Vegatopia Forum

De Kas - Amsterdam

floorke

De Kas - Amsterdam
« Gepost op: 02 augustus 2003, 14:19:25 »
Hoi,
Ik zilde binnekort gaan eten in restaurant de Kas in Amsterdam. Ze koken biologisch, en veel uit de eigen kas.
Ze zijn erg prijzig, maar het schijnt erg lekker te zijn.
Enige vega's die er al gegeten hebben, en daar iets over kunnen melden?
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2004, 12:18:20 door Sander »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:lekker vega in de Kas?
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2003, 15:56:58 »
http://www.restaurantdekas.nl/

Hadden ze vroeger niet standaard een vega en een niet-vega menu?
Ik heb er nog nooit gegeten, maar ik denk dat het erg goed is  :hungry:

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 02 augustus 2003, 17:52:35 »
je moet opgeven als je vegetarier bent geloof ik, maar dat geeft niet, want je moet sowieso reserveren. Ik hoor heeeeel uiteenlopende verhalen, ben nog steeds nooit geweest. Als je vaker voor die prijs (een menu kost 42 Euro) uit eten gaat, kun je het zeker proberen, maar als het voor die prijs zeker een topetentje moet worden kun je volgens mij beter naar Ron Blauw in Ouderkerk gaan zien, die is iets duurder, maar ingesteld op veggies.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2003, 17:53:32 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 02 augustus 2003, 18:51:25 »
De chefkok heeft bij Moosewood gewerkt, een van de bekendste vegarestaurants van Amerika, dus dat zal wel goed zitten. En volgens mij hadden ze vroeger dus standaard ook een vega-menu, maar er zal wel te weinig vraag naar zijn geweest.

femke

Re:Lekker vega eten in De Kas?
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2003, 18:39:57 »
Ik ben erg geweest met een bedrijfslunch. We kregen toen geloof ik drie lichte gerechten (er is geen a la carte menu, je krijgt wat de pot schaft die dag). Vega was geen probleem, ze hadden standaard een vega optie voor elk gerecht.
Toen de anderen een soort vis-iets aan het eten waren, kreeg ik tarte tatin van witlof. MMMMM, heel lekker!

Ik vond het een bijzondere ervaring. Mooie ambiance, wel erg modern/ design, je moet er van houden. Lekker eten, attent personeel.

Offline Selly

• 30.783
Re:De Kas - Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2005, 12:54:55 »
Eindelijk in de Kas geweest, was er nooit van gekomen, maar gister dus wel.
Ik had van te voren doorgegeven dat ik vegetarier was, was geen enkel probleem (ik had zelfs het idee dat ook vegan geen probleem was geweest) en toen we zaten riep iemand van ons groepje dat ik de vega was, de ober wist idd dat er een vega in ons groepje moest zitten en ook alle andere mensen die ons de hele avond bedienden wisten dat ik de vega was, dus ik kreeg niet steeds gerechten met vlees voor mn neus die niet voor mij waren, als ze maar 1 menu serveren  heb je dat nog al eens in restaurants, dat ze alles gewoon neergooien op tafel omdat toch iedereen het zelfde heeft. Maar dat ging allemaal prima, ik kreeg steeds mijn vega bordje.

Op tafel stond bij aankomst al lekker brood met olijfolie en zeezout om in te dippen en van die megagrote Italiaanse helgroene olijven. Lekker. Het voorgerecht bestond uit drie verschillende bordjes die er erg mooi uitzagen: 1 bordje met safraancouscous, kervel, bloemoolmousse en artisjokkenhart (het artisjokkenhart was een beetje saai en een klein beetje vezelig, verder een lekker gerecht), 1 bordje met gemarineerde meiknolletjes met olijf en gele viooltjes (ook lekker, hoewel er wel een beetje wat meer iets zuurs bij had gemogen) en 1 koud minisoepje van waterkers met wat room (traditioneel smaakje, lekker wel). De niet vega's hadden trouwens op het artisjokkenhart na het zelfde dus het hele voorgerecht was sowieso erg vega georienteerd.
Daarna kreeg ik een klein souffleetje van snijbiet dat helaas wat droog was, met een klein blaadje spinazie waar de serveerster een verhaal over vertelde, omdat het een speciale soort was die uit hun eigen kas kwam, dat proefde je er niet aan af maar toch leuk, en dan zaten er ook nog geweldig gestoofde kleine raapjes bij. Hoewel de niet vega's iets totaal anders hadden, hadden zij ook de spinazie en raapjes, dat vond ik wel leuk, dat je de vega dingen die zij hadden ook kreeg, en dat je niet een totaal anders iets voor je neus kreeg als vega.

