Vegatopia Forum

Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #20 Gepost op: 13 september 2004, 15:24:05 »
De binnenkant van mijn vijzel is glad glanzend roestvrijstaal, maar er zit een soort vergietje (een sorot metaalroostertje) in, wat dan weer wel ruw is.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #21 Gepost op: 13 september 2004, 16:00:28 »
wij hebben een oeroude houten vijzel en vijzelpotje, die ik vooral gebruik om pesto mee te maken
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2005, 23:09:08 »
Wat is een goed merk/model keukenmachine?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Wup

  • ***
  • 138
  • Geslacht: Vrouw
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2005, 23:58:19 »
Wat is een goed merk/model keukenmachine?
Ik heb de Philips Cucina (HR7638) Leuk ding, zit ook een blender bij. Hij kan veel, maar ik had liever een andere messenset gehad. Deze heeft maar 1 mes (of rasp) op een plastic rondje. Je hebt ze ook met 3 messen (of raspen) Het mes snijdt ook vrij smal. Dus als je de prei erdoor doet heb je echt hele kleine reepjes. En geen rondjes. En doordat er maar 1 mes op zit gaat ie snel schuin zitten en snijdt ie niet lekker meer. Ik ben vast niet duidelijk. Maar goed, tis een leuk ding, kan veel, deeg kneden, mixen, snijden, raspen, uien snipperen etc.
Kostte meen ik iets van 50 euro.
Groetjes, Wup (kwas ff m'n nick kwijt, schreef al m'n echte naam. Daarna weer andere nick. Zo blijf je bezig he.)  ???
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2005, 15:54:06 »
Christiaan, wat wil je met die keukenmachine doen? Ik heb een staafmixer met hakbakje (van Braun) en volgens mij kan die alles wat ik met een keukenmachine zou willen kunnen (alles pureren, alles fijnhakken (inclusief chocola en noten enzo). Hij heeft wel een relatief zware motor geloof ik (kan ik voor je opzoeken als je het interessant vindt)). En het neemt een stuk minder ruimte in de kast in en je hebt minder afwas...
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2005, 16:03:09 »
Ik heb een medium maat Moulinex. Wat ik veel gebruik:
De kom met rasp en de plakjessnijder bovenop. De rasp voor rauwkost en kaasfondue kaas, de plakjessnijder voor champignons, hele dunne preiringetjes of wortelplakjes etc.
De kom met hakmes: voor het hakken van ui, augurkjes en zilveruitjes etc. Paprika en tomaat wordt een ramp. De hakmolen is ook erg goed voor het kneden van deeg, veel makkelijker dan een mixer met deeghaken.
Wat ik nooit gebruik: de sapcentrifuge en de sinaasappelpers. Kan wel handig zijn maar net iets te lastig in gebruik en schoonmaken. De sapcentifuge levert ook maar een klein beetje sap ivm een echte.
Over het algemeen gebruik ik hem niet als ik voor 2 personen kook, maar wel als ik voor meer mensen kook, dan scheelt het heel veel werk.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2005, 16:03:57 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2005, 18:02:27 »
ik heb een Braun keukenmachine met een 2 liter kom. Ook met rasp met plakjes/slietjessnijder er optioneel boven op. Met extra klein bakje erin om kleine hoeveelheden te malen maar die gebruik ik nooit. En dus een kom met hakmes, ook goed voor smoothies, soepen, etc. Veel prettig dan staafmixer. Het lijkt me een ramp als ik em niet klaar had staan op het aanrecht, maar altijd uit een kasje zou moeten halen, dan zou ik em denk ik zelden gebruiken. Niet veel werk om af te wassen (dat hoor je wel eens, maar vind ik niet zo)
Ik heb ook wel eens met zo'n dubbel ding gewerkt, waar kom en blender op zat. Vond ik niks. Ik ben sowieso niet van blenders.
Ik vind het wel jammer dat er geen sinaasappelpers op zit.
Ik gebruik em ook als ik voor 2 kook.
Inderdaad ook handig voor deeg.
Handig is dat het onderdelenhuis het mes op voorraad heeft voor als dat bot wordt (maar dat is nog niet gebeurd).
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2005, 18:03:18 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2005, 22:55:27 »
Christiaan, wat wil je met die keukenmachine doen?
Ik wil niks voor de keukenmachine doen, ik informeer een beetje voor het vegetarisch eetcafe waar ik nu een paar keer heb gevrijwilligd. Ik dacht: ik heb toegang tot culinair actieve vegetariers, dan zal ik het gebruiken ook.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

fran

Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #28 Gepost op: 06 juni 2005, 22:43:09 »
Hallo! Ik heb een vraagje over een gietijzeren vijzel. Moet je die eerst nog behandelen of wassen voor je hem in gebruik neemt? Had er eerst 1 die ging roesten.. Maar dat lag dan misschien aan mij?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #29 Gepost op: 07 juni 2005, 09:33:29 »
Hallo! Ik heb een vraagje over een gietijzeren vijzel. Moet je die eerst nog behandelen of wassen voor je hem in gebruik neemt? Had er eerst 1 die ging roesten.. Maar dat lag dan misschien aan mij?
Wassen met warm water mag, maar dan helemaal zonder zeep of afwasmiddel.
Invetten met (olijf)olie, goed uitsmeren.
Dit allemaal op basis van ervaringen met gietijzeren pannen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #30 Gepost op: 07 juni 2005, 09:45:08 »
Je moet ze op de zelfde manier behandelen als woks. Na aankoop dus goed schoonmaken (da's om de de olielaag uit de gieterij er af te krijgen), dan invetten met olie (en dan geen olijfolie maar, ik dacht, het liefst arachide) en inbranden, en dat een paar keer herhalen.

Na gebruik schoonmaken zonder hard te boenen, of gewoon uitvegen met een doek, vervolgens lichtelijk invetten, en een drupje afwasmiddel in het waswater mag wel.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2005, 09:52:49 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #31 Gepost op: 07 juni 2005, 12:22:07 »
Je moet ze op de zelfde manier behandelen als woks. Na aankoop dus goed schoonmaken (da's om de de olielaag uit de gieterij er af te krijgen), dan invetten met olie (en dan geen olijfolie maar, ik dacht, het liefst arachide) en inbranden, en dat een paar keer herhalen.

Na gebruik schoonmaken zonder hard te boenen, of gewoon uitvegen met een doek, vervolgens lichtelijk invetten, en een drupje afwasmiddel in het waswater mag wel.
Voor een vijzel kan olijfolie wel, omdat je het niet verhit. Inbranden van een vijzel gaat ook heel moeilijk met zo'n ding. De adviezen van Christiaan gelden natuurlijk wel voor gietijzeren pannen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #32 Gepost op: 07 juni 2005, 12:23:30 »
 :bonk:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

fran

Re:Machteld's draad over Vijzels (en eventueel andere keukenhulpjes)
« Reactie #33 Gepost op: 07 juni 2005, 16:40:04 »
Hartstikke bedankt voor jullie tips! Ik ga deze vijzel vandaag meteen uitproberen en hopen dat hij nu niet gaat roesten!  ;)