Vleesvervangers kunnen sowieso oké zijn. Mijn zus proefde laats een stukje vega boterhamworst (AH) en zei dat het met mosterd (precies zoals ik het altijd eet) best wel goed te eten was
(stom, maar daar ben ik dan een beetje trots op..)
Om terug te komen op het onderwerp:
Toen ik nog thuis woonde kocht ik wel eens vlees. Als mijn moeder mij vroeg om booschappen te doen, zeg ik echt niet: ja maar geen vlees. Ze heeft het al druk genoeg en ik vind het van weinig respect getuigen om niet alle dingen te kopen die zij in haar ogen voor een gerecht nodig heeft: ik help haar dan juist niet. Daarom.
Totdat ik Vegatopia ontdekte, bereiddeik het ook nog wel eens vlees. Na het ontdekken van Vegatopia ben ik best wel 'strenger' geworden, radicaler, en zal ik never nooit meer vlees bereiden, restjes uit pannen schrapen enz. Kopen hangt, zoals bij wel meer mensen, af van de situatie, maar uiteraard liever niet. Ik wil geen vlees vasthouden.
Trouwens, nog even: ik weet vaak niet eens wat wat is in vlees termen (gehakt lukt nog..) en ik heb geen flauw idee hoe ik het moet bereiden.
Je hebt dus geen klap aan mij op vlees-gebied en da's maar goed ook!
Mensen die heel veel vlees kopen of staan te smullen van een broodje met vlees waar de drellen eraan hangen, weetjewel, daar word ik gewoonweg verdrietig van. En helemaal op bijv. een grote bbq: het besef dat al die mensen, zonder er bij na te denken, vlees eten.. heel, heel erg jammer..
Relatie met een vega(n)? Nog nooit gehad, zou 't wel grappig vinden eigenlijk en ook lekker handig met bij elkaar blijven eten, uit eten gaan. Maar ik ben het eens met Nicky: een relatie heeft te maken met gevoel, verliefd worden en ik weet zeker dat ik ook een relatie zou kunnen hebben met iemand die die-hard vleeseter is. Nee, dat aspect van die persoon is natuurlijk niet leuk, zelfs walgelijk, maar gevoel laat zich niet sturen..
Voor de rest zou ik nooi echt opzoek gaan naar een vega partner: ik zie wel wat erop mijn pad komt. Wat me wel leuk lijkt, is als ik mijn partner (indien vleeseter) om kan turnen, zalikmaarzeggen. Dat ik diegene enthousiast kan maken voor het vegetarisme. Een gevaar hierbij lijkt mij wel dat de omgeving van diegene dan zegt: "O kijk, hij zit ook onder de plak bij zijn vriendin, hij doet alles wat zij ook doet, hij eet zelfs geen vlees meer, hij is veranderd" enz enz. Dit is vaak een negatieve ontwikkeling voor die persoon (bijv.: Iemand is gaan roken omdat zijn/haar partner dat ook doet - in ieder geval beinvloedt-. Daar zal veel commentaar op komen. Ik denk dat dat hetzelfde is bij het vegetarier worden in een relatie.)
Ik zit nu nog in onderhuur (bed, bank, tv, pannen: alles van een ander), maar over twee weekjes heb ik mijn eigen kamer met eigen pannen en koelkastgedeelte enzo en daar komt inderdaad geen vlees in de buurt.
En dat is hoe Elsbeth erover denkt..