Vegatopia Forum

De Keukenprinses

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ellen

De Keukenprinses
« Gepost op: 15 augustus 2003, 10:00:42 »
Wij vrouwen van de wereld hebben het ook niet makkelijk. We moeten een goede baan hebben, van seks genieten, met al ons vrienden en vriendinnen op stap, maar ook een rijk geestelijk leven hebben en last but not least hebben we onszelf opgelegd dat we ook nog eens leuk moeten koken. Maar als we in de supermarkt lopen, blijkt dat we dat helemaal niet kunnen en zien we door de bomen het bos niet meer. Zelf een cake bakken? Dat is iets wat de meesten van ons alleen oma hebben zien doen. En zeg nou zelf, dat was toch veel lekkerder dan die rare kleffe gevallen uit de supermarkt?

De oplossing voor al onze problemen vinden we in het boek: “De keukenprinses” van Sanderijn Cels. We kennen haar nog van het boek Grrls. Een beetje Grrl wil daar niet mee geassocieerd worden, maar dit kookboek is de moeite van het kopen en/ of kado geven waard.

Aan de hand van mogelijke gasten (zoiets is in het kookforum ook nog eens geprobeerd ;)), passeren allerlei tips en recepten de revue. Wat moet je koken als een topmodel   la La Schiffer, je schoonvader, je Marokkaanse collega, Germaine Greer, yuppen of je ex-vriend met nieuwe vlam? In dit boek wordt je het antwoord gegeven, inclusief goede drank- en muziektips. Elke menusuggestie wordt ingeleid met een leuk verhaaltje over de gast of menu in kwestie zodat je het boek zelfs op je nachtkastje kunt leggen.

Dit boek bevat slechts een aantal vegetarische recepten, maar als je dat niet erg vindt, is het een erg amusant boek.

De auteur geeft wel het advies om altijd biologisch- dynamisch vlees te kopen (behalve dan voor de nieuwe vriendin van de ex) onder het mom van:

Citaat
De feministische aanklacht dat we altijd vrouwen eten (koe, kip) en dat we die gruwelijk behandelen, heeft niks geholpen. Er worden nog volop kippensnaveltjes afgebrand en biggenanusjes met hormonen geinjecteerd. Vrouwen of geen vrouwen, dit is niet goed


En dat juich ik toe.

Als Sanderijn Cels komt eten krijgt ze van mij een wraakdiner, omdat ik het dit boek zelf had willen schrijven. Dan kunnen we het hebben over mijn punt van kritiek: de nieuwe vlam van je ex uitnodigen? Nooit toch?


De Keukenprinses – kookboek voor bevrijde vrouwen
Sanderijn Cels
ISBN 90 446 0275 6
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2003, 18:18:54 door J@n »

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Keukenprinses
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2003, 10:46:24 »
Goede/leuke rescencie Ellen!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

femke

Re:De Keukenprinses
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2003, 21:14:40 »
Leuke recensie  :) Ik heb het boek vanmiddag aan een vriend aangeraden, die niet wist wat hij voor zijn nichtje (achterin de 20) moest kopen. En hij heeft het idd voor haar gekocht!


ellen

Re:De Keukenprinses
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2003, 13:24:16 »
Kijk, dat is nou mooi. Heb ik het tenminste niet helemaal voor niets gedaan. :)