Vegatopia Forum

Het eetpatroon van Nederlandse peuters

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Het eetpatroon van Nederlandse peuters
« Gepost op: 08 juli 2003, 19:31:08 »
Van het Voedingscentrum :
http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=2748

Jonge peuters eten redelijk, maar het kan nog beter

27 mei 2003

In opdracht van Nutricia Nederland heeft TNO Voeding het eetpatroon van peuters in Nederland onderzocht. In het algemeen is hun voeding heel redelijk. Wel zijn enkele aandachtspunten gesignaleerd. Zo blijken de kleintjes relatief veel eiwit en calcium binnen te krijgen. Verder is de hoeveelheid vet voor kinderen van 9 maanden te weinig en voor de oudere peuters krap. De 1,5-jarigen krijgen relatief weinig ijzer binnen.

Voor het onderzoek werd een groep van 941 kinderen geselecteerd in de leeftijd van circa 9, 12 en 18 maanden. De groep is representatief voor niet-borstgevoede autochtone peuters in heel Nederland. Een onafhankelijke Adviescommissie was samen met de onderzoekers verantwoordelijk voor de conclusies van het onderzoek en formuleerde op basis van de onderzoeksresultaten aandachtspunten voor de voorlichting. Het onderzoek is een waardevolle aanvulling op de Nederlandse Voedselconsumptiepeilingen. Tot dusver waren weinig gegevens beschikbaar over het eetpatroon van jonge peuters.

Meer vetten
Jonge kinderen hebben in verhouding tot oudere kinderen en volwassenen meer vetten nodig om zich goed te ontwikkelen. Kinderen van 9 maanden krijgen minder vet binnen dan de Gezondheidsraad aanbeveelt. Kinderen van 12 en 18 maanden krijgen maar net genoeg vet. Bij een groot deel van de peuters wordt het brood niet besmeerd met margarine of halvarine. Ook blijken ouders/verzorgers weinig vet te gebruiken bij het bereiden van de peutermaaltijd. Het gebruik van zachte of vloeibare margarine uit kuip of fles of olie verdient daarbij de voorkeur omdat deze weinig verzadigd vet bevatten en relatief veel gezonde, onverzadigde vetten.

Meer groente en vlees
Op het bord van jonge peuters blijkt minder vlees te liggen dan het Voedingscentrum aanbeveelt. Ook de hoeveelheid groente is aan de krappe kant. Peuters van 1,5 jaar blijken zelfs minder groente te eten dan de 1-jarigen. Het gevolg is dat zij minder ijzer krijgen dan de aanbevolen hoeveelheid. Dat betekent nog niet dat zij een ijzertekort hebben, maar wel dat de kans daarop toeneemt. De porties groente en vlees mogen bij hen dus royaler, zonder dat dat ten koste gaat van de hoeveelheid aardappels, rijst of pasta. Ook brood en graanproducten zijn belangrijke ijzerbronnen. Door bij elke broodmaaltijd te zorgen voor voldoende vitamine C, bijvoorbeeld in de vorm van groente en fruit, wordt het ijzer beter opgenomen. In aanvulling hierop kan in individuele gevallen het gebruik van opvolgmelk of andere met ijzer verrijkte producten worden overwogen.

Minder melk en melkproducten
Kinderen van 12 en 18 maanden gebruiken in verhouding veel melk en melkproducten. Daardoor krijgen ze veel eiwit en calcium binnen: 2-3 keer meer eiwit en bijna driekwart meer calcium dan nodig is. Op zichzelf zijn daar geen nadelige effecten van te verwachten. Desondanks is het beter te matigen met melk en melkproducten: vanaf 1 jaar is 3 dl per dag voldoende. Dat vergroot de kans dat het kind goed eet bij de warme maaltijd. Genoeg drinken is wel belangrijk, maar dat kan natuurlijk ook water, sap of thee zijn. Vaker brood in plaats van pap is ook een mogelijkheid om de hoeveelheid melk te verminderen.

Aantal eet- en drinkmomenten
Wat de peuters tussendoor krijgen, is goed van samenstelling: het levert behalve energie ook vitamines en mineralen. Wel blijft om tandbederf te voorkomen, aandacht voor het aantal eet-en drinkmomenten gewenst. Het komt nogal eens voor dat peuters ’s nachts melk krijgen. Water heeft echter zeker ’s nachts de voorkeur.