Toen het hoofdgerecht: mijn hoofdgerecht hadden ze heel mooi uitgebreid verzocht, en ik zag een aantal niet-vega's jaloers kijken omdat het uit zoveel onderdelen bestond: een klein lekker aardpeertje, een soort grote tortelini met een romige vulling, een mooi gepocheerd eitje, een bijzondere koningszwam die gebakken was, en grote halve uitgeholde ui, waar aan de buiten kant de bladeren nog aan zaten, zag er geweldig uit was ik zelf nooit opgekomen, met een kruidenvulling, wat lekker, wat goed klaar gemaakte polenta (waarom krijg je in dit soort tenten als vega toch altijd polenta?), een aardappelwafeltje. De niet vega's kregen uit een kannetje van de bediening jus over hun bord gegoten, ik een klein beetje room, grappig. Lekker hoofdgerecht, veel!
Toen kregen we een kaasplankje, met lekkere fenegriekkaas, een hele lekkere blauwe kaas en een munsterkaasje. Erbij warme zoete walnoten om zelf te pellen en lekker vijgenbrood.
Het dessert was pompoensorbet (vond ik zelf niet zo omdat ik zoete pompoengerechten niet zo lekker vind, maar dat ligt meer aan mij), boeren yoghurthangop met muntsiroop en super lekkere rabarber. Bij de koffie kwamen nog allerlei bijzondere koekjes en nogaachtige dingen die er uit zagen alsof ze uit eigen keuken kwamen maar toen zat ik al een beetje te vol om het allemaal uit te proberen.
Ik vond het lekker eten, het zag er erg mooi uit en ze hadden ook veel aandacht besteed aan het vegetarische eten. Met een groep is het hier heel leuk eten, het restaurant is ruim op gezet en heeft een leuke sfeer. Voor dit geld (ik hoefde zelf de rekening niet te betalen) kan je elders misschien wel beter eten, maar het hele concept en het feit dat ze zelf in eigen kas eten telen is wel erg leuk.

« Laatst bewerkt op: 02 april 2005, 13:00:47 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2006, 11:19:29 »
Eergister weer in de Kas gegeten.
Wat hebben ze daar toch geweldige bediening! Beleefd, zetten het goede bord voor je neus neer, weten waar ze het over hebben.
Vooraf had ik lekkere pompoenmoes geserveerd in een klein pompoentje met een gefrituurd kaasbolletje met basilicum en hazelnoot, een soort flan van iets en een mooie bietensalade van allerlei soorten biet waaronder mini-biet. Daarna een heel mooi hoofdgerecht: gebakken groene kool met heerlijke grote porcini, saffraansaus, een beetje polenta en lekkere artisjokjes. Erg prima. Daarna kaasplankje met cabrales, een kaas uit IJselstein en een hele lekkere kaas uit de Langedoc (hoe schrijf je dat?). Tot slot dessert: appelcompote, nootmuskaatijs en een taartje. Het dessert vond ik niet briljant, de rest was erg lekker, ik werd bovendien getrakteerd dus het was sowieso al prima, maar je zit daar zo leuk en het is ook prettig een keer fatsoenlijke bediening te hebben.
We kregen ook een handje van de chefkok en iemand meldde meteen dat ik kritisch over eten ben ::) waarop die chefkok iets zei als dat ze een soort van groentenrestaurant zijn dat daarnaast ook andere dingen dan groenten serveert.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2006, 11:22:09 door Selly »
,,,,فلافل

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2006, 23:19:20 »
wauw, dat klinkt goed! daar moet ik toch echt ook een keer heen... mijn vriend wordt binnenkort 30, da's wel een goede reden!

