Vegatopia Forum

Vragen omtrent vegetarische voeding tijdens de zwangerschap

Elsbeth

Re:Vragen omtrent vegetarische voeding tijdens de zwangerschap
« Reactie #40 Gepost op: 08 maart 2004, 17:48:49 »
Dat sluit mekaar niet uit, hoor. Veganistische moeders zijn vaak de famatiekste 'borstvoedsters' die er zijn. Ik ken verhalen van veganisten die hun kind tot hun derde of vierde aan de borst hadden.

Of dat dan weer gezond is..

Is het geen idee om je kind thuis vegetarisch eten te geven en buiten de deur alles z'n beloop te laten gaan? Je kan een kind toch ook niet ontnemen omzelf kennis te maken met allerlei dingen, zo ook vlees eten. Daarnaast denk ik niet dat je alles in de hand kan hebben: inderdaad stukjes worst op een feetsje of iets anders. Wellicht komt er ook wel extra druk op het kind te staan wanneer het echt geen vlees 'mag' van de ouders. Misschien wel scheven gezichten op kinderfeestjes enzo. Dat wens je je kind toch ook niet?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #41 Gepost op: 08 maart 2004, 17:55:17 »
Ik neem aan dat het niet uitsluitend borstvoeding is.

En waarom niet? Er zitten waardevolle voedingsstoffen in (en immuunstoffen, of is dat maar tot een bepaalde tijd na de geboorte?), het heeft een geboortebeperkende werking en het zal ook vast wel goed zijn voor de moeder-kind band...

Citaat
Is het geen idee om je kind thuis vegetarisch eten te geven en buiten de deur alles z'n beloop te laten gaan?
Dat lijkt mij ook de beste aanpak, tenzij het kind natuurlijk zelf heeft aangegeven geen vlees te willen eten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 08 maart 2004, 18:10:15 »
In bepaalde landen in Afrika is het heel normaal om 3,4 jaar borstvoeding te geven. In NL wordt aangeraden om vanaf 6 mnd bij te voeden en niet echt eerder: http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=3708

Voor de moeder-kindband schijnt het niets uit te maken of een kind met de fles of met de borst gevoed wordt. Misschien ligt dat anders als de borstvoeding jaren duurt.

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #43 Gepost op: 08 maart 2004, 19:07:50 »

Ja, dat is gezond ja!

Het WHO adviseert dat je minimaal 2 jaar voedt. Liefst langer. Dat men in Nederland zo idioot is om elk kind (dat borstvoeding kreeg) na drie maanden op kunstvoeding over te gooien.... Das pas ongezond! (en dan serieus, kinderen die kunstvoeding krijgen hebben bijv. 2 maal zoveel kans op kanker, moeders die hun borsten niet gebruiken hebben meer kans op borstkanker, zoek de cijfers zelf maar op, is behoorlijk schokkend)
Wat ook stom is; zit je ergens en je kind wil eten. Als je kunstmelk geeft dan is dat prima, ze willen zelfs nog die plastic fles opwarmen voor je, maar als je borstvoeding geeft dan vragen ze je of je op de wc wilt gaan zitten. Nou ja zeg! Eten ze zelf ook hun eten op een wc?

:angry6:
:witch2:

Misstries

« Reactie #44 Gepost op: 08 maart 2004, 19:17:43 »
ja idd Artemis idioterie ten top, i hear you!

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #45 Gepost op: 08 maart 2004, 22:58:40 »
het heeft een geboortebeperkende werking

Die zo minimaal is dat je 'm kan verwaarlozen.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #46 Gepost op: 08 maart 2004, 23:01:39 »
In de westerse wereld waar men gewend is aan pil etc heb je gelijk, maar wereldwijd is het de meest gebruikte en effectieve vorm van geboortebeperking/spreiding.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #47 Gepost op: 09 maart 2004, 00:41:30 »
Veganistisch wordt hij/zij niet want ik wil wel graag borstvoeding geven  :P

Dat sluit mekaar niet uit, hoor. Veganistische moeders zijn vaak de famatiekste 'borstvoedsters' die er zijn. Ik ken verhalen van veganisten die hun kind tot hun derde of vierde aan de borst hadden.

