Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #200 Gepost op: 04 februari 2006, 23:25:35 »


neen want niet al dit ijzer wordt opgenomen in het lichaam je moet dan een onderscheidt maken tussen heam en non heam ijzer
en je lichaam neemt ook minder ijzer op als je al genoeg ijzer hebt (wilt niet zeggen dat het geen ijzer meer opneemt) en begint meer ijzer op te nemen als je te weinig hebt

Dit is wel aan de hoge kant en een te hoge opname over langere tijd kan ook schade aan het lichaam opleveren, aangezien ijzer een giftig mineraal is. Dus niet teveel, maar ook niet te weinig.

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid houdt in hoeveel je er dagelijks van in moet nemen. In die cijfers, in Muis' geval zo'n 15 mg, is al ingecalculeerd dat niet alles door het lichaam wordt opgenomen.
Er hoeft ook geen onderscheid gemaakt te worden tussen non haem en haem ijzer. Non haem wordt beter opgenomen als je er vitamine C bij in neemt.


Dan neem ik best wel veel te veel in denk ik aangezien ik volgens die tabel 16 mg moet binnenkrijgen en ik neem 25 mg in, en eet dan ook nog best veel bruinbrood en pindakaas erop meestal waar ook veel ijzer in zat geloof ik, in die pilletjes zit ook vit. C en koper oa.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #201 Gepost op: 06 februari 2006, 16:29:46 »
Het blijft een mysterie. Bedankt voor het zoeken Hizikigrrrl!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

ludwina

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #202 Gepost op: 20 februari 2006, 18:58:49 »
er is wel degelijk een verschil tussen heam en nonheam ijzer waarmee je moet rekening houden waarom zijn er anders zoveel vegetariers die problemen hebben met ijzer tekort (ik wil niet zeggen dat niet vegetariers er geen problemen mee hebben)
daarom heb ik opgezocht wat vitamine c eigenlijk doet met de opnamen van ijzer vitamine c stimuleert de opname van ijzer wel degelijk maar dan moet je met elke maaltijd citrusvruchten eten, brocolli, paprika, bloemkool of kiwi of zo eten wat ik persoonlijk denk dat niet gebeurt dan moet er ook nog worden rekening gehouden dat als je groenten kookt het vitamine c gehalte al vermindert en ook blootstelling aan lucht (pellen van sinaasappels ) vermindert het vitamine c gehalte
ik heb ook in de vlucht opgezocht of patienten met scheurbuik (dit is als je te weinig vit c opneemt )ook een ijzertekort hebben maar heb niets gevonden
want dit zou dan willen zeggen dat vitamine c het ijzeropname echt beïnvloede

het kan zijn dat ik fout zit ik haal mijn informatie van internet en daar zitten vaak foute gegevens in maar in de klas hebben wij ook moeten leren dat er wel degelijk een verschil is tussen heam en nonheam ijzer

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #203 Gepost op: 20 februari 2006, 19:54:51 »
er is wel degelijk een verschil tussen heam en nonheam ijzer waarmee je moet rekening houden waarom zijn er anders zoveel vegetariers die problemen hebben met ijzer tekort

Maar er zijn helemaal niet meer vegetariers met ijzertekorten dan vleeseters met ijzertekorten! Ze krijgen minder binnen, maar daar staat tegenover dat het lichaam het beter opneemt.

ludwina

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #204 Gepost op: 21 februari 2006, 17:09:40 »
in het begin is het lichaam nog niet aangepast en het blijft een risicogroep

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #205 Gepost op: 21 februari 2006, 19:24:29 »
Voor het ene lichaam zou het problemen kunnen opleveren, maar voor het andere niet. Ik ben benieuwd of hier al wel eens onderzoek na gedaan is en hoelang het gemiddeld duurt voordat het lichaam zich aanpast. Ik gok dat als het problemen oplevert, dat je dan toch al niet zo gezond en afwisselend at.

Er is wel een verschil tussen haem en non-haem, maar dat betekent niet dat non-haem niet goed is en dat je er dan enorme hoeveelheden van moet innemen. Je moet gewoon zorgen dat je iets met vitamine C bij de maaltijd neemt, zodat het beter opgenomen wordt.

Wat voor opleiding volg je?
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2006, 19:26:13 door Hizikigrrrl »

ludwina

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #206 Gepost op: 22 februari 2006, 15:13:26 »
sociale technische wetenschappen


Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #207 Gepost op: 29 augustus 2011, 11:51:43 »
Na een ziekenhuisopname (voor een ander geval overigens) erachter gekomen dat ik bloedarmoede heb, een HB van 5,2. Nu moet ik twee maal daags een ijzertablet slikken a 200mg. Binnenkort laten onderzoeken of het ijzertekort is ontstaan door een tekort aan vitamine B-12. Heb wel het idee dat ik daarvan te weinig binnenkrijg, eet zeker niet dagelijks een vleesvervanger/burger en eet/drink weinig zuivelproducten. Wel zo'n twee a drie eitjes per week gemiddeld.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #208 Gepost op: 29 augustus 2011, 12:00:19 »
Hè wat vervelend! Beterschap!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #209 Gepost op: 29 augustus 2011, 13:44:42 »
Poeh, dat is een flink tekort. Hopelijk knap je snel weer op!

Voor voldoende B12 zetten 2 a 3 eitjes per week geen zoden aan de dijk, daarvoor moet je naar 2 a 3 eitjes per dag;).