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2006, 13:59:31 »
Maar wat is het daar duur!!
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Aiko

Re: De kas
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2007, 15:18:07 »
Ik ben uitgenodigd voor een etentje bij Restaurant de Kas. Een restaurant met groenten uit eigen kas, als ik het allemaal goed interpreteer. Iemand ervaring?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2007, 15:30:35 »
Ik niet, maar L vond het er erg erg erg lekker.
Mag je niet iemand meenemen?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2007, 16:46:47 »
De Kas is erg lekker, zeker als je wordt mee genomen en niet zelf hoeft te betalen is het leuk.
Ze hebben geen kaart, maar iedereen krijgt hetzelfde, de veggies uiteraard iets anders, je moet wel doorgeven bij reservering dat je veggie bent. Het is niet alleen groente (voor veggies doen ze ook vaak wat met polenta) maar wel veel groenten en ook veel uit eigen kas, en veel van een landgoed ergens verderop. Hele goede bediening. Als je een enorme eter bent moet je ook het kaasplankje nemen. Heel verfijnd eten. Ik kom er graag (ben er 3x geweest, waarvan 2x voor een zakenetentje waarbij ik niet hoefde te betalen), hoewel ik er soms echt fantastisch heb gegeten en soms net iets minder maar nog steeds goed.
Je zit er ook mooi.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2010, 23:02:08 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2007, 15:03:19 »
Ik ben uitgenodigd voor een etentje bij Restaurant de Kas. Een restaurant met groenten uit eigen kas, als ik het allemaal goed interpreteer. Iemand ervaring?
Ik ben er twee keer geweest. De eerste keer, toen waren ze net open, was ik laaiend enthousiast, de tweede keer viel een beetje tegen na de hooggespannen verwachtingen na de eerste keer. Het was wel lekker, daar niet van, maar minder dan ik verwachtte.
Als je naar de grootte van de kas kijkt, en naar het aantal couverts per avond, dan is het wel een bijzonder veel opleverende kas.
Veel plezier.

Aiko

« Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2007, 00:37:36 »
Restaurant de Kas. Helegaar niet verkeerd. Het chocotoetjesoesje was nóg niet verkeerder.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2007, 08:19:54 »
Huh Aiko en uit eten? Heb ik wat gemist? De kas wil ik ook nog graag eens uitproberen...

Offline Maartje!

• 6.752
Re: De Kas
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2007, 11:48:28 »
Bij De Kas, ter ere van ons verkeringsjubileum.

Lekker!

Eerst drie kleine voorgerechtjes, een salade met biet, aardpeer, kwartelei, een bietenflensje (raar!!) en bietenolie; ravioli met hele zachte kastanjepuree erin op peer, zuurkool, pastinaak en cantharellen en een heel erg mooi geroosterd venkelkwart met wilde spinazie, viooltjes (ik vind het een beetje zielig om viooltjes te eten) en wortelolie.

Daarna lasagne van knolselderij met trompettes de mort (is dat nou hetzelfde als hoorn des overvloeds? zo ja, dan is dat toch veel mooier?), een heel erg zoete zachtgestoofde ui, kleine roze radijsjes, hele zachte, zalvige aardappelpuree (maar wel met stukjes erin, het is maar goed dat ik John Torode niet ben), een even zalvige stamppot met snijbiet, een geweldig lekker stukje prei (dat was denk ik het lekkerste van de hele maaltijd) en wat pastinaak. En dan ook nog iets met linzen en kappertjes.
Ja, als je eist dat ik zeur zou ik zeggen dat het wel heel erg veel verschillends was. Want o ja, er lag ook nog wat paarse spitskool.

Toe honingmousse (die smaakte mij onaanaam geparfurmeerd, maar L vond dat heel erg lekker) met granaatappelgelei (die heel grappig in kleine fliebertjes was en verschrikkelijk hard drilde als je er zachtjes tegenaan tikte), stroopwafeltjesijs (stroopwafelTJESijs? zijn jullie nou helemaal gek geworden? het was bovendien wel érg zoet), fruitsalade met mandarijn en peer en een tuile met donkere chocola; die best lekker was, maar wel een beetje verbrand smaakte (volgens mij is dat inherent aan chocola zo heet bakken dat het een tuile wordt...)

Allemaal heel erg lekker en ik ga er graag nog een keer eten, maar ik kreeg wel het idee dat ze een niet-vegetarisch menu maken, daar het vlees uit gooien en er daarna vrij willekeurig wat andere lekkere dingen bij in flikkeren.
Misschien had ik bovendien nog kaas tussen hoofd en dessert moeten nemen, want hoewel het verschrikkelijk veel tekst is, was het net niet helemaal genoeg eten.

En waarom kregen andere mensen wel koekjes bij de thee?

