.
Voor een toetje hadden we geen plaats meer, wat wel jammer was want ook voor de toetjes hebben ze een groot dienblad met allerlei schaaltjes om uit te kiezen, naast toetjes van de kaart.
Toen wij er waren was er live muziek, dat is er wel vaker op zaterdag en dan is het drukker en is reserveren aan te bevelen, maar er is ook vaak genoeg geen muziek.