Vegatopia Forum

Vleessector bang voor aanslagen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

TearSong

Vleessector bang voor aanslagen
« Gepost op: 06 augustus 2003, 11:51:30 »
Vleessector bang voor aanslagen

Uitgegeven: 6 augustus 2003 11:40

ZOETERMEER - De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) heeft haar leden in een nieuwsbrief gewaarschuwd voor mogelijke aanslagen door dierenactivisten. Dat heeft voorzitter W. van Pelt woensdag bevestigd.

Van Pelt heeft deze informatie over nieuwe dreigementen volgens eigen zeggen uit bronnen die deze activisten volgen en die hij anoniem wil houden. Wat voor plannen de activisten hebben en welke organisaties het zijn, kan hij niet zeggen, alleen dat hij de komende weken problemen verwacht.

De COV kan alleen maar de aangesloten slachterijen en andere bedrijven waarschuwen. Elk bedrijf moet voor zich bepalen welke maatregelen het neemt. Dat zit hem voornamelijk in extra beveiliging en een goede verzekeringspolis, aldus Van Pelt.

De COV lobbyt al jaren voor strenger optreden tegen dierenrechtenactivisten die over de schreef gaan. "Maar het is verdomd moeilijk voor de politie om op te treden tegen dit soort organisaties. We leven echter wel in een democratie en zij hebben recht op hun mening. En een politiestaat zou ik zelf ook niet willen", aldus Van Pelt.

Een voorbeeld van van dit soort agressieve protestacties is de brand die in 2001 de varkensslachterij Dumeco in Boxtel verwoestte. De actie werd geclaimd door het Dierenbevrijdingsfront, dat eerder al aanslagen opeiste op vleeshandelaren en nertsenfokkerijen. Ook MacDonald's, door sommige activisten MacMurder genoemd, is een mikpunt voor sommige dierenactivisten.

Het is de tweede keer dit jaar dat de COV haar leden via de nieuwsbrief waarschuwt voor mogelijke aanslagen

_____________________________

bron: www.nu.nl
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2003, 14:13:05 door K.L.U.N.S. »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vleessector bang voor aanslagen, van nu.nl
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2003, 11:54:47 »
Gaat de COV nu ook een project opzetten waar mensen kunnen gokken op aanslagen? ;D

Stem op de Partij voor de Dieren

Toby

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus 2003, 17:52:05 »
Vleessector bang voor aanslagen


Van Pelt heeft deze informatie over nieuwe dreigementen volgens eigen zeggen uit bronnen die deze activisten volgen en die hij anoniem wil houden. Wat voor plannen de activisten hebben en welke organisaties het zijn, kan hij niet zeggen, alleen dat hij de komende weken problemen verwacht.


Zullen we ook maar iedere keer een mail naar de pers gaan sturen als er weer dierenrechtenmensen bedreigd worden die legale acties doen?  De vleessector heeft altijd een (grote) mond vol over illegale acties maar ze vergeten één ding altijd te vermelden: dat vlees/veehandelaren in België een aantal jaren geleden een vleeskeurder hebben vermoord: Karel van Noppen.
Geen dierenrechtenactivist die van Noppen, gewoon een man die beroepshalve de vleesector moest controleren. Link baantje dus. Vleeskeurders worden niet zelden door de vleessector flink onder druk gezet. Niet zelden worden dierenrechtenorganisaties telefonisch bedreigd, zijn er bommeldingen op kantoor, moeten woordvoerders bewakingspersoneel in dienst nemen omdat ze anders een kogel door de kop krijgen enz.

Vanmorgen op de markt hier nog een aantal veehandelaars tegengekomen. Met die mensen valt dus heel moeilijk te praten. Bij het minste of geringste wordt er gedreigd met van alles en nog wat. Er is totaal geen wetgeving over hoe dieren te houden op markten hier blijkt. Een bevriende inspecteur van de Belgische DB, is soms ten einde raad, omdat de overheid dierenbeulen alle ruimte geeft om dieren te verwaarlozen. Met name lokale politiediensten doen geen enkele moeite om hier iets aan te doen ('ons kent ons', beschermen elkaar, zeker in een kleine stad). Ik kies samen met die inspecteur voor de confrontatie via de legale weg. Om een aantal verbeteringen doorgevoerd te krijgen ( via de provincie en de gemeentes). Maar het is niet de eerste keer dan hij of ik bedreigd zijn door veehandelaren. Ik was van plan  om binnenkort eens foto's te nemen. Dat recht heeft men op een openbare markt, maar dat is spelen met je leven dus.  Je mag dieren fotograferen in dieronwaardige toestanden mits je niet op iemands eigendom komt, geen personen fotografeert en nog een aantal kleine zaken.




willem1940

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #3 Gepost op: 06 augustus 2003, 20:07:18 »
Dreigingen zijn heel erg, maar nog niet zo erg als echte aanslagen, bommen en dergelijke; daarmee waren helaas de "dierenvrienden" het eerst.

willem1940

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #4 Gepost op: 06 augustus 2003, 20:09:16 »
Citaat
... mits je niet op iemands eigendom komt ...

