Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Suus

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #40 Gepost op: 15 september 2003, 12:11:17 »
Ijzertekort komt vaker voor bij vrouwelijke vegetariers vanwege het menstrueren.
...
Bron: de juiste voeding, het juiste medicijn


En waar haalt de juiste voeding, het juiste medicijn dat vandaan? Volgens mij hebben al dit soort onderzoeken uitgewezen dat bloedarmoede niet meer of minder voorkomt bij vega's dan bij vleeseters.


Vanaf mijn twaalfde was ik twintig jaar vegetarier, maar had nooit een ijzertekort.  Daarna ben ik met tegenzin af en toe bio-kip en vis gaan eten omdat ik me slapjes voel en mijn lichaam erom vraagt. Maar het stomme is dat ik terwijl ik nu soms 'zondig' en ijzertabletten neem juist een oplopend ijzertekort heb! Kip en vis eten helpt mij dus niet het ijzertekort aan te vullen en vegetarier zijn ging voor mij heel lang niet gepaard met een ijzertekort.
Lovelocker bedoelde dat een onmatige menstratie bij vega's én niet-vega's ijzertekort kan geven? En ja helaas, ik heb dat ongemak.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2003, 14:07:39 door Hizikigrrrl »

ellen

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #41 Gepost op: 15 september 2003, 14:06:57 »
Dat ene zinnetje kwam niet uit het boek...maar dat heb ik aangenomen, ooit...ergens, het klinkt vrij logisch......toch? Iig had mijn zusje dat probleem toen ze vegetarier was en bloed gaf aan de bloedbank. Ze koos toen om toch weer vlees te gaan eten en bij de bloedbank te blijven...kon haar helaas niet overtuigen dat het echt niet nodig was. Omdat ijzer in veel plantaardige produkten zit, immers.

Geef ook al jaren bloed en heb nergens last van. Nota bene: het minumum HB-gehalte bij de bloedbank is vrij hoog omdat men een zekerheidsmarge aanhoudt ivm met die halve liter.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #42 Gepost op: 05 november 2003, 11:20:53 »
Ik heb een pot mulberry syrup (=moerbei gekocht (ontdekt door Saena). Volgens de verkoper populair in Turkije, voornamelijk in combinatie met tahin als energiebron. Wat zit er in?
Voedingswaarde p/100g.
Calcium 80.0 mg
IJzer 14.0 mg
Carbonhydrate % 66.7
Proteine % 1.5
Geen vet en cholestrerol

Ik neem hiervan elke ochtend een lepel. Tis lekker zoet, volgens mij ook erg geschikt om in yoghurt te doen.
De pot van 800 gram kostte 5.75 euro.
« Laatst bewerkt op: 05 november 2003, 11:21:24 door Annemieke »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #43 Gepost op: 08 maart 2004, 18:26:19 »
Hoge ijzeropslag verhoogt kans op diabetes2

...In the first large study to assess iron stores and risk of type 2 diabetes in an apparently healthy population, researchers from the Harvard School of Public Health (HSPH) found that higher iron stores were associated with significantly elevated risk of type 2 diabetes, independent of other known diabetes risk factors...

...Adequate iron is important for health because it is essential for oxygen transport and cell functions.  Excess levels of iron, however, can increase cellular oxidative stress and damage tissues because it is a potent pro-oxidant.  This may lead to insulin resistance and abnormal glucose metabolism, elevating risk of type 2 diabetes...



http://www.hsph.harvard.edu/press/releases/press02102004.html

Kiwi

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #44 Gepost op: 09 maart 2004, 08:15:19 »
Inderdaad; ik ben al meer dan 20 jaar vegetariër en geef ook al jaren bloed. En tot nu toe is mijn hb-gehalte altijd goed geweest (meestal zelfs vrij hoog voor een vrouw). Dus geen vlees eten hoeft niet te betekenen dat je daardoor een ijzertekort oploopt!
En ik slik verder geen aanvullende dingen ofzo, ik haal alles uit gevarieerde voeding.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2004, 08:15:58 door Kiwi »

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #45 Gepost op: 30 maart 2004, 19:48:27 »
Maar als je bij je ijzerhoudent voedsel ook vit C nuttigt wordt de opname van ijzer bevordert...

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #46 Gepost op: 30 maart 2004, 19:52:47 »
Hoi wij zijn hier nieuw ;)

haha... die is cool...

anywayzzzz....

Citaat
Inderdaad; ik ben al meer dan 20 jaar vegetariër en geef ook al jaren bloed. En tot nu toe is mijn hb-gehalte altijd goed geweest (meestal zelfs vrij hoog voor een vrouw). Dus geen vlees eten hoeft niet te betekenen dat je daardoor een ijzertekort oploopt!
En ik slik verder geen aanvullende dingen ofzo, ik haal alles uit gevarieerde voeding.


