Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
IJzer
« Reactie #80 Gepost op: 06 maart 2005, 12:43:05 »
ja, ik vind t ook lekker, maar als ik me niet vergis zit er maar 25gr in zo'n klein blikje (weet t niet zeker, omdat zelfs in recepten meestal staat "een blikje", soms "een eetlepel")
dan zou je wel heel veel van die blikjes leeg moeten eten
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
IJzer
« Reactie #81 Gepost op: 06 maart 2005, 16:55:00 »
100 gram volkorenbrood (3 snee) = 2,5 mg ijzer
100 gram runderbiefstuk (bereid) = 2,9 mg ijzer

Overigens zit niet in alle types vlees evenveel ijzer. In sommigen heel weinig (achterham, kipfilet) en in lever juist weer heel veel (17 mg in varkenslever), maar over het algemeen zit er aardig wat ijzer in vlees.




Even een aanvullend lijstje over ijzergehalte in vegetarische voeding:
glas pruimensap (reform en natuurvoeding) 10,5mg
zwarte sojabonen 7,9
kikkererwten 6,9
bruine bonen 6,1
witte bonen 5,1
sojabonen 4,9
rijstzemelen  (25 gr)4,8
rijstslijpsel (25 gram) 4,4
limabonen 4,3
linzen 4,2
spinazie 4,0
perzik 3,9 (halve gedroogd 5,0)
gierst 3,9
 topinamboer 4 kleine 3,4
spliterwten 3,4
donkere melasse (eetlepel)3,2
doperwten 2,9
rozijenen (half kopje) 2,6
Pas dan komen minder dan de runderbiefstuk. Als opsomming van 2,4 naar 1,4 snijbiet, dadels, sesammeel, tomatensap, tofu, tarwe, pompoenzaden, tarwezemelen, tarwekiemen, sojamel, boerenkool, pruimen gedroogd, spruitjes, gist, aardbeien, aardappel en havermeel.
Ook al neem je in aanmerking dat het een minderverteerbare soort ijzer is dan is het aanbod zo groot dat je echt niet bang hoeft te zijn voor een tekort. Ben je in bijzondere omstandigheden (zwanger, tijd ongezond gegeten enz.) dan is een glaasje pruimesap per dag al voldoende voor de DAH = 10mg.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #82 Gepost op: 06 maart 2005, 17:08:06 »

spinazie 4,0


Ik weet niet waar je deze cijfers vandaan hebt, maar in spinazie zit veel minder ijzer. Dat Popeye-verhaal is nonsens, want er zijn groenten waar veel meer ijzer in zit, bijvoorbeeld doperwten.

Per 100 gram:

Spinazie, diepvries = 1,3
Spinazie, rauw = 1,2
Spinazie, gekookt = 1,3
Doperwten, gekookt = 2,0

Of de rest van die lijst wel klopt, weet ik niet zo. Dan zou ik het eerst allemaal moeten nakijken. Overigens heb ik in de ijzer-draad al eens wat lijstjes geplaatst, if memory serves me well.



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #83 Gepost op: 06 maart 2005, 17:10:05 »
Ben je in bijzondere omstandigheden (zwanger, tijd ongezond gegeten enz.) dan is een glaasje pruimesap per dag al voldoende voor de DAH = 10mg.


Voor de meeste vrouwen geldt dat ze 15 a 16 mg per dag moeten binnenkrijgen, zwangeren en lacterenden zelfs 19 a 20 mg pd.


Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
IJzer
« Reactie #84 Gepost op: 06 maart 2005, 17:18:48 »

spinazie 4,0


Ik weet niet waar je deze cijfers vandaan hebt, maar in spinazie zit veel minder ijzer. Dat Popeye-verhaal is nonsens, want er zijn groenten waar veel meer ijzer in zit, bijvoorbeeld doperwten.

Per 100 gram:

Spinazie, diepvries = 1,3
Spinazie, rauw = 1,2
Spinazie, gekookt = 1,3
Doperwten, gekookt = 2,0

Of de rest van die lijst wel klopt, weet ik niet zo. Dan zou ik het eerst allemaal moeten nakijken. Overigens heb ik in de ijzer-draad al eens wat lijstjes geplaatst, if memory serves me well.



