Vegatopia Forum

Broodje gezond

Katleen

Broodje gezond
« Gepost op: 10 augustus 2003, 21:05:34 »
In zowat alle broodjeszaken die ik ken, staat een 'broodje gezond' voor een vegetarisch broodje. Vandaar dat ik ook aangetrokken werd door dit boek, maar vanuit vegetarisch standpunt werd het jammergenoeg een teleurstelling. Slechts zes recepten (van de zeventig) zijn vegetarisch (en ééntje daarvan heeft de kok broodje 'geit' genoemd...). Ze zagen er wel aantrekkelijk uit en het broodje Brie (brie, Luikse stroop, peer, banaan en tijm) en het broodje Hellas (pijnboompitten, bladspinazie, feta, rode pesto en muntblaadjes) probeer ik misschien nog wel eens. Het is ook niet zo dat de niet-vegetarische recepten gemakkelijk aan te passen zijn, al kan je er zeker wel wat ideeën uithalen. Nu ja, als het erop aankomt m'n lunchbox te vullen is het Handboek ecologische voeding nog altijd een zeer goeie hulp, al zou ik een vegetarisch 'broodjesboek' wel leuk vinden.

Titel: Broodje gezond
Auteur: Stefaan Daeninck
Uitgeverij: Lannoo/Terra
ISBN: 90 209 5135 1
128 p., met kleurenfoto's

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Broodje gezond
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2003, 21:54:20 »
ééntje daarvan heeft de kok broodje 'geit' genoemd...).

Ze zagen er wel aantrekkelijk uit en het broodje Brie (brie, Luikse stroop, peer, banaan en tijm)

Wat zit er in het broodje geit?!

En het broodje brie klinkt mij aangenaam in de oren. Wat is Luikse stroop en moet er nog meer op het broodje?

overanalizing

« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2003, 08:56:21 »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2003, 15:11:46 »
Citaat
Wat is Luikse stroop en moet er nog meer op het broodje?

Dat heet in Nederland Maestrichter Sjtroop :)
En op 'broodjes gezond' zit in Nederland ei, kaas, ham en als je pech hebt ook nog mayonaise. Oh ja, en een plak tomaat en komkommer waar alle vitaminen zelfmoord hebben gepleegd.
Een strengere wetgever zou het woord 'gezond' in deze context verbieden...
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2003, 15:12:54 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2003, 01:47:23 »
In zowat alle broodjeszaken die ik ken, staat een 'broodje gezond' voor een vegetarisch broodje.

Haha, waar woon jij dan? In alle broodjeszaken die ik ken is een broodje gezond eentje met ham en kaas namelijk.

Katleen

« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2003, 08:51:59 »
Ik woon in de buurt van Leuven. In de Panos-broodjeszaken (een Belgische keten) bijvoorbeeld is een broodje gezond een broodje met groenten (tomaat, komkommer, geraspte worteltjes, selder, ...) en ei en mayonaise doen ze er pas op nadat ze gevraagd hebben of het goed is.  Het staat wel niet altijd op de kaart, maar als je 't vraagt maken ze het en het kost ook niet veel (hoogstens 2 euro).  Ook bij andere broodjeszaken gaat het er zo aan toe (dat is toch mijn ervaring).

Om nog even te antwoorden op een andere vraag: het broodje 'geit' was een broodje met in volgorde: aardbeienconfituur, sneetje geitenkaas, een mengeling van stukjes banaan en aardbei, weer een sneetje geitenkaas en wat aardbeienconfituur.

Offline Brent

• 600
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2003, 19:58:05 »
In zowat alle broodjeszaken die ik ken, staat een 'broodje gezond' voor een vegetarisch broodje.

Haha, waar woon jij dan? In alle broodjeszaken die ik ken is een broodje gezond eentje met ham en kaas namelijk.

In België wordt een broodje gezond met hesp en kaas een smoske genoemd.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2003, 20:53:19 »
Wat de fuck is hesp nou weer? De keeper van MVV?
En Smos is toch een biermerk?
Misschien toch maar een Vlaams-Nederlands kookwoordenboekje toevoegen aan ons kookboek...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Anya

• 737
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2003, 21:05:56 »
Hesp = ham.
En een broodje met ham of kaas of allebei, mayonaise, ei & groenten wordt bij ons een smos of club genoemd. Alleen niet bij Panos; daar is het een Hollandia :)

joop75

« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2008, 12:55:20 »
op http://www.broodjegezond.com worden vaak nieuwe recepten geplaatst voor lekkere broodjes gezond.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2008, 19:37:00 »
wat je zeker ook eens moet proberen is barbeque saus op je smos vragen, in plaats van mayonaise.
of aardappelsla in plaats van kaas.