Ze bedoelt dat het kind niet veganistisch wordt (want melkdrinkend).

Danielle

« Reactie #48 Gepost op: 09 maart 2004, 10:40:37 »
Is het geen idee om je kind thuis vegetarisch eten te geven en buiten de deur alles z'n beloop te laten gaan? Je kan een kind toch ook niet ontnemen omzelf kennis te maken met allerlei dingen, zo ook vlees eten. Daarnaast denk ik niet dat je alles in de hand kan hebben: inderdaad stukjes worst op een feetsje of iets anders. Wellicht komt er ook wel extra druk op het kind te staan wanneer het echt geen vlees 'mag' van de ouders. Misschien wel scheven gezichten op kinderfeestjes enzo. Dat wens je je kind toch ook niet?
Toch zou ik het er dan moeilijk mee hebben dat mijn kind aan de vleesconsumptie meewerkt.
En als hij/zij het later gaat begrijpen en hij/zij staat ook achter het vegetarisme, zou hij/zij het mij dan niet kwalijk nemen dat ik hem/haar niet voor het eten van vlees behoed heb in zulke situaties?

Vind het niet zo geweldig.  :-\

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #49 Gepost op: 09 maart 2004, 10:59:17 »
En als hij/zij het later gaat begrijpen en hij/zij staat ook achter het vegetarisme, zou hij/zij het mij dan niet kwalijk nemen dat ik hem/haar niet voor het eten van vlees behoed heb in zulke situaties?

Dat is een heel dubieus argument. Pas dat eens op andere dingen toe: TV kijken, inentingen krijgen, omgaan met heidenen... Zo kun je het opdringen van elke norm die je zelf hebt goedpraten.

(overigens niet als persoonlijke aanval bedoeld, maar als aansporing een beter argument te verzinnen)
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2004, 11:14:57 door Poek »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #50 Gepost op: 09 maart 2004, 11:39:01 »
En andersom dan?

Een kind moet ooit zijn eigen keuzes gaan maken. Tenzij er goeie redenen zijn om het hem niet te laten doen en voorzover het de keuze kan overzien zie ik geen reden om een kind daar al niet zo vroeg mogelijk mee te laten beginnen.

Tot zo ver mijn volstrekt niet uit de realiteit gegrepen begrip van opvoeden.

De keuzes die je voor een kind maakt kunnen altijd gevolgen hebben, welke keuze je ook maakt. Guus Kuijer heeft ooit iets geschreven over dat ouders niet moeten doen alsof ze het beter weten omdat niemand hier eerder geleefd heeft (okee, daarvoor moet je weer niet in reincarnatie geloven ;)).
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2004, 11:43:20 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Danielle

« Reactie #51 Gepost op: 09 maart 2004, 20:21:49 »
Een kind moet ooit zijn eigen keuzes gaan maken. Tenzij er goeie redenen zijn om het hem niet te laten doen en voorzover het de keuze kan overzien zie ik geen reden om een kind daar al niet zo vroeg mogelijk mee te laten beginnen.
Dat is waar, het kind is een eigen persoon met een eigen wil hoe moeilijk dat ook eigelijk is. Dat zie ik ook bij mij en mijn ouders. Maar nu we nog letterlijk één zijn zijn dat soort ideeën nog een beetje onrealistisch voor mij. Snap je?
Citaat
Tot zo ver mijn volstrekt niet uit de realiteit gegrepen begrip van opvoeden.
Mijn 'begrip' van opvoeden is ook nog niet erg ver ontwikkeld denk ik, best wel raar als ik me ga beseffen hoe belangrijk het straks wordt en hoe weinig ik weet (maar vele aanstaande moeders en vaders met mij). Zal het voor mij ook leren worden van het kind? Of zal ik mij op boeken moeten storten?  ???
Natuurlijk heb ik al bepaalde ideeën, maar wat als die niet werken? Het is best wel eng allemaal, ik (en mijn vriend ook) ben best wel bang het te 'verpesten' als ouder...
Citaat
De keuzes die je voor een kind maakt kunnen altijd gevolgen hebben, welke keuze je ook maakt. Guus Kuijer heeft ooit iets geschreven over dat ouders niet moeten doen alsof ze het beter weten omdat niemand hier eerder geleefd heeft (okee, daarvoor moet je weer niet in reincarnatie geloven ;)).
Dat is een goede, die beurt weer enigszins op!  ;)