Speciaal boek met vegetarische voedingsleer. Het vervelende is dat ze niet werken met 100 gram (Amerikaan) maar met een cup. Omgerekend en af ten toe gewogen, maar het meeste geschat. Staat soms zelfs little cup of een kwart.
Spinazie gekookt per kop staat als 4,0. Doperwten vers per kop staat als 2,9. Werken wel met mg.  :)
De moeder van mijn kinderen heeft bij haar zwangerschap elke dag een glaasje pruimensap gedronken en haar ijzergehalte bleef hartstikke goed op peil. Blijkbaar een goede basis.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #85 Gepost op: 06 maart 2005, 17:23:23 »
Ah vandaar... maar dan heb ik nog mijn twijfels, want 100 gram sojabonen bevatten wel 5 mg ijzer, en dat is dus evenveel als wat jij opgeeft, maar dat kan dan weer te maken hebben met het feit dat sojabonen zwaarder zijn dan spinazie.

Ik heb mijn cijfers trouwens uit de Nederlandse Voedingsmiddelentabel, verkrijgbaar bij het Voedingscentrum.


Hebben jullie je kinderen ook vegetarisch opgevoed?
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2005, 17:25:20 door Hizikigrrrl »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
IJzer
« Reactie #86 Gepost op: 06 maart 2005, 17:35:59 »
Ah vandaar... maar dan heb ik nog mijn twijfels, want 100 gram sojabonen bevatten wel 5 mg ijzer, en dat is dus evenveel als wat jij opgeeft, maar dat kan dan weer te maken hebben met het feit dat sojabonen zwaarder zijn dan spinazie.

Ik heb mijn cijfers trouwens uit de Nederlandse Voedingsmiddelentabel, verkrijgbaar bij het Voedingscentrum.


Hebben jullie je kinderen ook vegetarisch opgevoed?
Ja, en daar heb ik een tijdje geleden ook al iets over gezegd. Mijn dochter hoorde tot haar basisschooltijd bij de 10% grootste kinderen. Nu is ze niet groot meer 1 meter 69 ongeveer. Prima lengte en ook goed gezond. Maar mijn vermoeden is dat andere kinderen via vlees redelijk wat hormonen binnenkrijgen die de groei bevorderen.
Overigens heb ik nog een site gevonden die iets hogere waarden voor spinazie aangeven dan jij vermeldt.
In spinazie zit veel ijzer
Niets ten nadele van Popeye, maar in spinazie zit helemaal niet bijzonder veel ijzer. In 100 gram bereide spinazie zit ongeveer 3 milligram ijzer, dat is evenveel als in postelein en raapsteeltjes. Sla en snijbiet bevatten 4 milligram ijzer per 100 gram, peterselie 10 milligram (maar daar gebruik je weer minder van
http://www.misvattingen.nl/gezondheid.html
(krijg hem niet gelinkt, weet niet waarom)

En ook een site van de suplementenindustrie die aangeeft dat er veel te weinig vitamines en mineralen in het eten zit. Aanvullen dus!
http://www.uitdaging.net/artikel/art_fulltime.html
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2005, 17:38:36 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #87 Gepost op: 06 maart 2005, 18:00:21 »
De cijfers van het Voedingscentrum komen weer van de NEVO-tabel. Persoonlijk houd ik liever deze aan. Deze cijfers zijn gebaseerd op analyses en literatuuronderzoek en gaan uit van duidelijke maten.


Uitdaging.nl lijkt me geen betrouwbare site. Tis niet onafhankelijk, daarnaast zie ik zo al iets staan wat ik een beetje vals vind:

Weet u het nog de slogan; Twee stuks fruit per dag! In de appel zit nu 80% minder vitamine C, dat worden dus voortaan 10 appels per dag om dezelfde vitaminen binnen te krijgen

Terwijl in de tabel ergens daaronder staat:
Appels Vitamine C 1985:5   1996:1 - 80%  

De appel is nooit een goede vitamine C bron geweest, ook al schijnt er nu 80% minder C in te zitten. Door iets te zeggen over 10 appels per dag, zet je mensen op het verkeerde been.