Na afloop heb ik nog even door de kas gewandeld en toen kwam een kok spontaan allemaal dingen vertellen over wat erin stond. En ik heb oneindig veel punten verdiend door de Boeddha's Finger-citroen te herkennen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2007, 12:27:13 door Maartje! »

Offline Maartje!

• 6.752
Re: De Kas
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2008, 13:23:21 »
Wij aten vrijdag bij De Kas.

Vooraf drie gerechtjes:
  • Een schaaltje met een in een soort tempurabeslagje gefrituurd boerenkoolblad, op een mengsel van cantharellen, tomaat, een gebakken pruim en een zurige beurre blancsaus. De (roodnervige!) boerenkool was nogal vettig en de rest klopte niet helemaal, het was duidelijk een poging een goed gelukt niet-vegetarisch gerechtje te vegetariseren maar die kwam niet helemaal uit de verf.
  • Een mini-tarte-tatin (van bladerdeeg :() met kleine uitjes, met uiencompote en rode kool ernaast.
  • een halve maiskolf, met lekker 'schilferig' zout en vanilleboter. Lekker, die vanille past heel erg goed bij de zoete mais, maar het was pas écht lef geweest om het dan ook als toetje te serveren. Want dat was het.
Daarna een stukje gestoofde prei, venkel, een kwart ui, een artisjokbodem (zo'n grote, niet zo'n blikding :D), zacht gebakken paprika-met-tomaatstukjes, een halfgedroogd tomaatje dat zwolg in knoflook (dat was eigenlijk iets te sterk) met daaroverheen gort gesprenkeld. Dat was echt goed, daar zijn ze zo geweldig knap in daar: groenten simpel klaarmaken zodat ze vooral ontzettend naar zichzelf smaken. Helemaal geweldig.

Toe weer drie dingen (maar nu op één bord):
  • aardbeien en frambozen met rabarberroom.
  • donkere bessenmousse op amandelkrokantstukjes (ik vind die amandelkrokantstukjes echt geweldgig lekker)
  • Een puntje rabarberfrangipanetaart (zo noemden ze het niet, maar dat was het wel, heel erg amandelig).
Daarna nog thee met een madeleine met een enorme framboos erin, een raar cakeje dat een beetje aan rauwe-oliebol-met-te-hard-gebakken-buitenkant deed denken (maar mijn vader en L vonden het erg lekker) en een ministukje chocoladecake.

En toen gingen we knettervol en tevreden weer naar huis. Waarom je bij vertrek een appel meegeven begrijp ik niet, ze verwachten toch niet echt dat je daarna nog honger hebt?

Ik vond de bediening wel een beetje traag. We moesten wel heel erg lang op de rekening wachten...
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2008, 13:23:46 door Maartje! »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 02 september 2008, 20:14:12 »
Wij aten vrijdag bij De Kas.

Vooraf drie gerechtjes:
  • Een schaaltje met een in een soort tempurabeslagje gefrituurd boerenkoolblad, op een mengsel van cantharellen, tomaat, een gebakken pruim en een zurige beurre blancsaus. De (roodnervige!) boerenkool was nogal vettig en de rest klopte niet helemaal, het was duidelijk een poging een goed gelukt niet-vegetarisch gerechtje te vegetariseren maar die kwam niet helemaal uit de verf.
  • Een mini-tarte-tatin (van bladerdeeg :() met kleine uitjes, met uiencompote en rode kool ernaast.
  • een halve maiskolf, met lekker 'schilferig' zout en vanilleboter. Lekker, die vanille past heel erg goed bij de zoete mais, maar het was pas écht lef geweest om het dan ook als toetje te serveren. Want dat was het.
Daarna een stukje gestoofde prei, venkel, een kwart ui, een artisjokbodem (zo'n grote, niet zo'n blikding :D), zacht gebakken paprika-met-tomaatstukjes, een halfgedroogd tomaatje dat zwolg in knoflook (dat was eigenlijk iets te sterk) met daaroverheen gort gesprenkeld. Dat was echt goed, daar zijn ze zo geweldig knap in daar: groenten simpel klaarmaken zodat ze vooral ontzettend naar zichzelf smaken. Helemaal geweldig.

