Ik denk/weet dat met voldoende kinderen aan 1 tafel er zelden eet-problemen ontstaan. Een enkeling vindt misschien witlof of spruitjes minder lekker, daar hoeft in een groep van minimaal 3 kinderen niet moeilijk over te worden gedaan, vooral wanneer er meerdere groenten tegelijk op tafel komen en "ruilen" niet wordt verboden.
Twee keer heb ik een voorbeeld gesteld, als er 1 moeilijk deed met voor mij duidelijk niet-maaltijdtechnische achtergrond. "Nu door-happen of ik smeer het in je haar!!"
Schuinse blikken, koppige nieuwsgierigheid (zou-die dat ècht doen? - JA dus!!).
Iets later grinnikten ze daar nog om.
Maar aanslepen was de grootste kunst; lekker vraatzuchtige monstertjes waren ze, allemaal.
Om in het weekend wat later op te kunnen staan zetten mijn vrouw en ik meestal hapjes voor de kinderen 's-avonds laat klaar op de keukentafel, onder omgekeerde schalen, maar soms vergaten wij dat.
Op een zonnige zondagmorgen om ongeveer half 7 in 1968 werd ik "op afstand" gewekt door het heldere ver-dragende stemmetje-uit de-keuken van kind-2/zoon-1 (hij was drie jaar):
"godverdomme, alwéér niks!" ....
Nou, dan SMELT je toch!
Ik vloog mijn bed uit, monteerde snel wat boterhammen met zoetigheid en wat te drinken daarbij en terwijl ze knaagden/slokten bakte ik er een paar eitjes achteraan en sneed op een plankje een ui en wat meer rauwkost fijn. Alles verdween, iedereen weer blij.