Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2003, 16:53:45 »
Misschien kan iemand (Bart?) daar een aardige statistiek over opduikelen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2003, 23:28:51 »
Van http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=2003 :


Kan voeding een ijzertekort aanvullen?

Ja, dat kan in elk geval als het ijzertekort alleen een gevolg is van een onevenwichtige voeding. Het is dan belangrijk voldoende ijzerrijke voedingsmiddelen te eten zoals (rood) vlees, volkorenbrood en groente. Het ijzer uit de voeding wordt nog beter opgenomen als bij maaltijd ook eten of drinken met vitamine C genomen wordt.


Als het lichaam meer behoefte heeft aan ijzer, bijvoorbeeld tijdens de groei en de menstruatie, zal het meer opnemen uit de voeding. Daarbij bepaalt ook het soort ijzer hoeveel het lichaam opneemt. Het lichaam neemt ijzer uit dierlijke producten (vlees, vis, gevogelte) beter op dan ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen (granen, groente, fruit). Vitamine C heeft ook invloed op de opname van ijzer uit plantaardige producten. Door het nemen van fruit, rauwkost of een glas sinaasappelsap bij de broodmaaltijd wordt het ijzer uit brood beter opgenomen door het lichaam. Vruchtensap bij of fruit na de warme maaltijd is daarom ook goed.


IJzertekort kan ontstaan als het lichaam via de voeding langdurig veel te weinig binnenkrijgt waardoor de ijzervoorraad uitgeput raakt. Vaker nog ontstaat een ijzertekort door bijvoorbeeld een chronische ontsteking of infectie. Alleen de huisarts kan een ijzertekort door uitgebreid bloedonderzoek vaststellen. Als een ijzertekort wordt aangetoond, is het belangrijk samen met de arts eerst uit te zoeken wat de oorzaak is van het tekort. Naast het zorgen voor voeding met voldoende ijzer, kan de arts indien nodig aanvullend een ijzerpreparaat voorschrijven.



Krijg ik wel voldoende ijzer binnen als ik geen vlees eet?

Bij een normaal, gevarieerd eetpatroon krijgt u voldoende ijzer binnen, ook als u geen vlees eet. Belangrijke bronnen van ijzer zijn behalve vlees bijvoorbeeld (volkoren)brood, peulvruchten, sojaproducten, noten en gedroogd fruit (vooral abrikozen en vijgen). Het is daarom niet nodig het ijzergehalte aan te vullen door vitaminepillen of producten te gebruiken waaraan extra ijzer is toegevoegd.
 

Een tekort aan ijzer leidt tot bloedarmoede. Minder bekend is dat ook te veel ijzer niet goed is. Wie langdurig te veel ijzer binnenkrijgt, slaat te veel ijzer in het lichaam op waardoor op de lange duur schade aan de lever kan ontstaan. Ook neemt de kans op leverkanker en hart- en vaatziekten toe.


Vooral volwassen mannen krijgen over het algemeen meer ijzer binnen dan ze nodig hebben. Mannen kunnen uit voorzorg beter geen multivitaminepreparaten slikken met ijzer erin. Ook kunnen ze ervoor zorgen dat de voeding niet veel meer ijzer bevat dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.




Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2003, 23:30:08 »
Misschien kan iemand (Bart?) daar een aardige statistiek over opduikelen?


Ik heb geen bronnen bij de hand, maar ik weet dat uit meerdere onderzoeken is gebleken dat bloedarmoede niet vaker of minder vaak voorkomt bij vegetariers dan bij vleeseters.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #23 Gepost op: 28 juli 2003, 13:51:51 »
Info, vers van de infolijn van het Voedingscentrum:



Hoewel zuivel een enigszins negatieve factor is bij het opnemen van ijzer, is dit een verwaarloosbaar iets. Als je er iets met vitamine C bijneemt, wordt het zelfs opgeheven.
Zuivel met, bijvoorbeeld, Roosvicee Ferro kan dus prima. Het ijzer wordt gewoon opgenomen, helemaal als je er iets van vitamine C bijneemt.


Spinazie is wel een goede groente om je ijzergehalte op te krikken, maar uit onderstaande tabel valt af te leiden dat er beduidend minder ijzer in spinazie zit dan in bijvoorbeeld tomatenpuree en appelstroop.


Hier vind je een heleboel info over ijzer. Van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid, tot bronnen van ijzer en wat te doen bij ijzertekort.


Citaat
Bronnen van ijzer

Het eetgedrag van de Nederlander wordt geregeld onderzocht door middel van zogeheten Voedselconsumptiepeilingen. Daaruit is af te leiden hoe de Nederlander aan zijn ijzer komt.