Ik denk trouwens dat de meeste mensen idd te weinig van een heleboel binnen krijgen en dat supplementeren geen slecht idee is.


ps: gebruik je wel deze code om te linken?:
[ url=http://site.com]SITE[/url ]  en dan de buitenste haakjes aan laten sluiten.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2005, 18:02:43 door Hizikigrrrl »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #88 Gepost op: 06 maart 2005, 19:09:17 »
ik heb net even op het pakje quorn-stukjes gekeken, maar daar staat de hoeveelheid ijzer niet vermeld. Zou het er ook niet inzitten?
Ik maak me nu na deze draad wel zorgen, want mijn enige significante bron van ijzer lijkt  brood.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #89 Gepost op: 06 maart 2005, 19:13:26 »
Heb je de ijzerdraad al gelezen? Misschien dat je meer binnenkrijgt dan je denkt.

In Quorn zit wel wat ijzer:

Per 100 gram:

Southern Style, rauw = 0,6
Stukjes, rauw = 0,8
Filet gepaneerd, rauw = 0,5
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2005, 19:16:15 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #90 Gepost op: 06 maart 2005, 19:19:41 »


Terwijl in de tabel ergens daaronder staat:
Appels Vitamine C 1985:5   1996:1 - 80%  

Volgens de NEVO-tabel bevat 100 gram appel 5 gram vitamine C.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
IJzer
« Reactie #91 Gepost op: 06 maart 2005, 21:29:45 »
ik heb net even op het pakje quorn-stukjes gekeken, maar daar staat de hoeveelheid ijzer niet vermeld. Zou het er ook niet inzitten?
Ik maak me nu na deze draad wel zorgen, want mijn enige significante bron van ijzer lijkt  brood.
nu eet ik meestal tofu of sojabrokjes en daar staat ook niet op dat er ijzer in zit (zal het vast ook wel niet zitten), en ik let er verder helemaal niet op, eet niet bijzonder, en mijn ijzergehalte is prima
dus raak niet in paniek, ijzer zit in een hele hoop dingen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Tamara

IJzer
« Reactie #92 Gepost op: 06 maart 2005, 21:45:41 »
Ik verbaas mij eerlijk gezegd over de verwijzingen naar een aantal voedingsbronnen i.v.m een bepaalde hoeveelheid ijzeropname.

Ik eet minstens 2 keer per week bruinbrood(licht)
Nooit volkorenbrood.

Ik ben ook totaal geen fruiteter, zo;n 1 keer per week of 1 keer per twee weken 1 stuks fruit.

Ik eet geen eieren, drink geen melk, maar eet wel kaas.
Zo'n 8 plakken per dag, soms meer.

Verder eet ik wel groentes, voornamelijk uit blik of diepvries, verse groenten zo'n 2 a 3 keer per week.

Volgens onderzoek is het van belang om vitamine c te eten zoadat het ijzer zich beter op kan nemen, maar ik eet bijna nooit fruit? :o

En mijn ijzergehalte is prima, zelfs een vrij hoog gehalte, werd er gezegd, dan vraag ik mij af, is het wel zo bedoeld als dat de voedingvoorlichtingsbureau's je vertellen?
Is het allemaal niet een beetje overdreven?

Of is het gewoon zo, dat als ik mijn dagelijkse portie kaas eet, dat ik dan mijn ijzergehalte goed op peil blijf houden?
Dat dat dus DE ijzerbron bij mij is?
Verder puf ik als een oude vastgeroeste stoomlocomotief, ik rook bijna 11 jaar, er wordt beweerd dat als je veel rookt, je behoefte aan ijzerpreparaten groter wordt.

Oftewel, ik eet weinig ijzerbronnen en rook als een ketter, en ik heb eerder een teveel aan ijzer in mijn bloed dan te weinig, dat snap ik eerlijk gezegd niet helemaal, plus het feit dat ik amper daglicht zie, wat overigens een slechte invloed op het ijzergehalte heeft.
Waar komt mijn ijzerbron vandaan? ???
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2005, 21:46:10 door Magic Aura »

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #93 Gepost op: 06 maart 2005, 21:46:28 »
oh, en ik bedacht me net, dat ik helemaal voor niks zit te stressen, want het was laatst ook gemeten bij mijn pfeiffer-onderzoek en ijzer was goed. Dom...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
IJzer
« Reactie #94 Gepost op: 06 maart 2005, 21:56:03 »
oh, en ik bedacht me net, dat ik helemaal voor niks zit te stressen, want het was laatst ook gemeten bij mijn pfeiffer-onderzoek en ijzer was goed. Dom...
nou dan
ik ga ervan uit dat als je maar gevarieerd eet, t allemaal niet zo problematisch hoeft te zijn
ik heb een vriendin die wel vlees eet, maar een ontzettend ijzertekort heeft als ze geen pillen slikt, dus aanleg zal wel een heel grote rol spelen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Tamara

