Vegatopia Forum

Het eetpatroon van Nederlandse peuters

Offline Carmen San Diego

• 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het eetpatroon van Nederlandse peuters
« Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2003, 17:29:19 »
Ze weigert het gewoon te eten, 't is nogal een stijfkoppig persoontje.
Wat een onzin. Als je een kind alleen maar groenten geeft gaat het vanzelf eten. Een kind weigert pas iets te eten als de ouders het hem/haar toestaan iets te weigeren.

Haha Carmen is back!! Een kind heeft op erg jonge leeftijd al een sterk willetje hoor! Als ouder is het niet zo gemakkelijk om dit te doorbreken zoals jij het voorstelt!!
Schat neem nou maar van mij aan dat je dat makkelijk zat kunt doorbreken. Ik heb heel veel verstand van dwarse kinderen, ik ben er zelf een (geweest)! =P

Als je een kind groenten geeft en niet laat snoepen gaat het vanzelf groenten eten. Als je zegt "oh je lust het niet ik haal wel wat anders" dan blijft dat kind het dus proberen... Als ik iets echt niet lustte (ik moest het eerst altijd goed proeven) dan hoef de ik het niet te eten, maar als ik gewoon dwars was dan mocht ik niet van tafel voor het op was, einde discussie. Als ik het dan toch niet op at dan mocht ik zonder eten naar bed. Nou, dat wordt een kind snel zat hoor, iedere keer zonder eten naar bed, zeker als dat iedere keer ruim voor bedtijd is en het zijn favo programma's niet mag kijken en geen toetje krijgt. Er is voor mij nog nooit apart gekookt. Ik zie het al voor me dat mijn moeder het eten aan gaat passen voor mij, dacht het niet hehe...

En ja een kind heeft een eigen wil. Maar het blijft een kind.

Zusje: was ook niet naar jou bedoeld, snap wel dat het jouw kind niet is, maar ik vind dat van die ouders gewoon zo raar.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2003, 17:31:06 door Carmen San Diego »

Elsbeth

« Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2003, 17:54:17 »
Waah zo ging het bij mij ook! Resultaat: ik lust álles :) (behalve blauwe schimmelkaas  :pukey:). Ik moest het ook opeten als ik het niet luste, pas rond mijn 12e mocht ik soms een klein beetje laten staan. Ik moest ook altijd van alles op tafel wat proeven. Werkte perfect, ook bij mijn broer die tot zijn 3e ofzo nooit iets anders heeft gegeten dan Brinta. Hij eet nu ook (bijna) alles. Ik ben ook van mening dat je een kind op jonge leeftijd niet altijd zijn/haar zin moet geven. Helemaal niet wat betreft eten: jij weet zelf immers wat gezond is en wat niet.

To Bart: Jammer, volgens mij ben je heel lief met kiddo's ;)  ;)  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2003, 17:54:48 door Elsbeth »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2003, 17:58:34 »
En wat betekent dat? Dat je het naar eigen beeltenis kan vormgeven? ;)

Kijk, als ouder moet je weten dat een kind dat zijn adem ophoudt je daar niet mee kan chanteren omdat het autonoom zenuwstelsel het na een minuut ofzo wel overneemt.

Maar andere dingen kunnen wel degelijk schade aanrichten.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2003, 18:07:04 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

ellen

« Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2003, 18:05:17 »
Mijn ouders hebben veel in mijn opvoeding vooral het voedingsgedeelte verkeerd gedaan, vind ik zelf. Maar ik denk wel dat het prima is dat ik nooit alles hoefde op te eten, zeker als ik het niet lustte: "Ie bint al dikke zat". Gelukkig was dat het probleem ook niet, want ik lustte alles. Nog steeds: behalve hutspot, dat heb ik nog steeds niet fatsoenlijk leren eten. Dat is: ik maak het nooit klaar.

En witlof met ham maakte mijn moeder altijd alleen maar voor zichzelf, maar ja: dat zou ik ook nooit klaarmaken.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2003, 18:06:12 door LL de Ling »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #24 Gepost op: 29 juli 2003, 18:11:25 »
mijn ouders hebben al vanaf dat ik niet meer borstvoeding kreeg alles wat ze zelf aten door de blender geflikkerd zodat toen ik 'normaal aan tafel' mee ging eten alles al min of meer gewend was. At op mn derde al artisjokken en olijven.
,,,,فلافل

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2003, 18:57:41 »
maar als ik gewoon dwars was dan mocht ik niet van tafel voor het op was, einde discussie. Als ik het dan toch niet op at dan mocht ik zonder eten naar bed. Nou, dat wordt een kind snel zat hoor, iedere keer zonder eten naar bed,

Ik kan je de hand schudden Carmen, zo ben ik van plan het later ook aan te gaan pakken.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2003, 19:02:19 »
Moet het eten voor kinderen ook niet een beetje leuk blijven? Sommige dingen kun je nou eenmaal niet lusten.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2003, 19:05:38 »
Ik denk niet dat mijn Zusje het over "sommige dingen" heeft ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2003, 19:24:39 »
Ik zal er in ieder geval geen scene van maken als ze iets niet willen, dan maar een avondje een droge boterham. Je kunt het niet altijd iedereen naar de zin maken.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #29 Gepost op: 29 juli 2003, 19:26:05 »
Zelfs geen pindakaas voor de pitamientjes? :(

Cheryl

« Reactie #30 Gepost op: 29 juli 2003, 19:58:04 »
Me moeder maakte altijd afspraakje zoals ze dat noemde met ons als we het echt niet lustte of op kregen, we moesten het ook altijd proeven, dan deed ze iets minder dan de helft aan de kant en het grootste deel moesten we opeten, hoelang we er ook over deden, een paar jaar later mochten we 1 ding op ons lijstje zetten, dat hoefden we niet te eten, op zich lustte ik alles, behalve witlof en brocollie, witlof vind ik nu lekker, brocollie lust ik nog niet maar eet het heeel af en toe wel.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #31 Gepost op: 29 juli 2003, 20:00:14 »
Zelfs geen pindakaas voor de pitamientjes? :(

Zeg, hou eens op met stangen! Ik kan ze ook nog altijd bij jou langssturen!

Ehm... Ik heb nog geen eens kinderen en ben er nu al anderen mee aan het opschepen. Dat zal wat worden.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2003, 01:44:09 »
En wat betekent dat? Dat je het naar eigen beeltenis kan vormgeven? ;)

Kijk, als ouder moet je weten dat een kind dat zijn adem ophoudt je daar niet mee kan chanteren omdat het autonoom zenuwstelsel het na een minuut ofzo wel overneemt.

Maar andere dingen kunnen wel degelijk schade aanrichten.
Ja, maar je groenten verplicht opeten niet volgens mij ;-)

En wat ik bedoel met 'het blijft een kind', is dat het een kind is en dat de wil van een kind nooit zo sterk is als die van een gezonde volwassene, en een kind groeit op door grenzen te zoeken: grenzen die de ouders moeten stellen. Een kind gaan moeilijk doen met het eten, ze kunnen ermee spelen, gooien of aan tafel gaan gillen, maar uiteindelijk ben JIJ (althans, de ouder) degene die bepaalt hoe ver het kind kan gaan.

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2003, 10:07:41 »
Je kan een paard wel naar het water leiden maar je kunt er niet voor zorgen dat het drinkt.

Kinderen kunnen idd niet hun ademhaling zelf regelen (volwassenen ook niet) en das maar goed ook. Maar kinderen kunnen wel zelf een aantal dingen doen waar je geen macht over hebt, zoals plassen, poepen, drinken, eten en slapen/wakkerblijven.
Kinderen zoeken hun grenzen op en jij moet die grenzen bewaken, daarvoor is het kind een kind en jij de ouder. Maar met simpelweg dwingen lukt het écht niet! Dat verlies je, gegarandeerd. Dan gebruiken ze de bovenstaande dingen tegen je. Je kunt op willekeurig welk oudersforum lezen over ouders die helemaal gek worden omdat kindlief wildplast, bedplast, nog in de luier loopt met 4, poep ophoudt (erg pijnlijk!), niet wil drinken, alleen nog bepaalde dingen wil eten, slaapwandelt of juist tig keer op een nacht wakker wordt.
Je kunt dan wel een kind gaan dwangvoeden, kind tussen je benen mond openwrikken en het (inmiddels koud geworden eten) er in gooien, maar het werkt NIET en is niet leuk voor het kind en ook niet voor jou als ouder, geloof me ik heb het bovenstaande geprobeerd.
Ze lustte als baby vanalles, ik kocht zelden potjes, veel verschillende groente van bio-winkel(tas) of uit eigen tuin, speciaal niet te fijn prakken zodat ze aan de structuur van eten kon wennen en al die dingen meer die worden geadviseerd. Toen ging ik weg bij mijn ex en gingen we van het ene huis naar het andere en tegen de tijd dat ik hier woonde was de enige groente die ze nog bliefde spinazie. Je bent als ouder zoooo gespitst op het (niet)eten van je kind, als je het niet hebt meegemaakt kun je er eigenlijk niet over oordelen, je wordt er ronduit wanhopig van en dan verzin je dus manieren om het eten er wel in te krijgen(ze moet toch iets eten?), die dwangvoeding was voor mij het sein dat het te ver ging. Ik ben rustiger geworden en sindsdien eet ze steeds meer. Ik ben nog steeds blij als haar bordje leeg gaat, gister heeft ze al haar witte bonen (lus ik niet) wél opgegeten. Het heeft tijd nodig, we zijn nu iets van 2/3 jaar verder en ze is nog geen grote eter, maar ze heeft al een hoop verschillende smaken leren waarderen.

Mensen, en dus ook kinderen, leren meer van complimentjes dan van een negatieve benadering. Het is moeilijk, en het lukt me ook lang niet altijd, maar ik probeer het wel.

Oh, en ik heb geen frisdrank, snoep en zoutjes in huis en zelden koekjes, dus daar kán het niet aan liggen. We hebben ook geen tv waarvoor deze dingen geconsumeerd zouden kunnen worden. S. houdt (naast buitenspelen)van spelletjes, ze heeft me vorige week verslagen met dammen (trots, trots). :D
:witch2:

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #34 Gepost op: 14 augustus 2003, 01:23:53 »
Ik zal zeker niet zeggen dat kinderen niet dwars kunnen zijn. Ik ben het er echter niet mee eens dat je er niet over kunt oordelen als je geen kinderen hebt, ik weet namelijk exact hoe het vanaf de andere kant werkt. Ik was namelijk het kind dat over tafel kotste als ze iets niet lustte. Tot mijn moeder me mijn eigen kots heeft laten eten, daarna heb ik het nooit meer gedaan. Kinderen zijn inventief en kunnen klieren, maar in de meeste gevallen, wanneer je een gezond kind hebt en zelf consequent bent (en inderdaad ook voldoende het goede gedrag beloont) zul je het wel onder controle krijgen. En tuurlijk, je kunt ze niet alles laten eten of laten doen. Soms moet je het opgeven.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #35 Gepost op: 14 augustus 2003, 01:40:54 »
Tot mijn moeder me mijn eigen kots heeft laten eten, daarna heb ik het nooit meer gedaan.

:o :o :o

Ronduit schandalig!

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #36 Gepost op: 14 augustus 2003, 02:58:02 »
Waarom? Omdat het vies is? Ja dat vonden mijn ouders ook al weken iedere dag als het over tafel lag.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #37 Gepost op: 14 augustus 2003, 12:27:15 »
Ik zal zeker niet zeggen dat kinderen niet dwars kunnen zijn. Ik ben het er echter niet mee eens dat je er niet over kunt oordelen als je geen kinderen hebt, ik weet namelijk exact hoe het vanaf de andere kant werkt.  