Toe weer drie dingen (maar nu op één bord):
  • aardbeien en frambozen met rabarberroom.
  • donkere bessenmousse op amandelkrokantstukjes (ik vind die amandelkrokantstukjes echt geweldgig lekker)
  • Een puntje rabarberfrangipanetaart (zo noemden ze het niet, maar dat was het wel, heel erg amandelig).
Daarna nog thee met een madeleine met een enorme framboos erin, een raar cakeje dat een beetje aan rauwe-oliebol-met-te-hard-gebakken-buitenkant deed denken (maar mijn vader en L vonden het erg lekker) en een ministukje chocoladecake.

En toen gingen we knettervol en tevreden weer naar huis. Waarom je bij vertrek een appel meegeven begrijp ik niet, ze verwachten toch niet echt dat je daarna nog honger hebt?

Ik vond de bediening wel een beetje traag. We moesten wel heel erg lang op de rekening wachten...

Helemaal vergeten te melden dat ik de laatste week van augustus ook bij de Kas at.
Gelukkig had ik wel opgeschreven wat ik er at:

Allereerst is het format van de bediening veranderd : voorheen hadden ze geweldig goede bediening, nu hadden ze allerlei trainees. Behalve dat je tegenwoordig overal formats met trainees in bediening (en keuken) tegekomt en dat nogal vermoeiend is, deden deze trainees wel echt geweldig hun best. Niks mis mee dus eigenlijk en bovendien moeten die mensen het toch ook leren.

Voorts viel op dat de wijn te koud werd geserveerd. Ik ben echt geen wijnzeikerd, maar te koud was ie wel.

Verder heerlijk gegeten.
Ze hadden nog steeds de megagrote olijven.
Daarna at ik een komkommersoepje met sperziebonen, gepocheerd ei en  tuinbonen met shisoblad. Eigenlijk het lekker lekkerste gerecht. We moesten een lepel pakken om de rest van het soepje te eten, waarbij tafelgenoten zich afvroegen of we niet de dressing aan het oplepelen waren.

Daarna rode kool, met weinig smaak, lekkere spiesjes van paddestoel en wat te zoute kleine olijven.

En burrata met ingemaakte ui, en salade van aubergine met selderijstengel.

Erbij lekker brood met nog lekkerdere hele lichte pestodressing.

Als hoofdgerecht kregen we een bord met heel veel dingen.
Een grauwe artisjokhart zonder veel smaak en een
erg lekker deegdingetje met tomaat erin, zoetig.
De kleinste aubergine ooit, mooie gefrituurde courgettebloem in bierbeslag en mega lekkere biet. Tomatensaus die machtig was,
basiliucm, stukjes courgette en een heerlijk groot stuk venkel.
Erbij bietensla met graffitibiet die opgerold was en ingewikkelde slablaadjes, gele tomaat en hele lekkere bieslook geitenzureroom.
En gelukkig geen polenta zoals de/een vorige keer.

Toe ijs van venkel en een lekker taartje met goed deeg en rode vruchten aardbei, braam en nog iets met hangop die iets gezoet was.

En daarna nog 3 soorten uitgebreide koekjes: mini brownie, een soort midden oosters ding wat wat weg had van een churros (hm ik denk dat het het oliebollige ding van Maartje was) en een madeleine. En een hele grote pot verse verveine thee yum.

Ik was zeker tevreden.
Een appel kregen wij trouwens niet.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2008, 20:18:01 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2010, 20:19:32 »
Hee, wat suf dat ik nooit in deze draad heb geschreven; ik heb nl. al wel 2x in De Kas gegeten. Of 3x?
Anyway, dat staat dan misschien wel in de Waar aten we vandaag?.
Ik ben alle keren samen met een vriendin geweest die vegetarisch eet, ik at steeds veganistisch.
Het eten vond ik echt geweldig lekker, alleen de neiging van de bediening om ons te vertellen wat er standaard op het (vlees-)menu stond, vond ik wel een beetje typisch. Eén keer begon de bedienende daarmee en verbeterde zichzelf, een andere keer kregen we doodleuk te horen wat er op het vleesmenu stond, dat we dan weliswaar niet aten, gevolgd door wat een beschrijving van wat we wel kregen.
Waarom zouden wij willen weten wat er op het vleesmenu staat? ???
Nouja, het eten is er steeds fantastisch, dus ik kom er vast wel weer een keer terug.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2010, 21:45:53 »
Hé ben ik er heel 2009 niet geweest? Da's stom. Ik wilde aan het begin van de zomer weer es, zodat je eerst wat kunt drinken op t terras.
,,,,فلافل