Ik had een bericht hierover geplaatst op het veganisten forum en Apraxia stelde voor het ook hier neer te zetten. Okay. Dat doe ik dan dus.
Gisteren ben ik naar een lezing van Neal Barnard (president
PCRM) geweest en het was best interessant.
Hier een korte samenvatting:
Het ging over het onderwerp van zijn nieuwe boek: 'Breaking the Food Seduction'.
Natuurlijk moeten jullie het boek lezen om echt de goede feiten te krijgen, maar ik zal toch proberen een beetje een samenvatting van de lezing te geven.
Hij legde uit wat voor stoffen in chocola zitten en waarom mensen daar zo verslaafd aan raken.
Hij praatte ook over een studie over gewichtsverlies met een veganistische groep en een low-fat groep. Waarbij aan de veganistische groep gevraagd werd wat ze het meest gemist hadden: kaas.
Hij legde toen uit waarom kaas zo verslavend is.
Koeien maken een soort verslavend middel aan wat in de melk komt, wat kalveren heel prettig vinden. De natuur doet dit als een soort verzekering dat het afhankelijke dier de moedermelk echt fijn vindt en dus steeds terug komt (wat nodig is voor overleving). Kaas heeft een grote concentratie van melkeiwitten en dus ook een hoge concentratie van dat verslavende middel.
Andere verslavende middelen zijn bijvoorbeeld vlees en chocola.
Ze hebben studies gedaan met middelen die de verslavende effecten naar de hersenen blokkeren. Met die blokkerende middelen in het lichaam kan iemand gewoon een stuk chocola eten bijvoorbeeld, zonder er daarna nog meer van te willen eten. Ook met kaas en vlees werden dit soort resultaten bereikt.
Hij vertelde natuurlijk ook waarom een veganistisch dieet het beste is. En vitamine D en B12 kwamen ter sprake. D moet je dus nemen als je niet genoeg zonlicht krijgt. En over B12 legde hij dus uit dat het door bacterien aangemaakt wordt en dat door de huidige hygiene wij ook daar een supplement voor nodig hebben. Hij vertelde ook dat er B12 in dierlijke produkten zit, omdat de bacterien in de maag van de koe zitten door al het gras dat ze eten. (Daar hadden wij hier op het forum ergens anders nog een discussie over gehad.)
Verder vertelde hij nog een beetje over zijn familie. De meeste van zijn familieleden zijn cattle ranchers. Zijn moeder werd veganist toen haar dokter haar vertelde dat ze voor de rest van haar leven medicijnen voor haar bloeddruk zou moeten nemen. Tot die tijd was ze nooit geinteresseerd in alles wat haar zoon haar altijd vertelde. Hij vertelde over zijn vader die nog van de oude generatie is. Hij zit gewoon in de eetkamer. Vrouw brengt eten. Vrouw brengt het lege bord naar de keuken. Zijn moeder ging toen gewoon het vlees vervangen door soya produkten, wat zijn vader amper doorhad. Het smaakte een beetje anders, maar hij wist niet echt wat het was. Neal Barnard zegt dan ook dat hij twee vegetarische ouders heeft, maar dat maar één van ze daarvan op de hoogte is.
Hij vertelde ook nog over een lezing die hij in Texas gaf. Hoe de mensen daar totaal niet blij waren toen hij over vegetarisme begon en nare dingen begonnen te schreeuwen. (grote vlees staat). Hij kreeg echter opeens hun aandacht toen hij begon uit te leggen dat door dierlijk vet je niet alleen risiko loopt om hartaanvallen en strokes te krijgen, maar ook impotentie. Daar kreeg hij een aandacht mee! Dierlijk vet blokkeert namelijk echt alle aders in het lichaam.
Het was jammer genoeg maar een korte lezing en veel info wat voor veganisten al heel bekend is. Maar het was toch leuk om naartoe te gaan.
Ik heb nog het nieuwste kookboekje van de PCRM gekocht en door hem laten tekenen