Vegatopia Forum

Pizza! Flammkuchen!

Offline Sam

• 7.191
Re:Pizza!
« Reactie #120 Gepost op: 03 april 2013, 17:08:56 »
Goede tip, starten met 90 gram en een wat natter deeg! Ik laat het in de winter meestal rijzen in een glazen kom die in een beslagkom met iets warm water hangt, dat gaat altijd wel goed, moet wel af en toe een beetje warm water toevoegen om de temperatuur goed te houden. Volgens mij laat jij het wel langer rijzen dan ik, ik vind een uur al lang. Moet ik ook maar eens wat meer geduld voor ontwikkelen...

Ik heb een chamotte pizzasteen van 3 cm dik, ben er erg happy mee.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Antje

• 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
« Reactie #121 Gepost op: 03 april 2013, 18:14:06 »
Als wij zeggen dat we pizza gaan maken, eten we tegenwoordig vrijwel altijd een variatie op dit recept. Vaak met extra aubergine of courgette blokjes. Eten we een andere pizza, dan eten we in een restaurant.
Groetjes, Antje

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #122 Gepost op: 03 april 2013, 19:44:42 »
Goede tip, starten met 90 gram en een wat natter deeg! Ik laat het in de winter meestal rijzen in een glazen kom die in een beslagkom met iets warm water hangt, dat gaat altijd wel goed, moet wel af en toe een beetje warm water toevoegen om de temperatuur goed te houden. Volgens mij laat jij het wel langer rijzen dan ik, ik vind een uur al lang. Moet ik ook maar eens wat meer geduld voor ontwikkelen...

Ik heb een chamotte pizzasteen van 3 cm dik, ben er erg happy mee.

Een uur kan wel, zeker als je het in de oven zet. Maar anders beter 2-3 uur. Je hoeft geen geduld te hebben, maar moet gewoon op tijd starten.  ;D

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #123 Gepost op: 04 april 2013, 08:21:45 »
Op tijd starten, hmmm  ;D

Gisteravond ervaren wat je met een bakplaat pizza wel, maar met een pizzasteen pizza dus NIET kan doen: deeg van slechts 100 gram bloem maken zodat je een heel dunne pizza kunt maken. Die keurig op de houten pizzaschep leggen, zorgen dat hij goed los ligt en met een ferme zwiep op de pizzaplaat gegooid kan worden... en er dan hete tomatensaus net uit de pan op doen. Het deeg wordt spontaan helemaal slap en zuigt zich vast aan de pizzaschep in het midden, en wil er dus niet meer van af. Ik heb dus een pizza gebakken met een gat in het midden en mijn pizzasteen zit vol vlekken. Nou ja, hij is goed ingewijd, dat dan weer wel, en de pizza was verder erg lekker. Heb er 200 gram koolmix rauwkost bij gegeten als compensatiesla.

Wat doen jullie qua temperatuur? Gebruiken jullie boven/onderwarmte of ventilatie? Op welke temperatuur? Mijn oven gaat niet verder dan 250.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #124 Gepost op: 04 april 2013, 10:10:10 »
Zo heet als ie kan met onderwarmte. Als me de pizza in de oven doet, wel even van hetelucht af, anders koelt de oven af en daarna op hetelucht boven- en onderwarmte.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #125 Gepost op: 04 april 2013, 10:12:59 »

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #126 Gepost op: 04 april 2013, 12:09:16 »
Op tijd starten, hmmm  ;D

Gisteravond ervaren wat je met een bakplaat pizza wel, maar met een pizzasteen pizza dus NIET kan doen: deeg van slechts 100 gram bloem maken zodat je een heel dunne pizza kunt maken. Die keurig op de houten pizzaschep leggen, zorgen dat hij goed los ligt en met een ferme zwiep op de pizzaplaat gegooid kan worden... en er dan hete tomatensaus net uit de pan op doen. Het deeg wordt spontaan helemaal slap en zuigt zich vast aan de pizzaschep in het midden, en wil er dus niet meer van af. Ik heb dus een pizza gebakken met een gat in het midden en mijn pizzasteen zit vol vlekken. Nou ja, hij is goed ingewijd, dat dan weer wel, en de pizza was verder erg lekker. Heb er 200 gram koolmix rauwkost bij gegeten als compensatiesla.

Wat doen jullie qua temperatuur? Gebruiken jullie boven/onderwarmte of ventilatie? Op welke temperatuur? Mijn oven gaat niet verder dan 250.
Ik rol het deeg gewoon uit op bakpapier. Laat altijd los (en mijn steen zit ook vol vlekken). Oh, en de pizzastand van de oven: onderwarmte + hetelucht op 250 graden.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #127 Gepost op: 06 april 2013, 11:29:44 »
Ik maak ook dunne pizza's, beleg ze op bakpapier op een plank en schuif ze dan zonder plank op de pizzasteen. Die zit ook onder de vlekken, weet niet waarvan, er is nog nooit beleg op gevallen namelijk dus dat is het niet.
Draai mn oven op het hoogst, ook zo'n 250 graden, boven- en onderlucht, geen hete lucht.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #128 Gepost op: 07 april 2013, 11:59:11 »
Welke verhoudingen gebruiken jullie? Hoeveel gist? Daar ben ik wel benieuwd naar...

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #129 Gepost op: 08 april 2013, 09:25:22 »
Ik gebruik gedroogde gist en zou ongeveer anderhalve theelepel op een pond bloem doen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #130 Gepost op: 08 april 2013, 12:09:52 »
Ik heb een maatchepje van mijn broodbak machine (die ik nooit meer gebruik) met een theelepel verdeling, volgens dat schepje gebruik ik een halve theelepel op 125 gram bloem.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #131 Gepost op: 10 april 2013, 11:53:27 »
Ik doe 1 afgestreken theelepeltje op 100 g bloem.

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #132 Gepost op: 12 april 2013, 13:59:11 »
Oe, dat zijn wel heel veel verschillende verhoudingen! Wat de rest van jullie recept, ivm water etc?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #133 Gepost op: 12 april 2013, 14:18:37 »
Ik doe 1 afgestreken theelepeltje op 100 g bloem.
Ik denk dat dat ongeveer overeenkomt met de halve theelepel van mijn keukenmachine schepje, daar gaat meer in dan in mijn kleine theelepeltje.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #134 Gepost op: 12 april 2013, 14:23:33 »
Oe, dat zijn wel heel veel verschillende verhoudingen! Wat de rest van jullie recept, ivm water etc?
Ik gebruik nu per persoon: 100 gram bloem, ongeveer 60 ml water, een scheut olijfolie, 1/4 zakje gedroogde gist, en een half theelepeltje zout. Als ik een pizza met heel zoute kaas maak, gebruik ik minder zout.

Online Eelco

• Admin
  • 20.667
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #135 Gepost op: 12 april 2013, 14:46:55 »
Een blokje verse gist (42 gram) of een zakje gedroogde (7 gram) is voldoende voor 500 gram meel. Voor twee pizza's (200-250 gram meel) gebruik ik dus, uit de losse pols, een half blokje of een half zakje. Een fikse scheut olijfolie, zout meet ik nooit af.

En water (lauwwarm) is altijd precies de helft van het gewicht aan meel (voor 200 gram meel dus 100 ml). Ik meet dit altijd af en voeg het langzaam toe, terwijl ik kneed of terwijl de keukenmachine draait. De verhouding klopt altijd.

Als je het deeg zelf kneedt en verse gist gebruikt: de klassieke methode is dat je in het meel een kuiltje maakt, waarin je de gist brokkelt. Een snufje suiker en een scheutje lauw water toevoegen en dan even de gist 'tot leven laten komen'.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #136 Gepost op: 13 april 2013, 12:30:41 »
Ik doe ook wel eens wat honing ipv suiker.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #137 Gepost op: 13 april 2013, 13:55:37 »
En wordt het dan beter dan als je het (suiker of honing) weglaat? Bloem en meel zijn al zo koolhydraterig, dat lijkt me altijd voedsel genoeg voor de gist. Ik doe het dus nooit (tenzij ik mijn deeg erg verzwaar met bijvoorbeeld ei of boter, maar dat doe ik bij pizza's nooit) en mis het ook niet.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #138 Gepost op: 13 april 2013, 14:17:31 »
En wordt het dan beter dan als je het (suiker of honing) weglaat? Bloem en meel zijn al zo koolhydraterig, dat lijkt me altijd voedsel genoeg voor de gist. Ik doe het dus nooit (tenzij ik mijn deeg erg verzwaar met bijvoorbeeld ei of boter, maar dat doe ik bij pizza's nooit) en mis het ook niet.

Ik heb het idee van wel, maar ik zal eens 2 deegjes maken tegelijk: 1 met en zonder.
Maar ik zoek nog steeds naar het perfecte pizzadeeg, denk nog altijd dat het beter kan dus blijf een beetje experimenteren.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #139 Gepost op: 21 april 2013, 13:10:26 »
Vanavond weer pizza, en ik ga NU alvast het deeg maken zodat het heel veel tijd heeft om te rijzen.