Vegatopia Forum

Vegetarische producten voor geeks en andere luie koks

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Vegetarische producten voor geeks en andere luie koks
« Gepost op: 17 september 2003, 16:07:03 »
Vegetariers zijn vaak goede kokers, en voor die mensen zijn vele recepten beschikbaar om iets lekkers te maken. Maar wat nou als je een man/vrouw van deze tijd bent, en niet meer moeite wilt doen dan de magnetron of oven aanzetten, om vervolgens achter je computer te gaan eten? Dan heb ik wel een aantal tips. Wel gedeeltelijk uit mijn hoofd, maar ik denk dat ik wel een eind kom.

Het meest voor de hand liggend is een diepvriespizza. Ik eet er zeker drie per week. Er er is ook ruime keus in vegetarische pizza's bij de supermarkt.

De Albert Heijn mag sinds vandaag weer, en die heeft de beste keuze in (vegetarisch) pizza's. Ze staan op twee plekken: een gedeelte bij de diepvriesafdeling en een gedeelte bij de groentekoeling. Bij de diepvries kan ik de steenoven pizza's aanbevelen. Eentje met groentes, eentje met geloof ik mozzarella en mijn huidige favoriet, Pizza Bolzano met vier kazen (waaronder feta) en paprika.

De biologische pizza's zijn ook lekker, vooral degene met mozzarella en groente. Degene met vier kazen vind ik wat minder. AH heeft ook nog eentje met drie kazen, die is te doen maar niet speciaal lekker.  Crossa (oid) van Iglo vind ik matig, niet zozeer vanwege de smaak maar omdat het ding bijna uit elkaar valt als het uit de oven komt.

De pizza's bij de groentekoeling neem ik minder vaak, maar er zitten wel speciale bij. De Italiaanse in een grote doos bijvoorbeeld, de pizza is ook groot (en duur).  Lastig in je eentje op te krijgen!

Bij andere supermarkten (o.a. Dirk, c1000) wordt een merk verkocht waarvan ik de naam niet uit mijn hoofd weet, maar de margerita is in ieder geval lekker, met niet alleen kaas en tomaat maar ook groentes. Een pizza met veel plakken mozzarella neem ik ook wel eens, maar naar mijn smaak zit er te veel mozzarella op. Verder verkoopt de Komart bij mij in de buurt een spinazie pizza, die is best ok.

Naast pizza's heb je ook veel kant en klaar pasta's e.d. en ook daarvoor heb je de beste keus bij de Albert Heijn.  Macaroni, tortellini, nasi met veggieballetjes etc, best veel keuze. Bij andere supermarkten heb ik niet echt wat kunnen ontdekken.

Wat wel in veel supermarkten verkocht wordt, zijn die rieten doosjes met oosters eten erin. Er is 1 vegetarische variant en die is erg lekker, maar ook erg scherp. Het is voor mij een uitdaging om het te eten (die ik niet vaak aanga).

Laatst ontdekte ik bij de komart dat ze daar vegetarische wraps hebben. Die zijn ook lekker!

Dat was het geloof ik wel wat ik eet qua oven/magnetronmaaltijden. Ik ben benieuwd of er andere mensen zijn met dezelfde eetgewoonten en wat die zoal kopen. Ik kook overigens soms wel, maar meestal ben ik er te lui voor.

 :yummie:
« Laatst bewerkt op: 22 september 2003, 23:03:47 door Sander »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2003, 14:34:06 »
Goh, woon jij bij mij in huis?

O nee, mijn magnetron-huisgenoot eet wel vlees.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

ellen

Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2003, 14:36:59 »

O nee, mijn magnetron-huisgenoot eet wel vlees.

 :laugh:

Een Arnout! (veel gebezigde term in mijn vriendenkring :))

Die weet overigens ook veel over afhaal. Maar dan inderdaad vooral over vlees.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2003, 14:48:58 »
Het is tegenwoordig toch heel normaal om twee keer vanaf je computer naar de keuken te lopen, om de pizza erin te doen en om hem eruit te halen? En hem dan weer achter je computer opeten?

Of heb ik een vervormd beeld van wat normaal is? :)

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2003, 14:50:49 »
Ik moet tot mijn grote schaamte zeggen dat ik uit tijdsgebrek regelmatig kant en klare dinges
koop. Maar dan gaat het vooral over pasta of rijstsausjes uit een potje of kant en klare diepvriesaardappelpuree of zo.
'k Heb me net voorgenomen m'n leven wat te beteren ;D

ellen

Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2003, 14:52:57 »
Het is tegenwoordig toch heel normaal om twee keer vanaf je computer naar de keuken te lopen, om de pizza erin te doen en om hem eruit te halen? En hem dan weer achter je computer opeten?

Of heb ik een vervormd beeld van wat normaal is? :)

Nee hoor, ik doe het ook regelmatig. Maar ik kastij mezelf als ik het te vaak doe  ;)

Maar het lijkt zo'n overtuiging voor je, dat maakt het wel grappig...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2003, 15:09:17 »
Ah, het is dus wel normaal, maar jullie hebben toch een beetje van 'het hoort eigenlijk niet' terwijl ik niets anders meer  gewend ben :)

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2003, 15:19:42 »

O nee, mijn magnetron-huisgenoot eet wel vlees.

 :laugh:

Een Arnout! (veel gebezigde term in mijn vriendenkring :))

Die weet overigens ook veel over afhaal. Maar dan inderdaad vooral over vlees.