Elsbeth

« Reactie #52 Gepost op: 09 maart 2004, 20:39:08 »
Altijd heel moeilijk: keuzes maken over de kids. Je maakt namelijk keuzes over iemands leven! Vreemd genoeg zijn er toch een heleboel mensen die het prima redden op deze aardbol en die waarschijnlijk prima begeleid zijn door ouders of andere opvoeders in hun weg naar de volwassenheid! M.a.w.: je moet je er ook niet téveel zorgen over maken! GENIET ERVAN! Lfs, Elsbeth

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #53 Gepost op: 10 maart 2004, 08:47:21 »
Ze bedoelt dat het kind niet veganistisch wordt (want melkdrinkend).

Daarom zeg ik ook dat het een het ander niet uitsluit: binnen het veganisme bestaat er geen bezwaar tegen het drinken van melk an sich, maar tegen de uitbuiting van dieren die het gevolg is van de consumptie van koemelk (en geiten-, paarden- en andere melken). Moedermelk wordt op vrijwillige basis verstrekt, er is geen sprake van uitbuiting, dus er zal geen (verstandige) veganist zijn die borstvoeding afwijst. Integendeel, veganisten zijn vaak de fanatiekste 'borstvoedsters' die er zijn.  [replay last message]
;)

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #54 Gepost op: 10 maart 2004, 08:58:18 »
Oh, nou, ik voel me anders héél erg uitgebuit hoor! ;)

Elsbeth

« Reactie #55 Gepost op: 10 maart 2004, 12:00:27 »
Krijg je eigenlijk ergere of minder erge hangborsten van borstvoeding geven? Zo maar een vraagje  ::)

Danielle

« Reactie #56 Gepost op: 10 maart 2004, 14:00:16 »
Krijg je eigenlijk ergere of minder erge hangborsten van borstvoeding geven? Zo maar een vraagje  ::)
Als ik naar mijn moeder kijk ergere...  :-X
Die is 'n beetje gemeen. Gelukkig komt ze niet op hier...
Ik denk dat 't geen verschil maakt, want je borsten groeien in de zwangerschap sowieso, zodat er na die tijd wat vel overblijft.
Maar als je borstvoeding geeft zijn je borsten natuurlijk wel langer groter, en bovendien schijn je meer zwangerschapsvet (dus ook uit de borsten) te verliezen als je borstvoeding geeft. Dus als er effect is dan denk ik eerder ergere hangborsten.  :'(

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #57 Gepost op: 10 maart 2004, 15:26:09 »
Krijg je eigenlijk ergere of minder erge hangborsten van borstvoeding geven?

Je kan er hangborsten van krijgen, en het zal er zeker niet minder erg van worden.

Kwestie van tijdens zwangerschap en borstvoeding-periode strakke cq zeer stevige BH's dragen (dus geen elastische cups!), daarmee kan je hangtieten redelijk voorkomen en/of beperken.

Elsbeth

« Reactie #58 Gepost op: 10 maart 2004, 15:36:58 »
Krijg je eigenlijk ergere of minder erge hangborsten van borstvoeding geven?

Je kan er hangborsten van krijgen, en het zal er zeker niet minder erg van worden.

Kwestie van tijdens zwangerschap en borstvoeding-periode strakke cq zeer stevige BH's dragen (dus geen elastische cups!), daarmee kan je hangtieten redelijk voorkomen en/of beperken.

Umz, ik had meer een reactie van een vrouw verwacht  :laugh: :laugh: :laugh: Maar tnx voor de info Sander ;)
(hoewel ik wel hoop dat ik de info nog lang niet nodig heb)

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #59 Gepost op: 10 maart 2004, 15:40:25 »
Umz, ik had meer een reactie van een vrouw verwacht  :laugh: :laugh: :laugh:

Sexist!