Juist en DAT moet wel zo blijven.  

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #5 Gepost op: 06 augustus 2003, 20:09:16 »
daarmee waren helaas de "dierenvrienden" het eerst.
Ik denk niet dat je alle dierenvrienden over een kam kan scheren als het hier om gaat. Als mensen die legale acties ondernemen bedreigd worden kan je niet zeggen dat het hun eigen schuld was omdat ze zelf zijn begonnen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #6 Gepost op: 06 augustus 2003, 20:13:25 »
Ik zet die "dierenvrienden" dan ook met opzet tussen aanhalingstekens.

Mijn afschuw van geweld gaat zo ver, dat ik het, paradoxaal, zou kunnen billijken als geweldplegers en terroristen, van welke "kant" dan ook (L/R) strandrechtelijk worden afgeknald als dat gegarandeerd foutloos mogelijk zou zijn.
Kunnen ze meteen niet meer het "image" verpesten van geweldloze activisten.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2003, 20:14:15 door willem1940 »

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #7 Gepost op: 06 augustus 2003, 20:16:37 »
...strandrechtelijk...

Vooral met dit weer..... ;D ;D
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

willem1940

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #8 Gepost op: 06 augustus 2003, 20:18:29 »
"pikstaanderig" is niet hetzelfde woord. ;)

Geweitje

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #9 Gepost op: 06 augustus 2003, 21:27:07 »

Zullen we ook maar iedere keer een mail naar de pers gaan sturen als er weer dierenrechtenmensen bedreigd worden die legale acties doen?  
:thumbsup:

Zo doorzichtig die lui van de vleessector. Ze copieren het gedrag van de Amerikaanse regering:  die door propaganda en het angst inboezemen bij de burger hun militaire acties in Irak probeerde te legitimeren (en helaas met succes).
De vleessector tracht sympathie bij de burger te wekken en zich in een slachtofferrol te manoeuvreren. Op deze wijze camoufleren zij hun eigen normeloosheid en crimineel gedrag jegens de dieren! Laten we hopen dat we in Nederland wakker blijven!!

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #10 Gepost op: 06 augustus 2003, 21:58:08 »
Citaat
Zullen we ook maar iedere keer een mail naar de pers gaan sturen als er weer dierenrechtenmensen bedreigd worden die legale acties doen?  

Ja, natuurlijk. Waarom doen jullie dat niet?
Overigens kan ik me best voorstellen dat iemand die zich bedreigd voelt in zijn broodwinning nou niet bepaald de behoefte voelt over te lopen van vriendelijkheid.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Toby

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #11 Gepost op: 07 augustus 2003, 00:24:40 »
Citaat
... mits je niet op iemands eigendom komt ...

Juist en DAT moet wel zo blijven.  

Euh Willem, maar ik ben wel voor undercoveropnames. Anders kan je never nooit filmen hoe dieren worden mishandeld. Iemand die een camera ziet gaat zich al heel anders gedragen. Ik zei dat zoals de wet dat dus ziet; men mag niet op iemands terrein komen, dat heet huisvredebreuk of lokaal vredebreuk. Maar een markt is een openbare plek.

Denk je nu werkelijk dat veehandelaren het tolereren dat er camera's  in de buurt zijn als ze in/uitladen, de dieren op transport zetten e.d.? Die tolereren dat never nooit dus.  Er zal al snel geweld ingezetgaan worden door boeren en handelaren. Broodwinning of niet. Als je dieren verhandeld doe je dat op een zo diervriendelijk mogelijke manier. Blijkt reuze moeilijk te zijn in de praktijk, want veel handelaren zien dieren alleen als een portomonnee op 4 pootjes, zonder gevoel  en als een 'ding'. Nou willen we het eerst weer zo proberen met een camera zichtbaar maar of dat zo gaat lukken? Ik vrees van niet.

willem1940

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #12 Gepost op: 07 augustus 2003, 00:39:38 »
Ik heb alleen honden - eigenlijk Yvonnes honden -(niet voor consumptie-doeleinden) en die zullen graag een handje/tandje meehelpen als ik een indringer in huis of tuin transportgeschikt zou willen/moeten maken.

Het is niet verstandig om een zachtmoedig mens te dwingen tot zelfverdediging, vooral op eigen grond.

Droom niet te snel of vaak dat degene die het zegt het niet doet. De schakelaar gaat een keer "om".

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #13 Gepost op: 07 augustus 2003, 09:17:57 »
Vleeskeurders worden niet zelden door de vleessector flink onder druk gezet.

In veel slachterijen worden vrijwel alle regels die er bestaan wel overtreden. Een bekende van me heeft zo'n beetje heel z'n leven in slachterijen gewerkt, ook als keurder, en gaat mij altijd weer ongevraagd (maar niet ongewenst) vertellen wat er allemaal mis is in slachterijen. Hij kijkt zelf ook heel goed uit wat voor vlees hij koopt, en vooral, waar, want veel produkten zijn gewoon te goor voor consumptie. Vooral de verhalen over pus en kankergezwellen doen het altijd goed. ;)
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2003, 16:13:43 »
Zo doorzichtig die lui van de vleessector.