Bij ons heet het een Sander. Score van de gemiddelde week: chinees, opwarmlasagne, friet, shoarma (okee, heeft 'ie zelf gebraden), afbakpannenkoeken, pizza...

En okee, ik ben ook 'vaste klant' bij de snackbar (afgelopen week kwam ik binnen, zei het mannetje: "Ik heb weer falafel!"), maar ik mag niet vaker dan 1 keer in de twee weken friet halen. En 1 keer in de twee weken diepvriespizza, en dan blijven er nog 12 dagen over waarin ik in meer of mindere mate iets in elkaar flans.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

femke

Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2003, 16:20:06 »
Ah, het is dus wel normaal, maar jullie hebben toch een beetje van 'het hoort eigenlijk niet' terwijl ik niets anders meer  gewend ben :)

Nee, ik hou eigenlijk niet van kant en klaar maaltijden. Ik vind ze duur, ongezond (d.w.z. te weinig groente, vaak teveel zout en vet) en vaak niet zo heel erg lekker. Bovendien vind ik koken leuk! Ik heb een aantal recepten die zo snel klaar te maken zijn, dat die pizza in de oven nog niet eens klaar zou zijn. Soms neem ik weleens bijv. een loempia van AH biologisch of een vegaburger, maar dan doe ik daar zelf nog groente/ salade bij. Oh ja, soms weleens falafel van Maoz. En als ik echt helemaal geen zin heb om te koken, dan laat ik natuurlijk weleens wat bezorgen (maar dat gebeurd niet zo vaak).

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2003, 16:30:07 »
Over die kant en klare pakjes sla, wokgroenten e.d. : In testaankoop stond een paar maanden geleden een artikel. Blijkt dat de meeste onderzochte merken van zeer ondermaatse kwaliteit zijn (qua versheid, hygiëne...)
« Laatst bewerkt op: 18 september 2003, 16:31:38 door Brent »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2003, 18:19:36 »
bij kant en klaar dingen mis ik inderdaad heel vaak knapperige verse groenten. In eetcafeetjes soms trouwens ook.
,,,,فلافل

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2003, 16:08:49 »
Ach, dat hangt er van af. Heb al kant en klaar gehad waar de groenten wel lekker of knapperig zijn hoor, bvb de zuiderse groentenlasagne van de GB (Belgische supermarkt) en een Thaise groentenschotel in de Delhaize. Ik koop regelmatig kant-en-klaar of dergelijk, ik niet om dan achter de pc te kruipen ermee, maar gewoon omdat ik niet graag elke dag kook. Noem het luiheid of gemak, maakt me niet uit, ik ben blij dat er tegenwoordig zoveel mogelijkheden zijn, ook voor vegetariërs, om niet te hoeven koken. Is niet allemaal even gezond, ok, maar ik rook dan bvb weer niet...

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2003, 16:21:36 »
Nog even wat aanvullingen:

* De lekkere pizza margherita waar ik het over had is van Prima Frost. Bij de Dirk is ie maar 60 cent, heel geschikt voor studenten dus.

* Die mozzarella pizza waar ik het over had is van Oetker.

* Ik was vergeten de Houtoven pizza te noemen, ook mozzarella. Heel luchtig is die, voor af en toe wel te doen.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2003, 16:32:54 »
Alle luie koks kunnen toch ook een pakje passata in een pan mikken. Wat gesneden groenten erbij en wat kruiden? Binnen 10 minuten heb je een vers soepje hoor. Ik kook elke dat vers en ben over het algemeen niet langer dan een half uur bezig.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2003, 19:36:50 »
Heb al kant en klaar gehad waar de groenten wel lekker of knapperig zijn hoor, bvb de zuiderse groentenlasagne van de GB (Belgische supermarkt) en een Thaise groentenschotel in de Delhaize.

De vegetarische farfalle en het vegepannetje van Delhaize zijn ook lekker Twilightje.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #15 Gepost op: 20 september 2003, 19:11:18 »
De vegetarische farfalle en het vegepannetje van Delhaize zijn ook lekker Twilightje.

Thx. De farfalle is inderdaad heel lekker, dat ander ken ik nog niet.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #16 Gepost op: 21 september 2003, 07:55:04 »
Op dagen dat ik en lui en pauper was wilde ik nog wel eens zo'n pot groenteschotel (met mais en bonen en paprika en zoute rode saus) van HAK kopen. Deksel eraf, magnetron, en zo uit de pot oplepelen. Is genoeg voor een grote eter, en kost nog geen twee euro.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Elsbeth

Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #17 Gepost op: 21 september 2003, 12:04:16 »
Da's wel heel vies..

Maar ik heb dagen chinese mie met pindasaus gegeten. Niet erg voedzaam.. en daarnaast gaan laagjes pindasaus in schaaltjes echt heel vies schimmelen..!
Jammer dat koken vaak veel tijd kost (meer dan half uur), want meestal heb ik maar een half uur om te koken, eten & omkleden/klaarmaken voor de avond. En da's weinig..

ellen

Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #18 Gepost op: 22 september 2003, 10:21:40 »
Een variant op barts pot groenten is:

- pot mexicaanse groenten
- tortillachips
- veel kaas.

pot groenten in ovenschaal, chips erover en kaas ook.

Een tijd in de oven. Lekker hoor. Ga ik misschien vanavond wel eten.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetarisch koken voor geeks en andere luie koks
« Reactie #19 Gepost op: 22 september 2003, 22:48:11 »
ik heb het idee dat de Belgische kant en klaar maaltijden beter te eten zijn dan de Nederlandse, als ik het zo lees.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2003, 22:48:23 door Selly »
,,,,فلافل