Volgens de Voedselconsumptiepeiling van 1998 haalt de Nederlander zijn ijzer vooral uit de volgende productgroepen:


brood (21,6%)
vlees, vleeswaren en gevogelte (15,9%)
niet-alcoholische dranken (9,1%)
groente (7,3%)
aardappelen (7,1%)
suiker, snoep, zoet beleg, zoete sausen (5,7%)
gebak en koek (5,2%)
noten, zaden, snacks (4,6%)
graanproducten, bindmiddelen (3,4%)
soepen (3,2%)


Hoeveelheid ijzer per 100 gram voedingsmiddel, in milligrammen

voedingsmiddel (100 gram)     ijzergehalte
 
volkorenbrood                           2,5
 
bruinbrood                                 1,7
 
appelstroop                               15,3
 
pindakaas                                   2,9
 
leverworst, hausmacher             4,2
 
leverpastei                                 3,5
 
rundersukadelappen                  3,3
 
runderbiefstuk                            2,9
 
rundergehakt                              2,7
 
spinazie, rauw                             1,2
 
spinazie, gekookt                        0,4
 
tomatensaus                               4,8
 
tomatenpuree, geconcentreerd   5,0
 




Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #24 Gepost op: 28 juli 2003, 22:49:11 »
Hier moet ik nog bijzetten dat thee (zwarte) en koffie te ijzeropname WEL nadelig beinvloeden. Dus dat niet bij ijzerrijke maaltijden innemen of er vlak voor of er vlak na (een uur speling?)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2003, 08:20:22 »
Hier moet ik nog bijzetten dat thee (zwarte) en koffie te ijzeropname WEL nadelig beinvloeden. Dus dat niet bij ijzerrijke maaltijden innemen of er vlak voor of er vlak na (een uur speling?)
Op www.animalfreedom.org zag ik het volgende staan:
Citaat
groene groenten en volkorenproducten zijn prima bronnen van ijzer. Thee, melk en eieren remmen de ijzeropname. Vitamine C en alkohol bevorderen de opname.
Ik denk dat er hier wel een aantal mensen zijn die in dat laatste feit interesse hebben ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2003, 12:00:13 »
Van eieren weet ik het niet, maar melk schijnt dus niet zoveel uit te maken.
Dat alcohol helpt heeft de info-mevrouw me niet verteld.



Cheryl

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #27 Gepost op: 30 juli 2003, 15:50:08 »
Normaal gebruiktte ik Roosvicee Ferro maar om de 1 of andere stomme reden wordt die hier in de buurt niet meer verkocht, zijn er andere dingen wat ik kan gebruiken in plaats van Ferro zoals ijzerpilletjes die veganistisch zijn?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #28 Gepost op: 15 augustus 2003, 22:06:02 »
Van http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=2003 :

[ Vruchtensap bij of fruit na de warme maaltijd is daarom ook goed.


Ehm ik kan het mis hebben, maar was het niet zo dat fruit na de maaltijd te lang erover doet om te verteren? En daarom dus juist niet als toetje gegeten moest worden omdat al die fruitsuikers dan gaan gisten?

*gaat nog eens het boek Voeding en Gezondheid opzoeken*
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2003, 22:11:33 door Hizikigrrrl »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #29 Gepost op: 15 augustus 2003, 22:13:26 »
Bast, daar zijn al eens vaker discussies over geweest op het forum. Als je even searcht vind je vast wel iets.

Ik denk dat de meningen er nog over verdeeld zijn. Iig zorgt vit. C (van bijvoorbeeld fruit) bij de maaltijd voor een betere opname van ijzer.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #30 Gepost op: 15 augustus 2003, 22:13:29 »
Normaal gebruiktte ik Roosvicee Ferro maar om de 1 of andere stomme reden wordt die hier in de buurt niet meer verkocht, zijn er andere dingen wat ik kan gebruiken in plaats van Ferro zoals ijzerpilletjes die veganistisch zijn?
Ik heb "gentle iron" van Solgar.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #31 Gepost op: 21 augustus 2003, 14:08:44 »
Ik heb tijdens mijn zwangerschap Floradix gebruikt, een soort van kruidenelixer. Dit werd me aangeraden door de verloskundige om niet gelijk aan de staalpillen te hoeven. Ik kocht het bij de natuurwinkel.
Je moet, als je het kan vinden bij jou in de buurt, wel even zelf checken of het echt veganistisch is, hoewel ik me niet kan voorstellen dat het niet zo is.

Suus

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #32 Gepost op: 10 september 2003, 13:51:17 »
Heeft iemand ervaring met een ijzertekort dat niet door gebrekkige voeding wordt veroorzaakt? Ik eet uiterst gezond, slik sinds twee maanden ijzertabletten op de aanbevolen manier (niet combineren met zuivel), maar mijn ijzertekort is juist erger geworden. Huisarts is verbijsterd en gaat erop studeren.
Kan het een sluimerende ontsteking zijn die de opname dwars zit? Of dunne darm die niet goed opneemt? Kan niet wachten, ben zo benieuwd wat het kan zijn... en hoe het over gaat.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #33 Gepost op: 10 september 2003, 15:30:26 »
Heeft iemand ervaring met een ijzertekort dat niet door gebrekkige voeding wordt veroorzaakt?


