Vegatopia Forum

Het langzaam-aan-dieet

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Het langzaam-aan-dieet
« Gepost op: 09 november 2003, 14:03:56 »
Het moet ergens eind jaren tachtig geweest zijn. In het Utrechtse etablissement Caramba. Of Popocatepetl, daar wil ik af wezen. Wat ik me nog wel herinner, is dat ik voldaan de laatste hap van de enchilada vegetariana naar binnen schoof en eens rondkeek hoe de disgenoten vorderden met de maaltijd. J. zat al naarstig in de zakken van zijn colbertje te zoeken naar een Cabalerootje, I. had zojuist besloten om de strijd met de vega-taco maar te staken en L., L. was nog bezig met het voorafje. Zij kauwde vrolijk op de vierde hap van haar gemengde salade. Want, zo hield zij ons voor, als je op elke hap 100 keer kauwde, zou je veel minder calorieën binnenkrijgen en toch een voldaan gevoel hebben. Er kwam ook nog iets bij met aura's en gele energie, maar dat staat me helaas niet meer zo helder voor de geest. En bovendien was het niet haar aura dat me intrigeerde, maar meer de omvang... ach nee ik dwaal af!

Hoe dan ook: die scene kwam me ineens weer levendig voor de geest toen ik in 'Het langzaam-aan-dieet' van Gerbrand van Hout aan het lezen was. Van Hout houdt er namelijk in grote lijnen hetzelfde idee op na als vriendin L.: langzaam en bewuster eten is de sleutel naar het beheersen van je gewicht en je figuur. En dat probeert hij in z'n boekje aan ons over te brengen.

Gerbrand van Hout is niet de eerste de beste. Hij werkt als psycholoog/psychotherapeut in het Catherina Ziekenhuis in Eindhoven, waar hij onder andere mensen met eetstoornissen behandelt. Ik ben dan ook wel geneigd om geloof te hechten aan z'n theorie. Hij legt het ook allemaal vrij helder uit, ondersteund door diverse 'cases', die helaas nogal kneuterig en verzonnen aandoen. ("Greet is moeder van 4 jonge kinderen, waaronder een tweeling van 7 maanden. Een gezellig maar ook erg druk gezin. Greet gunt zichzelf bijna geen tijd, zelfs niet om te eten.")

Van Hout komt in z'n boekje met heel veel adviezen over wat je allemaal kunt doen om bewuster te eten: verzadigingslijstjes maken, beloninglijstjes maken, tegenargumenten verzinnen om iets niet te eten, pauzes inlassen na elke hap en elke slok etc. De meeste lijstjes kun je zo kant-en-klaar uit het boekje kopiëren en gebruiken. Mij lijkt het persoonlijk een weinig aantrekkelijk vooruitzicht om bij te houden hoe lang ik over een boterham doe, te tellen in hoeveel happen ik 'm naar binnen werk en hoe lang ik op iedere hap kauw, maar ja, als je echt serieus aan de gang wilt... Misschien trek je je dan vanzelf niks meer aan van de blikken en opmerkingen van vrienden, familie en collega's.

Er staan overigens ook nog een handjevol recepten in het boekje, waarvan de meeste geschikt zijn voor vegetariërs. Culinair gezien niet zo bijzonder, maar wel erg goed om te helpen bij de verandering van je eetpatroon.

Het langzaam-aan-dieet
Gerbrand van Hout
96 pagina's paperback
Prijs: E 9,95
ISBN: 90 6097 638 X

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Het langzaam-aan-dieet
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2003, 14:11:28 »
Wat ik zoeven lees...dat werkt niet, toch!? Ik eet altijd razendsnel. Laatste partner ergerde zich er groen en geel aan. Dan ging ik maar heel langzaam eten en dat bedierf mijn hele eetplezier. Kijk: dat doen de diëtisten goed: die kijken wie ze voor zich hebben. Voor een schrijver wat lastiger, natuurlijk.
Momenteel heb ik een paar kilo teveel. Mijn grootste zonde is koekjes...eet een hele rol leeg, ik ben een Koekiemonster. Nu eet ik een geroosterde boterham bij thee en koffie. I.p.v. halvolle melk nu magere melk(die kan ik helaas niet biologisch krijgen). Dat zijn mijn 2 acties, maar ja het gaat ook maar om 2 kilo, schat ik.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2003, 14:12:11 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik