Vegatopia Forum

De smaken van de Midi

Katleen

De smaken van de Midi
« Gepost op: 21 november 2005, 10:09:50 »
Twee Vlamingen verloren hun hart in de Midi, het zuiden van Frankrijk. Hun liefde voor de traditionele regionale keuken van ginder leidde er uiteindelijk toe dat ze in Antwerpen een eigen restaurant openden, met de naam ‘De 14 smaken van de Midi’. Zowel het restaurant als de kooklessen die ze er organiseerden, hebben veel succes. En nu is er ook een kookboek.

Dit boek bevat echt een enorme schat aan recepten (maar liefst 280) voor hapjes bij het aperitief, sausjes, pasta’s, salades en vinaigrettes, brood en broodjes, soep, hartige taarten, groenten, aardappelen, allerhande zoetigheden (niet alleen desserten, maar bijvoorbeeld ook confituur) en dranken. De hoofdstukken over vis, gevogelte, vlees en wild nemen samen ongeveer niet meer dan een vijfde van het boek in. Er blijft dus meer dan genoeg over voor vegetariërs. (Wat niet wil zeggen dat alle andere recepten volledig vegetarisch zijn, maar de meerderheid is dat wel, eventueel na een kleine aanpassing.) Bij vele recepten is een handige serveertip en wat productinfo opgenomen.

Het boek wordt afgesloten met wat niet zo bijzondere keukengeheimen, een reeks mooie voorbeeldmenu’s en tips om gasten goed te ontvangen. Die laatste zijn jammergenoeg behoorlijk ouderwets. (Hoeveel mensen letten er nu nog op dat getrouwde koppels tegenover elkaar aan tafel zitten en verloofden naast elkaar?)

Ondanks het zwakke einde, vind ik dit boek toch wel een echte aanwinst. De recepten zijn niet moeilijk en elke keer goed uitgelegd en de ingrediënten gemakkelijk te vinden. Het boek zelf is mooi en helder opgemaakt en dit alles krijg je ook nog eens voor een schappelijke prijs.

www.de14smakenvandemidi.com

De smaken van de Midi
Annouck Schuyesmans
The house of books
ISBN 90-443-1339-8
215 p., paperback, geillustreerd met tekeningen
19,90 euro

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Re:De smaken van de Midi
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2005, 15:32:28 »
Hoeveel mensen letten er nu nog op dat getrouwde koppels tegenover elkaar aan tafel zitten en verloofden naast elkaar?

Was dat ooit etiquette dan? Wist ik geeneens. Waarom eigenlijk? Omdat verloofden dan nog lekker stiekem konden vozen?

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2005, 15:47:40 »
Lastig als een getrouwd en een verloofd stel samen gaan eten....
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2005, 15:52:58 »
Lastig als een getrouwd en een verloofd stel samen gaan eten....

Een driehoekige tafel nemen.

« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2005, 15:53:59 »

Wat is er dan mis met rechthoekig?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2005, 16:07:51 »
Rond, heeft iedereen tegelijkertijd wat men wil. Naast en tegenoverelkaar.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2005, 17:41:51 »
Het lijkt me best een leuk boek, maar wel zo 1 die je eerst wil doorkijken en ik ben benieuwd of ie hier in NL ook te krijgen is. Misschien bij de Kookboekenwinkel.
,,,,فلافل