Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

IJzer
« Reactie #100 Gepost op: 07 maart 2005, 12:08:16 »
Een tip uit mijn voedingsleerboek: kook met gietijzeren pannen. Deeltjes ijzer zullen dan via het voedsel op een natuurlijke manier binnenkomen.

Volgens mij is dit een achterhaalde tip, en anders in ieder geval niet natuurlijk. Het doet mij denken aan de tip die ik vroeger wel eens gehoord heb: stop een roestige spijker in een appel, als die appel dan flink bruin is geworden moet je 'm opeten voor meer ijzer. Daar heb ik ook altijd m'n twijfels bij gehad.
Volgens mij kun je dan beter een bruine boterham met appelstroop extra eten.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
IJzer
« Reactie #101 Gepost op: 07 maart 2005, 12:14:18 »
Een tip uit mijn voedingsleerboek: kook met gietijzeren pannen. Deeltjes ijzer zullen dan via het voedsel op een natuurlijke manier binnenkomen.
Volgens mij is dit een achterhaalde tip, en anders in ieder geval niet natuurlijk. [...] Volgens mij kun je dan beter een bruine boterham met appelstroop extra eten.
Precies hetzelfde principe, natuurlijk. En tegenwoordig valt het met het ijzergehalte van appelstroop schijnbaar ook wel weer mee: het wordt namelijk niet meer in ijzeren ketels gekookt.

@Willem: het zijn geen deeltjes ijzer, mag ik hopen. Het ijzer lost op door zure stoffen in wat er gekookt wordt.

Als ik het nog eens een keer mag zeggen: kikkererwten en linzen bevatten relatief veel ijzer.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:IJzer
« Reactie #102 Gepost op: 07 maart 2005, 12:31:43 »
Een tip uit mijn voedingsleerboek: kook met gietijzeren pannen. Deeltjes ijzer zullen dan via het voedsel op een natuurlijke manier binnenkomen.

Volgens mij is dit een achterhaalde tip, en anders in ieder geval niet natuurlijk. Het doet mij denken aan de tip die ik vroeger wel eens gehoord heb: stop een roestige spijker in een appel, als die appel dan flink bruin is geworden moet je 'm opeten voor meer ijzer. Daar heb ik ook altijd m'n twijfels bij gehad.
Volgens mij kun je dan beter een bruine boterham met appelstroop extra eten.

O.K. jammer, het was zo bruikbaar geweest. Ook mooi die stevige gietijzeren pannen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer
« Reactie #103 Gepost op: 07 maart 2005, 13:27:51 »

Precies hetzelfde principe, natuurlijk. En tegenwoordig valt het met het ijzergehalte van appelstroop schijnbaar ook wel weer mee: het wordt namelijk niet meer in ijzeren ketels gekookt.


Als ze adverteren met dat er veel ijzer in zit, dan hebben ze het er extra aan toegevoegd.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:IJzer
« Reactie #104 Gepost op: 07 maart 2005, 13:54:23 »

Precies hetzelfde principe, natuurlijk. En tegenwoordig valt het met het ijzergehalte van appelstroop schijnbaar ook wel weer mee: het wordt namelijk niet meer in ijzeren ketels gekookt.


Als ze adverteren met dat er veel ijzer in zit, dan hebben ze het er extra aan toegevoegd.
Als ik zie dat melasse van nature een hoog ijzergehalte heeft dan verbaast het me ook niet dat dit ook geldt voor appelstroop. 15 mg per 100 gram, per belegde boterham  is dit 20 gram. Overigens is dit per merk wel verschillend blijkbaar. Want het voedingscentrum heeft het over 15 gram, maar op het overzicht van het merk dat ik thuis heb staat 9,7.
Nog een informatief tekstje van het voedingscentrum.

Krijg ik wel voldoende ijzer binnen als ik geen vlees eet?

Bij een normaal, gevarieerd eetpatroon krijgt u voldoende ijzer binnen, ook als u geen vlees eet. Belangrijke bronnen van ijzer zijn behalve vlees bijvoorbeeld (volkoren)brood, peulvruchten, sojaproducten, noten en gedroogd fruit (vooral abrikozen en vijgen). Het is daarom niet nodig het ijzergehalte aan te vullen door vitaminepillen of producten te gebruiken waaraan extra ijzer is toegevoegd.

 

Een tekort aan ijzer leidt tot bloedarmoede. Minder bekend is dat ook te veel ijzer niet goed is. Wie langdurig te veel ijzer binnenkrijgt, slaat te veel ijzer in het lichaam op waardoor op de lange duur schade aan de lever kan ontstaan. Ook neemt de kans op leverkanker en hart- en vaatziekten toe.

Vooral volwassen mannen krijgen over het algemeen meer ijzer binnen dan ze nodig hebben. Mannen kunnen uit voorzorg beter geen multivitaminepreparaten slikken met ijzer erin. Ook kunnen ze ervoor zorgen dat de voeding niet veel meer ijzer bevat dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

 

wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer
« Reactie #105 Gepost op: 14 maart 2005, 15:31:16 »
als je veel groente eet dan krijg je denk ik wel voldoende ijzer binnen en voldoende vit C om het ijzer beter op te nemen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer
« Reactie #106 Gepost op: 15 maart 2005, 19:54:54 »
Maak het jezelf makkelijk en gebruik een eetlepeltje Roosvicee Ferro dagelijks.


Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:IJzer
« Reactie #107 Gepost op: 15 maart 2005, 20:15:00 »
Maak het jezelf makkelijk en gebruik een eetlepeltje Roosvicee Ferro dagelijks.


goed idee, ik was het helemaal vergeten. Dat is al jaaaaaren geleden dat ik dat heb gekocht.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

The_girl_who_cried

Bloedarmoede
« Reactie #108 Gepost op: 16 maart 2005, 20:40:08 »
Ik liet gisteren een bloedonderzoek uitvoeren (geheel toevallig, ik had namelijk veel last van buikpijn en de dokter vreesde voor mijn appendix). Nu, met mijn appendix is alles in orde, maar uit het onderzoek bleek dat ik lichte bloedarmoede heb. Binnen een maand moet ik nog eens een volledig bloedonderzoek laten doen. Ik ben hierdoor eigenlijk een beetje ongerust geworden, ik eet vrij gevarieerd en gezond en ik ben er zeker van dat mijn dokter me vlees zal aanraden als ik binnen een maand nog steeds bloedarmoede heb. Enige tips? (ps mijn witte bloedcellen waren ook aan de lage kant).

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #109 Gepost op: 16 maart 2005, 21:11:06 »
Kijk eens in de andere berichten hierboven. Een draad noemen we dat hier.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2005, 21:11:21 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #110 Gepost op: 17 maart 2005, 00:05:05 »
En ik zal het je een beetje makkelijk maken: neem gewoon een eetlepel Roosvicee Ferro per dag :).

Marjolein

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #111 Gepost op: 17 maart 2005, 13:46:08 »
of floradix kruidenelixer ;)

LauraKiara

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #112 Gepost op: 22 maart 2005, 16:58:24 »
Hey,

ik denk dat ik eens ergens gelezen heb dat een teveel aan ijzer ook slecht is. Dat je daar teveel energie door krijgt ofzo. Hoe moet je dan weten of je genoeg of teveel ijzer "hebt gegeten"?

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #113 Gepost op: 22 maart 2005, 17:09:45 »
Een energie-overschot door teveel ijzer? Lijkt me sterk, bij de meeste mineralen en vitamines gaat het overschot er gewoon weer uit.

Zou wel een mooi goedkoop alternatief zijn voor XTC dan...
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2005, 17:10:35 door Jasper »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #114 Gepost op: 22 maart 2005, 17:31:06 »
Een energie-overschot door teveel ijzer? Lijkt me sterk, bij de meeste mineralen en vitamines gaat het overschot er gewoon weer uit.

Zou wel een mooi goedkoop alternatief zijn voor XTC dan...
[Apraxia-modus]
Van XTC ga je elkaar ook erg lief vinden, en dan heb je weer speed nodig om de boel op te kicken
[/Apraxia-modus]
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #115 Gepost op: 22 maart 2005, 17:37:20 »
Hey,

ik denk dat ik eens ergens gelezen heb dat een teveel aan ijzer ook slecht is. Dat je daar teveel energie door krijgt ofzo. Hoe moet je dan weten of je genoeg of teveel ijzer "hebt gegeten"?

Teveel ijzer kan idd. Het gaat dan oxideren in je cellen ofzoiets. Er is hier op het forum al wat over geschreven; moet je even de zoekfunctie gebruiken.
Meer energie zul je er wel niet van krijgen. Sommige mensen voelen zich wel beter als ze ijzersupplementen gaan slikken, ondanks dat ze geen bloedarmoede hebben.

De meeste mensen met een teveel aan ijzer lijden aan hemachromatose oftewel ijzerstapelingsziekte. Dit is een erfelijke aandoening.
Voor teveel ijzer puur uit je voeding hoef je als vega niet echt bang voor te zijn, lijkt me.


LauraKiara

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #116 Gepost op: 05 juni 2005, 21:54:43 »
Hey,

Ik weet niet of dit wel het goede topic/forum is om dit te vragen, maar ik weet niet waar anders  ;).
Sinds ik op fietstocht geweest ben met de school (waar ik 3 dagen niks anders gegeten heb als s'morgens één boterham, s'middags hetzelfde en s'avonds groenten en een vleesvervanger-die-niet-te-eten-was) ben ik redelijk snel moe, duizelig en kan ik niet zo lang meer sporten als daarvoor. Ik dacht dat dat daar wel eens zou door kunnen komen, 300 km fietsen op 3 dagen (in geraardsbergen, de ronde van vlaanderen  ;)) en daarbij bijna niks eten (in vergelijking met wat ik gewoon ben dan  :P). Misschien weet iemand hier of het daarmee iets te maken kan hebben en wat ik daaraan kan doen, want als ik dit tegen mijn ouders zeg moet ik bijna zeker terug vlees gaan eten.

Groetjes,
Laura.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #117 Gepost op: 05 juni 2005, 22:00:51 »
Het kan echt niet van die fietstocht en het karige eten daar komen, tenzij je net terug bent. Dan zou het met een paar daagjes uitrusten wel weer goed moeten zijn, en dan zullen misschien wel meer mensen in de groep dat hebben.

Als het al langer geleden is dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het door die drie dagen komt en dat het iets anders is. Misschien dat het in je gedachten er na begonnen is maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het er door is ontstaan, of door het eten.

Voor de rest is hier niemand gekwalificeerd voor het geven van enig medisch advies buiten dat je dan misschien naar eens je dokter moet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aiko

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #118 Gepost op: 05 juni 2005, 22:05:49 »
Hoelang geleden is die fietstocht? Was het afgelopen week? Als je niet veel eet en wel veel beweegt (en geloof mij, 300 kilometer kost je boelveel energie!) dan kan ik mij voorstellen dat je lichaam daar nog niet echt van hersteld is na een aantal dagen, zeker als je het niet gewend bent je lichaam te tergen met regelmatige beweging.

Over wat voor moeheid heb je het? Slaapmoeheid, of zware-benen-en/of-spierpijn-moeheid?

LauraKiara

Re:IJzer & bloedarmoede
« Reactie #119 Gepost op: 05 juni 2005, 22:06:19 »
Oké, dan zal ik het toch maar eens zeggen tegen mijn ouders (aiai, wéér 2 uur uitleggen dat het niks uithaalt om terug vlees te gaan eten  :P)