Niet alle kinderen zijn kleine Carmen San Diegootjes en op grond daarvan kun je dus geen uitspraken doen over alle kinderen. Er zijn genoeg kinderen bij wie dwang volslagen averechts werkt. Als ze je al aan het eten krijgt door hun eigen kots te voeren, dan komt er wel iets anders voor in de plaats. Bedplassen of zo. Dan kun je ze hun eigen urine gaan laten drinken natuurlijk, maar ik denk dat je dan ook maar alvast een bedragje opzij moet zetten om later de kosten van een psychiater van te betalen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #38 Gepost op: 14 augustus 2003, 13:20:54 »
Kinderen zijn vies. Ze kotsen, poepen, piesen etc. Als je daar niet tegen kunt moet je maar geen kinderen gaan opvoeden.

Heel fijn voor jou dat je nu alles lust, je zult ze wel dankbaar zijn. Ga je dat ook met evt. eigen kinderen doen?

Offline Helena

• 159
« Reactie #39 Gepost op: 15 augustus 2003, 09:13:44 »
Tot mijn moeder me mijn eigen kots heeft laten eten, daarna heb ik het nooit meer gedaan.

:o :o :o

Ronduit schandalig!

Schandalig? Meer dan dat zelfs!  :crying:
Volgens mij kunnen ouders erop veroordeeld worden (en terecht, in mijn ogen!).

Hoe dan ook, Ook ik ben gedwongen vroeger als kind te eten. Lustte ik iets niet, dan kon ik blijven zitten totdat alsnog gebeurde, ook al was het ondertussen 11 uur 's avonds (ook schandalig trouwens). Evt. kreeg ik het eten de volgende dag weer (koud) op/in mijn bord. En dat is niet écht een pretje, koude gaargekookte witlof of soep, brrr! Het gevolg was dat ik uiteindelijk helemaal niets meer lustte, vooral eten dat lauw werd kreeg ik niet meer zonder kokhalzen naar binnen. Omdat bij ons de wijsheid nog hoogtij vierde dat kinderen veel en vet moesten eten, betekende dat dat mijn eten halverwege al behoorlijk koud en ranzig aan het worden was omdat er zoveel opgeschept werd, getver.

Mijn ouders hebben die strijd dus jammerlijk verloren, ook voor zichzelf. Als ik er wel eens met hen over praat, zeggen ze ook dat de sfeer aan tafel altijd te snijden was. Het was gewoon nooit gezellig!.

Met mijn oudste kind viel ik in herhaling. Ook ik "dwong" hem te eten, maar hij weigerde gewoon! In paniek (na zo'n 2 maanden praktisch niet eten) heb ik wel eens zijn mond met mijn handen opengehouden en er eten ingepropt. Neem van mij aan, ook dat werkt niet, hihi. Je krijgt de volle laag terug, letterlijk en figuurlijk. Alles heb ik uitgeprobeerd, van straffen (meteen naar bed) tot complimentjes (in de vorm van een kus en een lekker toetje) als er een hapje naar binnenging, maar het hielp gewoon niet! Hij weigerde.

Uiteindelijk, de wanhoop nabij, heb ik besloten om het heel anders aan te pakken. Vanaf dat moment heb ik de tafel niet meer voor hem gedekt (hij moest wel aan tafel zitten). Hij keek erg raar, maar vroeg niets. Onbewust begreep hij de boodschap, denk ik. Na 2 dagen stilte van beide kanten zei hij, dat hij ook een bordje wilde. Ik zei hem dat hij die niet kreeg. Meer vertelde ik niet. De dagen erna vroeg hij niets, maar je zag hem toch heel constant kijken naar onze bordjes met voedsel, en na ongeveer een week (!) smeekte hij om een eigen bord mét. Het gevoel er niet meer bij te horen en niet meer het middelpunt van elke maaltijd te zijn, heeft hem de strijd doen opgeven. Vanaf dit moment was het hele probleem voorbij!
Ook bij mijn dochter heb ik (veel eerder) op deze manier gehandeld, en ook bij haar werkte dit.
Misschien een tip voor andere wanhopige ouders voordat ze grijpen naar andere middeleeuwse manieren?
Van leven ga je dood