Vegatopia Forum

Snel en slank - Ainsley Harriott

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Snel en slank - Ainsley Harriott
« Gepost op: 31 augustus 2003, 10:17:52 »
Wie geregeld naar de BBC kijkt, zal tv-kok Ainsley Harriott vast wel eens tegengekomen zijn. Is het niet in het (vrijwel) dagelijkse ‘Ready, steady cook!’ Dan wel in het hilarische ‘Can’t cook, won’t cook’, waarin twee volslagen kookklunzen het tegen elkaar opnemen bij de bereiding van een culinair hoogstandje.

Inmiddels zijn van Ainsley Harriott ook een bescheiden stapeltje kookboeken verschenen. In z’n laatste richt ie zich op low fat cooking. In het Nederlands heet het boek ‘Snel & slank’. Beslist een aansprekende titel als ’t je zowel ontbreekt aan tijd als aan een goddelijk lichaam. En dus waren de verwachtingen hooggespannen toen ik het 192 pagina’s tellende kookboek uit de Vegatopia-postbus trok.

Ainsley vindt vegetarisch eten helemaal geen slecht idee. Af en toe vlees laten staan is zelfs een van de eerste dingen die hij zijn lezers aanraadt in het kader van het ‘slanke koken’. Zijn boek bevat dan ook een heel hoofdstuk met tien vegetarische gerechten en verder zijn ook de meeste soepen, salades, bijgerechten en toetjes vegetarisch. Verder vooral veel recepten met vis, kip en kalkoen, die vaak ook wel met Quorn of een ander vleesalternatief te maken zijn. Alle recepten gaan vergezeld van een kadertje met de voedingswaarde per portie, wat wel zo handig is als je op de calorieën en (verzadigde) vetten wilt letten.

Wat me opvalt, is dat ik helemaal niet het idee heb dat ik door een kookboek met alleen maar slanke recepten aan het bladeren ben, want het ziet er allemaal even smakelijk uit. Eh... ja, inderdaad, het vooroordeel dat slank en smakeloos synoniemen zijn, zit bij mij nog erg diep, helaas. Het komt misschien ook wel doordat Harriott ingrediënten vaak op een verrassende manier gebruikt. Sterke zwarte koffie door een chili! Dat moet ik ook eens proberen!

Kortom: best wel een aanrader dit boek. Als je het tenminste geen bezwaar vindt om van een groot aantal gerechten zelf een vegetarische versie te bedenken.

Ainsley Harriott - Snel en slank
ISBN: 90-5897-118-x
Verkoopprijs: € 22,50
Aantal pagina's: 192