Het is een feit dat vegetariers nauwelijks bloedarmoede krijgen wanneer zij gevarieert eten... Mits ze niet al te rare dingen doen... :)
Dat leren ze nu aan alle dokters in opleiding... Vind ik best netjes...
Mogen meer dokters leren denk ik zo... Dan gooien ze het niet meteen op het dieet terwijl er een onderliggende oorzaak is...
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2004, 19:53:20 door sersero »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #47 Gepost op: 30 maart 2004, 22:44:28 »
Ik heb wel sinds ik veganist ben soms last van een erg moe en slap gevoel op de eerste dagen van mijn menstruatie, nu neem ik daarom vaak een ijzerpilletje op die dagen (normaal dus niet) en dan heb ik nergens last meer van.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #48 Gepost op: 31 maart 2004, 13:28:57 »
ben ik mee eens...

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #49 Gepost op: 01 april 2004, 10:18:52 »
Ik denk niet dat t kwaad kan om 1 keer per maand een ijzertablet te nemen ook al zou ik geen bloedarmoede hebben. Verder werkt t bij mij wel echt, misschien is dat wel t bekende placebo effect maar goed, ik zie er echt geen kwaad in als ik me daar beter bij voel.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #50 Gepost op: 01 april 2004, 14:07:27 »
Nee wrschnlk heb je gelijk. Het teveel aan ijzer gooit je lichaam er toch weer uit...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #51 Gepost op: 01 april 2004, 16:02:44 »
Nee wrschnlk heb je gelijk. Het teveel aan ijzer gooit je lichaam er toch weer uit...

Nee, dat wordt opgeslagen. Zie o.a. het bericht Hoge ijzeropslag verhoogt kans op diabetes2 hierboven.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #52 Gepost op: 01 april 2004, 20:18:29 »
Maar volgens mij moet je dan echt belachelijk veel ijzer tot je nemen. Want in principe gooit de lever er ook heel wat ijzer uit...

Fabian

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #53 Gepost op: 19 april 2004, 16:00:35 »
Ik weet niet of iemand wel eens de ijzer-pillen van Solgar slikt...? Dat doe ik af en toe maar ze liggen echt zwaar op de maag, voelt niet bepaald prettig.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #54 Gepost op: 19 april 2004, 18:43:12 »
Ik weet niet of iemand wel eens de ijzer-pillen van Solgar slikt...? Dat doe ik af en toe maar ze liggen echt zwaar op de maag, voelt niet bepaald prettig.
Ik slik ze dagelijks. Nog geen last ervan gehad. Maar ik heb geen gevoelige maag, jij wel?

Misschien moet je roosvicee ferro drinken?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Fabian

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #55 Gepost op: 19 april 2004, 19:07:51 »
Ik heb best een gevoelige maag ja :)

Maar ik eet ze ook maar nauwelijks hoor, dus zo'n ramp is het niet.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #56 Gepost op: 19 april 2004, 19:54:02 »
Ijzertabletten kunnen idd maag- en darmklachten geven. ook kan het zwarte ontlasting veroorzaken.

Fabian

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #57 Gepost op: 13 mei 2004, 00:33:19 »
Asjemenou zeg! De onderzoekster die vandaag mijn bloed had onderzocht zei dat er (tot dusver) niks raar aan de hand is met mijn bloed. Ik had nog even opgezocht wat normale waarden zijn voor HGB (haemoglobinegehalte), maar daarvan is de onderwaarde 13 mg/ml voor een man. Mijn waarde is 9.9 (ik neem aan dat, hoewel dat niet expliciet vermeld staat, dit dezelfde index heeft).

Ik voel me verder helemaal niet moe, lichamelijk althans. Ook helemaal geen problemen met krachttraining of skaten, hoewel de bloedarmoede wellicht juist door het intensieve sporten komt.

Ik heb de onderzoekster maar ff gemaild, want dit klinkt niet gezond. Ik begon me spontaan slapperdepap te voelen toen ik erachter kwam.  :D

Fabian

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #58 Gepost op: 13 mei 2004, 12:47:14 »
Grappig is dat als je niet weet wat de grootheden/eenheden zijn van je resultaten en dat je dan maar willekeurig resultaten van een website veronderstelt als uitgangspunt.

Er is helemaal niks aan de hand, mijn bloed is toch prima in orde.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #59 Gepost op: 14 mei 2004, 23:17:22 »
Ik had nog even opgezocht wat normale waarden zijn voor HGB (haemoglobinegehalte), maar daarvan is de onderwaarde 13 mg/ml voor een man. Mijn waarde is 9.9 (ik neem aan dat, hoewel dat niet expliciet vermeld staat, dit dezelfde index heeft).

Ik denk het niet. Ik had bij het bloed geven wel eens 11.2, en dat vond men hoog.
“it's strange how life makes sense in time...”