Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #120 Gepost op: 05 juni 2005, 22:09:18 »
Maar hee, ik weet niet wat je specifieke klachten zijn, en wat je doorgaans zo ongeveer dagelijks binnenkrijgt, en of je misschien toch niet een tekort hebt. Maar als dat zo zou zijn dan kan je dat nog steeds goed oplossen binnen een vegetarisch dieet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #121 Gepost op: 05 juni 2005, 22:09:49 »
Ik had vroeger vaak bloedarmoede en ik kan me niet herinneren dat de huisarts tegen mijn moeder heeft gezegd dat ik meer vlees moest eten. Ik moest aan de appelstroop :pukey:. Ik zal binnenkort eens vragen aan mijn mams of ik dat goed onthouden heb, of dat de dokter toch heeft gezegd dat ik meer vis en vlees moest eten.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Aiko

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #122 Gepost op: 05 juni 2005, 22:14:05 »
Naast het feit of je vermoeidheid komt door een vegetarisch leefpatroon, een andere tip; waarom laat je je ouders niet even hier een tijdje rondkijken, als je je zorgen maakt 'of het wel van ze mag'?

Dan krijgen ze een indruk over het hoe en wat van vegetarisme, en kunnen ze een eigen opinie daarover vormen aan de hand van de vele onderwerpen die hier behandeld worden. De vele opinies die hier in dit forum leesbaar zijn zullen waarschijnlijk tezamen een betere argumentatie opleveren dan iemand in eigen woorden als een enkel persoon kan uiten.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2005, 22:15:42 door Aiko »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #123 Gepost op: 05 juni 2005, 22:15:52 »
In dat geval gewoon regelmatig groene (blad)groenten eten en matigen met koffie, thee, cola en alle andere dingen die caffeine bevatten, zeker rond de maaltijden.

O, en ik lees ook niks over iets als aardappelen, pasta of rijst bij die avondmaaltijden van die fietstocht, dus ik vraag ook maar even of je jezelf niet aan het uithongeren bent. Je moet wel een stuk of 5-8 boterhammen per dag eten en een goeie portie aardappelen, pasta of rijst. Zeker als je in de groei bent.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #124 Gepost op: 06 juni 2005, 00:49:05 »
Wat is dat trouwens voor een school waar ze je op zo'n karig dieet 100 kilometer per dag laten fietsen!?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #125 Gepost op: 06 juni 2005, 11:39:15 »
Als je denkt dat het aan de inname absoluut niet schort, blijft over de opname en de afbraak.
Iemand enig idee wat daarvan oorzaken kunnen zijn?

Bij jou?
Menstruatie valt dan af. Het zou kunnen komen door chronisch bloedverlies ten gevolge van maag- en darmzweren.

Misschien krijg je toch te weinig binnen uit voeding of wordt het gewoon niet zo goed opgenomen bij jou. Gebruik eens een poosje Roosvicee Ferro voor de zekerheid.

bienne

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #126 Gepost op: 06 juni 2005, 12:06:25 »
Abrikozen schijnen ook goed tezijn

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #127 Gepost op: 06 juni 2005, 12:14:49 »
Abrikozen schijnen ook goed tezijn

Gedroogde wel. 100 Gram bevat 4 mg ijzer.

Monica

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #128 Gepost op: 06 juni 2005, 15:05:18 »
IJzer zit in nog meer soorten gedroogde zuidvruchten, nl. dadels, perziken, pruimen, rozijnen.
In deze zaden: sesamzaad en zonnebloempitten.
Deze noten: amandelen, cashewnoten, hazelnoten, kokos (vooral gedroogd), paranoten, walnoten.
Peulvruchten: kievitsbonen, linzen, mungbonen, rode bonen, sojabonen, splitwerten, tuinbonen, witte bonen.
Andere producten: tahoe, melasse, pompoen, spinazie, amarant, gierst, quinoa, rogge, tarwe, wilde rijst, tarwekiem, tarwezemelen.

Bron: het groot leven lang fit kookboek, M. Diamond

LauraKiara

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #129 Gepost op: 06 juni 2005, 17:07:01 »
Wat is dat trouwens voor een school waar ze je op zo'n karig dieet 100 kilometer per dag laten fietsen!?

Ehm, we waren met 80 leerlingen, dus ze konden moeilijk controleren hoeveel iedereen at. En dan zetten ze gewoon een schaal (met alleen vlees en kaas, waar ik dus NIET van gegeten heb) in het midden van de tafel waar iedereen van moest nemen, later kwamen ze dan nog wel rond met boterhammen met choco, maar dat was er maar 1 per persoon (ze dachten gewoon dat iedereen die meeging superveel vlees at - s'morgens vlees, s'middags vlees en s'avonds vlees - en voor mij hadden ze gewoon kaas mee  ;))

Marietje

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #130 Gepost op: 07 juni 2005, 10:42:59 »
Heb je dan niet verteld dat je vegetarier bent? Of hielden ze daar gewoon geen rekening mee?

Ik ben met school ook wel eens op fietstrektocht geweest, van te voren aangegeven wat ik wel en niet at en daar werd heel goed rekening mee gehouden. Maar misschien had ik wel gewoon mazzel met onze kok.

LauraKiara

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #131 Gepost op: 08 juni 2005, 20:20:41 »
Heb je dan niet verteld dat je vegetarier bent? Of hielden ze daar gewoon geen rekening mee?

Ik had het wel verteld (2 keer zelfs) en dan nog eens moeten zeggen bij de eerste keer avondeten (de begeleider aan onze tafel wou het eerst niet geloven), en dan hielden ze er s'avonds ongeveer rekening mee (vegetarische soep=soep waar de balletjes uit zijn, met minstens 3 blokjes kippenbouillon). Maar s'middags was het enkel kaas en vlees, en in kaas zit dan weer maag van een kalf ofzo (wat ze dus niet wouden geloven, en dat noemen ze dan leraren  :o :P)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #132 Gepost op: 11 juni 2005, 20:08:20 »
Ik ben nog eens op onderzoek gegaan en met name mijn koffie- en thee-inname zou best heel goed de boosdoener kunnen zijn. Ik drink gemiddeld naar schatting zo'n anderhalve liter thee en 4 of 5 kopjes koffie per dag. Voeg daarbij regelmatig yoghurt en sojaprodukten die ook negatief op de inname werken...daar weegt een verder gezond voedingspatroon misschien na zo'n 30 jaar niet meer op. Het was nooit een item eerder. Over ongeveer een maand moet ik mij laten prikken, waarna een afspraak met de internist volgt.
Ik zal proberen erop te letten, tijdens tot een uur erna(dat vond ik tenminste) maaltijden geen zuivel, koffie, thee, rode wijn te gebruiken en wel iets van vitaminde C. Behalve rode wijn(vanwege looizuur daarin) schijnt alcohol verder bevorderend te zijn. Veel soja gebruik ik niet, dus dat handhaaf ik maar. Met name de koffie en thee continue: dat zit nogal hardnekkig in mijn leefstijl. Dat zal best een klus worden. Ik houd niet van frisdrank en teveel sap is weer slecht voor gewicht en gebit. Kruidenthee ben ik ook niet echt een liefhebber van. Dus dat wordt vaker water, rooibos en misschien looizuurarme thee(?)...... :(
Deze info heb ik van www.planetgreen.nl/Mindervlees.htm Omdat daar ook wordt opgemerkt dat teveel soja niet goed is, ben ik geneigd de informatie te vertrouwen. Daar leeft planetgreen grotendeels immers van.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2005, 20:10:04 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #133 Gepost op: 11 juni 2005, 20:10:38 »
Groene thee en rooibos, belemmeren die de ijzeropname nou ook of is het puur iets van zwarte thee? En hoe zit het met witte thee?

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #134 Gepost op: 11 juni 2005, 20:14:34 »
Rooibos dacht ik niet, daar zit meen ik zelfs vit. C in. Maar groene weet ik niet en witte ken ik niet, of bedoel je oolang of oolong, wat het is.
Het gaat - naar ik begreep - om het looizuur. Of dat in groene thee zit? Ik hoop van niet, want ik vind groene thee lekker en heb daarin dan een goed alternatief.
Net gevonden (diverse bronnen): groene thee is niet looizuurvrij maar wel looizuur-arm  :)
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2005, 20:16:49 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #135 Gepost op: 11 juni 2005, 20:15:34 »
Ik drink gemiddeld naar schatting zo'n anderhalve liter thee en 4 of 5 kopjes koffie per dag.

Mozeskriebel!  :o

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #136 Gepost op: 11 juni 2005, 20:21:04 »
Nou hoor  :sadblue:

Ik ben gewoon een liefhebber...van echte thee en koffie. Misschien heb ik wel een verslaving :wave:
:koffie:
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2005, 20:22:01 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #137 Gepost op: 11 juni 2005, 20:21:26 »
witte ken ik niet, of bedoel je oolang of oolong, wat het is.

Witte thee ken ik ook nog maar pas, maar ik ben er al een beetje verslaafd aan. Deze is van Zonnatura en in de supermarkt te koop.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #138 Gepost op: 11 juni 2005, 20:23:18 »
witte ken ik niet, of bedoel je oolang of oolong, wat het is.

Witte thee ken ik ook nog maar pas, maar ik ben er al een beetje verslaafd aan. Deze is van Zonnatura en in de supermarkt te koop.
Witte thee zijn de knoppen van theebladeren, als ik het goed heb. Dat geeft een hele lichte en geurige thee.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #139 Gepost op: 11 juni 2005, 20:25:43 »
Het zit in zakjes.