IJzer
« Reactie #95 Gepost op: 06 maart 2005, 22:01:39 »
Citaat
ik heb een vriendin die wel vlees eet, maar een ontzettend ijzertekort heeft als ze geen pillen slikt, dus aanleg zal wel een heel grote rol spelen


Dat zou best wel eens kunnen, heeft tenslotte te maken met de aanmaak van bloedlichaampjes, staan die niet al vast op het moment dat je geboren wordt?

Hier ben ik overigens niet zeker van hoor, heb altijd vrij hoog gescoord op Biologie, maar weet de helft al niet meer :-[
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2005, 22:04:18 door Magic Aura »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #96 Gepost op: 06 maart 2005, 23:51:57 »

nu eet ik meestal tofu of sojabrokjes en daar staat ook niet op dat er ijzer in zit (zal het vast ook wel niet zitten), en ik let er verder helemaal niet op, eet niet bijzonder, en mijn ijzergehalte is prima
dus raak niet in paniek, ijzer zit in een hele hoop dingen

In paniek raken is nergens voor nodig, maar het is simpelweg wel belangrijk dat je er genoeg van binnenkrijgt.
Van sojabrokjes weet ik het niet, maar in tofu zit weer aardig wat ijzer.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
IJzer
« Reactie #97 Gepost op: 07 maart 2005, 00:01:37 »
Ik ben ook totaal geen fruiteter, zo;n 1 keer per week of 1 keer per twee weken 1 stuks fruit.

Ik eet geen eieren, drink geen melk, maar eet wel kaas.
Zo'n 8 plakken per dag, soms meer.

Verder eet ik wel groentes, voornamelijk uit blik of diepvries, verse groenten zo'n 2 a 3 keer per week.

In zuivel zit vrijwel geen ijzer, en dan wordt het ook nog eens slecht opgenomen.

Vitamine C zorgt dat het beter opgenomen wordt.

Schijnbaar heb jij gewoon wat minder ijzer nodig dan de meeste mensen of krijg je toch genoeg binnen.
Het kan ook een genetische grondslag hebben.

De cijfers van het Voedingscentrum kloppen grotendeels wel degelijk. Ze zijn een richtlijn voor het grootste gedeelte van de bevolking. Overdreven zou ik het niet willen noemen, ijzertekort komt veel voor.


Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
IJzer
« Reactie #98 Gepost op: 07 maart 2005, 10:55:49 »
Dat is dat spul dat in die kleine blikjes zit, weetjewel?
ja erg lekker.

[Off-topic]
Kent iemand die sketch nog waarin Kees van Kooten een man speelt die aan tomatenpuree is verslaafd? :)
[/Off-topic]


“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
IJzer
« Reactie #99 Gepost op: 07 maart 2005, 12:00:56 »

nu eet ik meestal tofu of sojabrokjes en daar staat ook niet op dat er ijzer in zit (zal het vast ook wel niet zitten), en ik let er verder helemaal niet op, eet niet bijzonder, en mijn ijzergehalte is prima
dus raak niet in paniek, ijzer zit in een hele hoop dingen

In paniek raken is nergens voor nodig, maar het is simpelweg wel belangrijk dat je er genoeg van binnenkrijgt.
Van sojabrokjes weet ik het niet, maar in tofu zit weer aardig wat ijzer.

Brokjes zijn van soja gemaakt en daardoor ook ijzerhoudend.
Een tip uit mijn voedingsleerboek: kook met gietijzeren pannen. Deeltjes ijzer zullen dan via het voedsel op een natuurlijke manier binnenkomen. Ijzertekort komt overigens maar zelden voor bij iemand die gevarieerde voeding tot zich neemt. Wel door de verfijning van voedsel: bloem zonder kiemen, suiker zonder grove deeltjes, witbrood enz.
Symptomen van ijzertekort: bleke huid, slapheid, kortademig, gebrek aan eetlust en vertraging van belangrijke lichaamsprocessen. Maar alleen een arts kan aantonen dat dit wordt veroorzaakt door gebrek aan ijzer.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken