Vegatopia Forum

IJzer & bloedarmoede

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meisje

IJzer & bloedarmoede
« Gepost op: 08 juli 2003, 22:42:41 »
ik ben pas op mijn werk zomaar opeens van min stokje gegaan en toen leek het mij verstandig om toch eens een bezoekje aan de huisarts te brengen. nadat zij mij gechect had, stuurde zij mij door naar het ziekenhuis om een paar buisjes bloed af te tappen. toen ik belde voor de uitslag bleek ik dus bloedarmoede te hebben. nu krijg ik helaas geen staalpillen, omdat ik mijn voedingspatroon moet aanpassen. ik eet (of eigenlijk at, want ik zal wel moeten) nooit peulvruchten. ik vind het van die meelballen, maar ik zal er toch wel aan moeten en ben nu dus op zoek naar onwijs lekkere recepten met peulvruchten of andere recepten met een hoge ijzerdosis. bladgroenten staan nu om de dag op mijn menu en ik zit te denken om een roestende spijker in een appel te stoppen en na een nacht de appel op te eten  (tip van min opa). oke bedankt alvast voor de reacties!
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2005, 20:55:43 door Sånder »

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:ijzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #1 Gepost op: 08 juli 2003, 23:04:33 »
Ik denkdat je ijzertekort meer te maken heeft met het niet gevarieerd eten dan met vega eten.
Wat bedoel je eigenlijk met vega eten, veganistisch of vegetarisch eten?
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #2 Gepost op: 08 juli 2003, 23:21:00 »
Hmmmz. Spinazie en broccoli bevatten ijzer. Dus probeer die groenten zoveel mogelijk te eten.
Qua peulvruchten: falafel, linzensoep.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2003, 00:50:15 »
Flauwvallen hoeft niet door bloedarmoede te komen en bloedarmoede hoeft niet door vega eten te komen.

Ik neem aan dat je maar een beetje tekort hebt, anders had de huisarts je wel pillen voorgeschreven.

Een simpele manier om aan meer ijzer te komen, is door het zelf kopen van ijzerpillen (www.solgar.nl) of om bijvoorbeeld Roosvicee Ferro te drinken. Te koop in de supermarkt, bij de babyvoeding. Een paar eetlepels siroop per dag in een flinke hoeveelheid water oplossen (niet in zuivel!) en de huisarts zal bijkans van zijn/haar stokje gaan van de nieuwe hoogte van je hemoglobine-or-whatever-gehalte :).

Je kunt natuurlijk ook linzen gaan eten, maar dit is veel makkelijker en sneller en zekerder.

Overigens is linzensoep errug lekker :)

femke

Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2003, 02:15:55 »
Plantaardig ijzer wordt echter minder goed opgenomen, ik geloof dat je er dan altijd iets met veel vit. C bij moet eten/ drinken. Vit. C bevordert dan weer de opname van ijzer.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2003, 17:28:36 »
ik zit te denken om een roestende spijker in een appel te stoppen en na een nacht de appel op te eten  (tip van min opa).

In de tijd van je opa werden de spijkers nog niet verchroomd en kon dus ijzer uit spijkers makkelijk door de appel opgenomen worden. Dat verhaal gaat vandaag de dag dus niet meer op. Integendeel, want er schijnen zelfs minder prettige stoffen als cadmium te worden gebruikt bij dat verchromen. En ik denk niet dat je die binnen wilt krijgen.  ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2003, 19:45:10 »
Is er met zo'n spijker ook geen gevaar voor tetanus?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #7 Gepost op: 09 juli 2003, 21:54:24 »
Linzen hoef je niet te weken. Rode linzen zijn met een kwartier gaar en ook direct prut, bruine, blonde en/of groene linzen (ik weet nog steeds niet of het nou één naam voor hetzelfde is of toch iets anders) zijn na een half uur gaar en na één tot twee uur prut.

Ook kikkererwten schijnen een relatief grote hoeveelheid ijzer te bevatten, en die kan je, net zoals overigens linzen, ook gekookt in blik kopen. En vergeet ook de groene bladgroenten niet, alhoewel je daar niet teveel van moet eten in verband met nitraten.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2003, 21:59:34 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #8 Gepost op: 09 juli 2003, 21:55:56 »
die vitamine c na de maaltijd is wel een goed idee, ik ben benieuwd of het echt werkt...

Nou, tis bewezen:). Die Roosvicee Ferro kun je ook met vruchtensap drinken, wordt er nog meer ijzer opgenomen. Ik zou het persoonlijk niet alleen op linzen aan laten komen ...

Je hebt wel geluk dat de opper-peulvrucht himself vandaag weer van vakantie is teruggekomen, dus waart-ow, de linzenrecepten komen er aan! ;)
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2003, 21:59:26 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #9 Gepost op: 09 juli 2003, 22:03:21 »
ik ben vegetarier en inderdaad is mijn voedingspatroon weinig gevarieerd. ik woon nog bij mijn ouders en mijn vader gaat elke zaterdag boodschappen doen op de markt en aangezien hij wel van lekker maar niet van spannend eten houd staat er dus vaak de nederlandse 3 eenheid op tafel (aardappelen, 'vlees' en groente). het is vaak best lastig als je een hele dag druk bent geweest om dan iets extra's klaar te maken.

Misschien moet je eens mee met je vader naar de markt? En een keertje zelf koken, voor het hele gezin bijvoorbeeld.

Hier kun je inspiratie opdoen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2003, 22:11:17 »
bruine, blonde en/of groene linzen (ik weet nog steeds niet of het nou één naam voor hetzelfde is of toch iets anders)

Volgens mij zijn ze allemaal verschillend.
Depuislinzen zijn groen, maar ik weten niet of alle groene linzen Depuislinzen zijn. En bruine linzen zijn weer heel anders. Zie ook http://www.foodsubs.com/Lentils.html. Ik vind blonze linzen eerder op rode linzen lijken qua smaak en bereiding.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2003, 20:37:17 »
Ik denk dat én linzen én kikkererwten een beetje overboord gaan is... :)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2003, 20:39:57 »

ook staat morgen op de planning om de roosvicee ferro aan te schaffen... is het wel zeker dat daar geen vis in zit ???


Jep, is vegan.

Christiaan, waar staat dat recept ook alweer van die linzensoep die ik heb gehad? Die is erg lekker!


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2003, 20:50:49 »
hier-o...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2003, 20:53:15 »
Volgens http://www.nalusda.gov/fnic/foodcomp/Data/SR15/wtrank/sr15w303.pdf zijn dit ijzerrijke groenten:

Spinazie (gekookt), tomatenpuree uit blik, .... nou, voor de rest kijk je maar even.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2003, 22:04:11 »
ook fijn die lijst met ijzerrijke producten! ik ga 'm bestuderen als ik 'm geprint heb!

Bedenk wel dat het gros van die lijst bestaat uit dooie beesten he...
En als er verrijkte producten bij staan (tis de Amerikaanse markt) dan kan er dierlijk spul bij in zitten.. zie de Brinta/Vruchtensappen threads.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2003, 22:05:12 door Hizikigrrrl »

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2003, 16:03:54 »
spinazie is dan wel rijk aan ijzer maar ook aan fytaten die de ijzer aan zicgh binden waardoor het niet opgenomen word in de darmen. dus aan spinazie heb je minder wat betreft ijzer (ook niet goe ok het vaak te eten vawege nitraat) bij granen zit vezels en die houden het ook vast,
broccoli schijnt wel goed te zijn (zit ook meteen veel vit c in)
ook thee (en in mindere mate koffie) belemert de opname van ijzer.
Zo.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2003, 22:37:37 »
Nee joh, je gaat gewoon kruidenT drinken! Veel lekkerder en gezonder. Zonder zwarte T dus zonder looizuur en shit.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #18 Gepost op: 17 juli 2003, 16:38:50 »
ik drink ookliters per dag maar kruidenthee bij het eten en pas als er een uur verstreken is begin ik aan ed gewone zwarte (kamille is erg lekker en schijnt spijsvertering te stimuleren)
Zo.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:IJzer tekort! (bloedarmoede door vega eten)
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2003, 16:29:10 »
Het is wel heel makkelijk om het standaard aan het vegetarisme te koppelen.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.