Wij aten vrijdag bij De Kas.
Vooraf drie gerechtjes:
- Een schaaltje met een in een soort tempurabeslagje gefrituurd boerenkoolblad, op een mengsel van cantharellen, tomaat, een gebakken pruim en een zurige beurre blancsaus. De (roodnervige!) boerenkool was nogal vettig en de rest klopte niet helemaal, het was duidelijk een poging een goed gelukt niet-vegetarisch gerechtje te vegetariseren maar die kwam niet helemaal uit de verf.
- Een mini-tarte-tatin (van bladerdeeg ) met kleine uitjes, met uiencompote en rode kool ernaast.
- een halve maiskolf, met lekker 'schilferig' zout en vanilleboter. Lekker, die vanille past heel erg goed bij de zoete mais, maar het was pas écht lef geweest om het dan ook als toetje te serveren. Want dat was het.
Daarna een stukje gestoofde prei, venkel, een kwart ui, een artisjokbodem (zo'n grote, niet zo'n blikding ), zacht gebakken paprika-met-tomaatstukjes, een halfgedroogd tomaatje dat zwolg in knoflook (dat was eigenlijk iets te sterk) met daaroverheen gort gesprenkeld. Dat was echt goed, daar zijn ze zo geweldig knap in daar: groenten simpel klaarmaken zodat ze vooral ontzettend naar zichzelf smaken. Helemaal geweldig.
Toe weer drie dingen (maar nu op één bord):- aardbeien en frambozen met rabarberroom.
- donkere bessenmousse op amandelkrokantstukjes (ik vind die amandelkrokantstukjes echt geweldgig lekker)
- Een puntje rabarberfrangipanetaart (zo noemden ze het niet, maar dat was het wel, heel erg amandelig).
Daarna nog thee met een madeleine met een enorme framboos erin, een raar cakeje dat een beetje aan rauwe-oliebol-met-te-hard-gebakken-buitenkant deed denken (maar mijn vader en L vonden het erg lekker) en een ministukje chocoladecake.
En toen gingen we knettervol en tevreden weer naar huis. Waarom je bij vertrek een appel meegeven begrijp ik niet, ze verwachten toch niet echt dat je daarna nog honger hebt?
Ik vond de bediening wel een beetje traag. We moesten wel heel erg lang op de rekening wachten...
Helemaal vergeten te melden dat ik de laatste week van augustus ook bij de Kas at.
Gelukkig had ik wel opgeschreven wat ik er at:
Allereerst is het format van de bediening veranderd : voorheen hadden ze geweldig goede bediening, nu hadden ze allerlei trainees. Behalve dat je tegenwoordig overal formats met trainees in bediening (en keuken) tegekomt en dat nogal vermoeiend is, deden deze trainees wel echt geweldig hun best. Niks mis mee dus eigenlijk en bovendien moeten die mensen het toch ook leren.
Voorts viel op dat de wijn te koud werd geserveerd. Ik ben echt geen wijnzeikerd, maar te koud was ie wel.
Verder heerlijk gegeten.
Ze hadden nog steeds de megagrote olijven.
Daarna at ik een komkommersoepje met sperziebonen, gepocheerd ei en tuinbonen met shisoblad. Eigenlijk het lekker lekkerste gerecht. We moesten een lepel pakken om de rest van het soepje te eten, waarbij tafelgenoten zich afvroegen of we niet de dressing aan het oplepelen waren.
Daarna rode kool, met weinig smaak, lekkere spiesjes van paddestoel en wat te zoute kleine olijven.
En burrata met ingemaakte ui, en salade van aubergine met selderijstengel.
Erbij lekker brood met nog lekkerdere hele lichte pestodressing.
Als hoofdgerecht kregen we een bord met heel veel dingen.
Een grauwe artisjokhart zonder veel smaak en een
erg lekker deegdingetje met tomaat erin, zoetig.
De kleinste aubergine ooit, mooie gefrituurde courgettebloem in bierbeslag en mega lekkere biet. Tomatensaus die machtig was,
basiliucm, stukjes courgette en een heerlijk groot stuk venkel.
Erbij bietensla met graffitibiet die opgerold was en ingewikkelde slablaadjes, gele tomaat en hele lekkere bieslook geitenzureroom.
En gelukkig geen polenta zoals de/een vorige keer.
Toe ijs van venkel en een lekker taartje met goed deeg en rode vruchten aardbei, braam en nog iets met hangop die iets gezoet was.
En daarna nog 3 soorten uitgebreide koekjes: mini brownie, een soort midden oosters ding wat wat weg had van een churros (hm ik denk dat het het oliebollige ding van Maartje was) en een madeleine. En een hele grote pot verse verveine thee yum.
Ik was zeker tevreden.
Een appel kregen wij trouwens niet.