Het bericht komt niet van de vleessector zelf:
Citaat
De Koninklijke Nederlandse Politie Dienst (KLPD) waarschuwt de vleessector voor aanslagen door dierenrechtenactivisten. Vooral grote slachterijen en uitsnijderijen kunnen volgens de KLPD de komende weken doelwit zijn.
(...)
Volgens woordvoerder E. Stolwijk van het openbaar ministerie gaat het om een "dermate serieuze situatie" dat ervoor is gekozen de hele bedrijfstak te waarschuwen.

En met dat zwartmaken valt het eigenlijk best mee. W. van Pelt, voorzitter van het COV:
Citaat
"De groep van dierenrechtenactivisten bestaat voor 99 procent uit zinvol denkende mensen. Er is maar een heel klein groepje idioten."

Bron: Trouw
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2003, 16:14:04 door Iknik »
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

ellen

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #15 Gepost op: 07 augustus 2003, 18:00:45 »
Vanochtend stond bericht ook in de Trouw. Er werd (in de onderkrant) ook vermeld dat de vleessector natuurlijk al eerder doelwit was van dierenrechtactivisten. Zo zou er onder andere van een slagerij in Hellendoorn de ruiten zijn ingegooid in september vorig jaar.

In Hellendoorn: dus ik mien vao bellen.

* "Met Henk de Ling"

LL: "o maak ik je wakker. Nou ja, ben toch aan het werk dus ik hou het kort bla maar ik las vanochtend dat in september vorig jaar de ruiten van een slagerij in Hellendoorn zijn ingegooid door dierenrechtenactivisten. Daar weet ik niks van, hoe kan dat?"

*:  "Dat kan ook helemaal niet. Ik weet van niks."

Aldus Henk de kroegbaas. Als hij er niets van weet, is het niet gebeurd :)
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2003, 18:01:55 door LL de Ling »

greentears

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #16 Gepost op: 07 augustus 2003, 18:17:02 »
Vleessector bang voor aanslagen? Zoals de waard is vertrouwt-ie z'n gasten zullen we maar zeggen. Deze sector doet elk jaar een aanslag op het leven van 500 miljoen weerloze dieren, een aanslag op de gezondheid van tenminste 150.000 consumenten waarvan er honderden omkomen (Salmonella en legionella vergiftiging) en een aanslag op de waarheid, ze zijn net weer twee keer binnen twee weken veroordeeld door de Reclame Code Commissie wegens misleidende reclame.
En dan bang zijn voor aanslagen... >:(

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #17 Gepost op: 07 augustus 2003, 18:20:21 »
Schandalig gewoon!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #18 Gepost op: 07 augustus 2003, 20:30:42 »
Oh, dus die aanslagen bestaan helemaal niet?

Het heeft waarschijnlijk tamelijk wat eeuwen geduurd om mensen zo ver te krijgen cq de beschaving te doen voortschrijden dat mensen elkaar minder vaak op-eten.

Geweld tegen de eigen soort gebruiken omwille van zulke "principes" zie ik als een duidelijke terugval.

Het is te verwachten en te hopen dat voortschrijdende beschaving en technologie dierenleed zullen afschaffen, in eerste instantie middels TECHNISCH OVERBODIG maken.

De injectie-spuit (B12) vind ik daarin geen aanvaardbaar alternatief. Zet er wat meer Wetenschappers op, dit punt moet (liefst plantaardig)  te tackelen zijn, desnoods via éénmalige en duurzame Genetische Manipulatie.

Eenmaal zulk alternatief achter de hand, rest nog "slechts" het uitbannen van een enorme geldelijke winsten opleverende gewoonte/traditie.

Zeker, vlees = roof/moord = oorlog.

Maar aanvallen van de Eigen soort, cq "weg met ons / De Mens" is "mentaal kannibalisme".

Vlak even niet uit dat er al tamelijk wat Idealisten zichzelf te gronde richtten OF door "andersdenkenden" werden bijgevoederd/ gereanimeerd vóórdat "B12" ontdekt werd.

Als wij Mensen door onze intelligentie zoveel beter moeten zijn dan dieren (die onvoorwaardelijk eten wat zij fysiek nodig hebben), dan die "intelligentie" ook ZINVOL inzetten en niet misbruiken voor het verzinnen/ontketenen van een nieuwe oorlog.

ellen

Re:Vleessector bang voor aanslagen
« Reactie #19 Gepost op: 07 augustus 2003, 20:33:54 »
Oh, dus die aanslagen bestaan helemaal niet?

Nee hoor, heb je mij niet horen zeggen.

Mijn vader en ik twijfelen alleen maar bij 1 geval van ruiten ingooien. Mijn vader hoort namelijk elke scheet die er in Hellendoorn wordt gelaten, dus dit ook.  Verdomd grappige anekdote toch? :)

Volgens mij wil je geloven dat we hier allemaal voor zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2003, 20:42:12 door LL de Ling »