Zou het kunnen dat je geen tekort aan ijzer hebt (of wel ...), maar (ook) een tekort aan foliumzuur en/of B12?

Welke ijzerpillen slik je? Misschien eens andere proberen?


Dit ziet er wel nuttig uit: http://home.wanadoo.nl/homeopathie/artikel-114.htm

Suus

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #34 Gepost op: 10 september 2003, 16:44:17 »
Heeft iemand ervaring met een ijzertekort dat niet door gebrekkige voeding wordt veroorzaakt?


Zou het kunnen dat je geen tekort aan ijzer hebt (of wel ...), maar (ook) een tekort aan foliumzuur en/of B12?

Welke ijzerpillen slik je? Misschien eens andere proberen?


Dit ziet er wel nuttig uit: http://home.wanadoo.nl/homeopathie/artikel-114.htm

Ja daar dacht ik al aan. B12 is normaal, hoewel ik vreemd genoeg toch de klachten heb...verwardheid, somber, tintelingen. En moe, moe... Steenkoude tenen. Zou niet uit de toon vallen tussen de pinguins. Mijn Hb is goed. Dat zegt ook weer niet dat de rode bloedcellen goed werken. Ik slik ferrofumaraat-tabletten, gewoon regulier.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #35 Gepost op: 14 september 2003, 19:47:35 »
Ijzertekort komt vaker voor bij vrouwelijke vegetariers vanwege het menstrueren.
Je moet weten dat vitamine C opname van ijzer bevordert en melkprodukten en thee nadelig zijn voor de opname. Volkorenbrood met tomaten of glas vruchtensap erbij en geen melk, bijv.
Hier zit ijzer in: (gedroogde) abrikozen, pruimedanten, rode biet, bramen, zwarte bes, broccoli, wortel, kervel, kastanje, paardebloem, sap van vers fruit en groenten, groen bonen, veldsla, brandnetel, peterselie,spinazie, waterkers Het is verstandig ook op de vit. B12 te letten, er is een verband met 1 vorm van bloedarmoede(er zijn er meer)
Bron: de juiste voeding, het juiste medicijn
« Laatst bewerkt op: 14 september 2003, 19:49:13 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #36 Gepost op: 14 september 2003, 19:49:10 »
Vergeet vooral linzen en kikkererwten niet op te noemen!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #37 Gepost op: 14 september 2003, 22:36:47 »
Ijzertekort komt vaker voor bij vrouwelijke vegetariers vanwege het menstrueren.
...
Bron: de juiste voeding, het juiste medicijn


En waar haalt de juiste voeding, het juiste medicijn dat vandaan? Volgens mij hebben al dit soort onderzoeken uitgewezen dat bloedarmoede niet meer of minder voorkomt bij vega's dan bij vleeseters.


Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #38 Gepost op: 15 september 2003, 00:03:49 »
Dat ene zinnetje kwam niet uit het boek...maar dat heb ik aangenomen, ooit...ergens, het klinkt vrij logisch......toch? Iig had mijn zusje dat probleem toen ze vegetarier was en bloed gaf aan de bloedbank. Ze koos toen om toch weer vlees te gaan eten en bij de bloedbank te blijven...kon haar helaas niet overtuigen dat het echt niet nodig was. Omdat ijzer in veel plantaardige produkten zit, immers.
de tuin: dat ben ik

Suus

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #39 Gepost op: 15 september 2003, 11:46:47 »
Ijzertekort komt vaker voor bij vrouwelijke vegetariers vanwege het menstrueren.
Je moet weten dat vitamine C opname van ijzer bevordert en melkprodukten en thee nadelig zijn voor de opname. Volkorenbrood met tomaten of glas vruchtensap erbij en geen melk, bijv.
Hier zit ijzer in: (gedroogde) abrikozen, pruimedanten, rode biet, bramen, zwarte bes, broccoli, wortel, kervel, kastanje, paardebloem, sap van vers fruit en groenten, groen bonen, veldsla, brandnetel, peterselie,spinazie, waterkers Het is verstandig ook op de vit. B12 te letten, er is een verband met 1 vorm van bloedarmoede(er zijn er meer)
Bron: de juiste voeding, het juiste medicijn

Ik doe het allemaal best goed eigenlijk, behalve dan de paardebloem en brandnetel. Tomaatje, sla of groentesoep bij de lunch, geen melkproducten bij ijzer, bijna geen zwarte thee, veel soja en peulvruchten. Dat is het frustrerende. Dat ik heel erg m'n best doe en toch in de min ben geraakt.