Offline Mariek

• 3.972
Re:Het eetpatroon van Nederlandse peuters
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2003, 00:01:21 »
Ik ken weinig kinderen die zo slecht eten als mijn oppaskind (8 jaar). Nee Christiaan, zelfs ik at beter!
Vandaag: bijna een halve gele paprika en vier viveraballetjes (ze is geen vegetarier, maar haar moeder vind het niet vervelend dat ze vega eet als ik er eet, en ze vind ze heel erg lekker). Verder alleen maar gesnoept. Ik haalde haar om 15.15 op en ze ging om 20.45 slapen (noodgedwongen want we hadden ruzie). Om 15.45 een softijsje, 16.30 een grote mergpijp (koek) en een kleine lange jan, na het eten een passie-voor-chocolade toetje en een danoontje toet met van die smarties, en daarna nog 2 eierkoeken.

't Is dat ze heel veel fietst, turnt en ballet, anders was het nu echt een klein propje geweest.

Begin ik al te klinken als een trotse, doch onverantwoorde, moeder?
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2003, 00:52:25 »
Om 15.45 een softijsje, 16.30 een grote mergpijp (koek) en een kleine lange jan, na het eten een passie-voor-chocolade toetje en een danoontje toet met van die smarties, en daarna nog 2 eierkoeken.

Goh, wat vreemd dat ze dan geen trek heeft in groenten enzo ...  ::)

;)

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2003, 12:02:19 »
Ze weigert het gewoon te eten, 't is nogal een stijfkoppig persoontje. En ik ook.
Maar voor het eten had ze alleen maar een ijsje en een koek, en ze had wel 4,5 km gefietst.

Ik schiet meteen in de verdediging.

Maar goed, Haar moeder legt het klaar, dus daar houd mijn verantwoordelijkheid op  ;)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2003, 12:07:01 »
Oh sorry, ik bedoelde het ook voor degene die het voor haar klaarzet en in huis haalt, haar moeder dus!
Ik neem aan dat ze zelf nog geen werk heeft en eten kan kopen ( de 8-jarige) ;)?

Ouders doen het zichzelf aan... ik kende vroeger iemand die haar dochtertje van toentertijd 1 jaar dagelijks een flesje cola gaf, anders werd ze zo vervelend :o

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2003, 12:25:04 »
Morgen gaat mijn 'kind' voor het eerst alleen (met een vriendinnetje) naar de bakker  ;D.

Maar inderdaad, de mamma zou wat meer op die dingen moeten letten. Maar volgens mij is het ook een soort van compenseren.
De mamma is ook nog eens dokter, maar dat zijn juist de mensen die een beetje onverantwoordelijk met hun lijf lijken om te gaan.

Elsbeth

« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2003, 23:51:21 »
Hmm ik kreeg vroeger rozijntjes en ik het week-end een klein zakje chips. Daar moest ik het wel mee doen. Addertje onder het gras: mijn opa & oma hadden een zuivelwinkel waar ook veel snoep werd verkocht, dus..

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2003, 21:53:40 »
Mijn 'kind' ging dus vandaag met een vriendinnetje naar de bakker (vanochtend op de fiets naar school 4,5 km lang de route naar de bakker verbaal gerepeteerd, en op de terugweg idem).
Komen ze thuis met... gebakjes. Van die ongelofelijk mierzoete roze gebakjes. En voor mij hadden ze ook iets bij zich, het grootste gebakje uit de winkel...  een droom van slagroom...

Zullen we het maar over het eetpatroon van onverantwoordelijke studenten hebben?

ellen

« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2003, 16:35:17 »
Het halfnederlandse zoontje van een vriendin van me krijgt thuis geen snoep. Hij mag het wel van anderen aannemen, maar zijn ouders vinden dat hij eigenlijk veel te veel aangeboden krijgt. Hij zit op een vegetarische creche (in Berlijn) en krijgt in het weekend wel vlees. Hij is daar dol op.
Hij is gek op melk, maar hij mag dat alleen 's ochtends en 's avonds. Zijn moeder geeft het hem al liever niet, maar vader is wat makkelijker, vandaar dit compromis.

Verder gewoon met de pot mee en mag hij zo veel brood en fruit eten als hij wil.

Ik kan je verzekeren dat hij genoeg energie heeft :)

Ik zou het waarschijnlijk (met een vleesetende vader) ook ongeveer zo aanpakken.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2003, 16:37:49 door LL de Ling »

Cheryl

« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2003, 21:44:38 »
Ik kreeg pas op me 8ste voor het eerst cola en snoep pas toen ik een paar jaar was, heb wel toen ik 9 maanden was een klein stukje chocola gekregen van iemand maar vond me moeder niet goed, iemand anders had me dat gevoerd.

Ik vind dat je kleine kinderen beter geen of maar heel weinig snoep en frisdrank en zo mag geven, ik vind het maar troep en het heeft ook geen nut en het lijkt me ongezond ook, gewoon mijn mening.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2003, 22:38:43 »
Ze weigert het gewoon te eten, 't is nogal een stijfkoppig persoontje.
Wat een onzin. Als je een kind alleen maar groenten geeft gaat het vanzelf eten. Een kind weigert pas iets te eten als de ouders het hem/haar toestaan iets te weigeren.

Offline Brent

• 600
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2003, 08:19:53 »
Wat een onzin. Als je een kind alleen maar groenten geeft gaat het vanzelf eten. Een kind weigert pas iets te eten als de ouders het hem/haar toestaan iets te weigeren.

Haha Carmen is back Een kind heeft op erg jonge leeftijd al een sterk willetje hoor! Als ouder is het niet zo gemakkelijk om dit te doorbreken zoals jij het voorstelt
Het gevaar is steeds dat ouders teveel aandacht geven aan het negatief gedrag van hun kind aan tafel. Vaak helpt gewoon negeren al behoorlijk. Een maaltijd overslaan is geen ramp. Als een kind echt honger heeft en niet volgestopt raakt met zoetigheden, gaat het uit zichzelf wel weer eten.Trouwens het zijn net de groenten die een kind NIET wil eten.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2003, 08:23:12 door Brent »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2003, 08:32:46 »
"Nooit jezelf proberen te meten als je je wil niet ook daadwerkelijk kan afdwingen" is het advies toch?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2003, 21:56:14 »

Het is niet mijn kind. Ik vind het uiteindelijk dus ook niet mijn vernatwoordelijkheid wat ze wel of niet naar binnen krijgt. Als je niet wilt dat je kind iets eet in je eigen huis, zorg er dan voor dat het ook niet in de kast ligt.

Ik was vroeger (en met vlagen nu ook nog) zo'n kind dat weigerde te eten wat er op tafel stond. Mijn moeder werd er zo gek van dat ze op een gegeven moment apart kookte voor mij. En later ook voor mijn zusje.
Zover zal ik het met mijn kinderen echt niet laten komen. Als het daar gaat om de langste adem dan win ik. Heb er mijn leven lang op geoefend.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2003, 01:25:40 »
Ik was vroeger (en met vlagen nu ook nog) zo'n kind dat weigerde te eten wat er op tafel stond. Mijn moeder werd er zo gek van dat ze op een gegeven moment apart kookte voor mij. En later ook voor mijn zusje.
Zover zal ik het met mijn kinderen echt niet laten komen. Als het daar gaat om de langste adem dan win ik. Heb er mijn leven lang op geoefend.

Hier word ook vanalles apart gekookt :) en niet alleen omdat ik vegetarisch en later veganistisch wilde eten, maar mijn broer en zusje zijn ook van die gevallen die het ene wel lust en de andere niet lust.
Stem op de Partij voor de Dieren

Cheryl

« Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2003, 01:57:44 »
Me moeder kookte voor mij soms apart als het niet te lastig maar meestal moest ik zelf koken, heb zo wel beter leren koken, was toen 16 dus zeker oud genoeg, moet sinds een half jaar ook me eten maken, kopen en alles maar dat heeft een andere reden.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2003, 11:57:28 »
Waarom moeten kinders wel met de pot mee eten, terwijl sommige ouders het vertikken om te eten wat hun kinderen maken  :)

Offline bart

• 2.585
« Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2003, 12:11:24 »
Dat is het voorrecht van groot zijn!
Heb voor het eerst bietjes gegeten op kamers, omdat mijn ouders het niet lustten.
Zo krijgen mijn kinderen geen mosselen en :puke: witlof met ham uit de oven.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Elsbeth

« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2003, 12:43:09 »
Zo krijgen mijn kinderen geen mosselen

Ah wat leuk! Je hebt kinderen! Gefeliciteerd! ;)

Offline bart

• 2.585
« Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2003, 16:21:51 »
Later als ik groot ben krijgen mijn eventuele kinderen etc...
Bijdehandje :p
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll